.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 13:23

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-05-22 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tine

Re: Paard aan huis, hoe ziet jullie dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:48

Ik had vroeger paarde naast m'n huis, die op het bouwstukje van m'n bompa stonden maar het waren iemand anders paarden (n ik kwam er meer bij dan hun..), ik ging als ik klein was hun voeren (met een bak en dan heen en weer lopen en de paarden erachter, ik achter de draad e), als ik groter heb was dat eens in de weide en eens borstelen..
Maar bij m'n bompa staat Snoopy, ons ritueel is
- 's morgens om 8 uur ongeveer: Bompa geeft snoopy z'n ochtendeten
- 9 uur: amma laat Snoopy uit de stal
- 9 uur tot 5 uur: Snoopy eet het gras af
- 5 uur: Snoopy gaat in de stal waar opnieuw eten klaar staat
- door de dag: het eten wordt voor de volgende dag klaargemaakt
- ...

We gaan nooit op vakantie want m'n bompa kan niet alleen leven en is ongerust als ik zelf maar naar de dokter moet, m'n mama werkt ook niet odat ze moet zorgen voor bompa!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:49

06.00 uur bix
06.15 uur naar buiten en buiten hooi bij slecht weer binnen hooi en na het hooi naar buiten
13.00 uur hooi
17.00 / 18.00 uur peen en hooi en naar binnen
20.00 uur hooi

vakantie gaan wij niet. Soms wel een nachtje ergens naar toe maar meestal een daagje weg. Indien wij weg zijn zorgen buren of kennen voor de paarden en honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:11

Mijn vriend voert s'morgens hooi tussen 6 en 7
Ik geef ze krachtvoer om 8 uur en dan gaan ze naar buiten, ongeacht het weer. Eind van de middag of begin avond komen ze op stal, luzerne, graan en wortels en dan s'avonds laat nog een knuffel en onbeperkt hooi voor de nacht.

Vakantie ga ik niet vaak. Als ik wel wegga heb ik ze het liefst dag en nacht buiten met onbeperkt ruwvoer erbij.
Hond gaat meestal mee, of slaapt bij kennissen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:15

om 8 uur 1ste voerronde

vanaf een uur of 9 de stallen uitmesten,ben daar ong 1,5 tot 2 uur mee bezig..
daar krijgen de paarden ook hooi,smiddags rond 2 uur,biks,

daarna paarden rijden

in de zomer staan de paarden op de wei,deze gaan om 6 uur naar binnen,dus dan paarden binnen halen,weides poepvrij maken,

savonds rond 10 uur laatste ronde alles controleren,evt nog hooi bijvoeren bij de paarden die alles opgegeten hebben,en biks...

tja en tussendoor,loop ik nog wel tig keer heen en weer,paarden in de bak zetten,eruit halen,kijken of ze water hebben enz enz..

op vakantie gaan wij nooit,daar hebben we teveel dieren voor.. Lachen

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:17

Mijne staan nog net niet aan huis maar wel bijna Knipoog De hoek om en dan ben je er. (geen pensionstalling oid, gewoon bij mijn verzorgpaarden)

kwart voor 7 ga ik erheen om ze te voeren en buiten te zetten(in de zomer staan ze dag en nacht buiten)
dan uitmesten
daarna naar school toe(ben dan nog wel schoon hoor Clown)
smiddags paarden verzorgen
en dan na het eten paarden binnen zetten en voeren

wanneer wij op vakantie zijn is dat in de zomer en dan zorgen de eigenaar van mijn verzorgpaarden dat ze water hebben en eten weet ik eigenlijk niet of hun dat ook doen, ik denk van wel Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:38

Bij mij varieert het wel wat.
Het hangt af van of ik moet werken of vrij ben. Of het zomer of winter is, want in de zomer staan ze meer op het weiland en hoeven we minder vaak te voeren en is het voeren minder tijdgebonden. In de natte periode moeten ze aan de hand heen en weer tussen wei en paddock of tussen paddock en stal. Als ze op stal komen is dat meestal pas tussen 21:00 en 23:00.

