Nu rijden in gewone weidegrond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Nu rijden in gewone weidegrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 15:18

Hoihoi,

Waar ik nu rijd is er geen bak (paarden hebben wel een luxeleventje: grote wei en stallen waar ze in kunnen, altijd buiten). Er is een stuk wei afgezet als piste. Verder is er niks mee gedaan qua bodem. In het begin ging het nog wel, maar nu het gras een beetje begint weg te kwijnen zak je er snel diep in weg. Het eerste moment valt het mee, maar na bijvoorbeeld 3 rondjes longeren zie je dat het alweer inzakt. Het stukje waar ik sta ligt verrassend goed Haha! Het wordt regelmatig eens gesleept en dan ligt het vlakker, maar na een paar rondjes zie je gelijk weer dat het toch niet dat is.
Ik ben eigenlijk nogal een voorzichtige op dat gebied en doe dus gewoon nauwelijks wat als rijden/longeren. Want als ze dan toch eens zou uitschuiven, neem ik het mezelf gewoon altijd kwalijk. Liever beetje grondwerk of gewoon bij het paard hangen dan. Het is ook een jong paard dus ik wil dat ze het ook blijft leuk vinden. Ze is uit zichzelf wel hyper voorzichtig: kiest de goede stukken uit om te lopen en vertraagt als het zwaar ligt, maar dan vind ik het maar niks. Helaas, met dit weer, ligt het nu al zo sinds okt/nov en kan dit nog wat maanden duren. Aan de andere kant wou ik echt aan de slag met dit paardje, maja, gezondheid gaat voor uiteraard Lachen
Ben ik nou te voorzichtig? Zijn er mensen die zo nog rijden? Of is het idd gewoon veel en veel te zwaar/glad (zoals ik dus echt wel denk)?

Nano05

Re: Nu rijden in gewone weidegrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:43

Ik zet even een stip! Wil dit ook wel graag weten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 15:56

Het dng is: het ligt ook niet dramatisch slecht. Er is niet echt blub, het is meer kapotgetrapt en wat zacht zeg maar. Om gewoon even een paar rondjes voorzichtig te rijden zou het best kunnen.
Maar van zodra je longeert of meer rijdt wordt het toch meer kapot/blubachtig en dat vind ik gewoon gevaarlijk... Ik loop dan elke keer de wei in, en dan denk ik: Om gewoon in te wandelen ligt het eigenlijk zeer goed maar om te werken

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:58

Kan je er niet mee naar buiten? Weide grond is wel glad.. Maar toen ik vroeger nog verzorgpony's had moest ik ook altijd in de weide rijden.. Ik gallopeerde dan niet als het erg nat was maar draven ging best. Tenminste heb zelf nooit iets meegemaakt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 16:08

Ik ga na het werk, ben pas tegen 19u20 thuis, ten vroegste om 20u bij de paarden... En de straatlampen doen het al weken niet daar Gestoord Paard is ook best jong, dus ik wil nog niet meteen de baan op tot ze wat doorgereden is.
Mss zou ik beter meer rijden dan ipv longeren, omdat dat toch wel erg belastend is voor het rondje waar ze telkens lopen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:11

Ohh nee dan is het inderdaad niks als je zolaat thuis bent. Heb je dan wel verlichting in de wei?

Rijden is inderdaad minder belastend dan die rondjes. Mischien kan je het een keertje proberen (rijden) en dan kijken hoe het gaat en of het echt niet te glad is. Desnoods laat je de galop gewoon zitten. Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 16:35

Galop laat ik sowieso wel zitten dan idd Lachen
Er is licht geïnstalleerd gelukkig, dus dat zit helemaal goed. En het is best een grote 'bak' dus als ik niet te veel op de hoefslag rijd zeg maar moet het toch kunnen. Ga toch weer wat vaker proberen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:36

Ben benieuwd Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 16:36

Ik laat het je morgen weten Lachen

Hoewel met die rotwind, heb er al een paar weken niet meer opgezeten Nagelbijten / Gniffelen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:52

Wat is de ondergrond van je wei? Dat kan ook een hoop verschil maken nl!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:52

Wij hadden hier klei Zweeuwtje68.. Daar kon ik gewoon in rijden zonder dat het paard uigleed. Bloos

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 16:53

Um. Aarde? Clown
En daaronder ligt puin, moet een oud stort geweest zijn (bakstenen en zo), dit ligt gelukkig diep genoeg. Sja het is in de omgeving van Gent, geen idee welke grond het is.

