snachts naar binnen halen of lekker buiten laten staan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

snachts naar binnen halen of lekker buiten laten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 11:36

Eind deze maand kan mijn Fjordje eindelijk voor de hele dag en eventueel nacht naar buiten toe helaas moeten we nog eventjes wachten want het land is van Groningerlandschap en er mag dan pas vee op komen te staan.
Het land is voor onze deur (als ik uit het kamerraam kijk of slaapkamerraam moet ik lindia zien staan)
Alleen nu staat ze wel bij de weg, de buurman gaat 2 stukken van het land afzetten met stroomdraad zodat ik dr kan overzetten van het ene stukje op het andere mocht het nodig zijn.
Nu is mijn vraag alleen zou ik dr s nachts ook buiten laten staan of is het risico heel groot dat ze gestolen zou kunnen worden.. en zijn er nog tips waar ik op moet letten enz..
kan dr ook zo binnen halen natuurlijk
Ben overigens heeeel blij dat ze dan lekker buiten kan gaan staan de hele dag

Goldenflower

Re: snachts naar binnen halen of lekker buiten laten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:37

Ik zou eerst gaan opbouwen met buitenzetten. Je paard moet tenslotte ook wennen aan meer gras en langer buiten staan.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:40

ik zou t persoonlijk een fijn idee vinden als snachts mijn paard binnen staat. sNachts is er geen toezicht en overdag's toch wat meer.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:41

lekker dag en nacht buiten zetten daar kan je fjord best wel tegen hoor
jammer genoeg mogen ze bij ons niet meer snachts op de wei
van wege het kwaliteit van de wei
voorheen stond ze ook 24/7 buiten

JenniferHui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:55

Als het erg warm is zou ik zeggen LAAT LEKKER BUITEN STAAN !

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 13:06

is de kans groot dat ze gestolen zou kunnen worden?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:28

Ik heb ze liever snachts op stal, zeker als het land redelijk toegankelijk is voor mensen die er niet horen. Ik vind het altijd een fijner idee dat ze 'veilig' binnen staan.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:48

Mijn haf staat momenteel in de ardennen dag en nacht buiten ook in de winter, kan hij prima tegen.

In april gaan wij verhuizen naar Drenthe, lekker eigen land en eigen stallen, mijn haflinger en kwpner gaan uiteraard mee. Ik ga ze 's morgens buiten zetten en s avonds weer binnen. Vind het zelf fijner om ze 's nacht binnen te hebben. Ieder voor zich natuurlijk!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 10:39

Ja het lijkt mij ook prettiger dr lekker binnen te hebben staan snachts dit is bij een openbare weg (wel voor de deur maar ja daar heb ik snachts niets aan Knipoog dan slaap ik meestal )
Ben als de dood dat er wel iemand bij of aan dr komt.

Hoelaat halen jullie je paarden meestal naar binnen in de zomer?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:10

Mijn paarden staan gewoon buiten 's nachts. Mijn pony stond ook buiten toen hij niet aan huis en aan een openbare weg stond. Overdag had je wel mensen die ongevraagd gingen voeren, 1 keer zijn ze losgebroken doordat de draad kapot was, maar verder nooit iets gebeurd. Scheelt misschien ook in wat vooromgeving je woont. Hier hebben veel mensen dieren en staan de dieren ook veel buiten. Ook 's nachts (zeker zomers)

Wij grenzen alleen aan de achterkant aan een openbaar weggetje en daar heb ik meestal een dubbele draad en het weidehok op slot. Dat nodigt minder uit tot aaien/voeren e.d. dan wanneer voorbijgangers ze gewoon kunnen aaien over de afrastering heen.

Wat je zou kunnen doen is een extra stroomdraad op een aantal meters van de buitenafrastering die langs de weg loopt en je hek goed op slot. Diefstal kan natuurlijk altijd, maar als jullie in een redelijk bebouwde omgeving wonen valt het waarschijnlijk erg mee. Zo veel paarden worden volgens mij niet gestolen tegenwoordig...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:18

Lekker buiten laten staan als het niet dringend noodzakelijk is om ze binnen te hebben.

Over diefstal hoef je je met een fjordje niet zoveel zorgen te maken. Natuurlijk lopen er gekken rond, maar die heb je overal. Als je puur naar marktwaarde gaat kijken is een fjord niet zoveel waard in vergelijking met andere paarden. Daarmee is de kans op diefstal alweer kleiner.

Je paard bedankt je er echt niet voor dat jij hem op stal zet puur en alleen omdat jij denkt dat hij weleens gestolen kan worden.

