Kosten mbt stallen / houden paard. Tips gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fliro_

Kosten mbt stallen / houden paard. Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 20:15

Misschien lukt het toch om mijn ouders over te halen .. Tong uitsteken

Ik ken een boer, waar ik voor 50,- per maand kan stallen.
Volgens mij is dat heel goedkoop, als ik jullie prijzen zie! ..
Er is alleen een probleem,
Er is een in/en uit loop Containerstal, verder geen stallen of beschutting.
Kan je een paard, (nog geen speciale op het oog hoor, maar het liefst wil ik een Haflinger Pling ) zomaar in die wei zetten als hij gewent om niet 24/7 in de wei te staan?

Er is geen bak, maar je kan toch wel elke dag in de wei rijden ? Huilen van het lachen
Is 50,- genoeg om de dierenarts, hoefsmid en dingen zoals wormenkuur te betalen?

Misschien nog wat tips, voor mij ?? Pling

Barst .. lós Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-08 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

ellepel

Re: jahaa..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:19

voor wat jij beschrijft is 50 euro een normale prijs hoor.
voor voorzieningen betaal je nou eenmaal.

vergeet je niet dat je af en toe ook andere benodigdheden moet halen zoals borstels of nieuwe halster etc?
en de prijzen stijgen enorm overal, je moet alvast vooruit gan kijken..
wat als die boer ermee ophoudt?
wat als in de winter het weiland blank staat of je toch liever in een bak gaat rijden?
dan zul je duurder stalling moeten gaan zoeken...allemaal dingen om rekening mee te houden Knipoog

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:21

Ik zou zeggen: lekker doorsparen! Knipoog

Is die 50 euro kale stalhuur? Want dan komt er ook nog stro, hooi en biks bij.
En die andere 50 euro? Is dat ook per maand wat je er voor over kan hebben?
Dan zou ik zeker gaan sparen!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:24

50 euro is niet genoeg om alles van te betalen, alleen een consult van de dierenarts kost je waarschijnlijk al meer.
Verder, de hele tijd in de wei rijden molt je wei. Daar schiet je dus ook niets mee op. Als ik jouw was zou ik voor eerst nog maar even wachten en fijn doorsparen Lachen
Groetjes, mij

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 20:29

MarvanTom schreef:
Ik zou zeggen: lekker doorsparen! Knipoog

Is die 50 euro kale stalhuur? Want dan komt er ook nog stro, hooi en biks bij.
En die andere 50 euro? Is dat ook per maand wat je er voor over kan hebben?
Dan zou ik zeker gaan sparen!

Wacht , volgens mij heb ik beetje weinig informatie geschreven.. Clown
Mijn vriendin en ik zijn van plan om sámen een paard te kopen.

Hooi en stro zit erbij, biks niet Huilen van het lachen

bytheway, ik ben niet van plan om maar 50 euro pr maand aan hem uit te geven hoor Bloos

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:34

MMMMM, ik vind dit een raar verhaal.
50 euro is niet genoeg om een paard van te onderhouden ik zou er nog maar eens goed over nadenken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:21

die van mij komt eerder bij de 150 in de buurt Knipoog

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:31

Nee, je kunt niet elke dag in de wei rijden.
Oké, kan wel. Maar dan heeft je paard dus niets meer om te grazen.
50,- voor stalling & 50,- voor wormenkuren e.d.?
Dan moet je van die overige 50,- dus de rest betalen?
Ik zou het toch nog maar een x precies uit gaan rekenen en zorgen dat je ouders mee willen betalen in geval van ziekte & zelf al wat geld gespaard heben voor ziektekosten & bijv. hoofdstel, zadel e.d.
Ben je niet van plan lessen te gaan nemen?
Komt je aanstaande paard dan alleen te staan?

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:37

zeker weten dat dit niet genoeg is. Wat nou als hij een keer in het weekend koliek krijgt? Waarschijnlijk zit je dan al voor iets simpels rond de 200 euro.

