Hooi alleen voldoende?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jetseman

Hooi alleen voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:27

Ik rijd paard op een manège waar de paarden enkel hooi te eten krijgen.
Ze staan er allemaal nogal mager, moe en dof bij...
Ik vraag me af of hooi alleen voldoende voeding is voor een paard?
Kan iemand me hier wat meer uitleg over geven?
Ik maak me echt zorgen om sommige van de paardjes...

Rauka

Re: Hooi alleen voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:29

Mijn paarden krijgen ook enkel hooi/gras te eten omdat ze van elke toevoeging in de vorm van brokjes/muesli onzettende jeuk kregen. Ze zien er beide toppie uit, glanzen mooi enzo.

Belangrijk is wel dat het hooi van goede kwaliteit is en dat de paarden beschikking hebben over een zoutblok.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:50

Voor manege paarden die dikwijls verschillende uren na elkaar moeten lopen vind ik alleen hooi veel te weinig.
Ze zouden 's morgens en 's avonds recreatie mengeling moeten krijgen!
Dat de paarden er minder goed uitzien en een doffe vacht hebben verwonderd mij dan ook niet als ze alleen maar wat 'hooi' krijgen..
Worden die paardjes wel ontwormd ?
Zeer spijtig voor die beestjes...

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:22

Mijn paard krijgt sinds een maand ook alleen hooi, juist omdat hij zo mager was én luchtzuigt. Nu krijgt hij onbeperkt hooi, is al heel veel aangekomen en glanst prachtig. hij voelt zich helemaal top! Haha!

Maar hij heeft denk ik het geluk dat hij onbeperkt hooi kan eten, als ze te weinig krijgen denk ik dat het niet voldoende is!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:24

In dit geval denk ik niet, aangezien ze er mager en dof uit zien. Het kan wel maar dan moet je hooi voldoende kwaliteit hebben en genoeg gevoerd worden.Bij dieren die veel werken, zou ik toch wel wat bij voeren.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:42

Mijn 2 pony's krijgen ook alleen hooi/gras.
Mijn paard daarintegen krijgt daarnaast compleetvoer omdat ze dit nodig heeft.
Manegepaarden en pony's lopen over het algemeen een aantal uur achter elkaar door. Ik vind dan wel dat ze ook hardvoer moeten krijgen.
Zeker als ze mager en dof zijn! Zo laat je je paarden er toch niet bij staan.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:47

manege paarden hebben wel meer nodig dan alleen hooi. ze werken hard en veel. en ja dat ze mager en dof zijn zegt genoeg denk ik. het is dus niet genoeg maar ik denk dat jij als manege ruiter daar weinig aan kunt doen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:04

als de paarden er mager, dof en moe bijstaan hebben zij zeker niet voldoende aan alleen hooi.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:33

In principe moeten paarden genoeg hebben aan opbeperkt hooi met een liksteen, ook manegepaarden die een paar uur per dag moeten lopen. In het wild lopen paarden ook vele kilometers per dag, met alleen gras, en zouden dus zeker wel een aantal paarden bij moeten zijn die wel glanzen en op gewicht zijn, anders is er iets anders mis. Ik vermoed dat de paarden op die manege te weinig/slechte kwaliteit hooi krijgen, en/of niet naar buiten kunnen(ook belangrijk voor een glanzende vacht), maar het kan ook dat ze er dof uitzien door de wintervacht.
Als ik de manege eigenaar was dan zou ik zeker elke dag een kilo brokjes bijvoeren bij de dunne paarden.
Misschien kun je het probleem met de eigenaar bespreken, of anders met de andere manegeruiters, er kan vast wel iets geregeld worden.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:46

Een paard wat niks doet zou het nog misschien wel kunnen als het goed hooi is. Maar eigenlijk heeft elk paard vitamine en mineralen nodig wat juist weer in krachtvoer zit. Zeker een manegepaard heeft dat nodig aangezien deze beessies heel wat rondjes moeten lopen!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:16

waar is die manege en hoe heet die?

ik zou niet op slecht uitziende paarden/pony's willen rijden.

als de eigenaar van de manege niets wil verbeteren zou ik toch
eens bellen met inspecteur AID oid.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:05

mijn paardje (half shet) krijgt alleen hooi en voor de afwisseling kuil ook geef ik wortels en vitamine koeken dit gaat prima.
Eerst stond hij alleen op kuil en dat ging super

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:34

ze zeggen dat een paard het red met alleen hooi/kuil maar als je ziet dat de paarden er slechter op worden lijkt het me logies dat er wat bij moet komen. Als je wilt weten of het hooi voedzaam rijk is moet je de grond testen of alle voedingsmiddelen erin zitten maar helaas heb je vaak niks te zeggen als je op een manege rijd

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:42

als manege paard vind ik dat ze wel meer moeten krijgren dan alleen hooi.. Bloos

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:25

mijn paard staat stil door een peesblesure, ik had hem ook op alleen hooi gezet.
toch twijfelde ik of dit wel voldoende was en heb ik een voedingstest op http://www.pavo.nl gedaan.
hieruit bleek dat hooi alleen niet voldoende was omdat een paard iets (weet niet meer wat Bloos ) nodig heeft wat in hooi niet zit.
mij werd aangeraden om elke dag een vitaminenkoek bij te geven.
lester ziet er nu fantasties uit.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:57

