Wat doen jullie met je (bijna) 2 jarige???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Wat doen jullie met je (bijna) 2 jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 10:20

Aangezien ik nergens een subforum kan vinden wat specifiek over jonge paarden gaat stel ik mn vraag maar hier.

Wat doen jullie eigenlijk met jullie kleutertjes? Staattie nog in de opfok, issie al in handen enz enz..... vertel vertel...

ikke

Re: Wat doen jullie met je (bijna) 2 jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:42

Ik doe niks meer met die twee-jarige, hij is ondertussen vijf Haha!
Ik kocht hem met 18 maanden, hakkie-sjakkie-weg-zakkie en daarna ben ik begonnen met hem alles te laten meemaken. Door een samenloop van omstandigheden ben ik gedwongen verhuisd en naar iemand met veel kennis en ervaring (bewuste keuze) en zijn we begonnen met trainen.Eerst twee keer per week, later drie keer en zo verder uitgebouwd. Die training was puur gehoorzaamheid, correct gedrag aan de hand en het ontwikkelen van een goede loophouding. Zowel in de bak als buiten op de weg.
Daarna zadel en bit gewenning (heeft vijf min geduurd). Met 2,5 was hij klaar om op te stappen, feitelijk. Aangezien dat niet zo verstandig is, ben ik gaan werken aan de dubbele longe en vooral de lange lijnen. Toen hij met 3,5 sterk genoeg leek om op te stappen, was hij dus al teugelwijs, kende stemcommando's voor stap, draf, galop en halt en kon je feitelijk gewoon met hem wegrijden.

Die training zielig? Ga fietsen; als ze als twee-jarige dood gaan van twee keer per week een half uur opletten, dan zullen het nooit goede rijpaarden worden. Ik hoef hem nu niet meer te leren zijn achterhand te gebruiken; zelfs niet om die beter onder te laten treden, het is namelijk zijn gewoonte geworden om zo te bewegen. Je kunt met de grootste graafmachine de staart van z'n kont rijden, hij wordt er niet warm of koud van. Blauw-witte hardlopers zijn echter doodeng Haha!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:47

ikke: hardlopers zijn ook doodlopers!! *LOL*

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:50

Mijn hengstje (in juni 2) staat thuis bij de andere paarden.
Hij kan alles wat hij moet kunnen, is braaf, nergens bang voor.
Af en toe wandel ik er wat mee of gaat hij als handpaard mee. Verder wordt hij geregelt lekker geborsteld.

Mer doe ik er niet mee. Wat zou je er mee moeten verder?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:52

Een of 2 keer in de week haal in haar een half uurtje uit de groep, poetsen, knuffelen en een klein beetje wandelen (lees, 50 meter over het erf). Goed genoeg maar wel nodig voor Sense aangezien er nooit iets gedaan is met haar.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 12:50

Ohja misschien wel handig als ik ook ff vertel wat we zelf met onze kleuter doen.

We hebben hem 10 weken geleden gekocht en toen kwam hij net het opfok-natuurgebied uit. Stond met 3 leeftijdsgenootjes in een grote box 24/7.

We zijn nu 10 weken verder en meneertje is alweer 1 jaar en 9 maanden (jemig wat gaat de tijd snel) en heeft inmiddels al heel wat geleerd in die paar weken (hij kon echt niks). Is inmiddels super verkeersmak, kan al dekentje op en dekensingeltje om (hij staat gewoon in zn blote bibs buiten hoor, maar hij kan het maar vast kennen), vaststaan, poetsen en hoeven uitkrabben is ook geen probleem meer. Blijft keurig in zn box als je er een drol uit moet scheppen en staat de hele dag lekker in de paddock achter een draadje.

We houden ons voornamelijk bezig met basisdingetjes zoals meelopen aan de hand, halthouden enzo, handig voor de keuring vandezomer.
In het weekend gaan we altijd lekker ver wandelen met meneertje, dwars door het verkeer en het bos. Dit gaat echt super.
En verder gewoon lekker veel knuffelen natuurlijk.

