Een pony in de tuin.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Louise95

Een pony in de tuin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 18:29

Ik wil graag een pony en die krijg ik van mijn ouders als ik een goede manier vind om hem te stallen. Bij mij in de buurt is er geen plek om een pony te stallen dus vroeg ik me af of het realistisch was hem in de tuin te stallen. We hebben een redelijk grote tuin (20m x 80m). De helft is ongeveer met gras en de andere helft is met stoeptegels. Ik dacht als ik nou de helft van de stoeptegels weg haal dan heeft hij ook nog iets zachts om in te staan. En ik laat hem bij mooi weer dan lekker grazen op het stuk met gras. Denken jullie dat dit realistisch is?

felicity

Re: Een pony in de tuin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:30

Dat is echt veelste klein voor een pony. Een pony heeft ook altijd gezelschap nodig van een 2e pony.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:32

20 bij 80 en verder... Je zult iets van een schuilstal moeten hebben een plek voor je hooi en stro, zadel enz... een plek om je pony te verzorgen (met licht voor 's avonds) en het gras zal wel gazongras zijn en dit is zeer slecht voor een pony/paard. Je zult nog wel het een en ander moeten doen dus voordat je een pony neemt....

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:34

Oh oh oh....Dit is al topic nummer 192030093 van iemand die een pony in de tuin danwel schuur wil zetten.....Het lijkt me gezien de beperkte ruimte bij jou in de tuin niet erg haalbaar Knipoog

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:34

veel te klein, en er zou eigenlijk dan zowiezo een maatje bij moeten.
nee wees verstandig een geef hem een stal waar hij ruimte/andere paarden heeft en anders neem geen pony Knipoog

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:35

Dat is echt veel te klein... als er echt geen stalling in de buurt te vinden is zou ik het idee van een eigen pony toch echt uit m'n hoofd zetten...

x_Staceyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:36

Een meisje die ik ken, heeft ook een pony in de tuin, met een afgezet stuk+schuurtje, vind het zelf ook te klein.
Een pony moet kunnen rennen met zn weidemaatjes, en niet in een tuin staan.
Zoek anders een verzorgpony, is bijna net zo leuk!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:37

de mijne heeft ook maar een stuk van 80-90 x 20-25 ofzo Knipoog
en hij heeft dan een stal van 7-8 x 3-4 die overdag altijd open is, 's nachts kan hij ook wel gewoon buiten kijken

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:38

Ik denk dat het ook erg van de pony af hangt. Voor mijn fjord zou ik er geen problemen mee hebben, dat het zo 'klein' is. Hij moet toch zo weinig mogelijk eten, anders is de kans op hoefbevangenheid alleen maar heel erg groot... Zorg er dan wel voor dat er goed gras op komt te staan en dat hij overdekt kan staan, en met droge voeten als het erg modderig is. En een kleine pony er bij als maatje.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 18:39

Hij heeft gezelschap van een hond, vogels en tot mijn vaders ergenis zitten er ook een heleboel katten bij ons in de tuin. We hebben ook nog een voortuin van ong 5m x 15m en nog een ander stukje voortuin van ong 5m x 10m en nog weer een ander stukje achtertuin van ong 10m x 10m. Er is bij ons ook nog een manege in de buurt maar die wordt in 2010 sowieso al gesloopt dus ik dacht aan de tuin, want ik moet er niet aan denken dat ik hem na 2 jaar alweer weg zou moeten doen. Ik dacht trouwens aan een shet en er staan toch hartstikke veel paarden en pony's in stallen? Dan is dit een soort stal met een hele groote uitloop. Ik kan er ook wel een geit of iets dergelijks bij nemen.

