Stal 'ontwerpen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveOlga

Stal 'ontwerpen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 19:12

Hee Clown
Ik mag een stal ontwerpen, aangezien er een geheel nieuwe schuur komt.
Ik zit zelf te denken aan zo'n stal waar een soort 'tralies' voor zitten, zodat je het paard gewoon kan zien zonder de deur van de stal open te maken. Nu zit er wel een klein luikje waardoor de pony kan kijken maar het liefst dus 'tralies' en zo'n gat waar je z'n eten in kan gooien. (daaronder een voerbak natuurlijk) ik wil ook 2 voerbakken en een automatische drinkbak. Nu zit er in de stal wel zo'n drinkbak maar omdat de stal al een paar jaar voordat de pony erin kwam niet gebruikt werd is de waterleiding van die bak afgesloten en ik geloof ook doorgeknipt ofzo.
Dus een extra bak voor als die automatische bak het niet meer doet, dat er dan toch nog een bak is.
Nu zit ik alleen nog met de deur.
Ik wil een deur vanuit de stal naar de weide, maar dan wel eentje die je binnen én vanaf buiten open kan doen.
De andere deur die aan het gangpad zit daar wil ik een gewone duw of schuifdeur van maken maar wel een met een 'slot' die we nu ook hebben.
(zie plaatje hieronder)
Die vind ikzelf heel makkelijk.
Je duwt het grijze ding in het gaatje in de muur en tegen dat grijze ding duw je het zwarte balkje zodat het grijze ding niet meer kan verschoven worden. (Snappen jullie dat, of ben ik weer vaag aan het doen?)
Weet iemand misschien handigere sloten, deuren of voederbakken? Of iets in de stal wat jij zelf handig vind dat het erin zit?
Afbeelding
* Op de foto heb ik het zwarte ding even getekend want die zat er al in.

mohjo

Re: Stal 'ontwerpen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:40

Ik ontwerp heel vaak mijn eigen stal maar dat ziet er niet altijd even mooi uit!!!

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:45

3 bakken lijkt me overbodig, gewoon 1 automatische drinkbak en 1 voerbak (liefst uitneembaar). Wij hebben op stal ook tralies en dan gewoon een paar tralies eruit gezaagt en goed geschuurd. Over je sluiting: Het is dat je er een foto bij hebt Knipoog maar ik weet wat je bedoelt.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:01

Waarom wil je trouwens tralies? Dat 'verkleint' de ruimte dat je paard heeft in zijn stal. Tenzij je veel voorbijgaande paarden/mensen hebt zou ik persoonlijk die tralies laten voor wat het is.

Persoonlijk vind ik onze stal erg praktisch. De kant die de stal met de weide verbind is bovenaan volledig open, dus een zijde van 4.5meter waarvan de volledige bovenkant open is. De rechterkant van dat stuk (een 2.5meter geloof ik) kunnen we met een klep (die aan een balk aan het plafond bevestigd is) sluiten als het koud wordt of er erg veel wind is.
(gho, dit is moeilijk om uit te leggen!)

Foto:
Afbeelding

De klep is bevestigd aan de balk boven het paard haar hoofd, en is hier op de foto gewoon naar boven... Ze blijft omhoog door een lange hendel die past in een opening van de zijmuur.

Het is nu niet bepaald een heel gebruikelijk systeem, maar wel érg handig. Bij gewoon weer heeft ze massa's plaats en kan ze veel buitenkijken. Bij slecht weer staat ze lekker warm in de stal, afgesloten van de wind.

Het is natuurlijk ook gewoon afhankelijk van de plaatsing van je stal (gang? meteen in wei? ..)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:31

Misschien dat je buitenhuis eens kan bellen. Zij hebben een sluiting in de deur (beetje lastig uit te leggen, zal binnenkort wel even foto maken), die je van binnen en van buiten open gemakkelijk kan gebruiken.
Ik zal het even snel uitleggen: de klip die in het frame van de deur gaat is aan de achterkant wat langer en er zit dan een gat in de deur waar je je vinger door doet en dan kan je die klip dus uit het frame trekken.
Paarden kunnen het dus onmogelijk open krijgen! Haha!
De deuren van buitenhuis zijn ook mooi. Kijk op www.buitenhuisbv.nl en dan Paardenboxen, dan Voerhekken en dan de 3e van boven. Dat lijkt me ook een mooi en gemakkelijk systeem.

