Mijn paard eet vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicauvita

Mijn paard eet vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 11:19

Vandaag heb ik voor het eerst vlas in de stal gelegt. Maar mijn paard begon er gelijk van te eten. Is dat gevaarlijk als ze te veel ervan binnen krijgen?

SJANNE_DARK

Re: Mijn paard eet vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:43

ja zeker. Bij mijn school heeft de ezel dat eens gedaan en kreeg koliek omdat het ophoopte in de darmen. Een kleinbeetje kan geen kwaat maar als het hooi op is en gaat bijvoorbeeld daar mee verder moet je wel oppassen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:27

Ja, dat is gevaarlijk...
Meer hooi voeren en desnoods een laagje stro over het vlas.

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:31

Meestal doen paarden dat als er nieuw vlas in ligt, maar na een tijdje stopt dit. Blijft dit uren doorgaan dan levert het vaak problemen op.....

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:00

Gewoon geen vlas erin. Klaar. Dat lijkt mij het logischte, of hoe je het ook schrijft.

Nicole85Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:04

Voldoende hooi geven/voeren en hou het in de gaten.

Als je paard er veel van eet, zou ik het eruit halen.. Bloos

Mijn paard at er vroeger ook van (stond vrijwel hele dag op stal toen), ben toen terug overgestapt op stro.
Nu ik op nieuwe stal sta, ligt er weer vlas in de stal en gek genoeg -nu hij van 7 tot 19uur- buitenstaat heb ik hem nog niet 1 keer ervan zien eten gelukkig Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:16

Ik gebruik al jaren vlas en sommige paarden eten er ook van , heb nog nooit problemen gehad.
Van te veel stro kunnen ze ook koliek krijgen.
Je kan als je uit mest wat vuile vlas erover uitstrooien dan eten ze het ook neit.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:54

mijn ervaring dat het eten van vlas wel degelijk problemen opleverd, in de darmen. Ja

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:25

mijn paard at t ook op op de vorige stal , daar at ze ook veel stro , ze staat nu sinds 29/12/07 ergens anders t eerste weekend at ze ook veel stro op , maar nu niet meer ( gelukkig )
zou haar alleen niet meer op vlas durven zetten schijnt toch makkelijker problemen in de darmen te geven ...
dus zou zeggen geen vlas in je stal ...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:27

Onze paarden aten de eerste keer dat wij vlas ging gebruiken ook van het vlas, maar nu
ze het gewend zijn doen ze het niet meer. Ze hebben er verder ook nooit last van gehad trouwens. Je kunt eventueel ook een of ander goedje kopen wat je over het vlas kunt sprayen zodat je paard er niet meer van eet.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:36

Hoi,

Je kan proberen het nieuwe vlas beetje te mengen met het ouderevlas wat er al in ligt dan is het niet zo lekker meer.
OF het helpt misschien als je het wat vochtig maakt,

Paarden die vlas eten of teveel binnenkrijgen kunnen last krijgen van de maag en darmen je kan als je twijfeld zon anti zand keur daarvoor gebruiken om te kijken of je paard veel binnen heeft.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 07:30

De mijne deed het ook. Ik goot altijd een gieter met afwaswater over de nieuwe vlas. Hielp goed, nu eet ze het niet meer.

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:56

De paarden van mij en mijn zus staan ook nog niet zo lang op vlas. Wij hebben azijn verdund met water erover heen gespoten. Er was er maar 1 die in het begin wat hapjes nam.
Maar dat was na 2 dagen over. Ik heb dus 2 dagen azijn met water erover heen gespoten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:19

Azijn heb ik ook geprobeerd, maar ik heb het weken moeten doen en als ik dagelijks een fles azijn erover moest gooien (want dat had ik echt wel nodig) werd het mij te duur. Fles afwasmiddel is misschien net zo duur als 3 flessen azijn, maar daar kon ik de stal wel 20 keer mee doen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:21

Mijn pony at het de eerste keer ook een beetje op, nu niet meer

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:03

Neonlight schreef:
Azijn heb ik ook geprobeerd, maar ik heb het weken moeten doen en als ik dagelijks een fles azijn erover moest gooien (want dat had ik echt wel nodig) werd het mij te duur. Fles afwasmiddel is misschien net zo duur als 3 flessen azijn, maar daar kon ik de stal wel 20 keer mee doen.

