Binnenboxen laten plaatsen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje70

Binnenboxen laten plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 13:59

Hallo allemaal,

Wij hebben een huis gekocht waar wij onze paardenbeestjes neer kunnen zetten!

Er is nog helemaal niets behalve een huis, een groot stuk land en een loods waar we de stallen in kunnen gaan maken. We willen er iets moois van gaan maken en elke tip die we krijgen is meegenomen!

Het belangrijkste voor ons nu is dat onze paardjes een eigen plekje krijgen. Dit betekent stallen laten plaatsen en mest af laten voeren. Ik heb al een beetje op het internet rondgeneusd, maar weet niet waar ik moet beginnen. Heeft er iemand ervaring met stallenbouwers voor binnenboxen? Bijvoorbeeld Bedaf stalllenbouw?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Martje.

Daantje1981

Re: Binnenboxen laten plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:01

Mijn ouders hebben de voorkant en zijkant gekocht bij norton. Daar is veel informatie te vinden over boxen enz. Ze hebben ook een internetsite. Misschien kun je daar wat informatie opzoeken?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:43

Ik ga dit topic even in de gaten houden, want ik ben ook opzoek.....
Eigenlijk wil ik de gewone uitvoering, maar heb het idee dat verschillende bedrijven nogal in prijs verschillen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:45

Wat dacht je van groepsstalling? Is beter voor de meeste paarden en met het nieuwe inzicht in welzijn zijn er steeds meer paardeneigenaren voor te porren.

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 11:56

Ik denk zeker na over groepstalling.

We willen voor ieder paard een eigen box. Elke ochtend willen we de deuren open zetten en mogen de paardjes gezellig met z'n allen de paddock in. We gebruiken dan de boxen als schuilstallen. In de zomer gaat dan het hek open naar de wei en mogen ze daar spelen.

Lijkt mijzelf ideaal voor de beestjes.

Heeft iemand hier nog goede ideeen voor?

Groetjes, Martje

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:06

Ik volg het ook even, ik ben ook op zoek naar staldeuren enzo.
Wij doen de muren zelf bouwen met betonblokken, en dan houten staldeuren erin.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:07

Dailonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:10

heeft iemand ook ervaring met de buitenboxen, waar je dus geen schuur voor nodig bent.
wat het kost enzo... gaat in mijn geval om 2 boxen, misschien 3

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:12

@ TS: Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Rob Brink van Brinco Stallenbouw. Brinco is gevestigd in De Bilt, dus super centraal gelegen. Je moet wel in een heule rare uithoek wonen wil ie lang onderweg zijn. Clown

Als het geen bezwaar is om zelf de handen uit de mouwen te moeten steken, kun je ook eens kijken op de site van Uw Stal. Kwestie van tellen wat je nodig hebt, bestellen, en als het geleverd is zelf in elkaar schroeven en aflakken/schilderen. De kwaliteit is natuurlijk in verhouding met de prijs, wat zich met name laat zien in de afwerking van de elementen, dat kon knapper.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 23-01-08 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:12

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:55

Wij hebben voor ons nieuwe stekkie 10 boxen bij Tresforte in Kamperveen gekocht.
Echt super kwaliteit, dik staal en standaard kennen ze niet alles is gewoon maatwerk. Bij veel anderen is de dikte van staal (bijv tralies) is veel te dun (pisbakkenstaal). Als een paard daar een klap tegen aangeeft......
Zij zijn niet de goedkoopste maar veruit wel de beste.

Mocht je telnr willen hebben, dan stuur je me maar een pbtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:57

Martje70 schreef:
Het belangrijkste voor ons nu is dat onze paardjes een eigen plekje krijgen. Dit betekent stallen laten plaatsen en mest af laten voeren.

Paarden hoeven geen eigen plekje. Het zijn kuddedieren en leven van nature in groepsverband.
In plaats van aparte hokken voor ze te maken en ze daarin op te sluiten, kun je de loods veel beter gebruiken als groepsstal.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:10

groepstallen is natuurlijk hartstikke mooi, maar het past beslist niet bij elk paard. Wel is het van groot belang dat ze onderling contact kunnen hebben.
Onze paarden hebben graag hun eigen stal, waar ze zelf zo naar toe wandelen. Het zijn nou eenmaal gewoontedieren.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:13

Bij Bedaf heb je verschillende keuzes voor binnen- en buitenstallen. Gewoon even je wensen doorgeven en zij maken een tekening en een offerte. Lachen Eventueel leveren en plaatsen ze ook.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:17

Misschien een wat overbodige vraag, maar wat voor paarden heb je? Zitten er ook shetten en veulens tussen bijvoorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:19

Wat dacht je van een container stal? Ruim genoeg voor 3 epony's als het een schuilstal is (anders 2) en kost niet heel veel geld.
Wij hebben er goede ervaringen mee.

Wij hebben wel een speciaal dak erop laten zetten tegen condens en nu is het perfect!

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 14:20

Heb je ook ervaring met Bedaf? We willen heel graag kunststof stallen en zij kunnen dat voor een schappelijke prijs leveren. En het ziet er (op de site) allemaal erg mooi uit.