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:38

chertunzi schreef:
zeker weten dat dit niet genoeg is. Wat nou als hij een keer in het weekend koliek krijgt? Waarschijnlijk zit je dan al voor iets simpels rond de 200 euro.

Ja, maar als haar ouders nu misschien bereid zijn wanneer zei het zelf niet haalt, bij te springen?

Is er geen mogelijkheid om aan meer geld te komen?
Ik ben bijv. 13 en verdien nu 125 euro per maand, is maar net dat beetje meer maar het is wél wat.

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 21:54

Hij komt niet alleen te staan maar bij andere 2 shetjes, 1 welsh en een paard die daar staan. Mijn ouders zijn wel bereid mee te springen en XplumX, hoe verdien jij dan zoveel geld? Ik verdien 100 euro in de maand met krantenberzorgen/ oppasen. Ik dacht dat dit wel genoeg was om een paard van te houden Huilen van het lachen niet dus..

XplumX

Re: Kosten mbt stallen / houden paard. Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:57

Ik pas op, en hier in de buurt zijn een heleboel kassen en vrijdag na school & zaterdag werk ik. Zaterdag avond pas ik op & zondag mag ik bij mn oom en tante werken.
En dan nóg gaan mn vader & moeder 150 euro meebetalen aan mijn paard.
Ik zou toch je ouders proberen over te halen om bijv. 50 euro bij te leggen per maand, dan heb je een uitloopje van 100 euro. Dan kun je daar alles van betalen & wat je over hebt sparen!

Edit; zie net dat hij bij 3 andere paarden komt te staan.
Hoe groot is dat weiland?
En als je dat weiland als bak wilt gaan gebruiken, waar ga je die andere 3 paarden * die dus niet van jou zijn* heen toveren? Koe

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 22:13

XplumX schreef:
Ik pas op, en hier in de buurt zijn een heleboel kassen en vrijdag na school & zaterdag werk ik. Zaterdag avond pas ik op & zondag mag ik bij mn oom en tante werken.
En dan nóg gaan mn vader & moeder 150 euro meebetalen aan mijn paard.
Ik zou toch je ouders proberen over te halen om bijv. 50 euro bij te leggen per maand, dan heb je een uitloopje van 100 euro. Dan kun je daar alles van betalen & wat je over hebt sparen!

Edit; zie net dat hij bij 3 andere paarden komt te staan.
Hoe groot is dat weiland?
En als je dat weiland als bak wilt gaan gebruiken, waar ga je die andere 3 paarden * die dus niet van jou zijn* heen toveren? Koe

Er zijn 2 weilanden Huilen van het lachen vrij ruim lijkt mij want ze zijn ongeveer even groot als die van mijn manege, waar 30 paarden bij elkaar in staan..

Ik hoef geen les te kopen, ik rijd bij een manege, en mijn ouders betalen dat allemaal.

Ik zou toch je ouders proberen over te halen om bijv. 50 euro bij te leggen per maand, dan heb je een uitloopje van 100 euro.
Ik vind dat wel een goed idee, want mijn ouders zijn wel berijd om zoiets mee te betalen, en dan hebben de we ook nog de ouders van mijn vriendin Lachen

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:19

Ja kíjk.
Wat betaald je vriendin mee als ik vragen mag?
Weet je zéker dat je een paard met je vriendin wilt kopen, niet dat dit een oplossing is van; ik kan het zelf niet betalen en samen wel, dus doen we dit maar.
Je moet dan wel álles goed overleggen samen, wie wanneer gaat e.d.!
Zou je ergens anders terecht kunnen om in de bak te rijden?
Ik denk dat je beter even uit kunt rekenen wat je per jaar kwijt bent aan wormenkuren, hoefsmid, stalling e.d. en dan per maand! Dan kun je zien of je het gaat redden of niet. * zonder onverwachtse kosten meegerekend*
Mag ik vragen waar je ong. woont? Dat er zo goedkoop stalling is.. ookal heb je dan alleen een weide!

