Paarden en schapen samen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roobinn

Paarden en schapen samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 20:10

Mijnvraag is mag een paard en een paar schapen samen in een wei , of kan dat ziektes enzovoort over brengen?

Laat me het weten
groet robin Haha!

Lenneke_

Re: Paarden en schapen samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:11

Kan best. Alleen moet je een paard niet alleen met schapen zetten, wel altijd een paardenvriendje erbij.
Er wordt wel eens gezegd dat paarden daar leverbot van krijgen, maar dat is onzin

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:12

Mijn 2 verzorgpaarden hebben heel lang met een hele groep schapen gestaan. Gaat gewoon goed hoor! Lachen
Alleen gaan de schapen aan de staarten knabbelen. Maar als je er antibijt in doet valt het mee Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:26

paarden en schapen gaan heel goed samen mits je paard er niet achteraan gaat zitten Haha!
het is zelfs ontzettend goed voor je weide want de schaapjes stampen de grasmat weer mooi dicht daar waar je paard het kapot loopt, ze eten alle dingen die je paard niet eet, ook de diftige planten waar zij wel tegen kunnen.
verder zijn ze erg goed voor de wormenbestrijding op het land en dus voor je paard Knipoog

ik kan het weten Haha!
ik ben het er niet direct mee eens dat een paard alleen met schapen niet kan, ja, natuurlijk kan hij met een schaap niet spelen als met een ander paard maar hij staat niet alleen zoals veel andere wel staan, met schapen heeft hij toch dierlijk contact Knipoog
al met al veel voordelen!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:47

volgens mij is dat geen probleem lekker gezelschap zou ik zeggen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:55

Een schaap is toch geen paard? Dus geen volwaardig gezelschap

Roobinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 10:36

[quote=\"Lenneke_\"]Een schaap is toch geen paard? Dus geen volwaardig gezelschap[/quote]
hoe bedoel je?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:39

Ik vind dat je geen paard/pony's alleen moet houden. Altijd minimaal 2 paarden/pony's.
Paarden zijn sociale kudde dieren, die moet je niet alleen zetten.

Een schaap is geen paard, leeft heel anders dan een paard (ooit wel eens een schaap met een paard zien kroelen?) en is dus geen volwaardig gezelschap.
Met schapen bij paarden is niets mis, mits er minimaal 2 paarden en 2 schapen zijn.

Als ik heel eerlijk ben vind ik het gewoon dierenmishandeling om een paard alleen te zetten zonder ook maar enig contact met andere paarden en ik snap niet waarom dat nog steeds mag.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:40

Volgens mij is er wel een probleem met mok en als je schapen en paarden bij elkaar zet. Het werd vroeger in ieder geval altijd afgeraden, net als ezels en paarden ivm longworm.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:42

Ben het helemaal met Lenneke eens.
Zou goed kunnen, maar dan wel schapen bij minstens 2 paarden/pony´s.

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:46

Silcence en Lenneke, jullie hebben een punt ja. maar er zijn genoeg paarden dat alleen op de wei worden gezet ZONDER gezelschap dan is het toch al ietsje beter als er "iets" in de wei staat met het paard.

Voor de rest heb ik ook wel gehoord dat ze ronde de mest van het paard eten en dat de mest dus makkelijker in de bodem zou zakken ofzoiets..

Maar het allerbelangerijkste is dat als er een schaap bijkomt te staan :: goede omheining.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:47

Ik heb een van mijn hengsten bij schapen staan. Ik kan er moeilijk een ander paard bijzetten.
Hij vindt het prima en ook gezellig, al is hij doodsbang van de lammetjes Knipoog

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:51

mijn knollie staat al een half jaar met 2 schapen in de weide.
hoe dat gaat, kan je zien in het filmpje in mijn onderschrift Clown
als enig gezelschap vind ik het toch wat weinig, daarom heb ik een paar maand geleden nog een veulen gekocht.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:09

Valentinow schreef:
Silcence en Lenneke, jullie hebben een punt ja. maar er zijn genoeg paarden dat alleen op de wei worden gezet ZONDER gezelschap dan is het toch al ietsje beter als er "iets" in de wei staat met het paard.

Voor de rest heb ik ook wel gehoord dat ze ronde de mest van het paard eten en dat de mest dus makkelijker in de bodem zou zakken ofzoiets..

Maar het allerbelangerijkste is dat als er een schaap bijkomt te staan :: goede omheining.

Dat er meer paarden zo gehouden worden wil nog niet zeggen dat het goed is.

Voor de wei is het idd heel goed als er schapen bij staan. Die eten op plaatsen waar paarden niet eten.

Roobinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 12:45

fojoe schreef:
mijn knollie staat al een half jaar met 2 schapen in de weide.
hoe dat gaat, kan je zien in het filmpje in mijn onderschrift Clown
als enig gezelschap vind ik het toch wat weinig, daarom heb ik een paar maand geleden nog een veulen gekocht.

haha wat een grappig fimpje en je paard doet ook niks hihi. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:20

Mijn paarden hebben jaren met schapen op de wei gestaan. Dat is geen probleem, wat betreft ziektes ect. Ook niet met mok of wat dan ook.