Weet iemand of de kwaliteit goed is? We willen ook wat shetjes houden en ik heb vanuit betrouwbare bron gehoord dat dit toch wel slopertjes kunnen zijn...

Groetjes, Martje

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 14:22

We hebben 2 dressuurpaarden en willen om de kudde wat uit te breiden ook wat shetlanders erbij nemen.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:23

Ik heb een halfjaar stage gelopen bij Bedaf, dus kan wel wat zeggen over de kwaliteit. Het lijkt me niet dat shetjes die stallen klein kunnen krijgen. Lachen

Kunststofstallen zijn heel geschikt, maken het geluid ook wat doffer als ze er tegenaan trappen. Maar die moet je bijvoorbeeld niet op een plek zetten waar in de zomer de zon de hele dag vol op staat, want dan trekken de planken krom. Maar dat is bij iedere kunststofstal.

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 14:27

Dank je wel voor de informatie.

We hebben een loods van damwandprofiel waar we de stallen in willen maken, dus de stallen zullen niet echt in de volle zon komen te staan. Mij lijkt persoonlijk kunsstof ideaal met schoonmaken ed.

Ik denk dat ik maar eens wat informatie ga opvragen!

Groetjes,
Martje

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:38

Dat kun je zowiezo doen he. Ja Van allerlei stallenbouwers info opvragen en als je ongeveer weet wat je wilt kun je wat offertes opvragen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:49

Je hebt pb.
Maar als je kunststof wilt kun je ook eens informeren bij Wiko. Mijn voorkeur gaat uit naar hout. Blijft op den duur veel mooier dan kunststof en is zeker na verloop van jaren veel sterker. Ook aan kunststof kunnen paarden gaan knagen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:16

@Martje70 : je moet vooraf iig goed nadenken over o.a. de logistiek;
1. hoe kan een grote trekker bij de mestbak komen (hekken/bochten ruim genoeg maken)
2. kan een trekker de paddocks in (om los te trekken/om te halen/zand te storten)
3. wat is de 'open' kant van de stal; zuid is warm, west is veel regen, noord/oost is koude wind.
4. wat moet er bestraat worden om zelf droge voeten te houden, maar zo dat een trekker het niet kapot rijdt. Overigens is een verhard gedeelte ook goed voor paardenhoeven.
5. kunnen alle paarden veilig bij elkaar (1 grote paddock of meerdere kleinere)
6. komen er ooit veulentjes (ruimere merrie/veulen box)
7. hoeveel onderhoud wil je hebben (niet = kunststof, wel =verven/olieën)
8. wil je ook een rijbak eventueel te kombineren als paddock
9. goede regenwaterafvoer/put graven
10. bij groepstalling altijd een box voor ziekte/merrie-veulen ter beschikking hebben.
11. rubbermatten/HITmatrassen voor besparing op strooisel.
12. hooi/bedding liefst apart/gescheiden opslaan ivm uitbreken paarden of brand

Iig succes. Ik weet wel dat ik een aantal dingen verkeerd gedaan heb en daar nu nog tegenaan loop. Dat is niet alleen heel vervelend, maar ook erg kostbaar om te veranderen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:28

Hoi Martje, ik weet niet waar je woont, maar ik heb de stallen laten maken via Seegers in Halle. Ze verkopen standaarmaten en verder kan alles op maat gemaakt worden naar wens. Ik heb zelf gekozen voor kunststof bruine planken. Makkelijk in onderhoud en het kan een stootje hebben. Wij hadden de stal eerst ook in de loods van damwand, maar inmiddels zijn de paarden naar de deel verhuisd en zijn er nog 2 stallen bijgekomen. Stallen in de loods beviel ons goed. Altijd droog en lekker fris.
Een mesthoop is het meest ideaal als je er met een trekker of eventueel kraan bij kan komen. Denk bijv. aan een kleine silo, zoals boeren gebruiken om in te kuilen. Je kunt dan van die platen rechtop plaatsen en daar kan je makkelijk voor een jaar de mest opslaan. Je hebt zeker opslag voor een half jaar nodig als je het niet tussentijds kunt afvoeren, want je mag geen mest uitrijden van 1 september tot 1 februari.
Houd ook rekening met het plaatsen van de stallen met de gemeente. De ene gemeente vindt het geen probleem en de andere maakt overal een probleem van. Rijbak altijd als paddock aankleden, dan hoef je geen vergunning aan te vragen in de meeste gemeenten. Succes met je "verbouwing".

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:09

suffie schreef:
Houd ook rekening met het plaatsen van de stallen met de gemeente. De ene gemeente vindt het geen probleem en de andere maakt overal een probleem van. Rijbak altijd als paddock aankleden, dan hoef je geen vergunning aan te vragen in de meeste gemeenten. Succes met je "verbouwing".

Op het moment dat je stallen maakt in de bestaande schuur heb je geen vergunning nodig, mits je niets wijzigt aan de constructie.
Vwb een paddock of een rijbak heb je een vergunning nodig op het moment dat je bodemgesteldheid veranderd. Denk hierbij aan drainage of toplaag oid.
Ik adviseer je om vooraf met de gemeente (afdeling Ruimtelijke Orderning) te overleggen. Ook vwb de aanleg van een mestplaat (verschilt per gemeente en per situatie)
Succes