Fliro_

Re: Kosten mbt stallen / houden paard. Tips gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 22:23

ik ben ook niet van plan om alles in een keer te kopen en later er achter te komen dat ik het toch niet kon betalen.. Huilen

oke ik zet hier alles nog een x voor de duidelijkheid;

Mijn vriendin en ik gaan samen (MISSCHIEN!) een paard kopen.
Om onze ouders helemaal over te halen, moeten we Precies weten hoeveel alles kost, hoe alles zit etc.
Dus ik dacht, ik laat jullie me helpen.. Knipoog

Ik verdien in de maand, 100 euro met baantjes.
Onze ouders gaan ong 50 euro betalen.

Is dit genoeg?já/nee?

Dit is voor;
een weide met in/uit loop stal (containerstal, dat wel.. )
Grote weide, waar die met nog 3 andere pony's samen staat.
Geen bak..
Dit alles voor 50,- euro. Hier zit hooi&stro bij, géén biks of ander voer..

Poetspullen, halsters, halstertouwen, chabrakken, bandages. dat heb ik allemaal al.

Ik had ong uitgerekend, dat als je alleen zou bekappen het ong. 25,- kost.
Paardentandarts 1 x per jaar. . geen idee hoeveel dat kost Clown
Dierenarts, tjaah als die ziek word.. Huilen dan gaat het wel eens duurder kosten, maar onze ouders kunnen bijschieten.

Hoeveel kost de dierenarts als ze alleen inenten enzo?

Is dit haalbaar?

Zo niet, eerlijk zijn .. Duivel
Anders spaar ik nog een jaartje door. Knipoog

Mijn vriendin en ik hebben al afgesproken wanneer we gaan..

We hebben dit niet alleen gedaan om de kosten te dekken, maar vooral omdat we het gezelliger vinden om samen te gaan

ik woon in gelderland ,

ing0204

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:51

Ja het zou mischien net aan kunnen maar is wel krap hoor. Je hebt het nu over bekappen dat kost bij mij ook 25 euro maar wat als ze belagen moet worden? Dan ben je een stuk meer kwijt. Bij mij is dat nl 70 euro. Als je bereid bent om niks meer aan andere dingen uit te geven dan alleen aan je paard dan kan je er over nadenken. Maar weet wat je doet het kost altijd meer dan je denkt.

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 22:59

ing0204 schreef:
Ja het zou mischien net aan kunnen maar is wel krap hoor. Je hebt het nu over bekappen dat kost bij mij ook 25 euro maar wat als ze belagen moet worden? Dan ben je een stuk meer kwijt. Bij mij is dat nl 70 euro. Als je bereid bent om niks meer aan andere dingen uit te geven dan alleen aan je paard dan kan je er over nadenken. Maar weet wat je doet het kost altijd meer dan je denkt.

Ik heb alles over voor een paard, dus ook al mijn geld Vingers aflikken

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 08:47

Er zijn meerdere topics hierover hoeveel een paard nu per maand kost, als je de zoekmachine gebruikt kun je zien wat hun dus ong. kwijt zijn. Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 08:56

hoefsmid rondom beslaan 80 euro
wormen kuur 20/25 euro per 3 maanden (want neem aan dat je goede wormenkuren wil geven)
Entingen (incl consult, dus dat ze alleen voor jou komen) kost hier rond de 35 -40 euro
Biks (goedkope zak) rond de 9 euro voor 25 kg.
Stel dat je een sober paard hebt (haflinger) die 2 keer per dag een kilo basis brok krijgt, dan doe je 12 dagen met een zak, dus 3 zakken in de maand.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:48

Wat ik echt afraad is om samen een paard te kópen. Daar komt altijd heibel van. Wat als jij vindt dat het paard door een tandarts nagekeken moet worden en je vriendin vindt dat grote onzin? Wie gaat dat dan betalen? Een betere oplossing zou dan zijn dat 1 van jullie het paard koopt, daar ook verantwoordelijk voor is en dat de ander het paard bijrijdt of leased voor een bepaald bedrag.
Zo ligt de verantwoordelijkheid bij maar 1 persoon en kan daar geen getouwtrek over komen.

Ik heb zelf een fjord die 24/7 buiten staat. Een vergelijkbare situatie dus.

