's Winters altijd binnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sorenna

's Winters altijd binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:38

Hallo mensen,
Mijn pony staat 's winters de hele dag op stal, (behalve bij het rijden en verzorgen) ik voel me hier niet goed bij en zie hem liever óók in de winter in de wei. Helaas kan dat niet op onze stal, daar is er nu namelijk sinds 1 dec geen toegang mee op de weides. Pas in de lente (misschien iets eerder) zullen de weides weer opengaan.
Ik vind dit ontzettend vervelend voor m,n pony. Hij staat nu vrij lang op stal. Hij word elke dag gereden (op zaterdag zelfs 2x) waarvan 1-2x springen. Op zondag word hij meestal alleen in het bos gereden (tenzij het weer niet mee zit) Dus aan variatie ontbreekt het opzich niet.
In de zomer staat hij wel vaak in de wei. Maar in de winter dus niet! Zit hier heel erg mee...heb echt het idee dat m,n paardje staat weg te kwijnen ofzo. (terwijl hij wel alert is buiten en in de bak enzo) Maar zit er toch heel erg mee.
Heb alleen een longeerbak tot m,n beschikking. Laat hem hier heel soms in los, maar hier maakt hij niet echt gebruik van (hij loopt wat rondjes maakt een gek bokje en is dan weer klaar)
Hoe zit dat bij jullie paarden?

Time2Tri

Re: 's Winters altijd binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:43

als jij graagt wilt dat je paardje ook in de winter naar buiten komt, zul je mischien toch een andere
stal gaan zoeken.
anders blijf je dat banketstaaf gevoel houden.
mijn paard kan altijd naar buiten als hij dat wil [grote loop stal met toegang tot de weide]

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:46

Ik vindt het dood en dood zielig die paardjes die de hele winter meer dan 20 uur per dag op stal staan.
Lekker hoor, een paard loopt normaal bijna de hele dag te grazen e.d en nu opsluiting in een 3x3 hok.

Ik zou zeggen kijk of je niks anders kunt vinden, wedden dat je paardje zich er lekkerder bij voelt.
De mijne iig wel hoor
24/7 op de wei met een grote schuilstal.

lisje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:51

ik heb geen eigen paard maar zou hem het liefst zoveel mogelijk buiten zetten,
denk niet dat ik het zelf leuk zou vinden om de hele dag in een hokje van3*3 te zitten

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:52

ik baal er ook ontzettend van dat mijn paardje binnen staat.. wil haar naar buiten hebben, maar van november tot maart staan ze binnen. Zodra het land bevroren is mogen ze wel naar buiten, maar niet de hele dag, gewoon een paar uurtjes..

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:55

Ik voelde me ook behoorlijk klote toen mijn paard de hele dag binnen moest staan.. Voelde net alsof ik mijn machiene uit de kast haalde voor een uurtje rijden en daarna weer opborg..
Ze staat nu thuis en lekker de hele dag buiten..

Ik zou ook kiezen voor een andere stalling..

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 22:33

Jaa dat zou ik wel willen. Maar zo makkelijk is dat niet bij mij in de buurt!

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:39

Mijn paardje staat ook 'swinters op stal. Wij hebben nog wel paddocks waar hij een uur in staat en dan wordt hij ook nog een uur bereden. Heb niet het idee dat hij het heel erg vind hoor. Maar idd ik had hem uiteraard ook graag op de wei gehad.

SiSi1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:10

Mijn paardje staat altijd op stal. We hadden eerst de weiden langs de stallen maar deze is opgeheven (dit ging na een tijdje namelijk wel goed Knipoog) . Nu hebben we alleen maar weien aan de overkant van de weg. En ik zou levensmoe zijn om mijn paard naar die wei te moeten brengen, dit gaat gewoon niet! Ook niet met een hengstenketting. Ik vind het ook zo jammer dat het niet gaat. Andere stalling is voor mij ook geen optie aangezien ze nu eindelijk een beetje gesettelt is in haar stalletje (ze staat er nu anderhalf jaar) en er in de buurt geen andere stalling is. Ze is behoorlijk druk, sterk en loopt je gewoon onderste boven. Heb haar er wel eens opgehad en ze gaat bijna over het lint heen, ik ben erg zuinig op mijn paardje dus wil niet riskeren dat haar iets gebeurd. Als het beter weer word eens vragen aan de eigenaren of ik haar niet op de "ziekenwei" kan zetten, komt ze misschien toch eens buiten.. Ik vind het zelf heel erg kl*te dat ik het niet kan, want anders ging ze er echt op (trouwens bij ons zijn de weien nu ook dicht).....