Straks gaat hij lekker het land op en na de zomer gaan we een beginnetje maken met Longeren.

Mn vorige paard heb ik precies zo opgevoed en daar had ik een superpaard aan.

We merken wel dat het voor hem belangrijk is (dit is voor ieder paard anders) dattie goed in handen komt en respect leert te hebben voor zijn verzorger/begleider want hij heeft een pittig karaktertje.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:55

Mijn merrietje van 2,5 - wordt in juni 3 - weet wat borstelen, wassen (zelfs op haar hoofd) hoefsmid, dierenarts, trailer en vreemde omgeving is. Ze loopt netjes aan de hand mee; draf en stap en heeft paar dagen geleden voor het eerst paar rondjes aan de longeerlijn gelopen. Verder heeft ze ook een paar dagen geleden voor het eerst een fleece deken op gehad wat ook heel netjes ging. Ik leer haar spelenderwijs allerlei dingen (ze is hier geboren), ze gaat straks in de zomer 2 maanden naar een stal waar ze klaargemaakt gaat worden worden voor de keuring dus ik wil dat ze veel dingen kent en weet. Ze staat iedere dag buiten, heeft andere paarden om zich heen en ik merk dat ze het leuk vindt om met mij bezig te zijn en nieuwe dingen te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:09

Vooral veel knuffelen, mee lopen, etc. Heel af en toe wel eens longeren, zodat hij weet hoe dat gaat. Lachen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:35

Mijn haf word in Mei 2 jaar, heb hem sinds januari 2008, was nog nooit eerder in handen geweest, stond 24/7 op wei. Hij staat overdags buiten met 3 andere paardjes, en 's avonds gaat die op stal. Ik loop veel met hem aan de hand, 3 a 4x per week over de weg.
Borstel hem elke dag uitgebreid, ben hem nu ook stemcommando's aan het leren als ik met hem aan het wandelen ben. En als het mooier weer word ga ik hem laten wennen aan afspuiten enz, want zou toch een keer zijn staart moeten wassen Knipoog Voor de rest niet zoveel, maar geef hem wel elke dag heel veel aandacht. Na de zomer ga ik eens beginnen met rustig aan longeren, als die dan doorheeft een keer een hoofdstel in, en dan ook een keer een zadel. Tijd zat! Ik laat hem nu iig lekker genieten als kleuterzijnde Lachen
Ik kijk als het zover is gewoon of die er al aan toe is

Louike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:22

Cadizje komt veel in handen Knipoog
Ik heb al veel met hem en Andy gelopen Haha!
Ook al over een zeiltje en balkjes was echt super!
Verder poetsen en veel knuffelen natuurlijk

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 01:18

Doe helemaal niks met me bijna 2 jarige Lachen
Enigste wat ik met haar doe is lekker wandelen. Verder mag ze nog ff lekker 'veulen' zijn Ja
Maar heeft ook te maken met haar gezondheid dat ze nog ff lekker 'veulen' mag zijn!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:27

mijn nu bijna 4 jarige heeft tot anderhalve weke terug in de opfok gelopen
nu zou ik de komende tijd bezig gaan zijn met leren vast staan ana het halster,
aanraking over het hele lichaam , braaf melopen en ga zo maar door, maar ja, madam kent het allemaal al , die word nergens warm of koud van Clown
voeten optillen : sgoed hoor
poetsen:prima Ja
insprayen met vliegenmuik: oh leuk, doe jij??
meelopen: ook prima, los vast, wil je dat ik achteruit loop? ook goed Ja

dus sja, die is eingelijk zoals het hoort netjes opgevoed van de opfok afgekomen zoals ik het ook verwacht had trouwens

