Jaarlingen buiten of binnen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marij

Jaarlingen buiten of binnen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 20:59

Ik had met een klasgenoot een discussie over de opfok van veulens. Hij zegt dat veulens
in de winter het beste binnen kunnen staan omdat ze dat fijner vinden als buiten staan.
Ik blijf van mening dat het het beste is om een droog weiland met een inloopstal te hebben.

Ter extra info:
Bij een goede vriend van mijn staan de jaarlingen in de zomer 24-7 buiten en zodar het weer
minder wordt (dit jaar gingen ze pas in november naar binnen, pas daarna werd de wei te nat)
gaan ze naar een stuk zand met voor de stal een soort betonnen vloer van 8 bij 8m (buiten),
Het is een grote inloopstal van 8 bij 8 ofzo met aan alle kanten muren. Hooi ligt aan de buiten
kant van de loop stal onder een dak, dus ze kunnen er altijd bij enzo.

Ze kunnen dus altijd binnen staan als ze willen, waar ook eten is, en ze kunnen altijd naar
buiten als ze willen...
Mooiste van alles; ze staan altijd buiten...! Alleen als het heel hard regent staan ze binnen.
Ook als het droog is, maar modderig van eerdere regen, staan ze gewoon gezellig in de
drek buiten. Als t buiten maar beetje droog is liggen ze ook lang uit te slapen in de zon.
Wanneer het heel hard waait, staan ze buiten...

Dit heeft mijn idee, waar ik me altijd aan vast gehouden heb, bevestigd! Jaarlingen staan het
hele jaar door graag buiten, en moeten deze mogelijkheid ook hebben, zolang de maar een
droge plek hebben om te slapen en te schuilen.

Nu ben ik eigenlijk wel nieuwschierig hoe anderen hier over denken...! Dus graag jullie mening!

capopjekop

Re: Jaarlingen buiten of binnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:26

Lekker naar buiten, zodat ze lekker kunnen spelen. Ze bouwen zo ook meteen een goede weerstand op en als ze kunnen schuilen, bepalen ze zelf wel wanneer ze naar binnen willen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:10

buiten is natuurlijk ideaal, wat moeten die jaarlingen de hele dag in een groepsstal doen..
ze moeten bewegen, spelen, leren, spieren gebruiken, weerstand krijgen, paard zijn.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:18

Corintha staat ook dag en nacht buiten, met alleen wat bomen om te schuilen.
Maar ze vermaakt zich prima zo.
Zegt dus genoeg denk ik.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:22

Marij schreef:
Jaarlingen staan het
hele jaar door graag buiten, en moeten deze mogelijkheid ook hebben, zolang de maar een
droge plek hebben om te slapen en te schuilen.

Helemaal mee eens. Met 'te veel' binnen (dus te weinig beweging, weerstand, sociaal contact etc etc), doe je véél meer kwaad dan een regenbuitje. Lekker paard laten zijn!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:53

Klinkt ideaal zoals die vriend van je de jaarlingen heeft lopen...

Zo zielig een jaarling maar binnen... hebben juist de beweging en frisse lucht zo nodig

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:57

binnen vind ik niets..gewoon buiten!!!wel een mogelijkheid om te schuilen!
En wat ook goed is voor een jaarling,iedere dag even in handen zijn,borsteltje erover,voetjes uitkrabben,en vastzetten...

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:50

Idd buiten, met een huisje ofzoiets om te schuilen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:20

het is eingelijk ook gewoon heel simpel te beredeneren

opgroeien tot een gezond dier, wat heb je daarvoor nodig?

voldoende voeding in combinatie met voldoende vrije beweging en contact met soortgenoten en zonlicht

voeding: goed ruwvoer in ruime hoeveelheden voor de toevoer van bouwstenen zodat het lichaam zich kan ontwikkelen (skelet, pezen/banden, spieren etc )
de beschikking over een goede liksteen met een voldoende hoog zougehalte
en eventueel een aanvulling met een supplement voor jonge opgroeiende paarden/een opfokvoer

beweging: paarden ontwikkelen zich het beste bij onbeperkte vrije beweging, door de dag heen moeten ze zich kunnen bewegen naar behoefte zodat er afwisselend rustig gelopen kan worden, gerust kan worden en lekker gespeeld en gek gedaan kan worden
het liefste nog op verschillende ondergronden
denk aan weidegrond in het seizoen en in de winter een hele flinke paddock(weide is niet overal mogelijk in de winter helaas), een stuk bestrating etc zodat het skelet en pezen etc blootgesteld worden aan verschillende situaties
dit is positief voor de ontwikkeling en uitharding van de genoemde onderdelen

contact met soortgenoten: bijna onnodig om uit te leggen lijkt me , maar vooruit Knipoog
paarden zijn kuddedieren en hebben sociaal contact met soortgenoten nodig, in ieder geval een aantal jonge dieren bij elkaar , maar echt ideaal is een groep met leeftijden van veulen tot bejaarde , de dieren voeden elkaar op , leren sociale vaardigheden etc
en dat kunnen paarden onderling heel wat beter dan wij mensen ...

