Op een saaie weide of op stal ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

Op een saaie weide of op stal ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 22:08

Ik hoor hier vaak dat het gezonder, leuker, beter voor een paard is om zo veel mogelijk buiten te staan.
Ik zit op kamers, dus heb ik met iemand de regeling, die mijn paarden op de gemeenschappelijke weide van de manege zet.
Daar staan ze vaak met twee alleen, af en toe staat er nog eens een ander paard bij, niet vaak.

Ze komen zowiezo buiten, als het slecht weer is wel minder lang dan als het goed weer is.
Die meneer die ze buiten zet, moet ook werken, en soms moet hij vroeg, soms laat, dus soms staan de paarden vlak na hun ochtendeten (en voor hun ochtendhooi) al op de weide, en worden ze in de namiddag binnen gezet.
Ofwel staan ze van 's middags ofzo op de weide en worden ze 's avonds laat binnen gezet (en krijgen ze hun eten en hooi dus pas later).

Ik was altijd heel tevreden met de situatie, en mijn paardjes ook dacht ik, maar nu ging ik van de week nog eens rijden (ja ik rijd dus ook nog maar zeer weinig wegens te druk). En mijn ene merrie zag er heel erg mager uit (had deken op, was geschoren, had ze al lang niet meer gezien eigenlijk Bloos ), en onder het rijden was ze helemaal futloos !!!

Ik ging hiermee naar de manege-eigenaar (met een nogal ouderwetse visie op paardenhouden), of hij misschien ze minder eten gaf ofzo ? Maar hij vertelde me dat het er aan lag, dat ze zoveel buiten stond ?! Want zei hij, de paarden hebben geen eten meer (gras is redelijk op), en ze staan daar maar wat met twee te kijken, ze willen hun hooi (smorgens) of eten (savonds) en zitten dan maar met twee van de stress en zo wat rond te crossen, of ze zitten zand te eten, wat nog ongezonder is !

En die raadde mij dus aan van mijn paarden binnen te houden, of toch op z'n minst die ene die was afgevallen.

Maar nu vraag ik mij af, is het echt zo dat ze het niet leuk vinden ? Ze staan idd wel na een kwartiertje al bij de poort te draaien... Eén merrie, zo'n wat zenuwachtig typje op stal (die ik dus zeker zoveel mogelijk buiten wil), die gaat zelfs na een kwartiertje gewoon constant langs het hek heen stappen, het is al helemaal uitgehold daar, zoals een hoefslag!

Kan ik ze dan niet beter binnen laten staan? Want het lijkt wel of ze hier eerder ongelukkig van worden... ?!

Anoniem14

Re: Op een saaie weide of op stal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:09

Kun je geen hooi op de wei bijvoeren? Hebben ze toch wat te doen en kunnen ze lekker buiten staan.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:10

Hooi voeren op de weide misschien een oplossing. Lachen

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 22:13

Ja, die meneer die ze buiten zet, had dat ook al voorgesteld, en ik heb gezegd dat hij dat mocht doen, dat ik het wel zou betalen, maar hij heeft dat blijkbaar nog niet gedaan ofzo?! Ja ik wil hem ook niet daarover gaan lastig vallen, want die meneer doet dat helemaal gratis en voor niets dusja, ben hem al heel erg dankbaar eigenlijk Lachen.
Maar normaal ging die meneer daar wel voor zorgen ja... Zou dat al veel oplossen? Want hoeveel hooi kan je leggen voor ze een aantal uren bezig te houden? Het waait toch uit elkaar, en is zo op, en dan staan ze daar nog he Lachen..

Pheyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:39

ik denk toch dat het bijvoeren beter is dan ze op stal te hebben staan, vooral omdat je zegt dat die ene daar zenuwachtig van wordt en als die ander dan op stal staat dan staat het zenuwachtige paard eenzamer buiten... want zoals ik het lees staan ze samen??

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 09:21

Ja, ze staan met z'n tweetjes buiten. Ene heeft het niet echt nodig, is altijd een "stalpaard" geweest, en is niet gewend van veel buiten te staan, maar die "zenuwachtige" heeft het wel nodig, en ik zet ze idd ook niet graag alleen buiten Lachen.
En zeker nu ik op kamers zit en ze op geen andere manier beweging kan geven vind ik het wel belangrijk .