uitmesten, buitenzetten/ophalen en voeren kost ongeveer een uur.
ik denk dat het in totaal per dag zo'n 2 uur kost alleen aan verzorgen, zonder rijden/longeren.

als ik moet werken en de paarden moet doen:

voor het werk:
7:30 paarden buiten zetten als ze op stal hebben gestaan en in elk geval hooi voeren in de paddock of naar de wei brengen.

na het werk:
tijd wisselt (tussen 14:00 en 17:30)
Uitmesten, waterbijvullen, eventueel uit de wei halen naar de paddock en hooi voeren.

's avonds: (19:00 tot 23:00 soms 2x)
hooi voeren en evt. krachtvoer als ik niet gereden heb.
's avonds laat op stal met hooi als het buiten te nat is.

Als ik vrij ben:
Winter:
8:00 a 8:30 hooi voeren in de paddock, buiten zetten als ze op stal stonden.
uitmesten van (schuil)stal/paddock/bak/land

tussen de middag: naar het weiland of nog een keer hooi voeren.

Einde van de middag: ophalen uit weiland voor het te donker wordt en wortelen en hooi voeren.

Avond: Laatste portie hooi op stal of buiten afhankelijk waar ze staan die nacht, krachtvoer geven als ze dat nog niet gehad hebben (meestal na het werken) nog laatste mest opruimen uit (schuil)stal/paddock als ik tijd heb.

Zomers 1 a 2x per dag uitmesten en minimaal 1x per dag water bijvullen. Vaak ' ochtends tussen 8:00 en 9:00 naar de wei brengen, 's avonds weer ophalen naar de paddock/bak en hooi bijvoeren. (Tenzij ze zelf heen en weer kunnen lopen.)

Tussendoor rijden of longeren, vegen, opruimen, land- en bak onderhouden, landje verzetten etc.

Ik kan me een groot deel van de dag vermaken met rondhangen en verzorgen en rijden van de paarden. En dan heb ik hier maar 3 staan op dit moment waarvan 2 van mezelf Knipoog.

Wij gaan hoogstens een week achterelkaar op vakantie omdat ik niet langer van huis wil zijn en tussendoor dagjes en/of weekendjes weg. Dan zorgt eeb weidemaatje/vriendin voor de paarden.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 02-03-08 16:42, in het totaal 2 keer bewerkt

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:39

Rond half 7 biks,onderwijl veel hooi voor de hele dag in de wei leggen ivm geen gras in het land.
Dan rond half 8 naar buiten laten,daarna de stallen doen,gedurende de dag de paarden rijden (heb ook een bijrijdster en verzorg bosritten)
Rond 17.00/18.00 uur gaan ze naar binnen en krijgen ze weer biks plus voldoende hooi en rond 20.00 uut de laatste wortel of slobberronde.
En nee,vakanties zitten er niet echt in voor ons,maar daar hebben we zelf voor gekozen.
We wonen praktisch in het bos op de Veluwe dus wat wil een mens nog meer...

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:14

Ik heb zowel mijn werk als mijn paarden aan huis Haha!

0800: paarden naar buiten
buiten krijgen ze allebei een half plakje hoor en verder lopen ze op de wei de hele dag
0830 klaar met stallen uitmesten, alles klaar maken voor 's avonds en alles geveegd
0840 poezen ook te eten gehad Haha!

1730 paarden naar binnen, brokkies geven
ze hebben dan al hooi in de stal liggen

2330 paarden tweede ronde hooi

mijn stal heeft geen onderhoud meer nodig en kleine klusjes doe ik 's ochtends meteen. op zaterdag breng ik dan nog mest weg en 1 keer in de twee weken ongeveer wordt de wei gesleept.

