Wat voor soort 'weidemaatje'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dirkje_

Wat voor soort 'weidemaatje'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 18:21

Ik weet niet of het hier goed staat. Zoniet, zou iemand dan zo vriendelijk willen zijn deze te verplaatsen?

Zoals de titel al vermeld, zou ik graag willen weten wat voor soort weidemaatje (ezel, shetlandpony, geitjes, etc. etc.) jullie hebben (edit:) voor je paard/pony?

Ook zou ik graag de eventuele onderhoudskosten van deze dieren per maand willen weten! Lachen

Alvast Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Dirkje_ op 12-02-08 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Re: Wat voor soort 'weidemaatje'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:24

Ligt er een beetje aan waar hij of zij een maatje voor moet worden. Een soortgenoot is altijd beter dan een vervanging.

Anoniem

Een paard Lachen

Zelf vind ik dat een kuddedier een soortgenootje moet hebben.
Die spreekt toch dezelfde taal. Wat een geitje bijv niet doet.

Ik zat overigens ook eerst aan een shetje te denken, maar het gras groei hier flink en dan zouden ze vaak apart moeten staan en daarom viel die optie af Lachen

Maartje1990

uhm.. op het moment heb ik 2 paarden (1 haflinger en 1 shetlander) nouja ik heb ook nog 2 schapen maar die staan even bij de buren en meneer het buurmanschaap staat er gezellig bij Vork die 2 schapen staan er normaal ook bij. En er lopen ook nog kippen bij (maar die gaan ook nog uit de wei etc.) onderhoudskosten heb ik er niet echt voor. Omdat m'n vader boer is en het land van onszelf is en het hooi ook. Alleen voor de kippen maar dat voer wat ze krijgen is écht zo duur niet Knipoog

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 18:29

aerdenhout1 schreef:
Ligt er een beetje aan waar hij of zij een maatje voor moet worden. Een soortgenoot is altijd beter dan een vervanging.

Nou, de bedoeling was voor een paard of pony Knipoog Clown
Even ge-edit..

runnigkawa:
Ja, dat leek mij ook.. Dat een soortgenootje het beste blijft Ja
Maar ik vroeg het even, voor wat iedereen hier heeft Knipoog Lachen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:34

Ik heb voor mijn paard 3 shetlanders.
Qua onderhoudt is het heel makkelijk, ze staan in de zomer 24/7 op de wei met inloop naar de stal.
En in de winter gaan er 2 shetlanders 24/7 naar een ander land en 1 blijft er bij mn paard op stal.
Hooi hebben we zelf van het land en brokken krijgen de shetten niet.

lisje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:33

Ik ben ook voor een soortgenootje.
Ezels zou ik niet doen die schijnen een parasiet te hebben waar een paard ziek van wordt, schapen doden juist weer die parasieten (dacht ik gelezen te hebben).

Zelf heb ik niets...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:48

Ezels kunnen wel bij paarden, mits ze goed gecontroleerd zijn op longworm.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:51

ik zou gaan voor een ander paard erbij. liefst nog meer zelfs, maar die luxe heb ik zelf ook niet...

paarden kunnen onderling met elkaar communiceren. is toch het beste.

lisje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:58

aerdenhout1 schreef:
Ezels kunnen wel bij paarden, mits ze goed gecontroleerd zijn op longworm.

okee, goede aanvulling dan

LH_Ashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:02

bij mijn paard staan 4 shets

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:05

mijn paard heeft mn pony en mn pony heeft mn paard. helaas wil de pony niet altijd meer spelen maarja ze hebben gezeldchap

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:26

Gewoon een ander paard is toch het beste. En ik heb gezien wat alleen zijn met een paard doet helaas (een van mijn paarden is verongelukt vorig jaar), en heb toen maar heel erg snel een ander paard gekocht Huilen . Ik heb het trouwens ook ooit met een pony geprobeerd, maar dat ging bij mijn paard toen dus niet goed. Knokken werd het en dan is wel duidelijk wie wint als het een ruin van 1.75 is die denkt dat ie nog hengst is, of een welshmerrietje van 30... Heb ze maar rap uitelkaar gehaald want het dreigde echt heel erg fout te gaan toen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:00

Een paard heeft echt een ander paard als maatje nodig.

Een schaap, ezel, geit oid is geen gelijkwaardig maatje. Ze kunnen er niet mee communiceren, ze spreken een andere taal.

Ze kunnen niet terug hinneken, ze kunnen niet spelen 'op z'n paards'.

