Hoe mest jij je stal uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1) opstrooien en één keer per week alles eruit
21 (10%)
2) dagelijks schoon/vies sorteren en stro/zaagsel/vlas erbij
137 (65%)
3) dagelijks de hele stal schoon, nieuw stro/zaagsel/vlas erin
14 (6%)
4) anders...
36 (17%)

Totaal aantal stemmen: 208

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 22:28

In de categorie: "Hoe eet jij een mandarijn op?" nu even een wat meer paardgerichte vraag.
Namelijk: Hoe mest jij je stal uit?

Het is mij namelijk opgevallen dat veel mensen zo hun eigen manier hebben om de stal uit te mesten. Sommigen beginnen gewoon te scheppen, anderen sorteren schoon/vies, weer anderen strooien iedere dag op en mesten één keer per week uit.

Zelf doe ik het zo:
Mijn verzorgpaard staat op stro en is een enorm varkentje, hij loopt graag door zijn eigen poep en gaat er ook regelmatig in liggen. Ik begin altijd om de kleine beetjes schoon stro ertussenuit te plukken met een riek. Dat gooi ik op een berg in een hoek. Daarna gooi ik het enigszins nog bruikbare stro op een andere berg (als onderlaag). Alle drollen en het hele natte gedeelte achterin zijn box schep ik helemaal leeg. Dat zijn toch meestal wel 2 volle kruiwagens. Ik veeg de vloer aan en laat de vloer drogen. Ondertussen ga ik poetsen en rijden. Daarna verspreid ik eerst de onderlaag, daarover het schone stro van de vorige dag + 2 of 3 nieuwe plakken.

Hoe doen jullie het? Brand los...

Born2BCrazy

Re: Hoe mest jij je stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:32

dagelijks opstrooien en meestal 1xper week (soms 2) het vieze/natte eruit..
'schone' stro op een bult..als onderlaag en daarover weer schoon stro.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:35

iedere dag het natte en drollen eruit.
wij gebruiken vlas en doe er 1 keer per week een nieuwe baal in

Fleur_Laura

meestal gaat het zo: al het schone stro in een hoek gooien, de rest (poep en plasvlekken) haal ik allemaal weg.
dan de vloer laten drogen. dan weer nieuw stro erbij.
1x in de week haal in de hele box leeg. ook schoon stro

Def

Mijn eigen paard staat niet op stal, dus hoef ik daar nooit een stal uit te mesten!
Op mijn werk doe ik het zo:
Ik hark het nog schone stro op een bult aan de zijkant. Dan haal ik de drollen eruit en de natste plekken met een hark en schep. Daarna hark ik de bult over de hele stal uit. Mocht er dan nog niet genoeg stro in liggen, nog ongv 2/3 plakjes stro erbij en de boel rechttrekken met de hark. Ik laat aan de voorkant van de stal altijd een stukje stal leeg, omdat er anders veel stro verloren gaat door in en uitlopen.
Ik kom meestal aan 1 kruiwagen per stal. Wij werken dan ook met een potstal. Als de hele stal leeg moet, werk ik met een greep.
Oh ja, daarna veeg ik de boel ook nog even aan...

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:37

_Sigrid_ schreef:
Dat zijn toch meestal wel 2 volle kruiwagens.

Nagelbijten / Gniffelen Jij hebt echt een varkentje Haha! Ik mest op precies dezelfde manier uit als jij, maar ik haal er maar driekwart kruiwagen uit (en dan heeft mijn Clydesdale nog wel enorme drollen (en een enorme stal) Clown ). Mijn paard staat overdag wel buiten, weet niet of dat met jouw paard ook zo is?

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:38

Elke dag haal ik de natte plekken en de drollen eruit. Dan gaat er schoon stro bij en dat mix ik met het 'vieze' stro en tadaaa lekker warm en droog en schoon bedje Haha!

bobbymp

mijne staat op hennep...
de eerste keer dat hij op stal komt krijgt hij 3 balen die vul ik dagelijks aan(na te hebben uitgemest)tot er 8 balen in liggen
dan mest ik ieder dag uit,eerst alle hopen die ik zie liggen,dan alle drolletjes en hooi/kuil wat er nog in ligt(ik ben nogal perfectionistisch....)dan kijk ik of er echt een dikk bult nattigheid in ligt en zo ja word dat als onderlaag gebruikt(eerst schoon/droog in een hoek,enz enz)
en dan 1x per week een nieuw pak
en als het heel nat is gaat er een laag uit,maar dat doe ik bijna nooit!
en ik heb altijd een schone en droge stal!!
hij is gelukkig ook niet zo vies...