Mensen doen daar m.i. altijd wat te paniekerig over.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 12:56

ze staat niet bij een woonwijk oid.
Wij wonen op het platteland even buiten de stad groningen maar zitten wel aan een drukke autoweg en fietspaden waar in de zomer heel veel mensen voorbij komen fietsen.
Er zit wel een klein slootje tussen, maar het hek zit wel iets verder die zit achter bij onze boerderij die kan ik vanuit hier niet zien.
Tis even afwachten hoe de buurman het gaat afrasteren hij wil 2 stukken van het grote land afzetten (in een hoek denk ik) momenteel zit er geen hek voor het land de opening dus daar wil ik zeker wel iets voor hebben mocht ze wel op een of andere manier uitbreken dat ze dan niet van het land af kan komen

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:54

Lekker buiten doen!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:55

Ik heb mijn paard in januarie buiten gezet dag en nacht, had ik veeeeeeeeeel eerder moeten doen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 16:23

oke ik probeer het dan gewoon en zie het wel Lachen

Nog tips ze staat momenteel dag en nacht op stal, overdag komt ze wel op ons kleine stukje weiland

Cynthia_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:58

Ik laat mijn paard lekker buiten staan....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:44

mijne staan ook dag en nacht buiten, heel gezond.

Ashley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:02

Als zn vacht dik genoeg is kan ie natuurlijk gewoon naar buiten, al zou ik ze zelf liever binnen hebben staan snachts

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:39

Het is het meest natuurlijk als ze dag en nacht buiten staan, maar heeft niemand van jullie dan het probleem dat jullie paard ofwel hoefbevangen word of heel groene mest krijgt?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:36

nee hoor, en ze hebben ook onbeperkt hooi tot hun beschikking.

Poppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:49

Ik zou hem ook lekker buiten laten! Zeker omdat het een fjord is, en het scheelt jezelf ook veel werk Tong uitsteken Als je er een goede omheining omheen hebt staan, je hebt toezicht omdat je zelf vlakbij woont (je kon hem toch zien?) en je voert hem lekker hooi, vind ie het vast heerlijk! Niet om een discussie te ontketenen hoor, maar ik zie een paard toch het liefste ALTIJD buiten en denk ook dat paarden daar gelukkiger van worden! Bovendien lijkt het me stug dat een paard nu hoefbevangen wordt, zoveel zit er nu niet in het gras!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:52

lekker buiten neerzetten
gestolen kunnen ze ook uit de stal worden, dus dat is geen reden om binne te houden

voor "gekken "ook niet
stal kan paard geen kant op, in een weiland heeft het nog kans om weg te lopen

mocht je paardje niet gewend zijn buiten te staan, kan je nu ook deken opleggen
volgend jaar is hij het zo gewend, en bouwt een wintervachtje op.

veel plezier met je paardje

MissElanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:00

Ik zou je Fjord gewoon buiten neerzetten, wel opbouwen Lachen

En over de marktwaarde, ik denk niet echt dat mensen daar rekening mee houden, een Fjord raak je over het algemeen ook wel kwijt, en geld is geld, ook al krijg je voor het ene paard wat minder dan voor het andere.
En buiten dat kun je een paard ook gewoon voor een hoge prijs verkopen, er zal vast wel een malloot zijn die het bedrag bereid is te betalen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:46

Ik zet mijn paard liever binnen 's nachts, vind ik een veel fijner gevoel. Hij is het nu gewent bij mij dus zie der ook geen reden voor om hem nu ineens 's nachts buiten te zetten. En vooral niet in het voorjaar, als der weer veel in het gras komt te zitten zoals eiwitten.. alleen maar meer kans op hoefbevangeheid.
Je moet gewoon kijken wat jezelf het fijnste vind, en het is per paard verschillend of ze 's nachts liever buiten of binnen willen staan, echt niet alle paarden staan 's nachts graag buiten heb ik zo het idee.
En idd, kans op stelen heb je.. zal wel niet groot zijn maar toch. Maar daar zou ik me niet druk overmaken.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:13

Poppy schreef:
Ik zou hem ook lekker buiten laten! Zeker omdat het een fjord is, en het scheelt jezelf ook veel werk Tong uitsteken Als je er een goede omheining omheen hebt staan, je hebt toezicht omdat je zelf vlakbij woont (je kon hem toch zien?) en je voert hem lekker hooi, vind ie het vast heerlijk! Niet om een discussie te ontketenen hoor, maar ik zie een paard toch het liefste ALTIJD buiten en denk ook dat paarden daar gelukkiger van worden! Bovendien lijkt het me stug dat een paard nu hoefbevangen wordt, zoveel zit er nu niet in het gras!

Ja dat zou je denken, maar als ik mijn kleine pony nu 3 uur op de wei laat, kan ik morgen de dierenarts bellen!