en het samen staan heeft een bijkomend voordeel wat betreft het bewegen , de dieren zijn sociaal actief met elkaar bezig waardoor er bewogen word, gespeeld, gemutst en getrut

zonlicht: Vitamine D is een vitamine waarbij het lichaam zonlicht nodig heeft om die aan te kunnen maken

vitamine D is een heel belangrijke vitamine bij dieren met een hogere calcium fosfor behoefte (opgroeiende paarden)
en bij dieren die minder in de zon komen (binnenstaan) is het heel belangrijk dat dieren die vitamine extra binnen krijgen
deze vitamine helpt het lichaam ook bij de opname van mineralen

een tekort van deze vitamine kan tot botafwijkingen, kreupelheden en gezwollen gewrichten leiden en dat is iets wat je ten alle tijden wil voorkomen lijkt me Lachen
nu is het in de winter al zo dat er minder zon is en het paard zelf dus al minder vit D aanmaakt, voor mij is het ddan ook in de winter een must om de dieren zoveel mogelijk buiten te hebben om van al het zonlicht wat er is voordeel te behalen

kunstmatig UV licht kan echt uv licht trouwens niet vervangen , uit onderzoek is gebleken dta de huid van paarden over het algemeen te dik is voor kunst UV, ook in hoge wattages dringt het niet goed door in de huid (alleen buik en lendenen is de huid dun genoeg) en hoge wattages maakt het Kunstmatige UV licht schadelijk voor de ogen bij langdurige blootstelling

dus mijn conclusie, naar buiten met dat spul
zolang er voldoende droge grond is en een schuilgelegenheid en er voldaan word aan de voorwaarden van goede voeding gaat er niets boven buiten opgroeien Lachen

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:39

Jaarlingen zou ik zelf het liefst snachts binnen hebben, al is het alleen maar om goed ik de gaten te kunnen houden wat ze eten en of ze wel of niet invallen, lekker de hele dag buiten, weer of wind en dan de nacht lekker eten kunnen en droog staan.
Het jaar daarop mogen ze van mij 24/7 buiten staan mits ze goed in de gaten gehouden worden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:43

ja maar voor dat eten hoeven ze niet direct binnen voor te staan , ik bedoel , neem aan dat als je een opfokgroepje hhebt dat je daar sowieso twee maal daags bij komt ivm het aanvullen van ruwvoer, eventuele bijveding en om gewoon te checken Lachen
op die manier kun je eventuele problemen bijtijds ondervangen

hoewel ik ook wel voordelen zie aan snachts in een groepstal/loopstal (vooral ter bescherming van menselijke invloeden van buitenaf )

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:54

Lekker in de groep naar buiten. Daar worden ze groot en sterk van.
Ik zou ze het liefst in een groep hebben met paarden van verschillende leeftijden.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 11:16

Voordeel is dat ze aan huis staan, naast de koeienstal, dus de hele dag is er zicht op.
Ook met voeren enzo...
Hebben er laatst een tijdje een 3 jarige tussen gehad, die het een poosje heel slecht had
gehad, was heel mager geworden. Ze heeft er 3 maanden gestaan en was weer mooi rond,
topfit en een paar cm gegroeid Haha!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:03

draumpje schreef:
ja maar voor dat eten hoeven ze niet direct binnen voor te staan , ik bedoel , neem aan dat als je een opfokgroepje hhebt dat je daar sowieso twee maal daags bij komt ivm het aanvullen van ruwvoer, eventuele bijveding en om gewoon te checken Lachen
op die manier kun je eventuele problemen bijtijds ondervangen

hoewel ik ook wel voordelen zie aan snachts in een groepstal/loopstal (vooral ter bescherming van menselijke invloeden van buitenaf )

