Paard wat iedere dag werkt enkel op kuil en wortels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Paard wat iedere dag werkt enkel op kuil en wortels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 13:20

Laatst hoorde ik iemand zeggen dat zijn paard te druk is. Enkele keren zijn zij en andere ruiters al van het paard gevallen omdat hij 'te druk' zou zijn.

Nu heeft ze op aanraden van iemand anders biks uit het menu geschrapt, zodat het paard rustiger zou worden. Het paard krijgt nu dus enkel kuilgras en 1x per dag een emmer wortels. Er is geen liksteen/mineraalsteen aanwezig in de stal en er worden ook geen andere supplementen bijgevoerd. Het menu bestaat dus enkel uit kuil en wortels.
Wel moet het paard iedere dag 1 tot 2 uur rijden en wordt hij soms extra gelongeerd.

Is dit 'gevaarlijk' voor het paard? Ik gok dat er niet voldoende voedingsstoffen in kuilgras en wortels zitten, waardoor er een tekort zal komen.

Heeft iemand tips of extra voedingssupplementen die je kunt bijvoeren. (Had al een ideetje over speciale paardenkoeken die tegenwoordig op de markt verschijnen met genoeg mineralen & vitamines voor iedere dag). Ze gelooft heilig in degene die heeft vertelt dat ze geen biks meer moet geven en dat kuil en wortels voldoende zijn voor dit werk, maar ik ben bang dat het dan niet goed afloopt met het paard?

RockyLover

Re: Paard wat iedere dag werkt enkel op kuil en wortels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:35

Hoeveel biks kreeg het paard voorheen? Om nou van 3 kilo biks naar geen biks meer te gaan zou een beetje apart zijn... Op zich is met alleen (voldoende!) kuil en wortels voeren niks mis, maar inderdaad moet het paard nog wel voldoende mineralen binnen krijgen. Er bestaan ook speciale supplementen voor dit soort paarden. Bijvoorbeeld http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25216 (alleen is dit voor paarden met alleen weidegang) hier doe je vrij lang mee. Of idd een koek of een liksteen...

Winegum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:20

Ik denk dat het vrij weinig is wat het paard dan krijgt.
Je zou ook pulp bij kunnen voeren, is toch buikvulling maar wordt je paard niet heet van.
En een liksteen is over het algemeen altijd wel goed. Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:09

Winegum schreef:
Ik denk dat het vrij weinig is wat het paard dan krijgt.
Je zou ook pulp bij kunnen voeren, is toch buikvulling maar wordt je paard niet heet van.
En een liksteen is over het algemeen altijd wel goed. Lachen

Pulp is niet zinvol, paard krijgt al kuilgras, dat is ook buikvulling.

Het hangt van het paard af of het genoeg is en ook van de kwaliteit van het kuilgras. De meeste paarden in NL krijgen sowieso veel te veel krachtvoer, dus minderen is zeker verstandig. Bedenk ook dat er paarden zijn die juist heet worden van kuil, die kun je beter droog hooi geven. Verder zit er veel verschil in krachtvoer, als het paard van de ene biks heet wordt, kan het best zijn dat het een andere biks wel goed kan hebben (of muesli).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:11

Tinker waarmee ik wel eens ga buitenrijden krijgt alleen maar hooi en wortels. Beestje doet het er echt super op. Hij heeft wel een grote mineralensteen in zijn paddock.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:13

Tja, van dit menu zal hij in elk geval wel rustig worden.
Ik hoop alleen dat hij op een gegeven moment niet een beetje TE rustig word en niet meer in de benen komt.
Geen enkel paard kan toe met alleen maar hooi en wortels, zeker als er ook nog een prestatie moet worden geleverd.
Er zijn tegenwoordig meer dan genoeg voeders waar je paard niet druk van wordt.
Ander alternatief...leren rijden! Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:16

er zijn echt zoo ontzettend veel topics over paarden die enkel met ruwvoer gevoerd worden.
met de zoekfunctie kun je er denk ik zat vinden. Knipoog

en om dan toch maar antwoord te geven:

in ruwvoer en wortels zitten niet alle vitamines en mineralen die een paard nodig heeft.

en helemaal niet als je bedenkt dat zowat de helft van het nederlands ruwvoer gewoon helemaal niet zo goed is als iedereen denkt.
als je een analyse laat doen van je ruwvoer kom je vaak totaal scheve verhoudingen tegen.