Hiddex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:56

Verzorgpony ( staat nu te koop ) staat ook in een wei en daar rijden ze ook niet meerr.. dus ik weet het niet

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:58

Somebitch schreef:
Wij hadden hier klei Zweeuwtje68.. Daar kon ik gewoon in rijden zonder dat het paard uigleed. Bloos

Dan nog ligt het eraan wat voor klei? Hier hebben we echt zware zeeklei. Ik kon voorheen mij draver gewoon longeren in elke gang zonder dat ze ook maar uitgleed. Ik moet er wel bijzeggen dat ze natuurlijk bekapt is.
En het geen kale grond was. Ik was nl ook bang voor glijpartijen. Zie ze hier in de wei met zijn allen ook rennen zonder slippartijen. Knipoog

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:59

poes schreef:
Um. Aarde? Clown
En daaronder ligt puin, moet een oud stort geweest zijn (bakstenen en zo), dit ligt gelukkig diep genoeg. Sja het is in de omgeving van Gent, geen idee welke grond het is.

Klei, zand of veen dat maakt ook nog verschil hoor. Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:00

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 17:07

Het is niet half zo modderig maar het zakt wel dieper weg.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:10

Hier zakte het aan de voorkant ook diep weg hoor.. Maar achterin de weide weer niet.. Scheve mond

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:10

Dat is niet zo erg. Is het erg glad? want dan zou ik het niet aandurven!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 17:13

Sja, bij het longeren let ze zelf donders goed op en glijdt ze niet vaak weg (2 keer gehad of zo, en niet onderuit gegaan, gewoon even struikelen). Bij het rijden knalde ze 1 keer met haar neus tegen de grond, toen lag het niet eens glad nog, en ze had gelukkig niks, maar dan ben ik dus wel voorzichtiger.
Ik denk: voor gecontroleerd stappen en rustig een drafje proberen kan het best, en dan voel ik zelf wel of het fout gaat. Maar als ze tussendoor gaat gek doen, ben ik de klos Lachen Ook al is het een doodbraaf paard.
Bij longeren vind ik het ook zo spijtig om telkens na een paar rondjes te stoppen omdat ik dan pas besluit dat het toch net iets te zwaar ligt, dat hebben ze snel door Knipoog

JD_Power

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:08

Zeeuwtje68 schreef:
Somebitch schreef:

Dan nog ligt het eraan wat voor klei? Hier hebben we echt zware zeeklei. Ik kon voorheen mij draver gewoon longeren in elke gang zonder dat ze ook maar uitgleed. Ik moet er wel bijzeggen dat ze natuurlijk bekapt is.
En het geen kale grond was. Ik was nl ook bang voor glijpartijen. Zie ze hier in de wei met zijn allen ook rennen zonder slippartijen. Knipoog

Daar zeg je dr zeker wat bij... er is namelijk niks zo glad als een ietswat verdichte laag klei. Als er een grasmat ofzo op groeit zal dat (mits het niet te lang en nat is) het glijden wel tegen gaan natuurlijk.
Zandgrond en veen zijn lang niet zo glad, zover mijn geologische kennis gaat is er in Gent geen veen te vinden dus gok ik op zandgrond.

In dit geval zal dus de grasmat meer kwaad als goed doen gezien het feit dat zandgrond amper glad wordt.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:16

Als ze er echt te diep in weg zakken kunnen ze er volgens mij kreupel door worden , door vacuum(puntjes boven de u?)zuigen.
Maar ik denk dat je zelf wel kunt beoordelen hoe je paard het doet in de wei Knipoog
En voor het wegzakken/glijden heb je kalkoenen/stootjes voor Cool

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:17

fuego3 schreef:
Als ze er echt te diep in weg zakken kunnen ze er volgens mij kreupel door worden , door vacuum(puntjes boven de u?)zuigen.
Maar ik denk dat je zelf wel kunt beoordelen hoe je paard het doet in de wei Knipoog
En voor het wegzakken/glijden heb je kalkoenen/stootjes voor Cool

Paard staat niet op ijzers Knipoog

Ik ben al een eindje op zoek naar een oplossing om ervoor te zorgen dat we een ondergrond hebben die niet te glad is bij regen.
Maar zand was iets van een 3000 euro, kuntstof net hetzelfde; over de 5000 euro en ben maar een arm studentje Clown
Ben nog steeds op zoek naar een alternatief, hopelijk betert het weer snel en kunnen we eindelijk eens echt aan de slag...

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:32

ik ben ook van Gent, en zit met hetzelfde probleem, in de winter is het echt wel onmogelijk om te rijden bij mij op de wei, ze zakken wat door en de hoeven slieren telkens een paar cm weg bij het neerzetten! (als ze even plots moeten stoppen na een galopje (in vrijheid he) dan laten ze glijsporen achter van bijna een meter...) Ben dus ook op zoek naar een oplossing!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:38

Ik heb ook een tijdje op het gras gereden tot de nieuwe bak kwam.

In het begin was het wel goed te doen, maar later toch steeds minder. Het werd in het achterste deel nogal nat en dan word het glad.