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:13

Waar een wil is, is een wei, uuhh sorry weg!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:17

Onze paarden lopen gewoon elke dag van 9 tot 5 buiten (in de zomer nog langer) we hebben dit jaar 5 weiden maar mochten die heel kaal worden dan hebben we 1 wei die ze dan kapot mogen lopen. Maar ze gaan gewoon altijd naar buiten moet er ook niet aan denken dat ze de hele dag op stal staan. Staan ze daar 23 uur in zo'n hok te vervelen en het is ook nog eens noet gezond en je hebt alleen maar extra kosten. Ik zou als ik jouw was toch op zoek gaan naar een andere stal en als dat echt niet kan dan zou ik hem naast het rijden ook elke dag nog los in de longeerbak doen. Maar gewoon op de wei is natuurlijk beter. Is er geen paddock waar je hem een paar uur in kan doen? Wat vinden de andere mensen er van dan op stal?

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:25

Ik herken je probleem.. Hier in de buurt (randstad) zijn ook alle paarden in de winter op stal.

Aan mijn paard merk ik niet dat hij het vervelend vind ofzo, maar zou hem liever vaker/langer uit z'n stal willen hebbem.. Ik ga nu naar een stal verhuizen waar je je paard mag losgooien in de longeerbak, dan kan hij in ieder geval even lekker gek doen en even rollen enzo. Ook niet ideaal, maar wel fijner dat alleen maar eruit halen om te werken. (hij is ook pas 3,5)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:28

Lady1969 schreef:
Waar een wil is, is een wei, uuhh sorry weg!

Haha!
En toch ben het hier helemaal mee eens!

Jij wil dat je paard meer naar buiten komt, doen ze dat niet op je huidige stal zul je moeten verhuizen.

Ik vind het een vorm van dierenmishandeling wanneer paarden hele dagen in een stal doorbrengen.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:37

mijn paard staat overdag 2 uurtjes buiten en savonds nog een uurtje en dan word hij ook nog gereden of gelongeerd en soms staat hij de hele middag buiten. zou het ook niet fijn vinden om 23 uur in een hokje moeten staan .

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:39

zijn er nog mensen bij je op stal die hun paard of pony wel eens buiten zouden willen kunnen laten? anders kan je met een paar samen op zoek gaan naar een stukje weiland om te huren... Zo wordt het toch niet overdreven duur en het is niet dat de paarden er jaar in jaar uit in moeten staan, in dat weitje; dus met een relatief klein lapje ben je al een heel eind...

Als je met een aantal bent, kan je ook een beurtrol maken ofzo? Want op een eigen weiland moet je natuurlijk wel voor alles zelf zorgen...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:44

waar ik nu sta loopt Boris heerlijk heel de dag lekker buiten te keutelen met 2 maatjes. In de tijd dat ik geen weidegang voor hem had ging , liefst elke dag, een half uurtje met hem grazen. Dit deed ik dus naast zijn gewone beweging dan he. Gewoon even lekker relaxen voor m en beetje grazen her en der. Of gewoon een wandelingetje om de dag te breken.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 16:05

Pfoe, ja ik zie hem natuurlijk ook het liefste op stal, ik heb alleen een longeerbak tot mijn beschikking. Hier kan ik hem hooguit een halfuurtje in doen (omdat er tegen die tijd alweer mensen zijn die hun paard erin willen longeren)
Een andere stal is géén optie! Bij ons in de buurt zijn wel wat stallen maar die hebben 's winters ook geen wei!
Andere mensen bij mij op stal vinden het ook jammer en vervelend, ze longeren hun paard wat vaker en zetten hem vaker in de stapmolen. Meer kan je dan niet echt doen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:22

