Paard is bang voor het ingaan van stal!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mii_mini

Paard is bang voor het ingaan van stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 18:28

Hallo allemaal!

Gister is bij ons op stal een 16 jarig paard aangekomen, hij heeft m2 dressur gereden en is echt super lief!
Mijn 2 vriendinnen en ik mogen hem (voorlopig) verzorgen.
Echt een lief beestje!
Maar...
Het enige wat er niet goed aan het beestje is, is dat hij (denk ik) bang voor de stal is.
Als ik hem uit stal haal is er niets aan de hand, maar zodra ik terug loopgaat hij super hard rennen en kan ik hem niet meer houden...
Als je niet goed oplet word je helemaal plat gedrukt!
De eigenaar van de manege zegt dat hij in zijn verleden een vervelende ervaring heeft gehad toen hij de stal in liep...

Mijn vraag aan jullie is, heeft een van jullie ook met zo'n paard gewerkt, of zo iets... Of weet een van jullie hoe je het moet oplossen/verbeteren stuur dan een berichtje terug aub!

Alvast heel erg bedankt!

TiaraBungy

Re: Paard is bang voor het ingaan van stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:30

misschien bang voor smalle doorgangen? Ik probeer even mee te denken.. Ik zou meer niet echt iets kunnen bedenken.. ik denk dat je hem een paar keer vooruit en achteruit kan zetten voor zijn stal.. en dan zijn stal in, en achteruit z'n stal weer uit..
Mijn paard was heel bang voor smalle doorgangen, als ik dat doe, is hij gelijk niet meer bang..
Misschien dat proberen??

dagmarS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:32

wisten we het maar Tong uitsteken(L)

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:34

Een van onze paarden is ook bang met de stal ingaan. Het helpt goed als er iets te eten in de stal is zoals brokken. Hoeft niet veel te zijn een handje is genoeg. Hij stormt dan nog wel de stal in, maar hij durft in ieder geval naar binnen.

dagmarS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:34

bk-lover dat zou een goed idee kunnen zijn malou dat kunnen we miss wel proberen

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:35

Lachen kan ik toch nog iemand helpen Tong uitsteken

dagmarS

sussie85 hij stormt de stal in met of zonder brokken maakt niet uit met brokken stormt hij des te harder maar het gekke is met eruit halen geen probleem

dagmarS

whaha ! Knipoog Vork

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 18:36

BK-lover:
Daar ligt het denk ik niet aan, want hij wil wel in de trailer, en door de deur van de bak deurft hij wel, dus ik denk dat er iets met hem is gebeurt in zijn verleden waardoor hij neit meer met iemand de stal in durft, eruit is echt geen probleem, hij doet alleen raar als hij erin moet!

Sussie:
Hij wil wel de stal in, dat is ook geen probleem, maar hij gaat super hard rennen en dan kun je hem niet meer houden!
Laatst bijgewerkt door mii_mini op 01-03-08 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

dagmarS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:41

het is ook voor het eerst dat i kdit mee maakt dus heb er ook niet echt ervaring mee ofso zeggen dat we hem moeten tegen houden heeft geen zin het lukt gewoon niet.... zelf de manege eigenaar houd hem dan niet en vind het ook gevaarlijk als we met hem gaan oefenen maar als die even niet kijkt proberen we t toch vandaag dat malou (mii_mini) er tussen zat en we hier een topic pplaatsen voor advies

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:44

Staat hij wel eens op de wei?
Ik ken een paard dat altijd in de wei heeft gestaan. Toen is ze verhuist naar een stal. de 1e paar keer ging dat gewoon goed.
maar daarna begon hij te weigeren, weg te rennen en te steigeren.
Gewoon NIET de stal in willen, om opnieuw een hele/halve dag er te staan. ze had daarvoor gewoon teveel energie..
en geef dr groot gelijk Clown
Dit hebben ze opgelost door heel streng te zijn. een schop onder dr kont was af en toe echt nodig (want het werd gevaarlijk)
Nu is ze weer verhuist naar een stal met 12 uur weide per dag. Nu gaat ze gewoon haar stal in!

dagmarS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:46

vliendertje dit is nmiet het geval

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 18:56

Vliendertje:
Dit paard heeft m2 dressuur gelopen, die is dus gewend om in stal te staan, hij wil wel in stal, maar hij gaat rennen, en is bang! Als je daarna weer in de stal komt als hij er net in staat, dan ziet hij er erg bang uit en vertrouwd hij je ook niet, we hebben vandaag van alles geprobeerd, maar het lukt niet!

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:06

Misschien is hij bang van het paard dat naast hem staat. Al eens geprobeerd met een ander paard in de stal ernaast?

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:10

mii_mini schreef:
Vliendertje:
Dit paard heeft m2 dressuur gelopen, die is dus gewend om in stal te staan, hij wil wel in stal, maar hij gaat rennen, en is bang! Als je daarna weer in de stal komt als hij er net in staat, dan ziet hij er erg bang uit en vertrouwd hij je ook niet, we hebben vandaag van alles geprobeerd, maar het lukt niet!

Wat heeft M2 dresssuur en gewent zijn om in een stal te staan nu met elkaar te maken?
Net of alle paarden die M2 lopen altijd op stal staan Verward Nors opkijken

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:17

mii_mini schreef:
Vliendertje:

Dat paard was ook bang.. een donkere stal (niet zo licht als buiten de stal) en een smalle ingang..

