Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

veel te klein, en er zou eigenlijk dan zowiezo een maatje bij moeten.

ben toch bang dat er muggen oid komen enz...
Nee, ik zou het niet doen een pony moet samen met een andere pony, nee ik zou er niet aan beginnen het gaat mis en je moet er ook een vergunning voor hebben. felicity schreef:Dat is echt veelste klein voor een pony. Een pony heeft ook altijd gezelschap nodig van een 2e pony.
Maar heb je wel nagedacht over het volgende:
Volgens mij moet je er nog even over nadenken. Weet je wel genoeg van ponys om je eigen pony aan huis te houden? Je moet dan wel alles in je eentje regelen. Ik heb ook 2 paarden in de 'tuin', maar ik hoef niet alles in mn eentje te regelen gelukkig
Misschien toch nog even wachten, of een manege of pensionstal zoeken 
I_Moondance schreef:felicity schreef:Dat is echt veelste klein voor een pony. Een pony heeft ook altijd gezelschap nodig van een 2e pony.
Nou dat hoeft niet persé hoor, het is wel belangrijk dat hij gewoon andere paarden ziet;)
De mijne staat alleen op stal, maar in de wei staat er een andere bij:) En ik rij meestal met andere!
Zammie schreef:20 bij 80 en verder... Je zult iets van een schuilstal moeten hebben een plek voor je hooi en stro, zadel enz... een plek om je pony te verzorgen (met licht voor 's avonds) en het gras zal wel gazongras zijn en dit is zeer slecht voor een pony/paard. Je zult nog wel het een en ander moeten doen dus voordat je een pony neemt....
Pistasche schreef:Hond vogels en katten het perfecte gezelschap voor een ponyNee, ik zou het niet doen een pony moet samen met een andere pony, nee ik zou er niet aan beginnen het gaat mis en je moet er ook een vergunning voor hebben.
annetjee schreef:Leuk idee hoor, een pony in de tuinMaar heb je wel nagedacht over het volgende:
- Je moet toestemming van de gemeente en de buren hebben.
- Je pony kan niet alleen staan, het is een kuddedier. Dus je moet dan het geld hebben om er bijv nog een shetlander bij te stallen. Of je moet iemand vinden die zijn of haar paard bij jou wil stallen. Alleen staan is iig geen optie.
- Je moet de mest kunnen afvoeren. Je kan zelf een mesthoop maken, en dan eens in de zoveel tijd laten ophalen, je moet uitzoeken of een bedrijf in de buurt dat kan doen. Dat kost meestal vrij veel geld. Bij ons kan je bij een bedrijf iedere maand een container huren voor 80 euro, en dan halen ze de mest aan het eind vd maand op. Of met een manege een deal maken dat je het daar mag dumpen. En hoe wil je dat doen? Heb je een tractortje met een bak om het in te gooien? En een vader die het iedere week wil wegrijden?
- Je moet plek hebben voor hooiopslag. En heel veel plek, want je hebt heel veel hooi nodig aangezien je geen groot weiland hebt. Al z'n voer bestaat dus uit hooi. Een pony eet zeker 2,5 baal hooi per week. Dus reken maar uit.
- Aangezien jullie tuin maar 20x80 is, zou ik er een zandpaddock van maken. Je moet een goed hek neerzetten, van hout en schrikdraad, en zand storten. Anders is het binnen de kortste keren een enorme blubberzooi. Je zou een soort bak kunnen maken van bijv 20x40, waar je pony dag en nacht in staat, maar waar je ook kan longeren en rijden. Je moet dus ook nadenken over de zandsoort, waarbij het water goed wegloopt, en niet te stoffig is in de zomer. Wij hebben zelf een paddock met zwaar zand, waarbij het water goed weg loopt, maar in de zomer hebben we een beregeningsinstallatie tegen het stof. Heel belangrijk, want paarden krijgen er anders echt last van!
- Je kan een klein stukje gras laten staan om hem zo nu en dan te laten grazen. Maar het is zeker geen vervanging voor zijn hooi! Daarvoor is het veel te klein.
- Je moet een watertoevoer hebben. Tenzij je iedere dag gaat sjouwen met emmers water vanuit de keuken heen en weer... Niet handig lijkt me![]()
- Weet je of er een hoefsmid in de buurt is? Die je toekomstige pony voor een redelijke prijs kan bekappen/beslaan? En een dierenarts? Ook niet onbelangrijk![]()
- Misschien is een schuilgelegenheid voor je pony ook geen overbodige luxe, niet alleen met regen, maar vooral met hete zonnige dagen staan paarden veel op stal. Ook vanwege vliegen enz. Kun je een vergunning vragen voor een simpele schuilstal?
- Je moet een plek hebben om je paardenspullen te bewaren (zadel, hoofdstel, borstels enz)
Zo, behoorlijke lijst gewordenVolgens mij moet je er nog even over nadenken. Weet je wel genoeg van ponys om je eigen pony aan huis te houden? Je moet dan wel alles in je eentje regelen. Ik heb ook 2 paarden in de 'tuin', maar ik hoef niet alles in mn eentje te regelen gelukkig
Misschien toch nog even wachten, of een manege of pensionstal zoeken
EDIT: En natuurlijk de tijd hebben en doorzettingsvermogen om IEDERE dag je pony('s) minstens 3x te voeren, mest op te ruimen, beweging te geven enz enz.
Zammie schreef:Kijk zelf eens op paardnatuurlijk zou ik zo zeggen... de dingen die jij wilt zijn echt onpaards...
pearlie schreef:Wat ga je met de mest doen? En wat vinden je buren ervan?