dus wat doe ik met ene twee jarige...niet veel , af en toe even langs om en aai over de bol te geven en een voetje op te tillen en dara heb je het wel me gehad
de basis (halster, aanraken, voeten, meelopen etc dat hebben ze als veulen mee gekregen en regelmatig komen ze in de hand voor de hoefsmid, enten en ontwormen
en twee maal daags komt die lieve meneer eten brengen Go jij! Go jij! en dan leren we dat we mensen niet overhoop mogen lopen ook al heeft hij lekkers bij

nu rijd ik geen enkel paard ongeacht ras of bouw voor 4,5 in, dus wil ik ze met twee ook niet ana huis hebben
laat maar lekker gaan , ze hebben nog een heel leven voor zich dat ze aan de bak mogen , die eerste paar jaar met elkaar op het land (ik heb ideale opfok met en leeftijd van 1 tot 22 op 1 groep , ruinen en merries gemengd) vind ik belangrijker dan dat ik hem of haar in de hand heb
dat groepje voed elkaar beter op dan welk mens dan ook dat doet

hoewel dit jaar mijn merrie naar de hngst gaat en dat veulen als het een merrie is waarschijnlijk wel direct bij ons op stal blijft (op afspeenperiode na) samen met het veulen van een stalgenootje van me
ze staan dan in een groepje van 6 in de leeftijd veulen tot 23 en ze staan zomeren winter op de wei , en schuilstal met verharde uitloop en paddock
maar helemaal zeker is dta nog niet ,

Louike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:55

Het is wel waar dat ze nog een heel leven aan de bak moeten.
Maar het is natuurlijk wel leuk om je paard zelf op te voeden en aan dingen te laten wennen! Dat merk ik nu ook met me verzorgpony, bijna 2 en we leren hem alles zelf! Het is echt geweldig om te zien hoe goed hij het doet!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:55

die van ons, 2 jarige andalusier hengst, staat lekker met onze 3 jarige haflinger in onze wei.
er word weinig met hem gedaan, hij is niet de gemakkelijkste en we proberen heel langzaam om hem aan allerlei dingen te laten wennen, dus poetsen, wandelen endergelijke.
zo nu en dan wandelen we eens door het bos, dan doen we eens een beetje poetsen en dan alleen knuffelen en voor de rest niks.
het is nog een baby en ik vind dat ze ook lekker gewoon baby moeten kunnen zijn tot het zover is voor het echte werk, lekker paard zijn!

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:58

Mijn 2-jarige fjordenmerrie staat zo veel mogelijk in het land.
Regelmatig krijgt zij een poetsbeurt en ga ik een stukje met haar lopen en gaat ze regelmatig mee op de trailer naar een keuring en/of spelletjesdag om haar te laten wennen aan andere omgeving en de trailer. Maar voor de rest doe ik nog niets met haar.

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:58

Ik wandel 2 x in de week, laat hem wat wennen aan borstels, hoefjes geven enz.
Ik oefen ook wel eens uh, misschien 1 x in de 2 maanden met
dingen zoals een zeil, honden en andere enge dingen.
Gewoon wat laten wennen aan alles.
Ik laat hem absoluut geen zwaar werk doen omdat ik niets willen overbelasten.
Voorderest is hij uhm bijna fulltime veulen dus. Clown

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:04

Crystal staat natuurlijk nog gezellig samen met moeders.
Maar of zij ook daardoor een degelijke opvoeding krijgt. Betwijfel is soms. Merk namelijk dat ze ook de minder leuke dingen overneemt zoals het voernijd en altijd maar met de oren in de nek lopen terwijl er niets aan de hand is. Het lijkt dan net of ze je ik weet niet wat wil aan doen, maar ze is te lief omdat te doen.
Dus als iemand een tip heeft om een 2 jarige te leren vriendelijk te kijken, dan hoor ik dat graag.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:47

Uhm... niks? Mijn pony stond met 2 jaar nog heerlijk niks te doen in de opfok. Ik zag dat iemand longeren noemde... dat is wel het allerslechtste wat je kunt doen met zo'n jong beest. Longeren is erg belastend voor het beenwerk, laat staan als het nog totaal niet is uitgegroeid. Slecht plan dus!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:59

Een nóg sterkere band opbouwen!