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:43

als het een shetlander is zou het nog wat anders zijn, maar wat als je erover denkt om een grote E pony aan te schaffen?
daarbij moet een pony ook lekker de ruimte hebben om eens even de benen te kunnen strekken of eens lekker uit te razen.
en wat als hij al het gras op heeft? dan moet hij naar een nieuw stuk grond toe voordat je gras is aangegroeid.. ik zou als ik jou was een plek zoeken waar je je pony meer ruimte kan bieden Knipoog

_katja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:44

staat er op dit moment een stal of iets waar de pony in zou kunnen?
is dat niet zou dan moet je eerst een bouw vergunning en weet ik veel wat allemaal aanvragen en omdat het om een pony gaat denk ik niet dat je die zomaar krijgd als je binnen de bebouwde kom zit.

en echt groot is het idd niet. Maar die mange is wel een oplossing want dan heb je 2 jaar langer de tijd om een plekje te zoeken waar die daarna naar toe kan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:44

Kijk zelf eens op paardnatuurlijk zou ik zo zeggen... de dingen die jij wilt zijn echt onpaards...

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:45

Misschien is je tuin wel groot genoeg ,maar hoe is je woonsituatie?
Ik zou ook dolgraag m'n paard achter 't huis willen hebben staan,en we hebben op zich nét ruimte genoeg voor een paddock,met een klein stalletje,maar wij wonen in een 2/1 kapwoning ,en kunnen nu goed met de buren opschieten,en wil dat liever ook zo houden Knipoog ben toch bang dat er muggen oid komen enz...
Laatst bijgewerkt door Durante op 06-01-08 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:46

Hond vogels en katten het perfecte gezelschap voor een pony Nagelbijten / Gniffelen Nee, ik zou het niet doen een pony moet samen met een andere pony, nee ik zou er niet aan beginnen het gaat mis en je moet er ook een vergunning voor hebben.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:47

felicity schreef:
Dat is echt veelste klein voor een pony. Een pony heeft ook altijd gezelschap nodig van een 2e pony.

Nou dat hoeft niet persé hoor, het is wel belangrijk dat hij gewoon andere paarden ziet;)
De mijne staat alleen op stal, maar in de wei staat er een andere bij:) En ik rij meestal met andere!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:49

Wat ga je met de mest doen? En wat vinden je buren ervan?

annetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:53

Leuk idee hoor, een pony in de tuin Tong uitsteken Maar heb je wel nagedacht over het volgende:
- Je moet toestemming van de gemeente en de buren hebben.
- Je pony kan niet alleen staan, het is een kuddedier. Dus je moet dan het geld hebben om er bijv nog een shetlander bij te stallen. Of je moet iemand vinden die zijn of haar paard bij jou wil stallen. Alleen staan is iig geen optie.
- Je moet de mest kunnen afvoeren. Je kan zelf een mesthoop maken, en dan eens in de zoveel tijd laten ophalen, je moet uitzoeken of een bedrijf in de buurt dat kan doen. Dat kost meestal vrij veel geld. Bij ons kan je bij een bedrijf iedere maand een container huren voor 80 euro, en dan halen ze de mest aan het eind vd maand op. Of met een manege een deal maken dat je het daar mag dumpen. En hoe wil je dat doen? Heb je een tractortje met een bak om het in te gooien? En een vader die het iedere week wil wegrijden?
- Je moet plek hebben voor hooiopslag. En heel veel plek, want je hebt heel veel hooi nodig aangezien je geen groot weiland hebt. Al z'n voer bestaat dus uit hooi. Een pony eet zeker 2,5 baal hooi per week. Dus reken maar uit.
- Aangezien jullie tuin maar 20x80 is, zou ik er een zandpaddock van maken. Je moet een goed hek neerzetten, van hout en schrikdraad, en zand storten. Anders is het binnen de kortste keren een enorme blubberzooi. Je zou een soort bak kunnen maken van bijv 20x40, waar je pony dag en nacht in staat, maar waar je ook kan longeren en rijden. Je moet dus ook nadenken over de zandsoort, waarbij het water goed wegloopt, en niet te stoffig is in de zomer. Wij hebben zelf een paddock met zwaar zand, waarbij het water goed weg loopt, maar in de zomer hebben we een beregeningsinstallatie tegen het stof. Heel belangrijk, want paarden krijgen er anders echt last van!
- Je kan een klein stukje gras laten staan om hem zo nu en dan te laten grazen. Maar het is zeker geen vervanging voor zijn hooi! Daarvoor is het veel te klein.
- Je moet een watertoevoer hebben. Tenzij je iedere dag gaat sjouwen met emmers water vanuit de keuken heen en weer... Niet handig lijkt me Knipoog
- Weet je of er een hoefsmid in de buurt is? Die je toekomstige pony voor een redelijke prijs kan bekappen/beslaan? En een dierenarts? Ook niet onbelangrijk Knipoog
- Misschien is een schuilgelegenheid voor je pony ook geen overbodige luxe, niet alleen met regen, maar vooral met hete zonnige dagen staan paarden veel op stal. Ook vanwege vliegen enz. Kun je een vergunning vragen voor een simpele schuilstal?
- Je moet een plek hebben om je paardenspullen te bewaren (zadel, hoofdstel, borstels enz)

