Wat is jouw poetsritueel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyFlower

Wat is jouw poetsritueel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 21:39

Ik ben wel benieuwd naar jullie poetsrituelen. Dus: waar begin of eindig je mee, wat gebruik je allemaal aan borstels ed. en hoe lang ben je er mee bezig?

Ik begin meestal met het uitpluizen van de manen, dan kammen/borstelen van de manen. Als de vacht modderig is haal ik dit eraf met een harde borstel. Dan wrijf ik met een grove masageborstel de meeste losse haren weg en ga er nog een keer met de harde borstel overheen om de haren te verwijderen. Tenslotte nog met een zachte borstel voor stof en glans. Pling

Verder doe ik dan de benen en hoeven nog en dan ben ik zo'n beetje na een half uur klaar. OK dan!

8nnemiek

Re: Wat is jouw poetsritueel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:42

Als ik niet zo veel tijd heb dan doe ik even met een rosborstel op de zadelplek borstelen en klaar Tong uitsteken Duurt een minuutje.
Als ik te veel tijd heb dan eerst helemaal met een rosborstel en harde borstel, dan met een glansborstel van geitenhaar. Dan de manen met cowboy magic inwrijven en doorborstelen, dan de staart hetzelfde, soms nog even de sokken net als de manen. Hoeven doe ik alleen na het rijden uitkrabben zodat er geen steentjes in blijven zitten na buitenritten.
Na een kwartiertje ben ik meestal wel klaar.

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:45

rosborstel, lange haren borstel om stof weg te zwiepen, en dan staart en manen.. 10 minuutjes ofzo.. soms als we tijd over hebben 20 min. Lekker uitgebreid rossen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:33

IK krab de hoeven uit, borstel met de harde en de zachte borstel en klaar ben ik!

rmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:37

Bij mij ligt het er aan in wat voor bui ik ben en hij is. Soms is het een knuffelpaard, soms moet hij er niks van hebben.
Als hij het lekker vindt kan ik uren bezig zijn, haha. Maar dan is het ook grotendeels kriebelen op plekjes die hij lekker vindt..
Normaal gesproken een harde borstel over zn hals/rug en door zn manen/staart. Dan zachte borstel alles, dus incl. benen (soms hoofd maar daar houdt hij niet zo van, dus doe k niet onnodig).
Zn buik doe ik tegenwoordig wat langer over, omdat ik daar heel voorzichtig moet zijn aangezien hij daar heel gevoelig op is.
Al met al duurt t (ligt eraan hoeveel tijd ik heb voor de les) n kwartiertje ofzo.
Maar soms dus ook uren;)

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:39

Die van mij is erg kort: ik pak een harde borstel waar ik hem mee poest, plaats van het zadel, benen singel. Verder nog waar hij vies is.

Petellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:42

01; Ros Borstel
02; Harde Borstel
03; Zachte Borstel
04; Extra zachte borstel voor 't hoofd.
05; Hoeven uitkrabben
06; Staart uitpluizen / Strootjes eruit halen

Het klinkt veel maar je bent er echt zo mee klaar.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:43

Ros, harde borstel, zachte borstel, manen en staart, hoeven, ogen. Daar doe ik niet erg lang over, helaas, want mevrouw heeft een deken en is altijd brandschoon. Ik vind het heerlijk om te borstelen, maar er is gewoon niets te doen Tong uitsteken

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:56

Ik begin met de hoevenborstel om de hoornwand schoon te maken.
Dan hoeven krabben (is zo frustrerend als de beentjes klaar zijn en je even snel naar boven krabt ipv naar beneden en alles weer vies is).
Dan hoofdborsteltje, rosborstel, harde borstel (alles behalve hoofd en manen/straat) en dan zo'n extra lange zachte borstel.
Dan bijna altijd nog even met zo'n plastic rosborstel door de manen en staart en soms ook uitgebreider met eerst anti-klit.
Kwartiertje en dan ben ik klaar, behalve wanneer ik echt de manen en staart helemaal uitkam.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:11

Als het paard schoon is dan pak ik een redelijk harde borstel (die gebruik ik altijd) en dan poets ik die helemaal. Daarna de hoeven uit krabben en klaar is kees.
Als ik uitgebreid ga poetsen dan spray ik eerst de staart in, daarna begin ik met een rosborstel, dan de harde borstel, en daarna de hoeven uit krabben. (Dit doe ik ook wel eens als eerste). En tot slot de staart doorkammen.