Wiesje

Ik haal iedere dag de drollen eruit. Het natte laat ik liggen.
Een keer per week haal ik ook het natte eruit. Ik hark dan het (bijna) schone naar de kant, schep het hele natte eruit en laat de vloer drogen. Vervolgens alles weer recht leggen en nieuw erbij!
En ik moet zeggen, ik gebruik erg weinig stro! En de jongens houden het netjes.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:39

mijn stalle doe ik elke dag vuile en natte plekken eruit. schone stro aan de kant. mest meestal sochtends. als ze savonds naar binnen ga halen is het stro weer terugleggen(zo kan de stal lekker drogen) en dan bijstrooien. eventueel haal ik 1 x per week alles leeg maar als het er mooi uitziet wacht ik een week.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:40

Elke dag de drollen eruit, en ongeveer 1 keer per week/2weken de hele stal leeg en nieuw stro er bij

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:40

Ik werk op kleine stal aan huis elk weekend 3 stallen per dag uitmesten.
We doen altijd om de dag ong, de natteplas plekken eruit, en altijd de drollen, zodra ze hebben gepoept halen we het eruit, om de paar uurtjes / om het uur worden stallen nagekeken of er een hoopje inligt, als dat zo is pakken we ff van die schoonmaakhandschoenen en drollen ff deruit pakken Vork

natteplekke eruit halen doen we om de dag zo ong, de andere dag doen we dus alleen drollen eruit. en zaagsel doen we alleen erbij als er niet genoeg inlicht, soms een hele erbij en soms een halve.

Ze staan trouwens wel heeel dik in het zaagsel daar, dus hoeft er niet supervaak een heel pak bij. (als we zegmaar een stal echt helemaal leeg moeten halen soms bij de smerige merrie gadver die is zooo vies, soms moet de stal gewoon helemaal leeg.. dan doen we 2/2½ zaagsel pak erbij Ja)

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:41

Bij mijn verzorgpaardjes, alle poep en natte plekken eruit, plak stro erbij, en 3 x per week, alles eruit, en 3 plakken stro Lachen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:48

Als het nodig is opstrooien (vrije inloop in de stal, staat in de wei), één keer per week helemaal uitmesten. Dan haal ik de het bruikbare stro er tussenuit, schep de rest leeg, ontsmettingsmiddel op de bodem (is gedeeltelijk houten vloer: niet mijn bouw, niet mijn keuze, maar zo blijft het verantwoord), goed laten luchten, stro buiten uitschudden zodat stof etc. er een beetje uit gaan, dan dat erin en vers stro erop.

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:19

Iedere dag de mest en natte plekken eruit, en dan een halve baal stro erbij.

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 02:44

De mijne maakt er echt een zootje van. Ik doe het schone stroo als dat er is op een hoop in de hoek en de rest haal ik eruit. Dit doe ik elke dag en ik haal er elke dag een hele volle kruiwagen uit en doe er weer 4 a 5 plakkel stroo in. De mijne staat overdag buiten, toch is het altijd kledder nat en vies... Boos!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 03:32

Die van mij heeft jaren op stro gestaan en staat nu sinds een jaar op vlas. Ik heb er een tijdje over gedaan om een manier te vinden dat mijn paard niet te nat stond enzo. Ik doe dagelijks de mest eruit. ik kweek een behoorlijke laag. 1 tot 2 maal per week( ligt eraan hoe nat) haal ik de natte plakken eruit. Doe dagelijks vervolgens wat schoon vlas mengen door het oude. 1 maal per 3 tot 4 weken haal ik alles eruit en begin dan weer met 3 balen erin.
Soms is mijn paard wat natter en dan doe ik er een extra baal ingooien.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 07:14

_Sigrid_ schreef:
In de categorie: "Hoe eet jij een mandarijn op?" nu even een wat meer paardgerichte vraag.
Namelijk: Hoe mest jij je stal uit?

Het is mij namelijk opgevallen dat veel mensen zo hun eigen manier hebben om de stal uit te mesten. Sommigen beginnen gewoon te scheppen, anderen sorteren schoon/vies, weer anderen strooien iedere dag op en mesten één keer per week uit.