Sorry maar...
Als je toch al weet dat de situatie niet verbeterd en als je niet bereid bent een betere plek voor je paard te zoeken waarom open je dan überhaupt dit topic??

nicolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:25

Waarom zielig? Niet alle paarden zitten te springen om 24/7 buiten te staan. Wij hebben een shetlander (ja geen geintje), die na een uurtje of 4 op het gras weer naar binnen wil. En vergeet hem vooral s'avonds niet naar binnen te halen want dan blijft hij niet zo lang voor het hek rennen totdat hij drijfnat is. Binnen in de box is hij dan rustig staat ie lekker te eten, te slapen of lekker te dutten. 24/7 op stal en alleen eruit om bereden te worden is wel sneu. Als het land hier echt te nat is gaan ze in de paddock.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:41

Sorenna schreef:
Pfoe, ja ik zie hem natuurlijk ook het liefste op stal, ik heb alleen een longeerbak tot mijn beschikking. Hier kan ik hem hooguit een halfuurtje in doen (omdat er tegen die tijd alweer mensen zijn die hun paard erin willen longeren)
Een andere stal is géén optie! Bij ons in de buurt zijn wel wat stallen maar die hebben 's winters ook geen wei!
Andere mensen bij mij op stal vinden het ook jammer en vervelend, ze longeren hun paard wat vaker en zetten hem vaker in de stapmolen. Meer kan je dan niet echt doen.

je kan toch buiten een blokje met m om lopen of ergens half uurtje grazen?

edine_shets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:27

Mijn shetlanders die staan de hele dag buiten met een inloopstal, die houden er al niet van om een nachtje in de stal te staan. Maar goed. Als ik jou was zou ik net als een paar anderen gewoon een weiland proberen te huren met stal, misschien wat verder weg maar dan kan je er nog op de fiets naartoe. Liever dichterbij maar als je het liefste hebt dat hij in de wei staat dan zou ik dat voorstel doen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:30

Citaat:
Niet alle paarden zitten te springen om 24/7 buiten te staan

Misschien niet allemaal, maar wel meer dan wat er nu op stal staat.. Verdrietig
Mijn fjorden willen ook wel eens naar binnen, vooral als het regent.. Nou ja, ze mogen van mij best wel een nachtje binnen staan, maar overdag gaan ze maar mooi naar buiten!!

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:34

wat een bof heeft onze pony dan. van 8 to 5 naar buiten
en als het weer mooi weer is zelfs 24 uur.

alleen als het heel hard vriest en de grond te ongelijk is gaat ze
op stal.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:40

nicolaas schreef:
Waarom zielig? Niet alle paarden zitten te springen om 24/7 buiten te staan.

Dan word ie vast en zeker binnen gevoerd. Logisch dan dat ze naar binnen willen.

Of het is aangeleerd gedrag omdat naar binnen gaan word beloond met een schep biks. Daarbij zijn paarden ook nog eens gewoonte dieren.

Laat maar eens een hele nacht de stal open, dan kun je dag zeggen tegen je paardje!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:41

Ik vind het zo paard onvriendelijk om je paard dan maar op stal te houden. Als dat mijn enige keuze zou zijn dan zou ik toch echt zorgen dat mijn paard op een plek kwam te staan waar wel weide is. Of in ieder geval ruimte is, om lekker los te kunnen lopen voor een aantal uur per dag. Dagen lang opsluiten in zo"n kleine gevangenis hoe durf je!! Hier gaan mijn haren echt van overeind staan. Een paard hoort niet in een stal te staan maar buiten te kunnen grazen, rennen en spelen met soortgenoten. Kan je dat niet voor mekaar krijgen dan hoor je geen paard te houden! Boos! Mensen kopen maar, maar het paard komt altijd op de laatste plaats in dit geval ook. Huur dan een stukje land van mij part. Maar doe er iets aan!

Mijn eigen paarden hebben niet eens een stal, zouden ze niet eens willen! Ze staan altijd dag en nacht ,zomer en winter buiten! In de regen of storm. Daar kunnen ze heel goed tegen Knipoog Als je maar je paard natuurlijk houd. Dus in zijn eigen wintervacht Knipoog