De manen zitten altijd in de vlechten dus zo'n 1 keer in de week haal ik die eruit en doe ik de volgende dag er weer nieuwe in. Geen anti-klit oid, anders word het te glad/vettig. Als er knopen in zitten kam ik het wel even voorzichtig door.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:13

Nu ze de afgelopen dagen aan de longe is geweest heb ik geen moeite genomen om dr uitgebreid te poetsen. dus alleen de hoeven gedaan.

als ze weer gereden wordt dan gaat er standaard een harde borstel over dr benen, een zachte borstel over dr lichaam en dr hoeven uitgekrabt..

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:16

Voordat ik haar van stal haal doe ik in stal eerst de hoeven uitkrabben en haar staart strovrij te maken. Dan zet ik haar op de poetsplaats. Dan heel goed rossen want dat vind ze heerlijk. Dan de harde borstel. Dan de zachte borstel. Dan de manen en staart. Zo zijn we dan een kwartier verder.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:24

Oh jee ik ben echt pietje precies met poetsen. Bloos

Ik begin met een grove rosborstel.
Dan neem ik een fijne rosborstel voor zachte plekjes.
Dan een harde borstel om alles weg te poetsen.
Dan een zachte glansborstel om het echt schoon te maken.
Dan een hoofdborstel voor vuil weg te halen ( twee van mijn paarden hebben altijd een vies hoofd Tong uitsteken )
Dan een zachte glansborstel voor het hoofd.
Dan met een manen-en staart borstel de manen en soms ook de staart.
Anders pluis ik de staart een beetje uit.
Dan als laatste krab ik de hoeven uit en ben ik klaar Haha!

Als ik het zo opschrijf lijkt het net of ik uren bezig ben maar dat is toch niet.
Anders ben ik wel heel lang bezig om al die paarden hier te poetsen Tong uitsteken

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:44

ik poets als ik geen les heb meestal tegen het half uur aan Lachen

1) Ik begin meestal met het afspoelen van der hoeven en der beentjes als de wei heel modderig is.
2) antiklit in de manen+ staart spuiten
3) Dan met de grove rosborstel de meeste plekken rossen, benen doe ik hier niet mee.
4) Daarna harde borstel (over de gerosde plekken)
5) Dan met een andere rosborstel ( van zacht materiaal) de benen.
6) Dan weer harde borstel
7) Zachte borstel ( alles)
8) Haar hoofd
9) Hoeven uitkrabben
10) manen uitkammen Lachen
11) Dan met de anti-stof borstel alles nog een keer napoetsen en dan lekker rijden Lachen En na het rijden is ze meestal weer vies Huilen van het lachen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:47

roosje84 schreef:
IK krab de hoeven uit, borstel met de harde en de zachte borstel en klaar ben ik!

Ja idem hier! Mijn paarden lopen altijd buiten dus goed poetsen is er niet bij, alleen de plekken waar evt een zadel op komt te liggen! Tegen het schuren moet dat zand en klei vrij zijn natuurlijk.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:49

Hilde_q schreef:
ik poets als ik geen les heb meestal tegen het half uur aan Lachen

1) Ik begin meestal met het afspoelen van der hoeven en der beentjes als de wei heel modderig is.
2) antiklit in de manen+ staart spuiten
3) Dan met de grove rosborstel de meeste plekken rossen, benen doe ik hier niet mee.
4) Daarna harde borstel (over de gerosde plekken)
5) Dan met een andere rosborstel ( van zacht materiaal) de benen.
6) Dan weer harde borstel
7) Zachte borstel ( alles)
8) Haar hoofd
9) Hoeven uitkrabben
10) manen uitkammen Lachen
11) Dan met de anti-stof borstel alles nog een keer napoetsen en dan lekker rijden Lachen En na het rijden is ze meestal weer vies Huilen van het lachen

Dit is alleen als ik echt de tijd heb anders de zadel+ singelplek en de plek waar haar bescherming komt Lachen

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:51

Ligt er aan als i k veel tijd heb of niet:)
Meestal doe ik er 15/25 min over om goed te poetsen Lachen

1) Met een harde borstel over het gehele lichaam(Behalve gevoelige plekken oa hoofd ect
2) Meestal met een rosborstel om het overige vuil weg tehalen(Ook haren)
3) Dan zijn de benen aan de beurt:)
4) De manen en de staart borstel ik zelden uit, alleen als het echt nodig is.
5) Hoefjes uitkrabben

Ohwja, ik poets ook weer niet te grondig omdat ze met weer en wind buiten staan:)

Dit probeer ik meestal aan te houden Lachen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:53

Paard zonder deken:
met haarborstel (werkt echt super tegen al die modder) veeg ik de modder eraf, vervolgens met harde of zachter borstel het losse zand eraf. En dan ben ik klaar.