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:40

Wij hebben bij ons op stal ook een paard wat bang is voor kleine ruimtes, engtevrees.
Die komt in galop de stal uit en gaat er in galop weer in, ook nauwe gangen zijn verschrikkelijk...
Juist omdat ze zo raar doen, stoten ze zich sneller dus dat is weer een enge ervaring waardoor ze nog meer in paniek raken.

Dit paard bij ons is ondertussen bijna 20, en het gaat nu beter.
Alleen moet wel altijd dezelfde persoon haar uit de stal halen of terug zetten, anders is het paniek.
Ik ben dus degene die dat doet Knipoog bij mij loopt ze ondertussen heel rustig mee de stal uit, mits er geen rare dingen op stal zijn, mensen in de buurt staan oid.
De stal in gaat ook beter, ik laat haar aan een lang touw zelf de stal inlopen en ga aan de buitenkant uit de weg staan, zo haal ik haar ook de stal uit: halster om met deur dicht anders is ze al weg, hand omhoog dat ze moet wachten, deur open, aan de kant en dan mag ze komen.
Je zou denken dat je dit paard eens gewoon goed moet aanpakken, opvoeden of wat dan ook...helaas doet ze dit haar hele leven al en is er nooit iets gebeurd waardoor ze dit doet.
Het is een groot paard.

Als ik toevallig vakantie heb gehad, en in de tussentijd heeft iemand anders haar steeds buiten gezet, heb ik daar ruim 3 weken last van...dan is het bij mij ook weer rennen.
Vertrouwen is voor deze paarden heel belangrijk, net als regelmaat, iedere dag hetzelfde, iedere dag dezelfde persoon die hem uit de stal haalt en erin zet.
Is een moeilijk en vervelend probleem waar je als ruiter/eigenaar/verzorgen mee om moet leren gaan Knipoog

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 13:47

Dit paard, is weg gedaan bij zijn vorige eigenaren omdat hij raar deed als hij de stal in ging (Dat was 1 van de redenen om hem weg te doen). Het heeft dus niets te maken met het paard naast hem.
Ook maakt het hem niet uit om door een smalle doorgang te gaan. En uit stal halen is ook echt geen probleem. Het is echt alleen het inlopen van de stal.
Ik denk dat hij daar een trouma aan heeft, het paard is inmiddels 16 en bijna 17, dus die verleerd dat ook niet meer zo snel.
Je ziet ook dat hij bang is om een stal in te gaan, als hij er eenmaal staat, durft hij niet meer op je af te komen en draait hij zich om, terwijl hij normaal naar je toe komt.
Hij heeft volgens mij echt een trouma!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:50

Mijn merrie wilde totaal de stal niet in of uit en als ze ging ging ze heel snel. Ik heb toen penen over de grond gestrooid, en het ging dus steeds beter. In het begin stormde ze er nog uit en ging het daarna andersom op eten. Maar nu gaat ze normaal haar stal in en uit. Ik denk ook zeker dat dit door angst komt en dit los je alleen op met tijd, geduld en vertrouwen

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 13:52

gillian schreef:
Alleen moet wel altijd dezelfde persoon haar uit de stal halen of terug zetten, anders is het paniek.
Ik ben dus degene die dat doet Knipoog bij mij loopt ze ondertussen heel rustig mee de stal uit, mits er geen rare dingen op stal zijn, mensen in de buurt staan oid.
De stal in gaat ook beter, ik laat haar aan een lang touw zelf de stal inlopen en ga aan de buitenkant uit de weg staan, zo haal ik haar ook de stal uit: halster om met deur dicht anders is ze al weg, hand omhoog dat ze moet wachten, deur open, aan de kant en dan mag ze komen.
Je zou denken dat je dit paard eens gewoon goed moet aanpakken, opvoeden of wat dan ook...helaas doet ze dit haar hele leven al en is er nooit iets gebeurd waardoor ze dit doet.
Het is een groot paard.

Ik denk dat ik dat ook maar eens ga proberen!
Ik vind het een goede manier, en ik heb er vertrouwen in!
Dank je wel!

twilight10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:41

wij hebben ook een aantal paarden die het eng vinden ik weet niet hoe jullie stallen eruit zien maar bij ons hebben ze een verhoginkje dus ehbben ze er een laag zaagsel en stro voor gelegd en dan zo dat ze er makellijk uit kunnen lopen groetjes my

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:55

gewoon steeds weer gaan stilstaan en een pasje voorwaarts stappen, en dan weer stil staan, uiteraard allemaal in de rust en met veel belonen. En regelmatig wel naar de stal lopen maar dan niet erin zetten maar gewoon doorstappen naar een plek verderop. Gewoonte doorbreken dus.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:18

(weet niet of het al genoemd is..)
Misschien dat ze bang is voor de overgang van 'licht' naar 'donker'?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:00

x_Rebecca schreef:
(weet niet of het al genoemd is..)
Misschien dat ze bang is voor de overgang van 'licht' naar 'donker'?

Dat bedoelde ik!
Of is de ingang heel laag? (of de hele stal)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:24

MD-->VSW