Paard vindt hooi niet lekker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjurlieee

Paard vindt hooi niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:49

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of iemand van jullie dit probleem ook heeft. Ik haal mijn hooi altijd op een vaste plek. Dit keer heb ik het eens bij een andere boer gehaald (omdat dat dichter bij was) en wat blijkt... mijn paard wil het nieuwe hooi niet eten. Zij haalt haar neus er voor op. Ze eet het met lange tanden en ik vinden resten door de hele stal.

Is dit iets dat overgaat zodra ze merkt dat ze alleen dit hooi krijgt, of zijn alle paarden zulke fijnproevers ?

Groet,

Shirley

ikenindi

Re: Paard vindt hooi niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:51

ik gok dathet hooi van slechte klwaliteit is. hoe ziet het er uit? hoe ruikt het?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:58

Je kunt het weken in een speciekuip water met een grote steen erop zodat het onder blijft staan, minimaal 8 uren, ik had laatst ook wat minder hooi en dan eet de mijne het goed -ik doe het zowiezo dan tegen het stof, maar dat moet niet te erg zijn anders moet je het helemaal niet voeren, je kan het ook terugbrengen, of hij komt het halen, als het echt slecht is-. Dat kan gebeuren, en zal hij ook begrijpen, als hij redelijk is. Soms lijken balen hooi aan de buitenkant goed genoeg en zijn ze van binnen slecht.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:02

als het slecht is ga je het toch niet behandelen zodat het beter lijkt? je wilt toch goed voer voor je paard of ben ik nou gek?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:50

Als het alleen stof zou zijn kun je die methode misschien best gebruiken.
Bij echt slecht hooi zou ik het zo echt niet zo oplossen.
Als mijn paard ineens geen hooi meer eet, sinds ik van hooi ben verandert denk ik toch dat het aan de kwaliteit ligt en zou het dus persoonlijk weer weghalen bij de eerste boer die misschien wat verderop zit.
En dit hooi terugbrengen.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 10:05

Hoi,

Het is niet stoffig, het is alleen minder stengelig hooi. Het ruikt goed maar heeft meer de structuur van "gemaaid gras". Het hooi dat ik eerder had, bestond echt uit stengels en was wat geler. Bovendien eten de andere paarden die ik het laten proeven allemaal gewoon op.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:07

Even doorzetten.... je paard gaat het uiteindelijk echt wel eten als er niks anders geserveerd wordt!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:07

Wij halen het altijd bij de zelfde boer maar er zitten verschillende pakken bij.. Het een vind mijn paard ook lekkerder dan het andere maar hij eet het wel op..

Misschien is het gewoon even wennen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:11

Is het wel echt hooi in een open baal met touwtjes , niet een soort geplastificeerd spul ?

Dat geplastificeerde ondergaat toch een soort broeiproces en als er dan bvb. een dood muisje of vogeltje tussenzit gaat dat door de hele baal heen....is nog gevaarlijk ook. (botulisme)

Als het alleen een wat andere structuur van wat andere grond is , niet dat het stijf staat van de bestrijdingsmiddelen ofzo , dan moeten ze niet zeueren en eten ze dat apenhaar ook maar lekker op hoor Tong uitsteken
Sowieso vertrooid dat korte hooi wat meer dan het lange stengelige , het heeft minder grip op elkaar dus valt al sneller op de grond , dat kan ook wat vertekenen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:13

Mijn paard is ook erg kieskeurig, de ene keer hebben wij een (voor haar) hele fijn baal staal, de andere keer vind ze het niet te eten.
Vind ze het niet lekker krijgt ze gewoon minder, vind ze het wel lekker dan krijgt ze wat meer.
Eet ze het echt helemaal niet, dan haal ik een eigen baal hooi.
Ik weet zo ongeveer wel wat ze lekker vind

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 10:18

Hoi,

Het komt van een "echte" boer. Hij heeft het van zijn eigen land gehaald in augustus 2007. Ik heb het zelf van zijn hooizolder gehaald. Het zit met touwtjes gebundeld. Niet geplastificeerd dus. Het was eigenlijk voor zijn eigen koeien bedoeld, maar die heeft hij weg moeten doen omdat hij een hersenbloeding heeft gehad en er niet meer voor kon zorgen. Daarom is hij nu zijn hooi en stro aan het verkopen.

