Ik verzorg mijn pony wel, maar de dierenarts.. / Welke spull

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Tine

Ik verzorg mijn pony wel, maar de dierenarts.. / Welke spull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:49

Hoi, ik heb een shetlandertje
Hij loopt de laatste tijd wat kreupel maar de hoefsmid is al verwittigt Knipoog
Maar ik heb hem nu al 3 jaar en heb eigenlijk geen idee wat voor spuiten hij moet rkijgen enzo..
Hij is tot nu toe nog nooit ingespoten
Dus wie weet wat hij nodig heeft en om de hoeveel maanden en waar ik dat kan vinden en wat de prijs ervoor is..
MVG
Hooii,, ik heb mijn ponytje nu al een tijdje maar heb nog altijd het nodige materiaal niet..
Zadeltje is nog steeds een pannenkoekzadel, wie weet waar ik een breed goedkoop zadel vind
Hoofdstel is wat klein maar dit valt nog mee,omdat ik mijn halstertje nooit uitdoe omdat ik het toch niet aankrijg Knipoog
Borstels en verzorgspullen heb k ook
Maar vliegensprays enzo niet,, niets speciaal,, wie weet wat ik nog allemaal nodig heb??

felicity

Re: Ik verzorg mijn pony wel, maar de dierenarts.. / Welke spull

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:22

Een paard moet elk jaar geent worden tegen influenza en tetanus.
Daar ben je per jaar ongeveer 30 euro voor kwijt.

Kijk eens op marktplaats daar worden veel zadeltjes aangeboden voor weinig geld. Een wintec is een leuk zadeltje om mee te beginnen als het past natuurlijk. De ligging van het zadel kun je laten controleren door de zadelmaker.
Een hoofdstel kun je voor 30 euro al nieuw kopen in de winkel.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:19

pony moet dan zn entingen krijgen. dit moet als basisnting gegeven worden dit betekend een enting tegen parainfluenza tetanus enz. dit moet na(dacht) 9 weken herhaald worden en daarna elk jaar. weet de prijzen niet is per dierenarts verschillend.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:26

jammer dat je eerts een pony aanschaft en pas later je af gaat vragen wat daar allemaal bij komt kijken. Zou toch sneu zijn als je pony ziek word omdat hij niet is geent/ontwormt noem maar op. Sla er eens wat boeken op na of surf t internet eens rond. Zorg voor goeie gezondheid van je pony en passend harnachement. Een te klein hoofdstel dat is net zo iets als zelf met te kleine schoenen rond gaan lopen. Dat kan gewoon echt niet. Ik hoop dat je snel wijzer word en goed voor je pony gaat zorgen. Dan kan je alleen maar langer plezier van en met m hebben

TalithaSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:29

De mijn heeft net 1 gehad en dat koste 18 euro, maar dan wel gelijk betaald, anders krijg je een andere rekening i.v.m administratiekosten. Dan ben je denk ik 25 euro kwijt.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:32

Huh, ik snap dit topic niet helemaal?
Vanwaar de 2 berichten onder elkaar? Verward

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:52

Je moet een pony elk jaar inenten tegen tetanus.

Verder ken je hem ook nog tegen influenza laten enten.

je moet hem ook 4 keer per jaar ontwormen. Dat is heel belangrijk want pony's kunnen doodgaan aan wormen.

En is de hoefsmid al eens bij jouw pony geweest? Dat is ook om de 6 maanden nodig.

Je bent erg achter met al die dingen dus ik zou het zo snel mogelijk doen!

Lees eens een goed boek over paardenverzorging want je weet er niet genoeg van af om hem te geven wat hij nodig heefy!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:38

Klara16 schreef:
Je moet een pony elk jaar inenten tegen tetanus.

Verder ken je hem ook nog tegen influenza laten enten.

je moet hem ook 4 keer per jaar ontwormen. Dat is heel belangrijk want pony's kunnen doodgaan aan wormen.

En is de hoefsmid al eens bij jouw pony geweest? Dat is ook om de 6 maanden nodig.

Je bent erg achter met al die dingen dus ik zou het zo snel mogelijk doen!

