twijfel over beslissing weide met stal of volpension stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nagyl

twijfel over beslissing weide met stal of volpension stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 11:41

Wil graag ook even jullie mening over het volgende:

Ik kan namelijk een wei huren circa 5 km van mijn huis af met daarop staat een paardenstal (een volledige stal alleen deurtje ontbreekt, maar er valt wel eentje te maken als het moet). Deze wei is straks zeker fijn als we minder rijden (leeftijd) en zo zijn jaartjes kan slijten. De huur van die wei is incl water (wat door de boer gevuld wordt, controle en stroom/schrikdraad). Ik schat de oppervlakte van de wei met stal erop 2000m2. Stal is zeker 3,5 x 4 m. Er grenst geen weg aan de wei, moet dus door/langs een koeienwei (boer wilde eventueel een apart stukje afzetten, zodat ik gewoon geen last van de koeien heb) en hun oplooppad. Daar zijn voor en nadelen aan.

Nadeel, je moet altijd door de weien/paden, wil je bij je eigen wei komen. Maar er komt ook verder niemand, die daar niks te zoeken heeft. Boer verhuurt ook gewone paardenstallen volpension. Stro en hooi kan ik dus van hem krijgen. Hun rijbak mag ik ook gebruiken. Voor deze wei is de prijs 90 euro per maand (incl water en schrikdraadstroom). Aangezien het een mooie stal is, kan mijn paardje er in principe het hele jaar in staan. Dan is natuurlijk de bedoeling dat ik voor de stal een padockje maak, zodat hij in de winter niet alles kapot loopt. En wellicht de rest van de wei in tweeen splitsen. (mocht er echt geen gras meer zijn, en ik de wei wil laten bijgroeien, dan valt er te regelen dat ik tijdelijk een andere wei mag gebruiken).

Voordeel verder: Dichter bij huis. Alvast iets voor als het paardje met pensioen gaat. Toch controle op de wei. Altijd verse lucht. Hooi en stro binnen handbereik. Op den duur goedkoper dan de 180 euro die ik nu betaal, waar ik zelf bij moet uitmesten en de paarden binnen/buiten zetten. Waar overgings ze nu niet op de wei meer mogen, anders lopen ze de weien kapot. En we mogen slechts bepaalde hoeveelheid hooi geven. Dan kan ik zoveel voeren wat ik wil en zelf bepalen welk voer. Dus dat heb ik beter in de hand. Wel zei hij als er iets is, waardoor die dus wel echt op stal moet, was dat geen probleem (de boer verhuurt nl ook paardenstallen volpension).

Nadeel: In de winter zeker 2 x per dag er naar toe (nu ga ik bv 2 dagen niet). Zomer kan in principe 1 x per dag voldoende zijn. Geen mooie bossen meer voor te rijden, daarmee bedoel ik zandpaden (wat ik nu gewend ben, mechelse heide, dadelijk zou dat alleen weer normaal nederlands grondgebied zijn dus meer harde paden). Moet door de wei eer ik bij de wei aan ben gekomen. Ik laat wel dan mijn vriendin alleen achter. En mijn paardje staat qua paarden dan wel helemaal alleen (nu staat die ook alleen op de wei, maar kan wel andere paarden zien). Veel paarden moet hij zeker niet om zich heen hebben, want daar wordt hij te onrustig van.

De stal waar ik momenteel sta, zijn mijn totale reiskilometers (voor 5 keer naar het paard te gaan) 110 km per week.
De weide met loopstal (als ik alle dagen ga) zou in totaal 70 km per week zijn.

Wat is jullie mening hierover?
Wat zouden jullie doen?

itsinmygenes

Re: twijfel over beslissing weide met stal of volpension stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:45

Ik zou gaan voor de weide met stal en dan nog een paard zoeken wat bij jou paard kan staan, zodat die niet alleen staat Knipoog

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 11:48

xMariekee schreef:
Ik zou gaan voor de weide met stal en dan nog een paard zoeken wat bij jou paard kan staan, zodat die niet alleen staat Knipoog

mag ik ook vragen waarom je voor die keuze gaat?