Van mij mag ze nog lekker even stil staan hoor.
Heerlijk om te zien hoe het beest al aan komt galoperen, als ze me ziet staan bij het hek. Ja

Zo af en toe wat wandelen, en poetsen.
Over 2 jaar begin ik eens met een zadel.
(Oke, ze wordt ook eerst gedekt, dus kan ik er dan niet veel mee!)

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:11

America staat lekker met de twee andere paarden dag en nacht op de uitloop met schuilstal, en zo vaak mogelijk op het weiland (in de zomer dag en nacht).
Eens in de paarden maanden gaan we een stukje met haar wandelen om haar er aan te laten wennen, en ik poets haar af en toe, leren voetjes geven vind ik belangrijk.

Maar verder niks, noppes, nada.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:35

Louike schreef:
Maar het is natuurlijk wel leuk om je paard zelf op te voeden en aan dingen te laten wennen! Dat merk ik nu ook met me verzorgpony, bijna 2 en we leren hem alles zelf! Het is echt geweldig om te zien hoe goed hij het doet!

tuurlijk dta is ook hartstikke luk en leerzaam, maar ja...
ik ben van mening dat paarden elkaar beter op kunnen voeden dan dat wij mensen een paard kunnen opvoeden Lachen
dus sja, hoe leuk ik het ook vind (en geloof me, ik vind het echt heel erg leuk, ik ben gek op jonge paarden Clown
ik was ook degene die er altijd bij was als er bekapt of geent moest worden en uiteindelijk was ik ook degene die het land door aan het hupsen is om alles aan het halster te krijgen enzo bij mijn vorige paard en deze toen ze in de opfok stonden )
de kids gaan tot nu toe altijd de begrazing in
het toekomstige veulen van mijn merrie zou de eerste zijn die ik niet naar de opfok doe, maar zoals ik al zei, geheel zeker is die beslissing nog niet

Wieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:04

Met onze 2 jarige deden we toen der tijd ook nog niet echt heel veel mee, af en toe een keer poetsen. na een tijdje voetje geven en het meelopen etc.
Hij had tot ongeveer zijn 2 ook in de opfok gestaan.

Het is inderdaad wel leuk om je paard alles zelf te leren.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:52

Met mijn jonge paarden doe ik vrij weinig. Als ik ze van veulen afaan heb zorg ik dat de basis er goed in zit. Dus halster e.d. om en meelopen, vaststaan en voetjes geven. En afentoe een keer wandelen en verder lekker in de wei laten staan tot ze lichamelijk en geestelijk oud genoeg zijn om training langzaamaan op te pakken.

Louike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:01

draumpje schreef:
Louike schreef:

ik ben van mening dat paarden elkaar beter op kunnen voeden dan dat wij mensen een paard kunnen opvoeden Lachen
dus sja, hoe leuk ik het ook vind (en geloof me, ik vind het echt heel erg leuk, ik ben gek op jonge paarden Clown
ik was ook degene die er altijd bij was als er bekapt of geent moest worden en uiteindelijk was ik ook degene die het land door aan het hupsen is om alles aan het halster te krijgen enzo bij mijn vorige paard en deze toen ze in de opfok stonden )
het toekomstige veulen van mijn merrie zou de eerste zijn die ik niet naar de opfok doe, maar zoals ik al zei, geheel zeker is die beslissing nog niet

Jaah ik vind het ook echt super gaaf! Ik leer er super veel van! Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:27

draumpje schreef:
Louike schreef:

Als paarden elkaar in 23 uur niet op kunnen voeden, lukt ze dat in 24 uur ook niet, dus dat is een redelijk onzinnig excuus. Jong geleerd is oud gedaan geldt ook voor paarden. Als je twee tot drie keer week een half uurtje neemt om ze stap voor stap vanalles te leren, dan hebben paarden nog 166,5 uur in die week over om elkaar op te voeden.............