en van een normale hoeveelheid krachtvoer kan een paard helemaal niet druk worden, dan staat het paard simpelweg teveel binnen,zit het totaal niet lekker in zijn vel of is er een andere reden waarom dat dier zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:17

Citaat:
Geen enkel paard kan toe met alleen maar hooi en wortels
Oei... mijn paarden staan ook niet meer op de benen... Clown

Hier amper brok...maar wel pavo vitamine...
Brok is alleen nodig als ze echt flink werken...maar zoveel paarden doen dat niet.
Oke de de wat matte paarden krijg je misschien wat energieker, maar een vlugger paard heeft dat geen kilo's per dag nodig.
Dan ga je vechten tegen de brok, voor ruiter en paard niet fijn.
En dat kan ook bij 2 kilo per dag... is gewoon per paard verschillend Lachen

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:18

Ieder werkend paard moet op z'n minst een vorm van krachtvoer krijgen, zeker als ze 7 dagen p/w 1 a 2 uur per dag werken.
Het temperament van een paard zit er nu eenmaal in en kan je echt niet weghalen door geen biks meer te voeren. En idd je kunt een paard van ca. 3 kilo per dag niet ineens op 0 zetten. Wat als het paard straks op hoger niveau moet presteren, dan zullen ze hem toch weer hoger in het voer moeten zetten en zal het paard ook weer beter in z'n vel zitten en dus actiever worden. Wellicht een optie om een geschikte ruiter op het dier te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:19

je zou hem nature's best van pavo kunnen geven. dat is een totaalmeusli.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:22

Doet me denken aan onze trektocht een paar jaar geleden. Iemand suggereerde dat we de paarden dan wel 3 kg krachtvoer per dag moesten voeren (trektocht van 160 km in 6 dagen), zegt een vriendin van me "dan is Waratje in twee dagen al op de plaats van bestemming" Clown
Mijn paard levert haar prestaties op 2 à 3 handjes muesli per dag.... (paard was trouwens 19 jaar ten tijde van die trektocht, nu 21)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:23

Citaat:
Wat als het paard straks op hoger niveau moet presteren, dan zullen ze hem toch weer hoger in het voer moeten zetten en zal het paard ook weer beter in z'n vel zitten en dus actiever worden

Zo werkt dat toch helemaal niet?
Als dat paard dadelijk echt aan het werk moet verbrand hij zijn energie en dan kun je hem idd meer geven. Dan wordt hij daar niet actiever van omdat hij het verbruikt.

Hoevaak ik niet hoor, mijn paard is vervelend en dit en dat...
Komt met geluk in de winter ff los in de bak en voor de rest op stal.
Maar wel 4/ 6 kg sportbrok erin...en dan hobbelen ze elke dag wat B nivo rond....
Natuurlijk zijn veel paarden dan vervelend... verbruiken gewoon de energie niet die erin gepropt wordt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:35

runningkawa schreef:
Citaat:
Geen enkel paard kan toe met alleen maar hooi en wortels
Oei... mijn paarden staan ook niet meer op de benen... Clown

Hier amper brok...maar wel pavo vitamine...
Brok is alleen nodig als ze echt flink werken...maar zoveel paarden doen dat niet.
Oke de de wat matte paarden krijg je misschien wat energieker, maar een vlugger paard heeft dat geen kilo's per dag nodig.
Dan ga je vechten tegen de brok, voor ruiter en paard niet fijn.
En dat kan ook bij 2 kilo per dag... is gewoon per paard verschillend Lachen

Dus je voert er wel iets bij. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:37

Dat wel, maar geen krachtvoer voor de energie.
Mensen denken nu al snel dat ik hier nu slome dokussen op stal heb staan Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:50

Hier nog eentje die alleen op hooi en een himalayasteen leeft. Hij krijg een keer per dag een half worteltje als snoepje, en een keer per dag een handje muesli. En dan na het rijden een handje.
Hij glimt als een spiegel, en niet genoeg energie denk je? Kijk hier maar eens: [ITP] Tinker Mystic gaat helemaal los voor de camera

Ik denk wel dat paarden die hoger in het bloed zitten iets meer nodig hebben dan sobere rassen.