hihi wil nl van meerdere mensen meningen weten.
Misschien inderdaad kijken voor een ponytje voor erbij. Van mezelf (voor mijn zoontje voor de toekomst Knipoog ) of een paardje van een ander. Tja het kan al geen merrie zijn, want anders krijgen we veulens Haha!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:53

De stal met weide zou mijn voorkeur hebben
Lekker makkelijk voor jezelf en heerlijk voor het paard
Mits er wel een maatje bijkomt..
Als je nog iemand zoekt met een paard kun je het voeren samen delen
En hoef je er maar 1 keer per dag naartoe
Ook staat het paard dan niet alleen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:55

Ik ga mee met Unamie. Lachen

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:00

ik zou ook voor die wei gaan, maar dan als maatje een shetje ofzo erbij zetten

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:03

Ik zou ook zeker voor de wei gaan, is voor je paard veel fijner. En als je iemand zoekt om de wei mee te delen hoef jij niet 2 keer per dag heen en heeft je paard een maatje. Want dat is wel een voorwaarde voor de wei; een paard alleen is geen doen!

succes met je beslissing

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:04

100% weide met stal! Die hebben ze gewoon nodig om te rennen en te grazen. Maar zeker met een maatje erbij, zonder is ook geen optie. Zijn nou eenmaal kudde dieren die vertrouwen op mekaar!

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 12:09

Voordat mensen denken, op de huidige stal hebben we ook weien en staan ze ook buiten. helaas mogen ze nu nauwelijks buiten lopen, want ze lopen de wei kapot. Daar staat die ook apart.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:43

ik zou voor de stal met wei gaan. Echter je geeft nu aan dat je weleens een dag niet gaat. Dit kan dus pertinent niet meer. En heb je al een oplossing in de winter, denk daarbij aan extreem natte periode of vorstperiode. Kun je water meenemen?

Ik zou wel voor deze optie gaan maar zou als ik jou zo hoor (lees) iemand zoeken die je zou kunnen helpen en/of een 2e paard(je) erbij. Gezamelijke verzorging, dus niet te verplichting 2 x per dag te moeten gaan en indien je verhinderd bent een ander die ook moet. dus de zorg delen.
Hoe is het geregeld met de afvoer van de mest?
Heb je daar al over nagedacht. en over het brengen van voer stro en hooi?

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 12:54

friesiszwart schreef:
ik zou voor de stal met wei gaan. Echter je geeft nu aan dat je weleens een dag niet gaat. Dit kan dus pertinent niet meer. En heb je al een oplossing in de winter, denk daarbij aan extreem natte periode of vorstperiode. Kun je water meenemen?

Ik zou wel voor deze optie gaan maar zou als ik jou zo hoor (lees) iemand zoeken die je zou kunnen helpen en/of een 2e paard(je) erbij. Gezamelijke verzorging, dus niet te verplichting 2 x per dag te moeten gaan en indien je verhinderd bent een ander die ook moet. dus de zorg delen.
Hoe is het geregeld met de afvoer van de mest?
Heb je daar al over nagedacht. en over het brengen van voer stro en hooi?

Dat is mijn geluk. De boer zorgt voor water. Zal als het erg vorst is, zelf dus denkelijk met jerrycan water moeten geven, is geen probleem. stro en hooi kan ik van diezelfde boer krijgen (dat is in dezelfde straat), geld ook voor de afvoer van mest. Bij hem bestellen de mensen een totaal pakket, halen stro en hooi en dan mogen ze ook de mest brengen. (misschien in overleg dat hij de balen komt brengen).

Voor de winter is het mijn bedoeling om een soort paddockje te maken, zodat niet de hele wei kapot gemaakt wordt.

Overgings wil ik best wel iedere dag naar mijn paardje, het is tenslotte erg dichtbij dan

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:59

Nagyl schreef:
xMariekee schreef:

mag ik ook vragen waarom je voor die keuze gaat?

hihi wil nl van meerdere mensen meningen weten.
Misschien inderdaad kijken voor een ponytje voor erbij. Van mezelf (voor mijn zoontje voor de toekomst Knipoog ) of een paardje van een ander. Tja het kan al geen merrie zijn, want anders krijgen we veulens Haha!

