half hectare, genoeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brandweer

half hectare, genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 15:41

Hoi,

wij zijn op zoek naar een woning met eigen grond. Op die grond moet een goede buitenbak komen te liggen en ik heb de paarden graag veel naar buiten. Ik zit op zandgrond. Hier in de buurt (veluwe) hebben veel huizen ca 5000 tot 7000 meter grond erbij. Wie heeft ervaring hiermee. Heb je hier genoeg aan, is het moeizaam maar haalbaar of is het echt te weinig. Ik zit te denken aan twee tot vier paarden.

Liezel1

Re: half hectare, genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:41

hoe ben je van plan je paarden te houden?

Brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 15:42

Ik zou ze graag ook in de winter in ieder geval een paar uurtjes naar buiten willen hebben

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:44

dus zomer 24 uur per dag weidegang, winter zon 4/5 uur per dag?
In de wei of in een paddock?
Ga je ze bijvoeren? zo ja, wat?
Ga je ze meteen het hele lang geven of in stroken verdelen?
Hoe groot moet die bak worden?
Moeten er ook nog stallen op?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:46

Ik denk dat je met deze hoeveelheid grond de paarden (meer als 2) niet 24/7 buiten kunt hebben hoor, tenzij je bijvoert (hooi) en voor de winter zou je dan eigenlijk een paddock moeten hebben. Wij hebben ze zomers 's nachts op stal en 's winters in een paddock met natuurlijk onbeperkt hooi en als ze naar binnen willen doen we ze weer op stal....

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:47

Mijn ervaring.. (weinig, ik haal alles wat ik weet van Bokt Lachen )

Ik had vorige zomer 1 paard en 1 pony op een halve hectare en dat was zeer snel leeggevreten.. Moet er wel bijzeggen dat wij kleigrond hebben en dat bij de kleinste bui een modderpoel was, met diepe putten enzo.

Dus 4 paarden op een halve hectare?? Ik hoor graag hoe jullie dat klaarspelen..

Brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 15:54

Citaat:
dus zomer 24 uur per dag weidegang, winter zon 4/5 uur per dag?
In de wei of in een paddock?
Ga je ze bijvoeren? zo ja, wat?
Ga je ze meteen het hele lang geven of in stroken verdelen?
Hoe groot moet die bak worden?
Moeten er ook nog stallen op?

Zomers ca 10 uur per dag naar buiten, winter inderdaad halve dagen.

Bijvoeren geen enkel probleem, daar gaat het me niet om, meer om het stuklopen.
Ik wil dan wel het land in 2 of 3 stukken verdelen, evt een paddock voor de winter. Allemaal afhankelijk van de ligging van de grond.
Stallen moeten hier inderdaad op, maar die paar vierkante meter zullen het verschil niet maken.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:56

ik denk toch echt dat je aan een halve hectare veel te veel tekort komt!
Vooral omdat er nog een bak op moet en stallen, paddock erbij... dan hou je érg weinig pure grasland over...

stipke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:59

Daar ben ik het helemaal mee eens.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:01

Nee, ik vrees dat je dat niet gaat redden.
Zéker niet als er nog ruimte voor een bak vanaf moet. Er blijft dan maar een klein stukje over. De paarden lopen dat binnen no time stuk, al had je maar 1 pony. Je zit dan sowieso aan bijvoeren, maar er blijft ook weinig tot geen ruimte over voor de paarden om even een sprintje te trekken. En zie het gras maar eens terug te krijgen...

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:04

Een halve hectare voor 2 tot 4 paarden is echt veel te weinig. Onze 3 paarden hebben 3 hectare tot hun beschikking, verdeeld in 2 stukken. Een vet en een mager stuk van 1,5 ha. Als we geen vakantiegasten/paarden hebben kunnen ze op beide stukken lopen, hebben we wel gasten, dan hebben onze paarden het vette stuk.Ze gaan 's winters naar binnen zodra het donker wordt en 's ochtends om 7 uur naar buiten. 's Zomers staan ze eigenlijk buiten totdat we naar bed gaan en bij heel warm weer blijven ze 's nachts ook buiten. Vorig jaar hebben wij maar 3 keer hoeven maaien, de rest deden de paarden Haha!
Wij hebben wel zandgrond, dus de wei blijft goed bij alle weersomstandigheden.

Brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 16:07

maar zijn hier ook nog mensen die zelf zo'n stuk hebben. Wat is hun ervaring?Over dat sprintje ben im het trouwens niet eens hoor. Een half hectare is meer dan je denkt!