Valt dus wel mee hoeveel werk het voor mij is.
als ik tijd en zin heb rijdt ik mijn paard, anders niet.
Helaas met een eigen zaak heb ik heel weinig tijd, maar daarom mag hij ook met zijn vriendje op de wei spelen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:31

Ik heb mijn paard ook aan huis, tis te zeggen, hij staat op een gehuurde wei zo'n tien minuten fietsen van thuis, maar ik moet wel alles zelf doen Lachen Hij loopt 24/7 in de wei (3 grote stukken, momenteel lopen ze met hun 2en op 1 stuk om de rest te sparen) dus hoef ik gelukkig niet om de zoveel uur hooi te gaan leggen ofzo.

*'s ochtends (uur hangt af van hoe laat ik les heb): krachtvoer+wortels geven, hooi aanvullen dat 's nachts is opgegeten (krijgen onbeperkt), poep opruimen in de schuilstal+weiland,koertje+stal uitvegen, water controleren en eventueel aanvullen (regenwater of uit de put als het niet veel geregend heeft). Eventueel, als ik vrij laat les heb, borstelen, longeren of rijden.

*s middags/'s avonds: (hangt ook af van wanneer ik klaar ben met de les): nieuwe poep in het weiland opkuisen, hooi terug aanvullen, water controleren, borstelen/rijden/longeren/wandelen=>als dat 's ochtends nog niet gebeurt is.

Ik borstel hem alleen op de dagen dat ik rij, maar ik rij zeker niet elke dag, vaak ga ik gewoon wat spelen, of los longeren, of een beetje clickertraining, of gewoon aan de hand wandelen. Heel veel hangt af van mijn uurrooster van die week, aan de hand daarvan plan ik elke week opnieuw mijn tijd met Noah. Maar zowiezo word er dus 's ochtends voor de les gegaan en 's avonds erna (al betekent dat soms dat ik er om 5u uitmoet, best pijnlijk soms Dromen )

Ik deel de weide met een ander meisje, en die komt ook minimum 1x per dag (en doet dan ook hooi+poep opkuisen) dus er word 3x per dag naar de paarden gegaan. Als ik 's avonds eens niet zou kunnen is dat ook geen ramp, aangezien ze gezellig met 2 in het weiland (met nog gras) staan, en de boer (van wie ik de weide huur) ook elke dag eens komt kijken en ook hooi bijgeeft als hij vind dat ze te wild met elkaar spelen(volgens hem komt dat dan omdat ze honger hebben Huilen van het lachen ) Als ik eens een weekend wegga regel ik iets met het meisje waar ik bijsta, of soms doet mijn vriend of mijn vader het. Over het algemeen blijf ik minder bij iemand slapen, of anders vertrek ik 's ochtends vroeg genoeg zodat mn paard op tijd zn eten heeft. Tijdens de vakantie gaat hij twee weekjes op pension als wij met de hele familie weg zijn, hij kan daar ook gewoon 24/7 in de wei staan en de pensioneigenaar voert+zet hem binnen bij erg slecht weer, en ik wordt dagelijks op de hoogte gehouden via sms hoe het met hem gaat.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:34

Als ik wakker wordt paarden voeren
(tussen 7 en 9 uur)
Moet ik de hele dag werken dan krijgen ze biks binnen en hooi daarna buiten.(wel bij droog weer) Anders gaan ze om 11 uur naar buiten.
Dan tussen 5 en 6 gaan ze weer naar binnen voor hooi en brok. En om 8 uur nog ff wortelen en beetje hooi.
Zo gaat het dag in, dag uit.. al 12 jaar lang.. maar blijft leuk

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:39

Ik heb ze niet echt bij huis staan, maar 2 minuutjes fietsen van huis en ik doe alles zelf. Dus ik denk dat het wel een beetje vergelijkbaar is.