Lekker de hele dag buiten zijn, lijkt me het fijnste voor je paard Knipoog

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:07

het is een mooie oplossing die wei van de boer. Ook als je paard met pensioen gaat ideaal. Ik zou er inderdaad wel een maatje bij zoeken. Misschien heb je een trailer om weer eens een mooie rit te maken.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:29

unamie schreef:
De stal met weide zou mijn voorkeur hebben
Lekker makkelijk voor jezelf en heerlijk voor het paard
Mits er wel een maatje bijkomt..
Als je nog iemand zoekt met een paard kun je het voeren samen delen
En hoef je er maar 1 keer per dag naartoe
Ook staat het paard dan niet alleen

helemaal mee eens Ja

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:42

Ik zou ook voor de weide met stal gaan... er staan al verstandige voordelen vermeld. Knipoog Je paardje is ook op leeftijd, dus bewegingsvrijheid is ook beter voor zijn gewrichten.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:29

Ik zou ok voor de weide met stal gaan. Tis erg veel werk, maar voor de toekomst ideaal als hij aan zn oude dag kan beginnen..tevens hele dagen buiten. Ik zou voor de optie gaan er iemand bij te zoeken. Zo kun je je veroorloven eens ziek te zijn en niet te hoeven en andersom net zo, taakverdeling maken.
Veel succes met je beslissing Lachen

Pheyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:52

ik zou ook voor de weide met stal staan, paard kan lekker buiten lopen en als je een maatje er bij kan vinden kan je samen omstebeurten het bezoek regelen, of een shetland voor je zoon is natuurlijk ook erg leuk, en door de wei van de koeien lopen, die beesten doen je echt niets Knipoog

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 20:17

Iemand die ik ken, zei dat iets meer dan die 2000m2 te klein zou zijn voor mijn arabje? Ik voer hoe dan ook hooi erbij. Omdat ik weet dat hij niet altijd staat te eten (tenminste nooit gezien). Misschien doet hij dat dan wel.

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:43

Ik zou ook voor de wei gaan, als je de mogelijkheid hebt om van de bak gebruik te maken, is dat wel fijn.

ben zelf ook van een manege naar een wei gegaan met stal, is in alle opzichten fijn (wel meer werk natuurlijk, maar daar komt een routine in!) alleen mis ik een bak om eens lekker in te kunnen rijden. dus als je dat wel hebt is dat ideaal!

ook zoals de andere zeggen zou ik er bijv. een shetje bij kopen, zijn niet duur en super lief Lachen (wel ondeugend af en toe!)

succes!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:18

Nagyl, 2000m2 is niet groot, maar prima hoor als ze het niet kapottrappen, als je het onder kan verdelen in 2 paddockjes? Of is het een heel natte weide?
Ik heb ruim een halve hectare met stallen en 2 a 3 paarden. Ze staan daar binnenkort op en gaan snachts op stal dan en heb het onderverdeeld in 2 stukken en een inieminiestukje voor de nacht erbij zomers, wat dus kapotgelopen mag worden.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:12

De stal met de weide.
als je paardje binnenkort toch met pensioen gaat heb je de bossen niet nodig hé.
Eventueel een shetje erbij of paard van iemand anders zoals je al aangaf.
Succes met je keuze.
Groetjes Plotie

Elvuuwiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:39

De stal met weide is inderdaad het beste voor je paardje, maar paarden zijn kuddedieren, en ik vind dan ook dat je wel ervoor moet zorgen dat je bijvoorbeeld nog twee shetlandertjes erbij neemt.

Maar heb je zelf al een beetje kunnen beslissen wat je nu waarschijnlijk gaat doen?

Succes ermee in ieder geval..!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:15

Mensen vergeet even niet dat er niet zomaar een paardje bij kan staan omdat het een hengst is die altijd alleen gestaan heeft. Het moet dus wel klikken Ja

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 18:58

Nou ik heb besloten dat Nagyl op de wei gaat Haha! .

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:20

Oh wat lekker voor je paardje Nagyl..heel veel geluk en plezier toegewenst.

Oops Griebels,daar heb ik compleet overheen gelezen en ik nog heel enthousiast dat je er vast zo iemand bij hebt gevonden, een weidegenootje, hihi.

Wanneer ga je over?