Aan voer ben ik momenteel voor een wat duurdere muesli € 13,50 (20 kg) kwijt. Hier krijgt ze 1 kg van. Per maand kost dit dus € 19,75. Ik voer ook een halve kg merriebrok bij vanwege het 10 maanden drachtig zijn. Dit kost ongeveer € 10,- per zak van 25 kg.

Ze krijgen hier onbeperkt hooi en dat zorgt ervoor dat ze eigenlijk minder eten. Ik ben voor de grote balen hooi €70,- kwijt daar heb ik er 2 van nodig gedurende de periode half oktober tot half april. Per maand is dit dus een kostenpost van € 23,33.

Hoefsmid kost mij € 25,- per 3 maanden. Per maand dus €8,33
Ontwormen doe ik erg goedkoop, ik koop groot in en ben dan € 5,75 per spuit kwijt. 2 keer per jaar krijgen ze een duurdere die ik voor € 14,50 inkoop. Normale prijzen zijn dan € 8,- en € 20,00 ongeveer.
Een berekening leert dat je gemiddeld € 6,- per maand kwijt bent.
Paardentandarts komt er hier alleen bij als ik denk dat er problemen zijn. Die kost je in ieder geval zo'n € 100,- per bezoek.

Voorrijkosten van een dierenarts liggen zo rond de € 30,- door de week en in het weekend of nacht rond de € 45,-
Dan heb je de dierenarts alleen nog maar op plaats van bestemming en nog geen consult.
Inenten kun je ook voor naar de kliniek ipv andersom. De inenting zelf kost ongeveer € 20,-

De verdere kosten verschillen hier nogal in. Voor iets kleins kun je voor zo'n € 150,- klaar zijn.
Je kunt je hiervoor verzekeren, maar dat kost vaak meer dan dat het opleverd. Makkelijker is om zelf een potje aan te leggen waar zo'n € 650 á € 700,- in zit voor onverwachte dierenartskosten. Dit moet je dus ook al gespaard hebben (of in ieder geval een heel eind op weg zijn) zodat je ook bijv. in de eerste week wel medische zorg kunt betalen.

Kosten van harnachment komen er nog bij. Ga niet besparen op een zadel, daar ben je later alleen maar duurder mee uit. Probeer bijv. eerst een barefoot die voor € 450,- 2ehands te koop zijn. Dat is een goed middenklasse zadel, maar voor minder geld dan wat je voor een zadel met boom kwijt bent. Daar moet heel regelmatig door een expert naar gekeken worden en die kosten heb je met boomloos dus niet. Wil je toch graag een boomzadel, dan kom je al in de prijsklasse van ongeveer € 800,-
Voor een boomzadel raad ik je wel aan om er echt een zadelmaker bij te halen zodat het daadwerkelijk past. Voor een boomloos zadel zou ik je aanraden om deze een week op proef te nemen.

Dekens enz. heb je in principe niet nodig, dat kan altijd later nog als je dat graag wilt. Hoofdstel, halster en een stel goede borstels heb je wel nodig. Voor een beetje een redelijk hoofdstel (evt. 2ehands) moet je toch richting € 40,- denken. Dan nog een bit erbij wat zo'n € 18,- kost. Een goede, redelijk complete borstelset zal zo rond de € 30,- kosten. Voor een simpel halster en touw ben je ongeveer € 10,- kwijt.

Longeerlijn, longeerzweep en een gewone zweep zal je zo'n € 35,- gaan kosten. Deze dingen zijn wel makkelijk maar niet dringend noodzakelijk.

Wat een haf precies kost durf ik niet te zeggen, ik weet wel dat je voor € 1800,- een goede fjord kunt kopen. Hafjes zijn volgens mij nog iets duurder?

Dus even op een rijtje uitgaande van 1800 euro aanschafprijs. Dan zou je met ongeveer € 2000,- aan middelen de eerste periode door moeten komen. Daarna zal het je per maand ruim € 100,- kosten en dan kun je nog niks aan leuke dingen kopen of eens een extraatje als wat paardensnoepjes, een nieuw halster oid.