Ze staan dag en nacht in de wei, dus ik hoef geen stallen uit te mesten en ze buiten te zetten. Eigelijk hoef ik helemaal niet zoveel te doen.
's Winters ga ik alleen eind van de middag na school om ze hooi en water te geven, zomers ga ik ook 's ochtends voor ik naar school ben om alles te controleren.
Rijden doe ik maar 3 keer in de week.

Ik heb geen vaste tijden om dingen te doen.

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:46

07:45 = voer
o8:oo = in de wei

18/19uur = terug naar binnen met hooi en voer Lachen

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:40

24/7 buiten het hele jaar door.
tussen 7.00 en 9.00 brokken
tussen 16.00 en 18.00 brokken
In de winter krijgen ze 3 x per dag hooi erbij.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:56

heb ze niet aan huis staan maar op 1,5km afstand

s'morgens om ±8.15 brok en een paar plakken hooi ( en in de zomer op de wei)
s'middags om± 17.00 beide een plak hooi, intussen stallen doen
daarna rijden of iets anders
tussen 18.00 en 19.00 brok en een volle ruif hooi

ik zou tussen de middag ook wel wat hooi willen voeren maar daarvoor is mijn lunchpauze niet lang genoeg

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:29

Het is niet elke dag net hetzelfde maar ongeveer zo:

's morgens: om 7u30 krachtvoer en hooi aan de ene pony, hooi geven, water in de wei zetten en de andere pony op de wei zetten.
's middags: hooi en op de wei zetten andere pony (op een kleiner stukje wei want de pony heeft hoefbevangenheid)
rond 16u30 stallen uitmesten.
tussen 17u en 20u rijden of borstelen of iets anders.
's avonds: pony's binnen halen en krachtvoer geven (hangt er van af of ze gewerkt hebben) en hooi geven.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:31

Wat zou mij dat fijn lijken Lovers

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:26

In mijn werkweek voer ik de paarden om 7.00 uur ons pap zet ze daarna op de wei en geeft ze daar nog wat hooi.
savonds als ik terugkom mest ik de stallen uit en maak ze klaar om de paarden er tegen de schemer weer in te zetten. Rond 10.00 uur ga ik meestal nog even kijken en krijgen ze nog wat te knabbelen.
In het weekend voer ik de paarden sochtends rond 7.00-8.00 uur zet ik ze buiten maak de stallen weer schoon en klaar voor de avond en tegen de schemer zet ik ze weer binnen. En ga ik rond 10.00 weer even kijken en wat hooi geven.

En zo gaat dat iedere keer weer Clown Tussendoor natuurlijk ook nog rijden en regelmatig de vloer voor de stallen aanvegen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:37

Het is hier ook niet elke dag hetzelfde, hangt er van af hoe mijn werk rooster is. Lachen
Als ik vroege dienst heb om 5.15 de paarden voeren (meusli en hooi) , ze staan 24/7 buiten en krijgen onbeperkt hooi.
Water geven en kijken of alles in orde is.

Als ik vrij ben overdags word er gereden of gepoetst gelongeerd enz. Anders als ik moet werken wisselt het.

S avonds tegen 17 uur krijgen ze nogmaals hooi bijgevoerd. en water.

rond 19 uur nog een rondje om te kijken of ze er goed bij staan.

Tussendoor halen wij de mest uit de stallen en op zaterdag rijden we alle mest uit de weide en worden de stallen helemaal uitgemest.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:58

OP dit moment is het doordeweeks,

6:30 voeren en buiten zetten met hooi en voerbieten
om ong. 16:30-17:00 gaan ze naar binnen en worden weer gevoerd.
Rond 18:30 ga ik de stallen doen, water bijvullen, hooi geven etc. en alles klaarleggen voor de ochtend.

Alles bij elkaar denk ik ook dat ik voor puur het verzorgen 2 uur per dag bezig ben...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:04

Ze staan hier 24/7 buiten.