Dat andere hooi wat ik eerst had was blijkbaar zo geweldig, ze hinnikte al als ik er van 5 meter afstand mee kwam aanlopen. Dat hooi rook ook sterker.

Ik denk dat de kwaliteit van beide wel goed is, maar mijn paard is nogal een fijnproever. Zo eet ze bijv. ook niet graag zemelen, alleen als de verhouding zemelen wortelen 40-60% is ha ha ha.

Het probleem is alleen, dat ze nu haar hele bodembedekking opeet als vervanging voor hooi! Dat moet ik zien te voorkomen want ze heeft vorig jaar november ernstige verstoppingskoliek gehad en het was kantje boord.
Laatst bijgewerkt door Sjurlieee op 13-03-08 10:22, in het totaal 3 keer bewerkt

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:19

Paarden kunnen erg kieskeurig zijn als ze opeens ander eten krijgen.
Had mijn ene paard toen hij bij ons op stal kwam. Zijn brok deed hij de hele dag over en het kuil liet ie liggen. Ik maakte me er ook zorgen over. Maar ze krijgen vanzelf honger hoor. Nu is hij de enige die zijn kuil tot het laatste sprietje opeet Vork
Tis gewoon een kwestie van wennen. Als de kwaliteit van het hooi goed is zal het wel anders smaken. Gewoon even de tijd geven!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:34

O dat is wel minder ja als ze aan het stro (?) gaan beginnen ipv. het hooi.... Dan heb je eigenlijk maar 2 keuzes als dat zo link is voor het beestje :

- geen stro in stal
- het hooi als bodembedekking gebruiken

Eerste is geen probleem als het bvb. een inloopstal is en ze ook elders kan gaan liggen.

Tweede is ook geen probleem : als ze het echt niet eet heb je toch niks aan het hooi en kun je het tenminste nog als matrasje gebruiken. Dan zal ze het ook wel MOETEN eten omdat er niks anders meer is. Is ze er dan eenmaal doorheen dan kun je weer stro (?) gebruiken en het hooi gewoon voeren.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:39

Even een vraag op bovenstaande.
Hoe gevaarlijk is het als ze aan het stro beginnen?
Mijn paard is ook kieskeurig en eet ook meer van het stro dan van het hooi.

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:40

Misschien kan je ook één pak van het andere hooi halen om in het begin erdoor te voeren. Na een tijdje steek je er minder en minder van het eerste hooi in. En uiteindelijk zou hij/zij dna blijven eten van het ene. Want als hij/zij al aan de bodembeddeking begint zou ik toch ingrijpen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:47

Ik had dat ook met mijn vorige lading hooi. Ze aten het wel maar lieten meer liggen dan normaal. Hooi zag er verder wel goed uit, geen schimmel e.d. Heb het nu bij kennisen gehaald en hun leveren ook aan pension stal in de buurt al hele tijd en dit vinden ze heerlijk.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:51

Fijn, inderdaad, zulke paarden. :S

Ik zag hier ook iets staan over hooi 8 uur in water weken. Het kan en het wordt ook gedaan, maar als je hooi langer dan 10 min. in het water laat, dan gaan er veel voedingsstoffen verloren in het water. Hooi weken dus nooit langer dan 10 min.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:52

Ja het is lastig als ze als alternatief aan het stro beginnen. Zeker als ie al ernstige verstoppingskoliek gehad heeft zal ik daar inderdaad ook bij ingrijpen.
Beetje naar de toekomst kijken. Blijf je dit hooi voeren of niet?
Als het eenmalig is zal ik gewoon weer terug gaan naar het oude hooi en jezelf zo alle ellende besparen.
Als je definitief over wil stappen dan zou ik het paard een tijdje op bijv houtkrullen zetten tot ze aan het hooi gewend is het en het wel eet.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:54

Marchador schreef:
Even een vraag op bovenstaande.
Hoe gevaarlijk is het als ze aan het stro beginnen?
Mijn paard is ook kieskeurig en eet ook meer van het stro dan van het hooi.