Mijn pony kreeg ook alleen kuil maar daarnaast kreeg ze wel pavo summerfit (op advies van de dierenarts)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:01

De hoeveelheid voer dat een paard nodig heeft ligt aan de verrichtingen die het dier moet doen. Een manege paard die drie a vier uur per dag moeten lopen kunnen nooit voldoende hebben aan alleen hooi, deze hebben krachtvoer nodig om hun taak te kunnen volbrengen. En zeker wanneer je ziet dat ze er niet gezond uitziet moet dit toch aantonen dat ze niet voldoende binnen krijgen....

Fonteine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:35

Mijn paard en pony krijgen beide sportvoer omdat ze hard moeten trainen verder krijgen ze gewoon als bezigheidstherapie onbeperkt hooi en geef ik ze ook nog wortels, biet en appels als aanvulling op hun sportvoer. Mijn shetlander krijgt ook onbeperkt hooi en ik geef hem biks als voer met als aanvulling wortels, bieten en appels. Mijn veulen krijgt HAVENS Veulenkorrel en hooi en eet af en toe ook eens een worteltje en appels waar hij overigens dol op is.

Hooi is geen basisrantsoen op zich dus ik zou eens voorstellen om met de eigenaars van de manege te praten en voorstellen dat ze ook biks of dergelijke zouden kunnen bijvoeren.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:13

Nee , ik vind het niet genoeg !
Wel als ze in een kruiden/planten/bomen wei staan.
Maar als ze echt alleen hooi eten komen ze belangerijken stofjes tekort ..
Wel als je ze soms wat brokken geeft of groenen / fruit !!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:15

Jetseman schreef:
Ik rijd paard op een manège waar de paarden enkel hooi te eten krijgen.
Ze staan er allemaal nogal mager, moe en dof bij...
Ik vraag me af of hooi alleen voldoende voeding is voor een paard?
Kan iemand me hier wat meer uitleg over geven?
Ik maak me echt zorgen om sommige van de paardjes...

Welke manege ?
Want bij ons in giesbeek , leek het ook als of ze niks kregen , maar ze kregen gewoon geen voer als er lessen waren !! Maar s'ochtens krijgen ze dus biks en een s'avonds hooi !!
En water ook s'avonds als ze in de groote bak / wei staan.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:24

Alleen hooi is volgens mij wel erg weinig voor manegepaarden die toch wel veel moeten werken.
En aangezien ze er dof,mager en moe uitzien lijkt het mij inderdaad te weinig en hebben ze duidelijk wat meer nodig en niet alleen hooi maar ook gewoon brokjes. (misschien ook wel een wormenspuit en vitaminestoot Huilen van het lachen

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:34

MysticTinker schreef:
In principe moeten paarden genoeg hebben aan opbeperkt hooi met een liksteen, ook manegepaarden die een paar uur per dag moeten lopen. In het wild lopen paarden ook vele kilometers per dag, met alleen gras, en zouden dus zeker wel een aantal paarden bij moeten zijn die wel glanzen en op gewicht zijn, anders is er iets anders mis. Ik vermoed dat de paarden op die manege te weinig/slechte kwaliteit hooi krijgen, en/of niet naar buiten kunnen(ook belangrijk voor een glanzende vacht), maar het kan ook dat ze er dof uitzien door de wintervacht.
Als ik de manege eigenaar was dan zou ik zeker elke dag een kilo brokjes bijvoeren bij de dunne paarden.
Misschien kun je het probleem met de eigenaar bespreken, of anders met de andere manegeruiters, er kan vast wel iets geregeld worden.

"in het wild" dat gaat echt allang niet meer op hoor!! dat zijn heel andere paarden, slenteren maar wat,werken niet en kunnen zelf kiezen uit ontelbare planten en kruiden etc..en dat principe van "paarden moeten genoeg hebben aan onbeperkt hooi met een liksteen"is geen principe hoor!! verzinnen mensen die goedkoop uit willen zijn vooral...paarden die werken moeten er krachtvoer bij krijgen.
het 2e gedeelte van deze reactie vind ik wel zinnig hoor!! succes en hoop dat de paarden buiten de lessen om toch meer krijgen als je denkt.. groetjes deess

Huubkepuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:10

Mijn (ex) ijslander en de rest daar op stal kregen hooi, vitamine koek ( 1x dgs 1 halve) Gewone brokken na het rijden en natuurlijk gras (24-7 weidegang hele jaar door.)

Groetjes Cynthia

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:11

Fliro_ schreef:
als manege paard vind ik dat ze wel meer moeten krijgren dan alleen hooi.. Bloos

precies die hebben veel energie nodig om te werken dus veel voer.

Lady_Mad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:37

Krijgen ze verder niks bijgevoerd, brood ofzo?
Aleen hooi vind ik best wel weinig voor manegepaarden eerlijkgezegd..