Zo, behoorlijke lijst geworden Knipoog Volgens mij moet je er nog even over nadenken. Weet je wel genoeg van ponys om je eigen pony aan huis te houden? Je moet dan wel alles in je eentje regelen. Ik heb ook 2 paarden in de 'tuin', maar ik hoef niet alles in mn eentje te regelen gelukkig Lachen Misschien toch nog even wachten, of een manege of pensionstal zoeken Lachen

EDIT: En natuurlijk de tijd hebben en doorzettingsvermogen om IEDERE dag je pony('s) minstens 3x te voeren, mest op te ruimen, beweging te geven enz enz.
Laatst bijgewerkt door annetjee op 06-01-08 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:56

I_Moondance schreef:
felicity schreef:

Nou dat hoeft niet persé hoor, het is wel belangrijk dat hij gewoon andere paarden ziet;)
De mijne staat alleen op stal, maar in de wei staat er een andere bij:) En ik rij meestal met andere!

Ja maar dan zijn ze toch met z'n 2'en als ze elkaar zien of met elkaar in de wei staan?

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:00

Zammie schreef:
20 bij 80 en verder... Je zult iets van een schuilstal moeten hebben een plek voor je hooi en stro, zadel enz... een plek om je pony te verzorgen (met licht voor 's avonds) en het gras zal wel gazongras zijn en dit is zeer slecht voor een pony/paard. Je zult nog wel het een en ander moeten doen dus voordat je een pony neemt....

Licht is er al en ik kan de schuur als (schuil)stal gebruiken omdat we een garage hebben voor 2 auto's en we hebben er maar 1. Dus alle rotzooi in de schuur donderen we gewoon in de garage. Alle paardenspullen doe ik ook gewoon in de garage (meer dan genoeg plek). En bij het grazen doe ik hem gewoon een muilkorf om.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:05

Pistasche schreef:
Hond vogels en katten het perfecte gezelschap voor een pony Nagelbijten / Gniffelen Nee, ik zou het niet doen een pony moet samen met een andere pony, nee ik zou er niet aan beginnen het gaat mis en je moet er ook een vergunning voor hebben.

Ik neem er waarschijnlijk ook een geit bij. Ik ben van plan hem af en toe als het ware "uit te laten" en dan komt ie ook langs een paar andere pony's. Ik kan misschien wel regelen dat ie daar af en toe eens mee kan spelen.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:08