Lees eens een goed boek over paardenverzorging want je weet er niet genoeg van af om hem te geven wat hij nodig heefy!

om de 6 maanden??? t gemiddelde paard gaat 1 x in de 8 a 10 weken naar de smid

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 08:23

Ik zie dat je pas 13 jaar bent, dat is al een hele verantwoordelijkheid.
Steunen je ouders je niet?
Ik zou je alleen 1 ding goed willen zeggen en dat is: de volgende keer voor je een dier aanschaft moet je eerst even info opzoeken dan weet je wat voor kosten je rekening moet houden.
Maar je paardje moet deze prikken wel hebben anders wordt ie ziek.
Eerst moet die de basisenting krijgen 1ste prik en tweede prik 6 weken later en dan ieder jaar.
Dit is dan tetanus en infuenza.
Verder moet je 4 x per jaar ontwormen.
Waar heb je je paardje staan en hoe doe je dit allemaal op zo'n jonge leefdtijd?

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 18:57

kasparonda schreef:
Ik zie dat je pas 13 jaar bent, dat is al een hele verantwoordelijkheid.
Steunen je ouders je niet?
Ik zou je alleen 1 ding goed willen zeggen en dat is: de volgende keer voor je een dier aanschaft moet je eerst even info opzoeken dan weet je wat voor kosten je rekening moet houden.
Maar je paardje moet deze prikken wel hebben anders wordt ie ziek.
Eerst moet die de basisenting krijgen 1ste prik en tweede prik 6 weken later en dan ieder jaar.
Dit is dan tetanus en infuenza.
Verder moet je 4 x per jaar ontwormen.
Waar heb je je paardje staan en hoe doe je dit allemaal op zo'n jonge leefdtijd?

Men ouders steunen me wel maar vinden dit niet echt nodig, ik heb het al zoveel keren gezegt maarja.. Het wordt van hun geld betaalt hé Knipoog
Maar heb van ooit een een vriendin gehoord dat je soms iets moet inspuiten in de mand en dat je bij een apotheker ofzo kan gaan halen, wie geeftme de info, en wil vrienden worden om me te helpen bij vragen..

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:02

Is het heel raar als ik zeg dat ik geen drol van je verhaal/vragen geloof? Mocht het wel zo zijn, mijn excuses maar het komt op mij nu over of je een s.a acount hebt aangemaakt in de hoop dat er een discussie ontstaat.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:07

Uthrick schreef:
Is het heel raar als ik zeg dat ik geen drol van je verhaal/vragen geloof? Mocht het wel zo zijn, mijn excuses maar het komt op mij nu over of je een s.a acount hebt aangemaakt in de hoop dat er een discussie ontstaat.

Dit wil ik helemaal niet, maar wil gewoon aan de mensen vragen hoe en wat het is..
Je moet niet denken dat SNoopy een duur paard was hoor, 150 euro, heeft nog geen ziektes gehad maar als ik neit weet hoe en wat kan ik het nu beter vragen dan nooit :s::s

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:10

Al had je een paard van 3 ton, dan nog is het handig om vóór de aanschaf van het dier goed geinformeerd te zijn. Het is een dier en ookal was ie nou 150 euro of dus die 3 ton, ze hebben allemaal dezelfde ( basis) zorg nodig.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:11

jaa, maar ipv te discussieren ben ik nog niet veel verder geholpen :s:s

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:13

is je pony wel ooit ontwormd?

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:16

Ik weet het niet, toen als ik hem kochtte was hij heel vuil en niet verzorgd..
Heb hem ondertussen 3 jaar, maar kan iemand (een vriendin ofzo) me helpen met al die dingen hierover..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:16

er zijn al heel veel nuttige tips gegeven:
1 x per jaar: inenten influenze en tetanus
om de 6 á 10 weken -> hoefsmid
elke 8 weken ontwormen

Dit zijn elke keer terugkomende kosten

Verder zou ik voor een zadeltje op kapaza.be kijken of je iets kan vinden

Vliegensprays e.d. heb je op zich helemaal niet nodig, als je pony er geen last van heeft. Ook andere sprays zijn helemaal niet nodig. Met een paar borstels wordt je pony schoon genoeg.

