Na een tijdje zoeken denk ik dat dit de beste plaats is om mijn vraag neer te zetten. Mocht dat niet zo zijn meld dit dan even aan me aub..
Het gaat om het volgende:
ik heb een haflinger van 4 en een half jaar oud en ze is al redelijk stevig (575 a 600 kilo) en ik wil haar niet te dik hebben. Nu wil ik aan jullie vragen wat kan ik hier aan doen naast het geen wat er al gebeurd zoals ik hieronder beschrijf.
Ze staat 24 uur per dag, 7 dagen per week buiten op 5 ha met 3 andere paarden. In de weiden naast haar staan ook nog eens 7 paarde. Hiermee kunnen ze over de draad contact mee hebben zeg maar. Ze krijgen onbeperkt ruw voer (een soort kuilgras). Een half jaar geleden kreeg ze het verdeelt over 2 a 3 keer per dag. Alleen veroorzaakte dit telekens opnieuw heel veel strijd onderling. Nu ze in een bak onbeperkt voer krijgen is het veel rustiger (mbv de tractor worden de bakken om de 2 dagen gevuld). Daarnaast krijgt ze een halve kilo brok per dag, wat ik sinds 2 dagen heb terug gedraaid naar 2 handjes....daarnaast krijgt ze van mij af en toe een voedingssupplement zodat ze toch al haar vitamine en mineralen binnenkrijgt. En uiteraard water onberkt
.En nu wat doe ik met haar. Op dit moment ben ik bezig met voorbereidend werk om haar straks te kunnen inrijden. Dat houdt in 1 x per week met behulp van lesgeefster wat grondwerk doen. Daarnaast 2 a 3 keer in de week wat oegfeningen aan de hand. Vanaf deze week hoop ik haar actiever aan het werk te zetten. Voor alle duidelijkheid en niet om boze gezichten te krijgen.... Ik wil graag tips krijgen voor mijn situatie en geen vragen waarom ben je niet eerder gaan inrijden of waarom heb je niet eerder actiever grondwerk met haar gedaan. Hiervoor heb ik mijn pers. reden en daar wil ik niet op in gaan in dit topic. Hopelijk jullie begrip hiervoor.
Nu wil ik jullie vragen wat kan ik doen om haar niet dikker te krijgen en om er iets van kilo's af te krijgen.
Waar ik met de de pensionhouder al naar heb gekeken is:
Het soort kuilgras wat ze krijgt vervangen door hooi is niet echt mogelijk. Van hooi moet nl veel meer worden gevoerd omdat het minder compact is. Daarnaast kunnen ze deze hoeveelheid hooi niet kwijt op hun erf voor elf paarden. Of dit qua prijs het zelfde is als kuil weet ik zo 1,2 3, niet. Iets minder kuil geven is een optie maar dan krijg je waarschijnlijk weer meer strijd. Daarnaast willen ze zoveel mogelijk de natuur nabootsen en dus onbeperkt ruw voer.
We kunnen haar evt ook een paar keer per dag apart zetten in een kleine grasweide (25 bij 20). Maar wanneer doe je dat en hoevaak. En daarnaast is dat wel goed voro de groep....je verstoort dan wel een beetje het evenwicht.
Ik hoop jullie een beetje een goed beeld van de situatie te hebben gegeven. Dus kom aub op met de adviezen en tips....
Gr.
Snovje
( die te dik is geweest )
)

) Dat is de enige manier om hem niet vet te laten worden. Om hem toch voldoende mineralen en vitaminen binnen te laten krijgen geeft ik hem om de dag slobber van zemelen met een paar handjes horse flox, een soort low calorie muesli zonder haver.