Want dat je met drie hectare en 3 paarden slechts 3x hoeft te maaien, ja sorry hoor, maar dat is niet bepaald een antwoord op mijn vraag!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:09

dat is echt heel weinig. ik ken mensen die hebben 2 hec voor 4 paarden en dat is al niet veel omdat het in 2en gesplitst is. Dit omdat er op het ene stuk een hengst staat en het ander nog 3 paarden. das echt niet veel hoor.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:19

_Lorette_ schreef:
Nee, ik vrees dat je dat niet gaat redden.
Zéker niet als er nog ruimte voor een bak vanaf moet. Er blijft dan maar een klein stukje over. De paarden lopen dat binnen no time stuk, al had je maar 1 pony. Je zit dan sowieso aan bijvoeren, maar er blijft ook weinig tot geen ruimte over voor de paarden om even een sprintje te trekken. En zie het gras maar eens terug te krijgen...

Dat van een sprintje trekken vind ik echt onzin. Ik heb 2 paarden en een shet, ik heb stallen en een bak aan huis en ik heb een aangrenzend stukje land van max 4000 m2 met een schuilstal erop. Ik heb de paarden altijd 's nachts binnen . In de zomerperiode gaan ze van 's morgens vroeg tot 's avonds eruit en nu in de winterperiode 4-5 uur per dag. Als het heel nat is zet ik ze liever een paar uurtjes in de bak. Ze lopen het land nu wel kapot, maar dat trekt in de lente altijd wel weer bij. Er staat nu bijna niets te eten , maar ik geef ze hooi bij op de wei en op stal krijgen ze natuurlijk ook hooi en wat brok.
Ik vind het prima te doen zo.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:20

Even toevoegen dat het voor 4 paarden dus wel echt veel te klein zou zijn.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:23

Brandweer schreef:
Want dat je met drie hectare en 3 paarden slechts 3x hoeft te maaien, ja sorry hoor, maar dat is niet bepaald een antwoord op mijn vraag!

Ik wil daar alleen maar mee aangeven dat het niet overdreven veel is, 3 ha voor 3 paarden, anders hadden we wel veel meer moeten maaien Knipoog , dus even voor de duidelijkheid, ik vind een halve hectare veel en veel te weinig (maar vooralsnog beter dan 24 uur per dag op stal!!)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:24

Wij hebben ca 6000m2 grond. Hier staan ook de stallen en he thuis op. Ik heb een bak van ca 45x 22 en een stukje weiland van 50x50.
Wij houden hier 2 paarden. Deze staan vooral veel in de bak. Ik zal dagelijks bij moeten voederen maar het si wel te doen

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:25

Ik weet wel waar ik over praat. Thuis hebben we namelijk een fractie minder dan een halve hectare voor 3 paarden. Dat is dan echt puur land, zonder bak of stallen. En even verderop 2 hectare. Lachen

We hebben op z'n minst 3/4 hectare van het grote weiland nodig om ze gras te kunnen geven in de zomer, waar ze dan 24/7 buiten lopen.
Afgelopen jaren (met droge weken) hebben we nog veel meer land gebruikt. (Zodat het niet te zanderig werd.)

Als ze in de herfst weer thuis komen, lopen ze het gras hier binnen een week kapot. Een galopje lukt zeker wel. Heisteren kunnen ze zelfs in een stal, maar om met z'n 3'en aan de haal te gaan, wordt het zeker krap. En dan hebben wij twee paarden en een D-pony. Het is zandgrond, maar omdat het zo stukgelopen wordt, is het met regen heel vies. (Gras houdt alles bij elkaar en neemt vocht op.)

We redden ons, maar zonder het grote weiland zou het voor ons erg vervelend worden.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:58

Wij hebben in totaal ongeveer 9000 vierkante meter grond, waarvan ongeveer 5000 vierkante meter (1/2 hectare) weiland. Ik heb dit verdeeld in 2 stukken.

De bak (38m x 18m) en 2 paddocks (samen 16m x 16m) en de stal met 5 boxen liggen aangrenzend aan het weiland.
Mijn 4 paarden staan zomers dag en nacht in de paddock (tenzij het heel slecht weer is) en ca. 3 uur per dag in het weiland.
's Winters staan ze vanaf 9.30 uur in de paddock tot een uur of 19.00, de rest op stal. Natuurlijk ook weer afhankelijk van het weer.
Ze krijgen in de paddock praktisch onbeperkt ruwvoer.