Tussen half 6 en 7 worden ze gecontroleerd door m'n vriend, rond 8 uur worden ze ('s winters) gevoerd en een deel uitgemest. De dag door komen er regelmatig mensen langs en word de rest gemest door wie er tijd heeft.
Tussen 5 en 6 worden ze weer gevoerd.

Zomers is er (uiteraard) meer drukte op het erf dan 's winters.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:14

Winter:
tussen 7-8 naar buiten met emmer voer
tussen middag plak hooi
als het donker word naar binnen met emmer voer en plak hooi

Zomer:
tussen 7-8 naar buiten
als het donker word of als ik naar bed ga dan gaat hij naar binnen. Word in die periode alleen bijgevoerd als het nodig is. Krijgt voornamelijk gras van de wei en eventueel klein beetje brok als hij moet werken.

Uitmesten op zaterdag, zondag en woensdag. Dit zijn mijn vrije dagen op de andere dagen word wel gekeken dat de stal niet te vies is, drollen worden verwijderd als ze bij wijze van midden in de stal liggen.

Rijden, wanneer het kan. Geen vast schema ervoor. In de winter is het vooral rekening houden met de bak. Te hard, te nat dan kan niet gereden worden in de bak. in de avond is het te vroeg donker om naar buiten te gaan dus word dan minder gereden. In de zomer wanneer ik zin en tijd heb.

Verder komt er nog vanallerlei onderhoud bij mest uit wei halen, wei bemesten, mesthoop leegscheppen, stal onderhoud, halen van stro en hooi, halen van voer, controleren van omheining, maaien van gras als het te hoog is, zijkanten van de wei bijmaaien. En verzin de rest maar allemaal wat erbij komt.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:06

Brammetje16 schreef:
Wat zou mij dat fijn lijken Lovers

Ja Lijkt me ook geweldig.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:11

Het is ook geweldig. Maar het is soms ook meer werk dan mensen beseffen. Mest kun je niet altijd makkelijk kwijtraken, je moet toch zorgen dat je stro en hooi kan gaan halen dus je moet een aanhanger en auto hebben die dat weer kan trekken. De wei moet je goed onderhouden, je baalt als een stekker als er na al die moeite nog veel onkruid op komt of niet echt wil groeien. Dan is het nog als de draad vervangen moet worden weer een flinke investering en dan nog eens de keuze die je moet maken welke draad je om de wei wilt. Dan is het ook nog dat je altijd iemand achter de hand moet hebben voor het geval je zelf eens niet kan verzorgen. Dan is het nog de kosten die je hebt om de wei te hebben (pacht of hypotheek).

Het is allemaal heel erg leuk maar niet zo 'gemakkelijk' om wat velen hebben naar de pensionstal te rijden, daar nog lekker wat kunnen drinken samen met mede paardeneigenaren, paard uit de wei halen en rijden maar. Daarna weer op stal of op wei zetten en weer naar huis. Als je dan op vakantie gaat hoef je niet aan iemand anders te vragen of je paard verzorgd word. Je kan gerust eens uitslapen omdat je paard wel verzorgd word. Dat kun je niet als die aan huis staat. Want je blijft niet tot 12 uur in bed liggen als je paard op stal honger staat te hebben.

Maar ik heb het er allemaal graag voor over.

heididvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:44

Ik heb het heerlijk makkelijk wat dat betreft;)

Ik heb mijn 3 paardjes lekker aan huis op een groot stuk wei met een schuilstal lopen. Als het nat of erg koud is krijgen ze 's avonds 3/4 baal hooi en een stuk PAVO Liga.

Dat is het enige naast het aanvullen van de waterbak wat ik doe aan verzorging en 3x per week 's avonds de schuilstal mesten.

Rijden doe ik wanneer het kan, daar zit geen dag of vaste tijd aan verbonden.

En ja dan heb je natuurlijk het leegscheppen van de mesthoop wat 1x per jaar gebeurt.