Trouwens, waarom niet een groepsstal? Is voor je paarden veel leuker.
Dan

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:43

Je kan een stal op heel veel manier ontwerpen. Het belangrijkste is het welzijn van een paard.

Ik wil je best wat tips en advies geven.

Kijk anders even op mijn site of stuur me even een mail.

http://groups.msn.com/DeKnollebollenhoeve

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 11:48

Mijn pony staat alleen, vandaar geen groepsstal maar wel 2 stallen voor als er ooit een paard bij komt. Ik weet niet zeker of ik tralies doe maar denk het wel. Ik zal even op jullie sites kijken!
Het word wel een lekkere ruime stal want dat vind ik veel fijner voor het paard. Haha!

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:55

Ik heb onze stal ook zelf bedacht en 1 van de eisen was dat er zeker geen tralies in mochten Knipoog Ik heb daar zo'n hekel aan en ik vind het ook onzinnig. Mogen ze soms niet met hun koppie naar buiten en daarnaast hebben ze zo veel meer ruimte Knipoog Ook kunnen ze zo veel meer rondom de box zien en dat is toch leuk voor een paard?

Mijn paarden staan de hele dag buiten en staan alleen 's nachts op stal en dan nog vind ik het belangrijk dat ze lekker de ruimte hebben om alles goed te kunnen overzien.

Succes!

groetjes, Simone

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:11

Zoek dan eerst eens een maatje voor je pony. Pony's moet je niet alleen houden.

En als je stal toch aan de wei grenst, waarom je je pony dan niet zelf kiezen of hij binnen of buiten wil staan?

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 17:31

Mijn pony staat overdag in de wei bij het paard van mijn buren maar ze staat wel 's nachts op stal. En idd, ik ga nu ook geen tralies meer doen maar hoe ik het dan wil hebben weet ik nog niet precies, ik zoek internet nog even af.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:48

Als je toch ooit een paard erbij wilt kan je misschien de stal wat groter maken, zodat je wanneer je een paard erbij neemt gewoon direct een geschikte groepsstal hebt staan.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:53

ik heb wel tralies bij pony staat het bovenluik open. bij mn paard niet aangezien die alles sloopt als hij de kans krijgt en ook de voercontainer daar staan. hebben ook gewoon allebei 1 drinkbak automatisch en pony heeft een voerbak. om te voeren loop ik gewoon de stal in of gooi het er zo in.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:52

Inloopstal maken of stal die lekker ruim is (groter dan 3x4) of stal met paddock eraan?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:05

als ik zelf kon kiezen hoe mijn stal zou worden, dan had die een minimale afmeting van 5 bij 5 meter, minimaal 1 luik naar buiten, en binnen open aan de bovenkant (evt later aan te passen naar half gesloten ivm een "mindervriendelijk buurpaard".
Ik zou stalmatten in de stal leggen, ligt lekkerder dan het harde beton en bespaard strooisel (stro/ zaagsel).

Als he tmogelijk is zou ik er een uitloop stal van maken.

Ik zou zeggen: benut alle ruimte die je hebt! ook als je dan later een groot paard hebt, past die gemakkelijk in de stal!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:10

Mischien wil je iets dat je paard naar buiten kan kijken en een scuifdeur die hij niet open kan maken..

Hier de oplossing. Knipoog
Waar de rode pijl staat zit een klepje in een gat. Zo kan de deur niet open schuiven.. Als je het klepje naar voren haalt (uit het gat) kan je de deur verschuiven. Lachen

Je paard kan zo dus lekker om zich heen kijken zonder dat hij de stal open kan maken. Lachen

Afbeelding

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:42

Afbeelding

Dit is onze stal.