Ja zo zie je maar. Mijn paard had echt zoiets van jakkes dat is smerig. Afwasmiddel had ik dan nog niet van gehoord. Heb ik weer wat geleerd vandaag Haha!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:16

Vraag me ook af of het heel erg kwaad kan als je bv kuilgras op de grond voert in de hoek van eens stal en daar dus op het onderste gedeelte een beetje vlas tussen kan komen te zitten wat ie op eet?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:10

Kan een pony ook hoefbevangen raken van het eten van vlas? Ze eet er niet veel van, maar eet het wel. Het lijkt mij niet logisch, maar verder is er niets veranderd en toch is ze weer hoefbevangen.

Souvlaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:39

Oei dat lijkt mij niet handig, ik denk dat het paard er erg van kan gaan hoesten en soms zit er nog wel eens troep in vlas.
Heb je de mogelijkheid om hem op stro over te zetten? Want dan zou ik dat zeker doen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:03

Beetje vlas kan geen kwaad. Heb ze hier al 15 jaar op vlas staan en zeker bij een net schone stal, wordt er wel eens wat van geknabbeld. Het gaat niet in grote happen zoals met brok, maar schoon vlas lusten ze wel. Stopt bij mij vrijwel altijd vanzelf binnen 15 minuten.

Bij notoire vlaseters husselen we vies en nieuw vlas door elkaar, dan eten ze het niet meer.
Eten ze gewoon uit verveling of uit trek, dan is hooi/kuil/stro geven de oplossing.
Ik heb ook wel eens geprobeerd om het nat te spuiten met azijn, maar dat hielp niets.

Vlas heeft meer voordelen dan nadelen als bodembedekking. Zeker in verhouding tot stro of zaagsel of hennep. Kijk het daarom even aan en probeer je paard iets anders aan te bieden voor de knabbel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:05

Souvlaki schreef:
Oei dat lijkt mij niet handig, ik denk dat het paard er erg van kan gaan hoesten en soms zit er nog wel eens troep in vlas.
Heb je de mogelijkheid om hem op stro over te zetten? Want dan zou ik dat zeker doen.

Voor de luchtwegen is vlas vele malen beter dan stro.
Vlas waar stof en troep in zit, is geen geschikt vlas. In dat geval is het verstandig een andere leverancier te kiezen. Mijn leverancier levert schoon en ontstoft vlas van uitstekende kwaliteit en is niet duurder dan andere leveranciers. Je hoeft dus geen genoegen te nemen met vlas waar stof en troep in zit.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:16

Hier ook zo'n geval, beetje azijn erover, meneer trok een vies hoofd en heeft het niet meer gedaan.

Overigens ben ik hem er bijna kwijt aan geraakt, verstopte darmen.
Noodzakelijk op vlas want hij kan niet tegen stro en droog hooi.
Vlas natmaken vond ik geen succes, 1 natte bende , en hij slaapt graag op de grond.
Succes ts!

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:41

ik volg dit ook even.
Onze jaarling maakt een enorme trope van zn stro stal elke dag opnieuw, ook al gaat hij heel de dag naar buiten.
Houtkrullen geprobeerd maar daar ad hij van of het zn dessert was ondanks dat ie nog hooi had. Dus toch maar niet meer gedaan. Mischien eens vlas proberen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:08

Dees schreef:
Beetje vlas kan geen kwaad. Heb ze hier al 15 jaar op vlas staan

Bijna net zo lang als dat dit topic oud is dus :7 .

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:54

Hahahahaha dat had ik niet gezien.
Suf :D