Paard met deken:
zachte borstel erover heen en klaar.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:56

Ik spuit eerst antiklit in de manen en staart, kan dat goed intrekken.
Dan werk ik in de zomer eerst met de rosborstel of poetsblok als ze aan het ruien zijn. In de winter begin ik met een harde borstel. Daarna met een zachte borstel waarmee ik ook het hoofd en de benen mee pak. Dan nog een keer met de bezem (borstel) eroverheen voor de losse haartjes. Dan de manen kammen en staart uitpluizen, daarna hoefjes krabben. Soms nog met spons de oogjes, ligt eraan of ze vies zijn.

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:58

ik doe meestal eerst al het zand eraf halen met de harde borstel.
Dan rosborstel en als ze aan het verharen is zo'n poetsblok.
Daarna weer harde borstel, ook zachtjes de benen daarmee
Daarna de zachte borstel alles en het hoofd schoonmaken.
Als ze vieze oogjes heeft even schoonmaken met een natte handdoek
Daarna met de harde borstel de hoeven schoonmaken.
Daarna hoeven krabben
En soms de manen
In de zomer spray ik haar daarna nog in met spul tegen zomereczeem Lachen
Lijkt heel veel maar ben nooit zo heel lang bezig Tong uitsteken

En soms is het ook alleen maar harde borstel op de plek waar het zadel zit en klaar Clown

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:03

Hij is geschoren en heeft een deken met hals....
Weinig te poetsen dus...

Rubber kleine rosborstel om overal even alles voorzichtig los te rossen.Dan met een zachte borstel eroverheen.
Hoofd en benen met zachte borstel.
Manen zitten in vlechten, staart in staartzak met vlecht dus ik haal alles los, borstel erdoorheen en hoeven krabben. klaar.
Na het rijden zweetdeken op, als hij droog is even de opgedroogde zweetplekken weg en klaar.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:09

als ik tijd heb:
1; Rosborstel
2; Harde borstel met korte haren
3; Harde borstel met lange haren
4; Zachte borstel
5; Een héle zachte borstel
6; Manen en staart uitkammen
7; Hoeven uiitkrabben

daar doe ik zo'n 15 minuten over, maar ik kanook wel anderhalf uur bezig zijn als ik hele erge zin heb om te poetsen! ( dan gebruik ik wel meer borstels )

als ik weinig tijd heb:

1; Harde borstel met lange haren

En ik krab altijd na het rijden de hoeven uit

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:11

Ik begin met de rosborstel of handschoen, daarna de harde borstel en de staart en manen borstel ik uit met een mensen borstel.
Daarna de hoeven uitkrabben.

Ben meestal wel 20 minuten bezig.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:46

Hoe eerder klaar en toch schoon, hoe beter.
Momenteel is het vooral met een zweetmes met karteltjes/plastic borstel de losse haren/grof vuil eruit, borstel er snel over en klaar.
Hoeven uitkrabben doe ik niet, ivm het rotzooi de hoef juist indrukken. Dat doe ik dus maar heel af en toe als check.
Manen staan rechtop dus hoeft alleen soms borsteltje door maar verder knippen en af. Staart uitpluizen gebeurd eens in de zoveel keer.

louie4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:46

Leuk topic Haha!
Mijn poetsritueel is:
1 Ik begin met een roskam voor het ergste vuil en dan doe ik naturlijk niet de benen en niet het hoofd.
2 Daarna pak ik een harde borstel daar mee doe ik alles behalve het hoofd.
3 En dan een hoofdborsteltje voor het hoofd en dan nog een keer alles na met een zachte borstel.
4 En 2 of 3x per week met hoevenkrabber.
5 En ik heb een staart en manenborstel dus..
6 En ook 1x per week staart uitpluizen.

Dat doe ik dus als ik tijd heb. Maar men verzorgpaardje Louie is vaak niet echt vies dus dan doe ik alleen ff manen en staart en met harde borstel en hoofdborsteltje.. En soms hoeven uitkrabben dan.. Maar 1x in de week minimaal doe ik het uitgebreid Knipoog