Als je de 'raampjes' openklapt zitten daar tralies.
En de bij de deur kan je gewoon boven en onderkant apart opendoen.
Verder zit er een kleine zolder op en een extra bergruimte links.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:46

Het slot wat de TS beschrijft, kan volgens mij alleen op normale deuren, als je dit op een schuifdeur gaat bevestigen heeft het weinig zin..
Wel fijn is dat schuifdeuren weinig ruimte in beslag nemen.. Dat kan evt ook zonder tralies..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:46

Dat slot wat je daar laat zien in je openingspost vind ik trouwens wel een goede, ik heb 't zelf ook, mijn vorige slot kon mijn pony openmaken, maar deze krijgt 'ie met geen mogelijkheid open! (:

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:21

Wij maken ook zelf boxen, op de fotos zie alleen voorfronten en gemetselde muren ,nu bij de nieuwe boxen hebben we de zelfede voorfront maar in plaats van gemestselde muren tussen schotten, en zelfde idee als de voorfront alleen zonder tralie en dan met hout,
http://kromhagerhoeve.nl

Mijn vader maakt ook op bestelling . (als er intresse is)

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 16:31

Sowieso is een groepsstal geen optie, mijn pony is niet snel bevriend met andere paarden en ik heb dan toch liever voor ieder een stal apart met een gaatje waardoor ze naar de ander kunnen kijken. @ Somebitch ; Ik vind die stal er handig uitzien idd. Heb je daar misschien meer foto's van? En ik moet nog even kijken hoe groot de stal nu is want weet niet uit me hoofd. Ik wil zeker weten een ruime stal. Stalmatten is sowieso een goeie tip! Ik zal het er met mn ouders over hebben.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:12

Als ik het goed begrijp gaat het om een bestaande schuur waar jij zelf de mogelijkheid hebt om een ''box'' voor je pony te plaatsen.

Corton heeft van die boxen met een tussenwand die je open kunt doen. Dus als je 1 pony hebt heeft deze een heel groot hok, en heb je d'r 2 dan kun je het schot weer dicht doen en heb je 2 hokken.
Dit valt natuurlijk ook zelf te maken.

Op www.dam-beton.nl staan hardhouten schotten voor iets van €15,- deze zijn heel geschikt om paardenboxen van te maken.

tja, die deur waardoor ze zo naar buiten kunnen.... Die zou ik toch alleen aan de buitenkant de sluitingen maken, in het hok is toch weer een extra risico op verwondingen.
En misschien een optie om de deur in 2 delen te hebben dat mocht het paard niet naar buiten kunnen, ze toch naar buiten kunnen kijken.

Ik zal je nog even een PB sturen met een paar foto's, want denk niet dat ik ze hier zo mag plaatsen (zijn nl niet van mij)

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 18:37

Het gaat niet om een bestaande schuur maar er word over een poosje (denk 3 maanden ofzo) een nieuwe gebouwd. Er zitten nu ook stallen in en ik wil gewoon iets betere stallen maar niet heel anders. De buitendeur met boven en onderdeur is idd goed idee.

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:36

even over dat slot:
mn oude verzorgpony heeft ook zo'n slot op de stal, ik vind het erg handig ze kunnen hem zelf ook echt niet openmaken Tong uitsteken

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:53

LoveOlga schreef:
Sowieso is een groepsstal geen optie, mijn pony is niet snel bevriend met andere paarden en ik heb dan toch liever voor ieder een stal apart met een gaatje waardoor ze naar de ander kunnen kijken. @ Somebitch ; Ik vind die stal er handig uitzien idd. Heb je daar misschien meer foto's van? En ik moet nog even kijken hoe groot de stal nu is want weet niet uit me hoofd. Ik wil zeker weten een ruime stal. Stalmatten is sowieso een goeie tip! Ik zal het er met mn ouders over hebben.

Ik lees je reactie nu pas sorry..
Ik wil morgen wel even uitgebreide fotos maken..

Er zit een voordeur (schuifdeur) en een achterdeur (dat slot wat jij in je beginpost had staan) ze kunnen zo naar buiten Lachen

Zal wel even fotos voor je maken morgen. Lachen

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:19

uitloop is zeer verstandig en tralies lijken me overbodig ik zou zelfs lmeerder paarden bij elkaar zetten je paard wordt er veel vriendelijker en relaxter van, grote stal dus!