Tips and Tricks op en om het paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

Tips and Tricks op en om het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 20:22

ik vroeg me af of jullie nog handige ideën hebben .
van die kleine dingetjes, waar je niet meteen op zou komen, maar wel heel handig kunnen zijn.

een paar van mij:

- wij hebben een mooi alternatief voor een dekenrek. namelijk een ladder. wij hebben er 1 over dwars aan de muur hangen. de dekens hebben we met de borstsluitingen aan de treden gegespt.het neemt veel minder ruimte in en je kunt er meer dekens op kwijt. daarnaast heeft mn vader zn ladder opgeborgen en ik mn dekens. 2 vliegen in 1 klap. Lachen

-aan mijn mentuig heb ik een musketon haak aan de rugriem. zo kun je in een panieksituatie makkelijk de broek van de kar los koppelen. de broek is namelijk het enige deel van het tuig wat niet met paniekhaken/snelsluitingen wordt bevestig.

-aan het borsttuig van mn 2-span tuig heb ik 2 D-ringen laten zetten. zo kun je het tuig zowel rechts als links in het span gebruiken. scheelt een hoop werk. iedere pony/paard heeft dan namelijk zijn eigen tuig. daarom hoef je het niet steeds opnieuw op maat te maken.

-met het invetten van het tuig doe ik altijd een veiligheidsspelt door het gaatje waar het op zat.

-een zeer goed werkend antivliegen middel (eigen recept): citronelle 1 op 1 met azijn, een scheut hertshoornolie en wat kruidnagels.

brand maar los Haha!

beantsje

Re: Tips and Tricks op en om het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:39

een klemzadel (zo'n metalen klemmetje voor een paar centen bij de ijzerhandel) aan de muur/deur van je zadelkast is ideaal om je zweep/zwepen aan op te hangen.

Als ik longeer met bijv. dubbele longe, haal ik de longe niet door de ringen van de longeersingel heen maar haak ik grote karabijnhaken aan de ringen van de longeersingel en haal daar de longe doorheen. Dit is gemakkelijker te bevestigen en in noodgevallen gemakkelijk los te maken.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:25

De bijzetteugels/touwtjes niet van de singel afhalen, maar gewoon er aan laten zitten. Hoef je ze alleen maar aan het bit vast te maken Knipoog

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 21:40

oja, als onderdeken heb ik zelgemaakte fleecedekens die ik aan de voorkant heb dichtgenaaid. dan heb je geen dubbele gespen op de borst.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:54

Deken bij afhalen twee keer naar achteren slaan. Met opleggen kan je hem dan weer zo uitleggen. En de deken hangt dan ook niet in het zand of zaagsel (ben een beetje klein).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:10

DendroFleur schreef:
Deken bij afhalen twee keer naar achteren slaan. Met opleggen kan je hem dan weer zo uitleggen. En de deken hangt dan ook niet in het zand of zaagsel (ben een beetje klein).

die gebruik ik ook, idd. bijkomend voordeel is dat je je dekens gelijk netjes weg kunt leggen/ hangen.

voor de rest ga ik er eens over nadenken, ik heb vast ook wel een paar dingetjes! de tip van de rugriem ga ik zeker ook gebruiken, is inderdaad wel zo veilig.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:26

We hadden hem er ook aan zitten. Maar ook de broekriemen werden met een musketon aan het tuig vastgemaakt. Ze bleven dus aan de wagen hangen. Ook een snelsluiting tussen de strengen van het voorpaard en het achterpaard (tandem), een klem ver achter je hand zodat je een beginnetje hebt als een pony alles door je hand trekt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:33

de manenkam (zo'n grote) lekker over haar schouder rossen. ze verhaart enorm en geniet hiervan!!
ik kam haar hele lijf(behalve bottige delen en benen) tegen het haar in, nu ze zo verhaart!
(uiteraard wel even het gezicht in de gaten houden voor het geval het zeer doet bij jouw paard/pony)

bij mijn hoevenkrabber heb ik altijd een grote spijker liggen voor die kleine rotsteentjes.

snel nette rijschoenen? een reepje oude handdoek afknippen, beetje leerolie erop druppelen, uiteinden vastpakken en over je schoen heen en weer bewegen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:37

Nu het over verharen hebt, een zaag om de ergste losse haren eraf te halen. Vooral bij stevige pony's zeer geschikt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:44

nu DE TIP!

een sneeuwschep/schuiver om de stal(met gladde ondergrond) uit te mesten!
kan in 1x heel veel op de schep dus is de stal lekker snel klaar. en kosten bij de Welkoop: 7,95....

(even een schroefje erin zodat de schep niet van de stok valt maar dat is bij meer scheppen zo)

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:49

Voor als je veel longeert voor het rijden. Aan de teugels ook haakjes maken. Kun je de teugels lekker snel ervan afhalen en hoef je ze niet op te rollen onder keelriem ofzo.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:50

nette laarzen??

je laarzen gewoon schoonmaken met zadel zeep.
met een groen vachtverzorgings doekje erover,
ze lijken als nieuw.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:56

leuk dit topic! goede tips zeg van iedereen!
geweldig!

nog even ter verduidelijking van die schep, ik bedoel zo'n plastic schep. niet zo'n metalen schuiver(past niks in)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 01:02

Metalen blik en veger in de trailer/auto leggen. Altijd handig om op vreemd terrein de drollen naast je trailer op te ruimen. Leg er dan ok gelijk een EHBO-kit bij met mes, schaar, arnica, zelfhechtende bandage, acederm, reserve halster-touw-deken.