Stro is slecht. Stro is grover en moeilijk verteerbaar en kan, zoals je hierboven kan lezen, verstoppingen in de darmen veroorzaken.
Zeker dus alert zijn als je paard veel stro eet. Elk paard eet stro, zeker als zn box net schoon is, maar overmatig stro eten is een risico en zou voor mij een reden zijn om het paard een andere bodembedekking te geven.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:01

Daarom, mijn andere twee knabbelen ook wel van het stro. Maar niet zoveel als mijn paard.
Ik zal eens gaan overleggen met de staleigenaar, ik heb namelijk toch het idee dat ze er echt flink van eet.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:10

Verstandig om het in de gaten te houden!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:17

Ik zou de baaltjes terugbrengen of zien te verkopen en gewoon weer het vertrouwde hooi weer kopen. Waarom doorzetten als je paard het niet lekker vind?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:02

hier ook van die fijnproevers.
Vorig jaar een partij hooi van natuurland gehad. Prachtig mooi los en grof spul. Heel mooi groen en stofvrij. Ze aten het vrijwel niet... Gooiden het gewoon uit de bakken en gebruikten het als toilet of bed... We voerden ons arm want dat vieze konden ze niet meer eten en ondertussen stonden ze elke keer dt je ni beeld kwam te hinniken omdat ze honger hadden.
toen ander hooi erbij gekocht (ook van natuurland, maar dan fijner van structuur) en dat vonden ze heerlijk. een tijdje gemengd zodat ze het toch nog wat aten, maar moest echt heel veel weggooien.

Dit jaar heel veel pakken van eigen land gehad en zo'n 50 pak natuurhooi (ander gebied). We zijn nu vrijwel door ons eigen (erg goed gegeten) hooi heen en begonnen aan het langere en structuurrijkere natuurhooi. Weer halen ze hun neus er het liefst voor op. Ik ben nu weer aan het mengen, maar heb helaas niet meer zoveel pakken eigen hooi over. Hoop dat ze het toch wat beter gaan eten, of dat er nog een aantal pakken tussen zitten die ze wel lekker vinden... En anders misschien de stoute schoenen aantrekken en de boer die bij mij gehooid heeft vragen of ik een paar van die niet-lekker gevonden pakken om mag ruilen voor een paar pakken van mijn land die hij gehouden heeft...

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:50

mijn paardje is ook erg kieskeurig wat zijn eten betreft. Ga goed na hoe het gesteld is met de kwaliteit van het nieuwe hooi en als je het niet vertrouwt, zoek dan een ander type of andere leverancier! Uiteindelijk zal je paard idd wel eten wat hij voorgeschoteld krijgt, maar vaak weten ze zelf wel wat het beste voor hen is. Er zal wel iets niet helemaal 100% zijn met dit hooi. Bovendien zal hij voor hij het echt gaat eten, eenhele poos stro blijven eten, en dat is natuurlijk niet goed.
Probeer gewoon wat verschillende soorten uit je omgeving, vraag eerst om een baal om uit te proberen en als het bevalt kun je dan nog bijhalen. Succes iig!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:54

Mijn pony van 29 is ook een zeikerd qua hooi...

Laatst haden we een partij langstengelig hooi, ze at het niet of liet de helft liggen.
Nu hebben we hooi wat fijn is en dat eet ze op tot de laatste spriet.
Hoe zou dat komen? heb weleens gehoord dat lengstelig hooi beter is Verward