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:29

Gewoon veel hooi bijgeven op de weide. Frisse lucht en bezigheid Knipoog

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:36

Dat paarden voor zich uit staan te kijken is niet vreemd hoor Tong uitsteken
die van ons staan ook de hele dag buiten en 's nachts op stal.
vaak als ik kom staan ze gewoon een beetje om zich heen te staren (uitgestrekte weilanden dus er is altijd wel wat te zien) en ze komen gelijk bedelen om een wortel Clown
maar als ik jou was zou ik zorgen voor onbeperkt hooi op de wei. en zeker buiten laten staan! een paard is er niet op geboren om de hele dag op beton te staan... (of zand, ligt eraan wat voor bodem je hebt Knipoog ) aangezien je zelf al aangeeft dat het een beetje een zenuwpeesje is (de magere?).
het constant voor het hek langs lopen neigt een beetje naar onrust... maar ik denk, als je ze lekker hooi geeft, dan hebben ze de hele dag wat te knabbelen en te doen, dan lost het probleem zichzelf op (wel in de gaten houden natuurlijk!)
ps: die van ons staan ook met zijn 2en en vermaken zich prima hoor Knipoog
die van mij heeft zelfs de eerste 6 jaar van der leven helemaal alleen gestaan, dat is geen punt van discussie om hem eventueel binnen te zetten lijkt mij!

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 12:25

Nee, de magere is degene die gewend is van binnen te staan, die loopt echt rond te crossen als ze naar er eten (binnen) wil.
Ga wel iets proberen te regelen met dat hooi, kunnen ze aandikken en buiten staan Lachen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:37

Wat een gekke visie heeft die meneer op paarden houden! Paard binnenzetten omdat het anders te mager wordt, daar heb ik nu nog nooit van gehoord. Een paar is een bewegingsdier, of niet? Lekker buiten laten met een grote berg hooi, zoals al gezegd is.
Is je magere paard overigens wel goed omtwormd?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:39

Gewoon een hele, kleine baal hooi in de wei leggen. Dat waait niet snel uit elkaar en daar hebben ze de hele dag genoeg mee, misschien zelfs voor twee dagen. Dat deden wij ook altijd.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:41

ik ken t probleem in de zin van... mijn paardje staat 24/7 op de wei, maar ook vaak alleen. toch verkies ik dat wel boven een stal. 1 vanwege haar gezondheid(ze heeft stofallergie en kan moeilijk op stal, maar 2 ook omdat ze dan tenminste haar kont kan keren en zichzelf beweging kan geven... wel heeft ze gewoon voer natuurlijk daar...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:51

onzin dat de reden zou zijn dat zij teveel buiten staan. Gewoon een kwestie van voldoende voeding geven. Dus het bestaande schema veranderen in hoeveelheid. Ook paarden die maar 2x per dag voeding krijgen zien er gewoon goed uit mits de hoeveelheid aangepast is naar behoefte.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:00

Heb je er al eens aan gedacht dat het paardje mager wordt omdat ze minder aandacht krijgt?
Wij hebben eentje op stal staan die heeft een winterdepressie. Komen iedere dag buiten, maar meer aandacht krijgt ze op het moment niet. Normaal staat ze op het land en eet ze de hele dag, nu alleen de voerrondes. Zodra ze weer iedere dag een uurtje gepoets en geknuffeld wordt gaat het veel beter.
Er zijn dus veel meer redenen waarom een paard magerder wordt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:37

Ik zou zorgen dat ze in de weide hooi bijgevoerd krijgen. Vooral 's winters hebben ze continu wat te knabbelen nodig.

Het koude weer kost ze ontzettend veel energie, misschien dat ze daardoor ook afgevallen is?

Als ik jou verhaal zou lees krijgen ze echt véél te weinig te eten!

De enige reden dat ze bij het hek staan te ijsberen heeft in mijn ogen te maken met het feit dat ze er niet kunnen eten. Een andere reden dat een paard de stal boven zijn wei zou verkiezen is er niet.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:48

Natuurlijk worden ze mager als ze rond deze tijd op een kale weide staan en niks bijgevoerd krijgen buiten de ochtenden en avonden Knipoog. Gewoon hooi bij laten voeren op de weide, de hele dag op stal staan worden ze echt niet vrolijker van. Succes! Ik hoop dat je iets geregeld kunt krijgen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:49

Bij ons staan ze ook buiten met een pak hooi. Frisse lucht én knabbelen Lachen Lijkt me het proberen waard!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:58

Ik zou ze iig niet langer binnen zetten.
Was ze echt echt mager? Je mag de ribben een heel klein beetje zien, veel paarden worden eigenlijk te dik gehouden (ik zie ze ook liever te dik dan te dun, erg maar het is zo).
En dat futloze: mss omdat je haar zo weinig rijdt momenteel?
Het kan echt vanalles zijn: ik zou idd de ontworming checken en gewoon meer ruwvoer geven. Mss ook wat meer afwisselend voer bijgeven: wortels, mais, bieten, ...?