Ik zou als ik jou was wel gaan trainen met het om en af doen van het hlaster, want ook een halster en een hoofdstel moeten goed passend zijn

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:21

Bedoelt die vriendin misschien een vitaminespuit? Dat is niet nodig als je pony gewoon gezond is.
Verder heeft je pony dus elk jaar een inenting nodig zoals al genoemd, en een wormkuur ongeveer 4x per jaar.
De prijs van een wormkuur varieert een beetje, de goedkoopsten zijn 8 euro geloof ik.
Je moet er wel op letten dat je niet steeds een wormkuur met dezelfde werkzame stof gebruikt, omdat het dan op het laatst niet meer helpt.
Op de verpakking staat aangegeven wat de werkzame stof is.
Ook moeten de hoeven van je pony bekapt worden, het verschilt per pony hoe vaak ze moeten, maar 1x in de twee maanden is normaal.
Bekappen verschilt per hoefsmid, maar veel duurder dan 25 euro zal het niet zijn denk ik.
Vliegenspray en dat soort dingen zijn meer luxeartikelen, bovendien werkt een vliegenspray vaak niet geweldig, dan kun je beter een vliegendeken aanschaffen (beetje opletten op aanbiedingen in winkels of op marktplaats kijken, ik heb in de uitverkoop 1 voor 20 euro gekocht).

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:23

Jah maar het hoofdstel apst wel, maar ik krijg zelf het halster nooit aan :s:s
Mijn moeder vindt het ook vielgier om het halster aan te laten in de wei enzo.. mss kan iemand me het leren om in de stal aan te doen (en ons mama leren) dan loopt hij niet weg Knipoog
Bedantk voor jullie tips, als iemand vrienden wil worden, doe gerust..
Maar voor al die inspuitingen enzo, heb je daar dierenarts voor nodig of kan je die spuiten enzo geowon gaan lopen, en zijn die voor in de mand of voor ehct in het lichaam..
Sorry dat ik zo niets weet, maar van rijden lukt het beter Knipoog

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:24

Niseyra schreef:
Vliegenspray en dat soort dingen zijn meer luxeartikelen, bovendien werkt een vliegenspray vaak niet geweldig, dan kun je beter een vliegendeken aanschaffen (beetje opletten op aanbiedingen in winkels of op marktplaats kijken, ik heb in de uitverkoop 1 voor 20 euro gekocht).

Ja, ik heb ergens gelezen en ook van een vriendin gehoord om zelf anti klit en zelf vliegenspray te maken, dit kan ik wel eens proberen Knipoog

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:25

Inentingen moet de dierenarts doen, die krijgen ze in het lichaam, een wormkuur kun je zelf doen en moet je in de mond spuiten.
Dat vergt soms ook enige oefening omdat sommige pony's daar niet van gediend zijn, maar als je een lege spuit vult met iets lekkers (bijvoorbeeld appelmoes) leren ze dat meestal snel af Knipoog

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:25

Uhh... Ik vind dit echt een heeel raar verhaal...
Je koopt toch geen pony als je niet eens weet hoe je hem moet verzorgen?
Hoeveel ervaring had je toen?
Je moet er wel geld in willen stoppen want anders is het toch zielig dat zo'n gevoelig beestje een halster moet dragen wat te klein is en bovendien zit het niet fijn voor een pony als het een hoofdstel EN een halster draagt.
Je hebt geen borstels? Hoe maak je je pony dan schoon:S
Geen normaal bericht.
Kwil me er verder niet mee bemoeien ofzo maar ik vind dit toch wel errug zielig.. Sorry voor het onaardige bericht, maar dit moest er even uit...

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:27

Biebz95 schreef:
Uhh... Ik vind dit echt een heeel raar verhaal...
Je koopt toch geen pony als je niet eens weet hoe je hem moet verzorgen?
Hoeveel ervaring had je toen?
Je moet er wel geld in willen stoppen want anders is het toch zielig dat zo'n gevoelig beestje een halster moet dragen wat te klein is en bovendien zit het niet fijn voor een pony als het een hoofdstel EN een halster draagt.
Je hebt geen borstels? Hoe maak je je pony dan schoon:S
Geen normaal bericht.
Kwil me er verder niet mee bemoeien ofzo maar ik vind dit toch wel errug zielig.. Sorry voor het onaardige bericht, maar dit moest er even uit...

Heb wel borstels :s:s juist super veel, 1 grote box super vol!!
Had toen 1 jaar ervaring,
maar mensen ipv te discussiere, zou je me beter helpe s::s
Of lees me andere dingskes eens, daar heb k geen reacties op, en die zijn voor een keuring :s:s

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:28

En ze heeft em al 3 jaar?! en dan kom je nu pas vragen om hulp... wat heb je die afgelopen 3 jaar dan gedaan?!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:29

Inentingen moeten gebeuren door een dierenarts

En over dat halster af en aan doen, kan die vriendin van je dat niet aan jou en je moeder leren?

En ik vind dat je beter op je taal moet letten, je moet hier goed en leesbaar nederlands typen