De opfokgroep jaarlingen stonden bij de boerderij op het land, einde middag kwamen ze de groepstal in, daar kregen ze dan allemaal hun eten en kuil en hooi konden ze onbeperkt eten, zeker in de dagen dat het aan 1 stuk door regende vond ik het zelf ook prettig dat ze op stal konden drogen. het zijn maar jaarlingen (waarvan er een hoop net afgespeend zijn en nog niet eens een jaar zijn) ze hadden het echt gewoon koud en waren door en door nat, als ze dan ook nog een nacht buitenstaan lijkt mij dat het doel voorbij gestreefd wordt.
24/7 buitenstaan ja graag natuurlijk maar dat zou ik niet koste wat kost verdedigen, ik zet ze net zo makkelijk een nacht binnen Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:05

heb je gelijk in . kostte wat kost is niet de bedoeling, , maar jaarlingen en veulens (net afgespeend is alweer net en klein verschilletje natuurlijk Lachen

en er moet idd in geval van dagenlang zeikende regen wel voldoende schuilmogelijkheden zijn
en ook ik kies als de omstandigheden er om vragen net zo makkelijk voor nsachts even binnen houden

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:43

Marij is sluit me bij jou aan. Alleen graag buiten een grote ruimte maar verder klinkt het heel goed.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:13

Buiten, zo bouwen ze goede weerstand op. Als ze bij een beetje minder weer binnen worden gezet kunnen ze der later niet tegen. Dan worden het zegmaar watjes. Buiten is ook veel beter voor de spierontwikkeling, zodat ze lekker kunnen rennen enz.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:21

Lekker buiten met schuilstal geld niet alleen voor jaarlingen, maar voor alle paarden wat mij betreft!
Ik ben het met Lenneke eens, de ideale situatie zou voor mij ook zijn in een kudde met verschillende leeftijden.
Op mijn werk hebben we op het moment een hele mooie kudde met 1 jaarling, een 2 jarige, een paar in de leeftijd van 7/8/9 en 2 in de leeftijd van 18/19. Heel mooi om te zien hoe goed dit met elkaar gaat en hoe elk paard precies zijn plekje weet in de groep. Het is heel handig om een jaarling een beetje op te laten voeden door in sommige gevallen een oudere ruin (bv bij het spelen) of in sommige gevallen door een oudere merrie. Opvoeden kunnen paarden onderling nog het best Haha!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:25

Ik ga met jullie allemaal mee, maar vínd zo'n ideale opfok maar eens.

Mijn jaarling staat nu in de winter overdag in de paddock, een hele ochtend of een hele middag. De rest van de dag staat ze in een onwijs grote loopstal met 3 andere jaarlingmerries.

Zodra de wei het toelaat gaan ze 24/7 naar buiten en daar blijven ze ook zo lang mogelijk. Dit jaar zijn ze pas half november naar binnen gekomen. Tja, ik zou haar ook liever 24/7 buiten zien, maar zo doet ze het ook prima, ze komt veel buiten, kan spelen met haar vriendinnen, en ook in de stal kan ze zich vrij bewegen.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:03

Elk paard, jong of oud, moet gewoon zoveel als mogelijk is naar buiten kunnen.
Helaas is het niet overal mogelijk om dat de hele dag door te doen.

Bij ons gaan ze 's ochtends voor het werk al naar buiten (06:00) en gaan ze rond 18:00 weer naar binnen. Bij lekker weer boven de 15 gr ofzo.. gaan ze weer dag en nacht naar buiten.

Conny67

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:41

Het beste is gewoon lekker naar buiten.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:04

mijn jaarling staat buiten in de kudde, met 2 andere leeftijdsgenootjes en 2 oudere soortgenootjes. Ze hebben 6 hectare grasland, een grote schuilstal en elke dag hooi en een klein beetje opfokkorrel.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:56

Buiten! Maar dat geld voor alle paarden.

Fonteine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:03

Voor veulens is het heel belangerijk dat ze hun natuurlijke omgeving zo goed mogelijk leren kennen in hun beginjaren. Zet ze dus liefst zo veel mogelijk buiten als kan, met andere paarden als het gaat, om zo het kuddegevoel te krijgen. Mijn veulen staat van half 9 's morgens buiten tot 19u 's avonds. Hij heeft wel een waterdicht outdoordeken op en als hij naar zijn stal gaat krijgt hij een dik staldeken op. Zet het veulen wel alleen maar buiten als er mogelijkheid is tot schuilen.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:54

@Fonteine Waarom krijgt een veulen een dikke staldeken en buitendeken om???