Maar als gezeldschap, ik heb nooit gemerkt dat ze er echt blij van werden dat ze met schapen er op stonden als er een van de twee weg was. Nu staat er helaas maar een pony (niet die van mij en heb er ook niks mee over te zeggen helaas) met een kudde schapen.
Als er een pony eenzaam is, is zij het wel.

Zowel paarden als schappen zijn misschien wel kudde dieren, maar een schaap en een paard zullen nooit samen spelen, rennen, kriebelen ect.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:54

dankje Roobinn, mijn stoere roel ondergaat dit dagelijks zonder protest, net of het vliegen zijn Knipoog

je hebt gelijk hoor, Judith_, de schapen lopen wel met mijn paard te klooien, en gaan wel vaak in de buurt van de paarden liggen slapen enzo, maar de paarden trekken zelf nooit naar de schapen toe.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:08

Wij ook wij hebben 3 pony,s en 3 schapen dus elk paard zijn schape vriendje haha
Mijn veulen van 8 maanden rent er ook wel veel achter aan Lachen maar gaat prima

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:49

Ik heb twee schapen bij mn shetjes lopen, zijn met de fles opgevoed en geloof dat ze nu ook denken dat ze ponys zijn Cool
Rennen met de kudde ponys mee, achteraan dus is net alsof de ponys op de vlucht zijn voor de schapen..

Alleen wat een vreselijke uitbrekers zijn het, daar zijn de shetjes niks bij... wordt er gek van die beesten...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:43

Schapen en paarden gaan idd heel goed samen. Ik heb ook lang een schaap bij mijn 2 paarden gehad. Ze vullen elkaar juist goed aan. Mij werd het juist aangeraden om schapen erbij te houden. Ook eten de schapen een deel van de wormen op die voor hun niet schadelijk zijn en voor paarden wel. Maar dit weet ik niet helemaal zeker, hoe dat precies zit zegmaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:17

Ik meende dat op een weide maar een soort wormen kon leven. Wormen voor paarden of wormen voor schapen. Maar of dat echt zo is??

Voor de wei is het ideaal, het gras wat de paarden niet eten eten de schapen wel weer.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:03

Lenneke_ schreef:
Ik vind dat je geen paard/pony's alleen moet houden. Altijd minimaal 2 paarden/pony's.
Paarden zijn sociale kudde dieren, die moet je niet alleen zetten.

Een schaap is geen paard, leeft heel anders dan een paard (ooit wel eens een schaap met een paard zien kroelen?) en is dus geen volwaardig gezelschap.
Met schapen bij paarden is niets mis, mits er minimaal 2 paarden en 2 schapen zijn.

Als ik heel eerlijk ben vind ik het gewoon dierenmishandeling om een paard alleen te zetten zonder ook maar enig contact met andere paarden en ik snap niet waarom dat nog steeds mag.

Waarom dat nog steeds niet mag? Dat is toch de eigen keus van de eigenaar van het paard. Het is niet altijd haalbaar om er een tweede paard bij te zetten, en als er wel een schaap of meerdere schapen bij kunnen, is dat iig beter dan alleen. Dus dat zou een goede oplossing kunnen zijn als het niet haalbaar is om er meerdere paarden bij te zetten.
En het is zeker niet te vergelijken met dierenmishandeling.. dat is veeel erger!
En schapen bij je paard heeft ook zo zijn voordelen zoals er hier al word gezegt. Dus.. waarom niet?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 12:24

als het wél haalbaar is om er een schaap bij te zetten, waarom zou een shetje dan niet kunnen?
dat is namelijk wél volwaardig gezelschap.
een paard zonder soortgenoot houden is volgens sommigen een vorm van dierenmishandeling.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:25

Kan prima. Ideaal is natuurlijk wel minimaal 2 schapen bij minimaal 2 pony's.

Ik sta op een boerderij en de kleine kudde shets loopt soms samen met een koppeltje schapen wat uitstekend gaat. Die schapen zijn zelfs wat angstig voor de shets. Clown Als de shets met z'n allen een sprintje trekken weten die schapen niet hoe snel ze weg moeten komen.

Voor je weiland is het ook goed zoals al gezegd is. Ja

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:35

Wij hebben 2 schapen en 2 paarden bij elkaar staan, geen probleem hoor! alleen op het moment staan onze twee (dames) schapen bij meneer de buurman (het schaap is dus de man Tong uitsteken ) Het is ook dat schapen bepaalde paracieten eten waar paarden niet tegen kunnen dus het is vaak erg goed om ook schapen bij je paarden te hebben.

Het klopt inderdaad dat in schapen vaak de parasiet leverbot zit (maar ook in rundvee) en deze word doorgegeven via het weiland (word uitgescheiden en word gegeten door de paarden) leverbot zit dus in de grond eigenlijk.