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 01:02

dit is echt een leuk topic

JaneJansen schreef:
leuk dit topic! goede tips zeg van iedereen!
geweldig!

nog even ter verduidelijking van die schep, ik bedoel zo'n plastic schep. niet zo'n metalen schuiver(past niks in)

de plastic scheppen breken bij heel snel, ik heb een metalen en werkt echt perfect (heb matten als ondergrond)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 01:06

Of afwashandschoenen en een vuilniszakje voor de mest...is wat kleiner Knipoog

Over de schep, ik vond die metalen ook altijd de beste maarja deze (nieuwe) boer had die niet. Ik vond ze te duur om er eventjes bij te kopen. Hij gebruikte zelf liever die blauwe sneeuwschep en idd hij blijft maar heel na al die maanden!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:22

Mijn bijrijpaard heeft twee keer straalkanker gehad en staat nu op vlasstrooisel. Omdat alle poep en plas er uit moet (elke dag!) ben je wel een uur bezig met uitmesten. Wij gebruiken van die latex-handschoenen om de drollen te pakken. Nu de tip: Als je het vlasstrooisel eerst naar de kant toe haalt (niet de bodem) en het vervolgens tegen de stalwand aangooit, rollen de stukjes poep vanzelf naar beneden: de wet van de Zwaartekracht! De drollen pakken is nu een stuk minder gezoek dan als je heel de stal door moet.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 12:41

ja Ingmar_ zo doe ik dat ook... gewoon op een bergje gooien en alles rolt er zo uit!
Die haken aan teugels heb ik ook en is erg handig Ja
Wat ik doe met hoeven uitkrabben is aan de linkerkant paard staan, beide voorhoeven uitkrabben en vervolgens aan linkerkant blijven staan en beide achterhoeven uitkrabben... Zo hoef je niet om paard te lopen (lui). Natuurlijk niet doen als je paard lastig is met uitkrabben Blauw oog
Leuk topic dit Lachen

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:19

wat je zei over de hoeven uitkrabben doe ik ook dendie.

erg makkelijk als je in de trailer staat of gewoon en een smalle gang.
of gewoon lui bent Haha!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:54

ik loop altijd een rondje met uitkrabben...terug onder de hals door natuurlijk, dat weer wel....
haha had nog niet bedacht om aan 1 kant te blijven, grappig!! haha

heb trouwens een gewone grote keukenschaar voor het knippen van het derde oor, ben je snel klaar!
en lekker scherp. (lijkt mss onveilig maar knip al 20 jaar zonder ongelukken)

om de kosten te drukken hebben we altijd zelf schabrakjes gemaakt en soms dekken.
we hadden een 1 1/2 koeientrailer. had mijn vader zelf opgeknapt. jammer dat ik er geen foto van heb, zo'n trailer heb je nooit gezien....haha
ik repareerde/maakte tuig zelf enz...
had geen 'setjes' maar droeg oude gewone kleren af bij de paarden vooral jassen/winterjassen.
gebruikte halsters jarenlang, heb het bit al 20 jaar! het zadel 11 ofzo. er zijn zelfs schabrakjes nog van die tijd...hopeloos 'uit de mode' natuurlijk, hahaha
tegenwoordig koop ik alles eigenlijk en ga ik mss zelfs wel eens een setje doen...Knipoog

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:02

Ik maak de musketons van de bilriemen aan de "voorkant" los ipv aan de achterkant van de deken. Daar komt geen zand tussen dus gaan ze makkelijker los. Bij bilriemen met maar 1 musketon en aan de andere kant een lus draai ik dus de hele riem om zodat ie aan de achterkant vast zit.

Pessoateugel ook aan de longeersingel laten zitten, de lange stukken even opknopen. Dan komt ie niet zo in de war.

Dat van de hoeven uitkrabben doe ik ook zo Ja

In de trailer heb ik een mandje staan met extra spullen die ik altijd bij me heb; borstel + hoevekrabber, halster met touw, longeerlijn, setje peesjes.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:11

DendroFleur schreef:

Handig dat ga ik ook doen!

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:39

Ik heb een paar domme maar voor wie het nog niet wist..

- Wasknijper gebruiken bij knotten
- Eerst halster touw om de nek doen als je pony niet makkelijk komt
- Trailer langs muur/heg/stal parkeren als hij lastig is met inladen (andere kant longerlijn zweep en hup!)
- ..?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:11

je paard leren iets op te pakken, makkelijk als je met rijden iets laat vallen... verder zijn commando's als 'blijf op je plaats' en volgen zonder touw/halster ook makkelijk.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:14

merrieveulen schreef:
je paard leren iets op te pakken, makkelijk als je met rijden iets laat vallen... verder zijn commando's als 'blijf op je plaats' en volgen zonder touw/halster ook makkelijk.

Haha dat doe ik ook met de pony blijf enzo soms ben ik in de wei bezig er mee dan zeg ik zo ''blijf'' zeggen voetgangers ''hee kijk een hondje'' Clown