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 16:38

Ja ontworming is idd tijdje geleden, heb mijn moeder al naar de apotheker gestuurd (zit nu ook op kamers dus kan het zelf niet gaan halen).
En ze krijgen natuurlijk wel eten als ze op stal staan he ! S'morgens gewoon krachtvoer en s'avonds ook en dan s'ochtends en s'avonds vers hooi & stro.
Ze krijgen niet bijzonder veel hooi & stro, moet ik er ook bijzetten.
Maar die ene die zo is afgevallen, die kreeg dit eten ook al in de zomer, en toen was er niets aan de hand!
Maar als ik thuis ben ga ik toch eens een regling treffen met de manege-eigenaar of die meneer die ze buiten zet, om hooi te voorzien op de weide.
Zo'n kleinere baal in plastiek (dus niet die grote ronde, maar die vierkante zo, maar ook geen super kleintjes he), hoeveel kost dat ongeveer per baal?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:38

In de winter mag je toch echt flink wat hooi voorzien hoor... wat is niet zoveel?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:42

dat is geen hooi, dat in plastic maar voorftoog,
die kleine kosten vaak wel 6- per stuk
waarom voer je geen gewoon hooi? stuk goedkoper
en als je paarden buiten staan en niks gevoerd worden is het logisch dat ze afvallen
hele dag onbeperkt hooi is het beste

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 16:46

Nja, vorige winter heeft die zenuwachtige gewoon hooi bijgekregen (wel op stal), en daar zat te veel stof in voor haar, dus moest ze twee maanden stilstaan omdat ze allemaal slijmen in haar longen had zitten enzo...
Maar als het buiten wordt gevoerd, kan het dan nog zo'n kwaad met dat stof enzo?

En niet zo veel... tsja, ze krijgen gewoon twee x per dag wat vers stro in de stal (elke ochtend word te stal uitgemest), en wat hooi, maar dat is niet zoveel als ik ze zelfs zou geven, of dat jullie je paarden geven. 's avonds na hun avondeten, krijgen ze weer wat nieuw stro (want dat van s'morgens is dan al opgegeten grotendeels) en nog wat hooi, evenveel als smorgens.
Tegen de volgende ochtend is heel de stal weer leeggegeten (stro incluis) en doet de eigenaar enkel de stront eruit, en verspilt ie zo weinig mogelijk stro...

Je sais, niet echt de ideale manier, maar vind maar eens iets anders voor 100 euro, zo dicht bij huis.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:50

Ik wil me ook aansluiten bij de rest. Hier staan de paarden ook momenteel op een kale weide. Maar ze krijgen echt flinke hoeveelheden hooi en stro bijgevoerd hoor. Knipoog Gewoon om wat te doen te hebben, en om hun zelf warm te houden van binnen. Op stal staan dat is hier echt taboe. Dus mijn advies is laat ze lekker in de wei maar voer wel genoeg ruwvoer bij. Krachtvoer is helemaal niet nodig, omdat je toch niet rijd erop. Succes Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:50

Hooi buiten geven. Een paard dag en nacht op stal houden is echt niet leuk voor het dier en ook niet gezond.

Dat ze futlozer is kan ook komen doordat je minder rijdt. Anouar is ook niet vooruit te branden als ik zo weinig rij.

Als je geen stof in het hooi wil kun je het nat maken.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:52

Als je dan toch maar zo weinig kunt gaan, omdat je op kamers zit, zou ik toch echt naar iets anders op zoek gaan. Op deze manier gaat de gezondheid van je paard eraan...

Bij mij krijgen ze onbeperkt hooi (voordroog) en nog redden ze het maar net (die van mij dan tenminste Knipoog ) om niet te vermageren. Die van mij is al nooit vet te krijgen geweest, dat scheelt ook.