(Hoeveel) betalen jullie leegstand????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

(Hoeveel) betalen jullie leegstand????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 17:18

Hallo,

Sinds kort sta ik op een manege waar ze niet genoeg weidegang hebben dus mijn paard gaat van de zomer op vakantie, naar een grote volle wei.

Nu moet ik leegstand gaan betalen Misselijk

ik betaal 285 euro stalling per maand

ik mag 3 maanden weg en dan betaal ik 60 euro per maand (vind ik ook 'normaal')

Alleen na die 3 maanden betaal ik de volle mep, terwijl mijn paard niet op stal staat.
En dus ook de weidegang erbij.

Betalen jullie ook leegstand zoja hoeveel en ook na een bepaalde tijd de volle mep??

Ben erg nieuwschierig!!

Liselot

Re: (Hoeveel) betalen jullie leegstand????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:21

bij de meeste stallen die ik ken betaal je de helft van je boxhuur per maand

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:53

Bedoel je dat je paard langer dan 3 maanden weggaat en dat je dus voor de tijd boven die drie maanden vol pensiongeld moet betalen? Dat is wel een beetje vreemd.
Dat je betaald om je box te behouden is inderdaad heel normaal, maar om dat maar een deel van de tijd te krijgen dat je paard er niet is, vind ik vreemd. Doe dan een wat hoger bedrag voor het vasthouden van de box, als het niet compenseert voor de vaste lasten. Want je gebruikt geen voer, geen strooisel en ze hebben er geen arbeid aan, dus die kosten zou je dan niet hoeven betalen. Zeker als jij ruim vantevoren aangeeft hoe lang je paard daar niet op stal zal staan, dan kunnen ze er rekening mee houden met de inkoop van voer en strooisel.
Er zijn ook stallen waar je gewoon het volle bedrag blijft betalen, dat kan ook, het is maar wat je afspreekt, maar zo'n "beetje van dit en een beetje van dat regeling" is vreemd.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:07

Je kan natuurlijk ook gewoon opzeggen en gokken dat er nog plek is als je weer terug wilt komen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 21:07

ja precies ik vind het ook normaal dat je betaald voor het reserveren van je box maar vind het vreemd dat je de 1e 3 mdn 60 euro betaald en als je je paard 4 maanden op de wei wilt hebben je 3 mdn 60 betaald en 1 keer de volle mep.

Daarom ben ik benieuwd hoe dat overal een beetje geregeld is want dan kan ik ze daar eens op aanspreken

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 21:08

Lenneke_ schreef:
Je kan natuurlijk ook gewoon opzeggen en gokken dat er nog plek is als je weer terug wilt komen.

ja alleen het probleem is dat mijn merrie perse kuilgras moet en hier in de buurt is dat de enige stal waar ze kuil voeren én plaats hebben, dus neem dat risico niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:32

Ik kan me dat wel goed voorstellen anders zou iedereen zich een box vast gaan houden onbeperkt voor 60 euro per maand en daardoor lopen ze veel mis aan inkomen en liggen er teveel stallen leeg op sommige momenten.
I.p.v. die stal leeg laten liggen voor 60 euro kunnen ze er vol meer aan verdienen.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:43

Ik kan me wel een beetje vinden in deze regeling. Dan kan je zelfs voor een half jaar een stal vrijhouden voor 60 per maand, moeten ze iemand anders afwijzen en voor het zelfde geld zeg jij na zes maanden, ik kom toch niet terug. Is eigenbescherming van de eigenaar!!!

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:48

Wow, dat vind ik wel veel geld als je paard er nieteens staat..
Kan je niet regelen met de stalhouder dat je de helft o.i.d betaalt? Want je verbruikt die 3 maanden dus ook geen stro hooi/kuil en brok, je maakt geen gebruik van de bak en de andere dingen.. Want ik neem aan dat je niet alleen 285 euro betaalt voor de stal alleen?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 11:34

nee dat vind ik dus ook. Vind de helft meer dan voldoende. Eigenlijk al te veel maar kan daar ook wel inkomen door het bovengenoemde. Maar ik vind persoonlijk 3 maanden ook wel kort. Maar das ieder z'n mening.

Hoe is het bij jullie geregeld dan??

Voor mensen die weide en stalling appart hebben???

Roobinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:36

Ik betaal voor wanneer mijn paard naar de wei gaat 40 euro zodat de eigenaar zeker weet dat we terug komen. En na 3 maanden kom ik dan weer terug.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:00

Volgens mij is het bij wijze van spreken dan nog goedkoper om het erop te gokken, en als ze geen plaats meer hebben naar een andere stal te gaan en zelf kuilgras te halen en te voeren..
Volle mep als je wegbent is echt gigantisch veel.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 13:30

in de randstad is het zowieso al moeilijk om stalling te vinden. Zeker hier in de buurt.
Ik had al geluk omdat de manege waar ik nu sta eerst falliet was maar daarna toch weer begonnen is en de meeste al met paard en vertrokken waren.