Altijd heb ik gedacht dat ik veel meer weiland zou willen hebben, want dan konden de paarden lekker altijd in het land en dan hoefde ik bijv. geen stront uit het land te halen. Nu zou ik dat niet meer willen. Ik zal uitleggen. Toen mijn paarden in pension stonden en bijna onbeperkt op het land stonden, waren ze altijd te dik.
1 merrie is hoefbevangen geraakt en blijkt insuline resistent te zijn. Zet ik haar te veel in het gras dan ligt ze zo met de voetjes in de lucht. Dat wordt dus haar dood. Mijn nu 3 jarige heeft afgelopen zomers wel veel meer in het gras gestaan.
Nu kan ik ze goed tevreden houden, ze kunnen de hele dag eten en bewegen.

Wij zitten op zandgrond en onze bak en paddock zijn van bovengemiddelde kwaliteit, dus ze staan in de meeste gevallen ook met droge voeten.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:02

wij thuis hebben een grote bak met daarnaast de stallen, dit zijn er 2 en de rest is overdekt, dus een groot schuil stuk. de paarden staan normaal gesproken dus in de bak, en als we gaan rijden op het stuk schuil stal. verder hebben we om ons huis heen nog weitjes.

als je dingen dus een beetje goed indeeld moet het lukken, maar deel het niet op in te kleine stukjes, ze moeten wel kunnen rennen. een tip: de weitjes kunnen wel kleiner, dan kunnen ze daar ook niets in kapot rennen en paddock/bak moet dan wel weer erg groot zodat ze lekker hun benen kunnen strekken en spelen.

en je padock met een goede zandgrond maken of draineren, die van ons staan nooit in de blub, geen plasje te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:08

Ik heb ook 3 hectare weide (huis perceel niet meegteld) en 3 paarden.
Maar ik heb altijd wei over Lachen
Zelfs nu lopen er nog schapen van de buren Lachen

Ik gebruik in de zomer ongeveer 5000m2
In de winter 1 ha.
Voordeel is dus wel dat ik ze eens kan verplaatsen.
Ik voer wel altijd iets bij, omdat alleen gras voor Kawa niet goed is, die kan ik dan zo rollen Lachen

Verder is de groote van de grond ook nog wel bepalend met hoe de indeling is.
5000 m2 en het huis in het midden, of het huis vooraan bijna op de weg, dat scheelt wel wat met indelen Lachen

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:12

owjah, en prik paaltjes zijn een uitkomst! ik maak altijd kleine weitjes daarmee omdat je die weer weg kan halen en dan makkelijk kan maaien en uitmesten. en ook voor onze paardjes is te veel gras niet goed dus krijgen ze voordroog (droog kuil lijkt op hooi) gevoerd.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:42

De huurwei waar ik sta is ong. 40A, is wel puur weide met twee schuilstallen, maar de wei is in vier stukken opgedeeld, 1 stuk is net een piste groot, en als ik er dan even een paddock van ong. een piste groot bij fantaseer (zal ong. de helft worden van een ander stuk wei), is er nog ruim genoeg plaats over een sprintje. Op deze wei staan wel enkel mijn paard en een shetlander, en ze hebben inmiddels de vier stukken (dus 40A) behoorlijk kaalgevreten). Dus qua ruimte kan het wel, maar bijvoederen zal je zowiezo moeten doen, en je stuk pure weide dat overblijft loopt veel kans om kapotgelopen te worden, maar daar heb je dan natuurlijk weer je paddock voor Knipoog Het lijkt me te doen voor 2 paarden, max. 3, 4 is echt teveel.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:12

Ik denk dat het heel goed te doen is mits je niet verwacht dat je het jaar erop nog gras hebt. Je krijgt dan gewoon een zandland. Niks mis natuurlijk zeker niet als je toch al van plan was om bij te voeren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:56

Als je de paarden er niet dag en nacht op laat grazen, maar bijvoorbeeld 's nachts op de paddock zet (of juist 's nachts op het land en overdag op de paddock) kun je een heel eind komen. Dan heeft het land regelmatig rust en aangezien je waarschijnlijk toch bij moet voeren, kun je dat net zo goed in de paddock doen zodat het land dan even bij kan komen.

Verder hangt het gewoon af van de grondsoort en het onderhoud. Als je wisselt met perceeltjes, de weitjes netjes houdt en op tijd rust geeft, bemest en evt. besproeit bij droogte heb je er veel langer en meer plezier van dan dat je het stuk uit laat putten door overbelasting en slecht onderhoud.

Een kwestie van goed kijken hoe je grond zich houdt en zonodig je aanpak aanpassen aan de omstandigheden.
Mijn land komt mede daardoor straks ook veel beter de winter uit dan vorig jaar. Het is bijna overal nog en weer groen. Gewoon omdat we het nu handiger gebruikt hebben en op tijd rust hebben gegeven.

Succes!