annetjee schreef:
Leuk idee hoor, een pony in de tuin Tong uitsteken Maar heb je wel nagedacht over het volgende:
- Je moet toestemming van de gemeente en de buren hebben.
- Je pony kan niet alleen staan, het is een kuddedier. Dus je moet dan het geld hebben om er bijv nog een shetlander bij te stallen. Of je moet iemand vinden die zijn of haar paard bij jou wil stallen. Alleen staan is iig geen optie.
- Je moet de mest kunnen afvoeren. Je kan zelf een mesthoop maken, en dan eens in de zoveel tijd laten ophalen, je moet uitzoeken of een bedrijf in de buurt dat kan doen. Dat kost meestal vrij veel geld. Bij ons kan je bij een bedrijf iedere maand een container huren voor 80 euro, en dan halen ze de mest aan het eind vd maand op. Of met een manege een deal maken dat je het daar mag dumpen. En hoe wil je dat doen? Heb je een tractortje met een bak om het in te gooien? En een vader die het iedere week wil wegrijden?
- Je moet plek hebben voor hooiopslag. En heel veel plek, want je hebt heel veel hooi nodig aangezien je geen groot weiland hebt. Al z'n voer bestaat dus uit hooi. Een pony eet zeker 2,5 baal hooi per week. Dus reken maar uit.
- Aangezien jullie tuin maar 20x80 is, zou ik er een zandpaddock van maken. Je moet een goed hek neerzetten, van hout en schrikdraad, en zand storten. Anders is het binnen de kortste keren een enorme blubberzooi. Je zou een soort bak kunnen maken van bijv 20x40, waar je pony dag en nacht in staat, maar waar je ook kan longeren en rijden. Je moet dus ook nadenken over de zandsoort, waarbij het water goed wegloopt, en niet te stoffig is in de zomer. Wij hebben zelf een paddock met zwaar zand, waarbij het water goed weg loopt, maar in de zomer hebben we een beregeningsinstallatie tegen het stof. Heel belangrijk, want paarden krijgen er anders echt last van!
- Je kan een klein stukje gras laten staan om hem zo nu en dan te laten grazen. Maar het is zeker geen vervanging voor zijn hooi! Daarvoor is het veel te klein.
- Je moet een watertoevoer hebben. Tenzij je iedere dag gaat sjouwen met emmers water vanuit de keuken heen en weer... Niet handig lijkt me Knipoog
- Weet je of er een hoefsmid in de buurt is? Die je toekomstige pony voor een redelijke prijs kan bekappen/beslaan? En een dierenarts? Ook niet onbelangrijk Knipoog
- Misschien is een schuilgelegenheid voor je pony ook geen overbodige luxe, niet alleen met regen, maar vooral met hete zonnige dagen staan paarden veel op stal. Ook vanwege vliegen enz. Kun je een vergunning vragen voor een simpele schuilstal?
- Je moet een plek hebben om je paardenspullen te bewaren (zadel, hoofdstel, borstels enz)

Zo, behoorlijke lijst geworden Knipoog Volgens mij moet je er nog even over nadenken. Weet je wel genoeg van ponys om je eigen pony aan huis te houden? Je moet dan wel alles in je eentje regelen. Ik heb ook 2 paarden in de 'tuin', maar ik hoef niet alles in mn eentje te regelen gelukkig Lachen Misschien toch nog even wachten, of een manege of pensionstal zoeken Lachen

EDIT: En natuurlijk de tijd hebben en doorzettingsvermogen om IEDERE dag je pony('s) minstens 3x te voeren, mest op te ruimen, beweging te geven enz enz.

De schuur word de schuilstal, in de garage berg ik mijn spullen op en we hebben een composthoop waar dus ook prima paarden mest bij kan. We hebben geen buren. En een straatje verderop heeft iemand schapen en geiten, dus dat met vergunningen zou ook wel lukken. Water is er al. En ik ga proberen te regelen dat ie regelmatig met andere pony's kan spelen. Ik neem er ook een geit bij.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:14

Zammie schreef:
Kijk zelf eens op paardnatuurlijk zou ik zo zeggen... de dingen die jij wilt zijn echt onpaards...

Ik ben het daar niet mee eens! Hij kan de hele dag buiten zijn, heeft een geit en ik zorg dat ie regelmatig met andere pony's kan spelen. En mezelf kennende staat er over 2 weken nog een pony bij!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:14

Als het een beetje een paardenbuurt is zou je ook kunnen overleggen met bijv buren met paarden. Jouw pony bij hen in de wei met andere pony's samen, en dat zij bijvoorbeeld 's winters hun pony bij jou kunnen losgooien. Zo heeft je pony ook gezelschap.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:17

pearlie schreef:
Wat ga je met de mest doen? En wat vinden je buren ervan?

Op de compost hoop en ik heb (gelukkig) geen buren.