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:53

fjordnina schreef:
Wat ik echt afraad is om samen een paard te kópen. Daar komt altijd heibel van. Wat als jij vindt dat het paard door een tandarts nagekeken moet worden en je vriendin vindt dat grote onzin? Wie gaat dat dan betalen? Een betere oplossing zou dan zijn dat 1 van jullie het paard koopt, daar ook verantwoordelijk voor is en dat de ander het paard bijrijdt of leased voor een bepaald bedrag.
Zo ligt de verantwoordelijkheid bij maar 1 persoon en kan daar geen getouwtrek over komen.

Dit bedoel ik dus ook, of als je vriendin op een gegeven moment iets anders wilt dan het paard, en niet meer mee betaald. Of ze kan het niet meer.
Jij kunt zelf de kosten niet dekken, dus dan zal je paard meteen weg moeten.
Jullie zijn nu afhankelijk van élkaar qua geld om het paard te gaan onderhouden.
Dát zou ik persoonlijk niet willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:02

Je moet iets meer info geven, kan je een foto maken van die wei met schuilcontainer? Elk paard kan buiten blijven, maar er moet wel voldoende ruimte zijn. Je kunt niet elke dag op de wei rijden, vaak is de wei te nat en in de winter te kaal en te nat, modderig. Hangt ook af of je op een kleigrond zit.

Je zult in de winter goed weidehooi of goede kwaliteit kuil bij moeten voeren, een pak hooi per dag, of kuil van die grote ronde balen. informeer maar eens naar de prijs per pak hooi en de prijs van die grote balen. Zo een grote baal moet in een maand tijd op anders rot hij weg. Je zult elke dag voor vers water moeten zorgen, iig 40 liter per dag moet je klaar hebben staan.

De container moet veilig zijn, niet rot, verroest met gaten en uitstekende punten, de bodem moet stevig zijn en niet half rot zodat je pony er door kan zakken. De omheining moet stevig en duurzaam zijn, eventueel met stroom erop.

Dierenartskosten kun je niet overzien, beter is het dan om je pony te verzekeren. Wormenspuiten, zou ik 3 keer per jaar doen en dan 2 x equest en 1 keer equimax ongeveer een euro of 50 totaal.

50 euro per maand voor een stukje wei met container is een normale prijs, maar je bent er dan nog niet, reken er op dat je er elke dag naar toe moet en dat je moet bijvoeren. Je moet zeker wel 100 euro per maand als vast kosten rekenen.

Ik zie al dat je info bij hebt gegeven. Een paard samen met een vriendin kopen is bonje kopen, dat gaat geheid een keer fout. Jullie kunnen nooit helemaal hetzelfde zijn met de pony, de een doet het zo en de ander zo en dat geeft heibel. Zoek gewoon eerst een leuk bijrijdpaard, dan heb je de financiele plicht niet, kan je afspreken welke vaste dagen je mag komen en dan kan je van je schaarse bijbaantjesgeld wat leuke dingen kopen, dan blijft het nog leuk. Wellicht kom je na een paar jaar erachter dat je er geen tijd meer voor hebt, de gril eraf is en dan kan je gewoon opzeggen bij die eigenaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-03-08 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:06

Wat nu als die goedkope stalling er mee ophoud? Zijn er nog meer goedekope en goede alternatieven? Kan ook bijna niet geloven dat je voor 50 euro goed stro en hooi hebt + weidegeld Bloos

jonatands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:09

mijn paard staat ook 24/24 buiten 7/7 voor 50€ in de maand. ik heb echter wel de mogenlijkheid om ze op een piste te zetten als de wei te nat of te modderig ligt. over het hele jaar gezien komt de kost voor onderhoud in totaal dus ook met wei op 1200 ongeveer. dit is dan wel zonder ziek te zijn of iets als een deken of halster ofzo te kopen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:26

Nee niet doen met een vriendin samen dat gaat 9 van de 10x echt fout. Zoek dan een leuke verzorgpony of paard. Of een bijrijd paardje.