Ik zou de eigenaar van t paard van de TS aanraden om het kuil te vervangen door hooi (er zijn best veel paarden die gewoon geen kuil verdragen), en dan elke dag bv een halve kilo brok/muesli zonder melasse. Dan krijgt het paard alle vitamines wat het nodig heeft, maar zonder teveel energie.
En verder elke dag op wei zetten, dat kan heel veel schelen Lachen
Na het rijden een schepje bijvoeren voor de verloren energie weer aan te vullen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:55

MysticTinker schreef:
Hier nog eentje die alleen op hooi en een himalayasteen leeft. Hij krijg een keer per dag een half worteltje als snoepje, en een keer per dag een handje muesli. En dan na het rijden een handje.

uhmmm...
je bericht klopt niet.
je zegt in je eerste zin dat ie alleen op hooi en himalayasteen leeft en vervolgens komt daar toch een worteltje bij, een handje muesli en na het rijden weer een handje

2 handjes muesli maakt al gauw 100 gram hoor, en daar zitten weer extra vitamientjes in.
Haha!

dus krijgt ie toch krachtvoer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:56

maar als e de voer fabrikanten moet geloven valt een paard dood neer als hij niet minstens 2 kg krijgt op een dag.
En dat houden veel pensionstallen dan ook maar aan...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:58

ik lees het vaker hier op bokt.
mensen die zeggen ja mijn dier krijgt ook geen krachtvoer hoor en vervolgens zeggen ze wel dat er bijvoorbeeld pavo koek gevoerd word.

volgens mij is dat toch hetzelfde?

runningkawa, van mij mogen ze het gaan verplichten dat elke paardeneigenaar een curses basisverzorging en voeding gaat volgen.
ik ben geen voorstander van veel brok/muesli of whatever ,maar het moet wel genoeg zijn voor je dier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:01

Ik vind dat dus niet hetzelfde Lachen
Ik voer pavo vital, maar daar halen in tegenstelling tot brok geen energie uit.
Dus geen paarden die op ontploffen staan door de energie die niet verbrand wordt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:04

Ellepel, nouja, een handje is toch eigenlijk niks he. Rijden doen we in de winter niet, dus dat is een handje per dag. Volgens mij nog niet eens 50 gram. Daar zal hij vast niet al die energie en glans uit halen Tong uitsteken
In principe zou ik het helemaal kunnen weglaten, maar dat vind ik zo sneu als de rest wel iets krijgt en hij niet Knipoog

Edit, ik voer trouwens Subli zonder, dus ook zonder extra energie, zonder haver, zonder melasse..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:06

nee oke, je hebt wel gelijk,in brok zit nog veel te veel toevoeging.
maar je geeft wel een supplement om de tekorten aan vitamines en mineralen toe te komen.meng je dat ook ergens doorheen trouwens?
of geef je ze dat zo uit de hand runningkawa?

ik vind het altijd ontzettend moeilijk wat je nou wel of niet moet voeren, tegenwoordig zijn er wel 100 verschillende voeders op de markt en er komt volgens mij elke week wat nieuws bij Clown

ik voer sinds vorige week ook de subli zonder Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:09

Absoluut mee eens, belachelijk hoeveel verschillend voer er allemaal te koop is.. Voor elk apart ras is er wel een aparte brok.. tinkers friezen.. allemaal hun eigen brok Nagelbijten / Gniffelen En dan ook nog 10 verschillende merken..

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:09

Bora_ schreef:
Ik denk dat elk paard nog wel biks bij moet hebben als krachtvoer.

en waarop baseer jij dat?

een paard moet gewoon heel de tijd kunnen knabbelen, en dat kan evengoed met enkel kuil of hooi... een mineralensteen kan je er dan voor de zekerheid bij hangen. Krachtvoer zou er in feite maar bij moeten komen als blijkt dat het paard hier nood aan heeft en da t lijkt me hier niet het geval.
Wortels vind ik ook goed, omdat het paard zo ook nog wat anders in zn maag krijgt dan hooi (als je ze laat kiezen eten ze ook vanalles wat), maar een hele emmer is naar wat ik gehoord heb toch het max dat 1 paard mag krijgen. In wortels zit bovendien ook suiker en ze leveren ook heel wat energie. Een wortel is niet enkel maar buikvulling...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:11

wat een verschil met 20 jaar geleden.
toen werd er overal nog haver gevoerd en waren er maar weinig broksoorten

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:11

Ik geef mijn paarden alleen een halfje horseflox na het werk! Verder niet hoor dan leven ze op hooi. Wat heel goed gaat. Dalijk kunnen ze weer op de wei gelukkig! Knipoog