Hooiruif: ja of nee ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij een hooiruif in de stal?

Ja
19 (18%)
Nee
84 (81%)

Totaal aantal stemmen: 103

Naamloos1994

Hooiruif: ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 16:48

Hee! Mijn pony heeft in haar stal een hooiruif hangen. (wel laag) En omdat we maandag een shet erbij krijgen belden we de winkel voor een ruif. Ze zeiden dat ze geen ruiven verkochten omdat het heel erg slecht was als ze hoog moesten eten, hij had een heel verhaal over het strottenhoofd enzo. Dus ik vroeg me af, Wat hebben jullie en wat vinden jullie?
Groetjes

Golan

Re: Hooiruif: ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:51

Ik zie het nut van zo'n ding niet in, een paard is van nature gewend om van de grond te eten.

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:53

nee heb ik gekozen ik laat mijn paard/ pony lekker natuurlijk op de grond eten.
ook als die hooi ruif te hoog hangt maakt ze een onder hals en een holle rug en dat vind ik slecht

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:55

Ten eerste is het een onnatuurlijk houding, ten tweede krijgt je paard al het stof en fijne deeltjes op z'n hoofd, ogen, neus en is denk ik niet het messt veilige object om in je stal te plaatsen. Is dus wel duidelijk: ik zeg duidelijk nee....

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:00

Nee, het is onnatuurlijk en ook nog slecht door al dat stof.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 17:01

Oke, bij mij gaat het al jaren goed en het ding hang erg laag maargoed de shet laten we ook van de grond eten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:03

heart4horses schreef:
Oke, bij mij gaat het al jaren goed en het ding hang erg laag maargoed de shet laten we ook van de grond eten

Ja, maar dan heb ik weer de angst dat het paard er in vast kan komen te zitten met bijv. een hoef...

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:04

Wij hebben het altijd nog gewoon op de grond gegooid. Elmond zijn eigenaar zei ook altijd dat het beter was voor paarden, want anders krijgen ze allemaal stof in de neus. Daarnaast zijn paarden erop gebouwd om van de grond te eten, dus het gaat prima Knipoog In een hooiruif kunnen ze natuurlijk, als deze te laag zit, vast komen te zitten (zoals Zammie ook al aangeeft).

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:05

Hier voor de hengst een hooiruif.
Het is gewoon een smeerkees en gooit anders zijn hooi door de hele stal Scheve mond
De andere twee vanaf de grond.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:24

Hooiruiven zijn onhandige dingen en nergens voor nodig, zoals al gemeld onnatuurlijke houding en het stof gaat dirrect de neus in en dat iedere hap.

ilovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:25

Ik zou het ook niet doen, want er komt zo allemaal stof uit het hooi in hun keel enz.. gewoon lekker op de grond.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:28

wij hebben wel een hooiruif, maar dat komt omdat onze paarden 24uur per dag op buiten lopen, in kleigrond, nou als ik daar hooi voor 4 a 5 paarden neerleg dan is het zo weg....en we kunnen maar 1 keer per dag voeren, dus vandaar hooiruif, en beetje in de hoek op de grond, en een lagere badkuip.....(hooiruif staat in de inloopstal)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:29

Mijn pony had eerder een (te hoge) hooiruif, ik vond haar manier van eten maar moeizaam gaan. En alle stofdeeltjes kwamen in haar ogen/neus.
Toen ik bij een andere stalling kwam kregen ze hooi uit een ruif die heel laag zat. Er kwam toen regelmatig een paard met z'n hoef klem te zitten.
Nu staat m'n pony weer bij een andere stalling en hier krijgt ze het hooi gewoon op de grond. Ze maakt er wel een bende van, alles wordt door d'r hele stal gegooit, maar uiteindelijk wordt het toch allemaal opgegeten. Ja

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:34

die van mij krijgt hooi op de grond. als de ruif te hoog hangt, zit je met de stof, hang je hem te laag krijg je gevaarlijke situaties.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:36

Ik heb zelf geen paarden, maar ik heb wel gezien dat er een grote ruif buiten stond voor het paard van m'n opa. Dit werd gedaan zodat niet al het hooi werd op gegeten door herten en elanden... Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:56

Een ruif is buiten niet zo ergals ze maar nie met hun hoofd omhoog hoeven te eten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:57

Zammie schreef:
Ten eerste is het een onnatuurlijk houding, ten tweede krijgt je paard al het stof en fijne deeltjes op z'n hoofd, ogen, neus en is denk ik niet het messt veilige object om in je stal te plaatsen. Is dus wel duidelijk: ik zeg duidelijk nee....

die mening deel ik, scheelt em alleen hoop typwerk Tong uitsteken

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:08

Lynn_Nikita schreef:
Zammie schreef:

En mij ook Clown

Mij is ooit eens verteld dat de tanden dan ook niet op de juiste manier slijten omdat ze met hun hoofd omhoog staan te eten. Of het waar is weet ik niet maar het lijkt me opzich wel logisch.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:12

gewoon op de grond,nou maken die van mij er geen zooitje van ...dat scheelt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:14

Voor mijn paarden geen hooiruif. Ik vind dat ze met hun kop op de grond moeten om te eten en niet de kop de lucht in. Buiten dat zit het risico er in dat er een been in bekelmd komt te zitten als ie een keer gek doet in z'n stal dus nee dank je, voor mij geen hooiruif.

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:18

In de uitloopstal hing een grote ruif, maar mijn pony trok het hooi uit de ruif en gooide t op de grond. Handige pony, zo lag er nooit te veel op de grond en liepen ze hun hooi ook niet vermengd met stront te eten.

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:18

Wij hebben een hooiruif in de wei.. pony`s staan dag en nacht buiten.. als ik het dan op de grond gooi word het een dikke benden en ze eten dan niks... hebben we zelf een ruif gemaakt.. werkt prima!

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:39

Lynn_Nikita schreef:
Zammie schreef:

Hier nog één die deze mening deelt.
Ik zeg dus ook duidelijk nee tegen een hooiruif Lachen

De mijne kreeg het gewoon van de grond en me verzorgpaardjes krijgen het ook gewoon van de grond, zelfs in de paddock en bij de uitloop van de stallen Lachen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:42

Lekker op de grond, en als het niet anders kan in een bak of whatsoever, hooiruiven zijn ondingen

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:34

Wij hebben geen ruiven. Vroeger hadden we ze wel, maar tegenwoordig voeren we gewoon op de grond en dan meerdere keren in kleinere porties, zodat niet alles door de mest wordt gelopen. Bevalt veel beter, met hooiruiven kwam altijd veel stof naar beneden en is de houding idd onnatuurlijker.
Als ze buiten in de bak staan doe ik het in een hooinet, omdat anders de helft niet wordt opgegeten en de bodem er niet beter van wordt...