Een paard en een geit in de wei is hetzelfde als een mens en een aap in een huis. Gezellig in het begin, je hebt wel gezelschap.. Maar nog steeds niemand waar je tegen aan kunt praten, niemand die je een antwoord geeft. Het is een ander diersoort en geen gelijkwaardige gesprekspartner.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:25

Ik heb een logé geregeld voor mijn paard.
Hij komt helemaal uit de andere kant van Nederland, maar hun hadden plaats nodig en ik een paard Lachen En nu heb ik ook geen andere mensen op het terrein, dus ik vind het ideaal zo.
Ze betalen gewoon stalgeld en voor het voer. Maar ik vraag niet veel omdat ik al blij ben dat hij nu niet alleen hoeft te staan.
Hij staat er vanaf Oktober tot Mei/Juni, daarna komt mijn ander paard van de pensionstalling en blijft in de zomer op wei.
Daarna doen we weer hetzelfde. Heeft ie ook nog wat afwisseling Lachen
Soms blijft die van mij ook een nachtje daar, als het mooi weer is, en dan zijn ze met z'n 3e, dat vinden ze ook heel leuk.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:37

Ik heb een shetje voor mijn haflinger gekocht voor €75,-, een jong gezond beestje. Ben alleen bekappen (2x per jaar, hij heeft uitzonderlijk goede hoeven) en inentingen kwijt, dat handje brok en plukje stro zijn de kosten niet. Ik heb een schrale wei waardoor het net gaat. Had ik een vettere wei, dan zou ik ze in de zomer uit elkaar moeten halen omdat z'n kleintje errug vet wordt van een paar happen gras.

Het zijn nu na twee jaar hele dikke maatjes, heb mijn haflinger in het begin een tijdje alleen gehad en toen was hij verschrikkelijk vervelend, hij ging bijten als een gek. Ik vind het zeker aan te raden, al moet je wel kijken of ze elkaar een beetje liggen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:28

Mijn paard heeft eerst een hele tijd bij een fjord gestaan, door omstandigheden stond hij daarna enkele maanden alleen, maar sinds kort staat hij terug bij een ander paard (shetlander) en ik merk wel dat hij dat veel leuker vind. Daarom ook de beslissing gemaakt dat, als het kan, m'n paard nooit meer zonder een ander paard komt te staan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:32

Ik heb er 2 shetjes bij. Kosten me niet veel extra's want hooi en vlas moet ik toch kopen, alleen hoefsmid, dierenarts en wormenkuurkosten komen er apart bij. Eentje staat er wel vaker apart omdat ze gevoelig is voor hoefbevangenheid, maar ze kunnen verder genoeg contact hebben als ze op de kale wei staan.

charliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:31

Een paard, het is tenslotte een kudde dier.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:06

mijn paarden lopen minimaal 2 aan twee en indien mogelijk in groep alles bij elkaar 8 paarden en daarbij veulens en allen van verschillende leeftijden.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:15

Ik heb een geit bij mijn paard staan. Deze kost mij tot nu toe niets. In de winter staan ze samen op stal en eet de geit mee uit de bak en in de zomer staat ze in het land aan het stik met een hok. Geen bijvoer, alleen huiselijk afval. Hoefjes snijd ik zelf bij 2x per jaar.

Ze spreken wel niet elkaars taal, maar zijn zeker aan elkaar gehecht. De geit blaat en het paard hinnikt, zodra ze elkaar uit het oog verliezen.
Wel denk ik zeker te weten, dat als er een ander paard bij zou komen, de geit vergeten word.( Door het paard dan , he Haha! ,niet door mij)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:39

je kan er vanalles bijzetten
, geiten zijn trouwens vaak het inde van de paardenstaart Clown

maar ene paard hoort met minimaal 1 ander paard te staan , kan een shet zijn of wat dan ok, maar geen enkel dier kan het gezelschap van andere soortgenoten vervangen

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:45

Ik sta bij een paarden pension, de paarden staan met z'n allen in het land.
Ik vind wel dat er een soort genootje bij hoord te staan.

Gizsmootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:49

Ik heb mijn shetje in een wei staan waar ze bij een andere shet en een grote nubische geit in kwam. Die twee waren grote maatjes en dat zijn ze nu met z'n drietjes. Heb trouwens geen last van afgegeten staarten of manen van de pony's hoor.
Enige nadeel van de geit als maatje is dat ze altijd mee wil als de pony's het land uitgaan. Of er moet altijd een van de pony's achterblijven bij de geit....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:53

ik \heb 3 paardjes op de wei, 2 eigen en een pensionpaardje erbij
scheelt ook nog eens in kosten
verzorgstertje van mijn paard poetst haar ook geregeld ( is 30, dus met pensioen) en aandacht krijgt ze dus ook genoeg.
Verder is ook fijn als ik met 1 ga rijden, zo blijven ze nooit alleen achter in de wei