), ben ik benieuwd wat jullie ervan vinden...Situatie nu: paarden staan eenvoudig gestald, 24/7 buiten met een schuilstal, vochtprobleem in de stal (bestrating verzakt want geen afvoer) en modder in de wei (wel nieuwe groene weitjes erbij, maar dan moeten ze eerst door 10-20m diepe blubber; allebei last van mok, gelukkig nu maar kleine plekjes). Overdag staan ze in de wei te grazen, 's avonds en 's nachts kiezen ze er zelf voor om op het droge vooraan (bestraat stukje bij de schuilstal) te staan. Alleen bij heel slecht weer of veel dazen gaan ze in de schuilstal staan.
Omdat de blubber en de natte bak ons tegenstaan, overwegen we een andere stal te zoeken. Nu is er redelijk dichtbij een pensionstal die wel iets lijkt (met binnenbak en professionele buitenbak!). Maar dan komen ze 's nachts op stal te staan. Voorjaar, zomer en najaar de hele dag met de groep (ca 22 paarden) in de wei, 's winters alleen 4-5 uur in de paddock.
We zijn tot nu toe erg blij geweest met de huidige situatie, omdat de paarden lekker kunnen gaan en staan waar ze willen en de stal erg rustig is. Maar de luxe van de binnenbak lonkt (buitenbak nu is met name in de winter vaak 'verzopen' en niet te gebruiken)... En we zien nu ook de nadelen van de eenvoudige situatie. We vinden wel dat zwaar meeweegt hoe het voor de paarden zal zijn, maar vinden dat lastig in te schatten.
Wat denken jullie: wat is fijner voor een paard..?
De rest van de stukken wei zijn helemaal droog, dus ik denk dat ze er eigenlijk niet veel problemen mee hebben dat er kleine stukjes modderig zijn. Ik denk dat mijn paard liever zo rondloopt dan 's winters op stal te moeten staan (buiten dan die uren in de paddock), hij heeft namelijk in heel z'n leven nog nooit langer dan een maand aan één stuk op een stal gestaan, en vind dat dus ook niet echt leuk
Hij heeft ook een voorliefde voor dingen afbreken en overhoop halen, dus heb ik hem liever op de wei, daar heeft hij altijd wel wat te doen (spelen met zn vriend, grazen, rollen,...) Ik zou m'n paard dus gewoon laten staan op de wei.

af en toe is hij een beetje....uuuhhmmm...apart
Misschien is dat wel helemaal niet mogelijk en al zeer zeker niet op korte termijn.
Hij heeft ook geen last van mok of andere (verwater) kwaaltjes omdat hij denk ik toch een ruime tijd droog en warm staat.