Zelf doe ik het zo:
Mijn verzorgpaard staat op stro en is een enorm varkentje, hij loopt graag door zijn eigen poep en gaat er ook regelmatig in liggen. Ik begin altijd om de kleine beetjes schoon stro ertussenuit te plukken met een riek. Dat gooi ik op een berg in een hoek. Daarna gooi ik het enigszins nog bruikbare stro op een andere berg (als onderlaag). Alle drollen en het hele natte gedeelte achterin zijn box schep ik helemaal leeg. Dat zijn toch meestal wel 2 volle kruiwagens. Ik veeg de vloer aan en laat de vloer drogen. Ondertussen ga ik poetsen en rijden. Daarna verspreid ik eerst de onderlaag, daarover het schone stro van de vorige dag + 2 of 3 nieuwe plakken.

Hoe doen jullie het? Brand los...

Toen mn paard nog bij een vriendin (en die haar paard) stond, deed ik het zo, want met hun tweetjes maakten ze de stal heel smerig.

Sinds mijn paard verhuist is, en niet meer bij dat andere paard staat, staat hij eigenlijk amper nog in de stal, dus is het voldoende om soms wat bij te strooien, en 1x per week een eventueel drolletje of nate plek eruit te halen, maar die zijn er dan meestal nog niet na in week. De wei daarentegen ligt wel elke dag vol Knipoog

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 07:19

Gewoon elke dag de drollen eruit en dan weer 1 á 2 plakken stro erin. En op zondag het stro dat nog echt schoon is aan de zijkant op een bult. De hele bodem gaat eruit (ook al het niet zeiknat is) en dan gaat er weer een zak zaagsel en een halve baal stro in. En dan weer van voor af aan Lachen

Overigens staan mijn minishet en e-pony samen in een paardenbox en is de stal elke morgen op de keutels achterin na nog helemaal super schoon, ze staan er dan ook alleen snachts in en maken er dus totaal geen bende van Vork best handig.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:21

Ik mest die van mij uit als het vies wordt, meestal 1 keer in de 2 dagen of in de 3. Ik strooi wel altijd bij. Het schone stro laat ik in de box liggen als ik uitmest. Mijn pony is ook wel schoon, ze poept en plast in één hoek.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:25

bij ons op stal moesten we sinds kort de stallen ook zelf doen en ik doe het zo: ik heb een ruin en hij staat op zaagsel dus hij plast voorin dit haal ik er om de dag uit en de drollen gaan er iedere dag uit. wanneer ik het plas eruit heb gehaald doe het opnieuw aanvullen door hetgeen wat achterin ligt naar voren te schuiven en achterin nieuw te leggen. (wel laat ik hierbij de koek aanwezig) en gooi achterin een nieuwe kruiwagen zaagsel, zo doe je altijd het vieze naar voren en leg je weer schoon achterin.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:26

De stal strooit iedere ochtend op, en op maandag gaat alles eruit en komt er heel vers stro in.
Daarnaast ben ik er iedere avond, en haal de drollen die er dan liggen eruit. Ik probeer haar stal zo schoon mogelijk te houden aangezien ze nogal veel wit heeft...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:27

Dagelijks de hopen mest eruit.
Als ik de hele stal uitmest gooi ik het strone stro met een riek in de hoeken, deze gebruik ik weer als onderlaag. Het vieze gaat in het midden op een hoop die we er met de kruiwagen uithalen.
Dan even met water de vloer schrobben waar dat de natte plekken zijn geweest even laten drogen en weer het oude stro als onderlaag en schoon stro erbovenop.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:33

ik gebruik 2 stallen en een gedeelte van het gangpad als inloopstal voor 4 poepmachines.
elke dag haal ik de drollen weg en 1x in de maand haal ik de stallen helemaal leeg, dat wil zeggen vies eruit, droog blijft erin voor de nieuwe onderlaag.
strooi elke dag ong. 2 plakjes stro per stal op (plakjes van een ouderwets klein baaltje).
paarden staan altijd droog , schoon en lekker warm.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:36

Ik haal iedere dag de drollen er uit en strooi er wat vers vlas overheen. Eens in de zoveel weken (ligt er aan hoe netjes paardlief die periode is geweest) gaat de hele stal leeg en beginnen we weer van voor af aan. Ik gebruik trouwens vlas.