Verder heb ik nogal wat eissen wbt de gezondheid van mijn paard.

ik kan dat risico niet nemen. Als ik een "gezond' paard had had ik dat veel makkelijker kunnen doen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:07

ik vind het bedrag dat je moet betalen oor het behouden van je stal al hoog genoeg dus ik vind het ronduit schandalig dat ze je na 3 maanden de volle mep laten betalen Bloos
aan de andere kant is he natuurlijk zo dat ze er in verdiensten op achteuit gaan als de stal leeg staat maar het kost ze dus ook niks en die stal brengt dus sowiezo al 60 euro op dan terwijl het ze niks kost.
als ze niet willen dat je langer weg blijft dan moeten ze dat zeggen of de stal in de tussentijd verhuren want wat ze nu willen is eten van 2 walletjes Boos!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 22:15

ja zoiets idd

ik vind het reëel om zeg maar de kale boxhuur door te berekenen. Dus 285 euro min brok, kuil, water en stro.

Of zeg ik iets raars?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:41

Kale boxhuur is voor jou duurder dan 60 euro. Dus als je zegt dat je kale boxhuur reeel vindt, dan mag je je handjes dichtknijpen met 60 euro voor leegstand.

Verder kan ik mij de de eigenaar van de stal goed voorstellen. Als er in die zomermaanden een pensionklant komt die graag jou box wil hebben dan moet hij die afwijzen omdat jij al leegstand betaald. Dat scheelt hem 225 euro per maand.

Dat neemt niet weg dat het een hoop geld is hoor!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:20

Bij ons op de manege is het 75 euro voor een pony per maand. Normaal staan er ongeveer 200 paarden en ponies (manege en eigen) zomers nog ongeveer 25 prive (manegepaarden en ponies staan dan allemaal op de wei en is er geen les). Dat is bij ons heel normaal in september komen de meesten weer terug. Maar heb je langere leegstand dan betaal je gewoon je leegstandsprijs verder. Maar dat gebeurt zelden nog na oktober.

Ansiej004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:42

Ik vind het wel logisch dat je leegstand moet betalen, die stal wordt toch wel bezet gehouden? Maar nee het is niet zo netjes als je de volle mep moet betalen Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:44

In de randstad (Amsterdam) betaalde ik de helft van de box huur en dat was al gauw 125 euro per maand. Ook voor de eerste drie maanden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:49

Ik betaal straks 115,- per maand als ik 24\7 de wei op ga (wel op dezelfde stal overigens)
Dan hou ik wel mn box, de staleigenaar kan er alleen wel tijdelijke of leerpaarden oid inzetten. Maar als er een nacht slecht weer is kan ik aangeven dat ik voor een nacht naar binnen wil. Dan krijg ik dus gewoon mijn eigen box en dan wordt de prijs op nachtbasis verrekend (dus dan betaal ik ook alleen maar extra voor die ene nacht).
Normale prijs is trouwens 250,- per maand all inclusief.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:43

De voerkosten zijn maar een klein deel van het totale pensiongeld. Hier ga je van schrikken, denk ik. Qua kosten van hooi, brok, wortels, zaagsel en wormkuur (die zit er bij mij bij in) ben ik maximaal € 75,00 per maand kwijt en dan reken ik heel ruim. Andere pensionhouders zullen niet meer kwijt zijn.

De rest van het pensiongeld is voor arbeid en de accommodatie. Of je er nu wel of niet staat, die accommodatie (rijbaan, wasplaats, weiland, etc) kost gewoon geld door onderhoud, afschrijving, huur/hypotheekkosten, etc. Het grootste gedeelte van het pensiongeld is voor arbeid. Het verzorgen van een paard (voeren, mesten, binnen-/buitenzetten, etc) kost veel tijd en die moet betaald worden.
Het paard hoeft idd niet gevoerd of gemest te worden, maar bijv. de rijbak moet gewoon gesleept worden (1 paard minder merk je niet), het erf onkruidvrij gehouden worden, etc. Ofwel, als pensionhouder zou ik dit nooit doen.

Ik zou geen geld voor de box vragen, maar ik zou 'em ook niet vasthouden. Komt er een ander dan is 'ie weg. Ik zou er wel over na willen denken om de echte voerkosten niet te rekenen. Meer absoluut niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:12

@TS: rij je elke dag als je paard in de wei staat??
Als dat nl niet zo is dan moet je eens berekenen wat je eventueel bij een andere stal minder aan boxhuur/stalling gaat betalen maar wel meer aan reiskosten/benzinegeld zou hebben.
Je zit dan niet/minder vast aan deze stal-in-de-buurt. Ik snap dat je het beste voor je paard wilt, maar dit zijn echt geen leuke bedragen meer om voor 'leegstand' te betalen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:22

Bij ons op de manege betaal je 50 euro leegstand als je een eigen box hebt, heb je een huur box dan komt er nog 86 euro bij. Normaal betaal je 240 + 86 euro boxhuur. Je mag 4 maanden wegblijven, ga je langer weg moet je dus ook de volle mep betalen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:17

cynthiar schreef:
Bij ons op de manege betaal je 50 euro leegstand als je een eigen box hebt, heb je een huur box dan komt er nog 86 euro bij. Normaal betaal je 240 + 86 euro boxhuur. Je mag 4 maanden wegblijven, ga je langer weg moet je dus ook de volle mep betalen.

Hoe zit dat bij jullie dan precies met die eigen boxen of huurbox?? Verward

marenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:32

Ik hoef waar ik sta niets te betalen als ik een paar maanden weg ga. Hij houdt de box dan "vrij" voor mij, maar het kan wel zijn dat ie er tijdelijk een ander paard neerzet, tercht lijkt me.

Maar je zegt dat je er "sinds kort" staat, wellicht speelt dat voor de eigenaar ook mee, kan me daar wel iets bij voorstellen, je hebt wss nog geen vertouwensband met hem.