Paarden met pensioen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Paarden met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 19:56

Hai.

Ik vraag me weleens af hoeveel jullie ervoor over zouden hebben per maand voor een pony/paard wat altijd je lieveling is geweest om die nog van zijn laatste jaren te laten genieten op jouw kosten. Dus welk bedrag zou je per maand willen en kunnen betalen als je paard met pensioen gaat.

En welke zaken zou je dan belangrijk vinden qua stalling, weidegang en verzorging ??

Ik denk er namelijk over om paarden op te gaan vangen in hun laatste jaren die hun nog resten. Ik moet dan nog wel een aantal hectare weide erbij pachten en een grote schuilstal maken, maar in principe blijven de oudjes dan lekker buiten, zodat ze altijd beweging hebben. Ik hou dan uiteraard ook een paar stallen vrij voor het geval er eentje toch op stal moet wegens omstandigheden.

Brandt maar los zou ik zeggen Knipoog

Ben benieuwd naar jullie reacties !!

8nnemiek

Re: Paarden met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:09

Ten eerste, super dat je zoiets wil gaan doen, ik denk dat er veel mensen zijn die hun oude paard op die manier graag nog een paar gelukkige laatste jaren willen geven Lachen
Ik neem aan dat je dan zelf wil voeren (speciaal voer voor paarden die problemen hebben met eten), dekens opdoen, smid laten komen, wormkuren geven enzo, zodat eigenaren alleen nog af en toe hoeven te komen om te poetsen en knuffelen he? Dan kunnen ook mensen die verder weg wonen hun paard bij jou stallen.
Qua stalling en weidegang: een uitloopstal met van die doorzichtige, plastic matten ervoor, zodat het binnen lekker warm blijft en niet tocht, want daar zijn oudere paarden toch wel gevoelig voor. En dan inderdaad vrije uitloop naar de wei, want rust roest, hoe meer ze blijven bewegen hoe beter. En een paddockje voor paarden die even niet op wei mogen, bv door hoefbevangenheid ofzo.

De prijzen zijn echt heel erg verschillend per regio. Ik zou er maximaal zo'n 150 euro per maand voor willen betalen.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 20:12

Qua verzorging zou ik dan graag idd zelf alles willen regelen zoals af en toe de staart korter knippen, hoefsmid, wormkuren, inentingen, check van DA elke 3 maanden etc. Knipoog Zodat die zaken ook regelmatig idd gebeuren Knipoog Heb reeds beschikking over een zeer goede hoefsmid en een zeer goede ervaren DA.

Ik vang nu trouwens al katten op voor mensen die ze niet meer kunnen houden om welke reden dan ook Bloos Heb er nu 6 en het maximum zal 10 zijn...

jodoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:12

Als mijn paarden met pensioen gaan dan blijven ze lekker aan huis staan en verzorg ik ze zelf. Misschien wel een verzorgsters ofzo, maar mijn lieveling breng ik echt niet weg.
Financieel zal ik alles geven om haar oude dagen lekker te kunnen genieten.
Ik heb toevallig mijn oudste merrie terug getrokken uit de sport. Ze hoeft niet meer mee naar manegelessen en wedstrijden. Thuis nog lekker dressuur rijden om haar soepel te houden en lekkere buitenritjes maken en alles op haar tempo doen. Zolang ze nog onder het zadel kan lopen en er plezier van heeft dan blijven we licht werk doen. ALs ze echt niet meer kan dan kan ze lekker de wei op en de jongere paarden manieren leren Tong uitsteken !!

Super dat jij een opvang wilt gaan openen maar ik denk dan dat je de finaciele kant dan vooral door giften en donaties rond moet zien te krijgen. Als mensen hun paard met pensioen willen doen en hem dan zelf willen houden (dus niet verkopen als weide maatje, ect.) dan zullen ze financieel ook niet op een dubbeltje kijken en hem dus ook zelf willen houden (dus niet naar een opvang doen).

Heel veel succes met alles en laat een horen hoe het ermee gaat!
Ik sluit me bij bovenstaande reacties aan wat betreft de benodigdheden van de oudjes.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:41

Ik heb ook een oude pony en zou er wel wat voor over hebben hoor om hem in groepsverband op een weide met schuilstal zijn laatste tijd te kunnen laten rondbrengen Lachen

Dit kan ik me zeker goed voorstellen voor mensen wiens paard niet op een stal staat met het hele jaar door weidegang.

Belangrijk zou ik vinden dat hij een vrij goed weiland heeft, lekkere schuilstal en soortgenoten waar hij het goed mee kan vinden en niet weggejaagd wordt. Ook zou ik willen dat er veel zorg besteed wordt aan zijn speciale voeding (slokdarmprobleem) en dat hij elke dag even gecheckt wordt op bijzonderheden. Maar eigenlijk zou ik dit het liefste zelf blijven doen dan. Dus ik zou liever ergens zo'n 'opvang' hebben, maar dat ik zelf nog wel elke dag of in ieder geval een paar keer per week langs kom, dus dat het niet al te ver bij mijn woonplaats vandaan is. Ik zou er denk ik ook iets van 150 euro voor over hebben, maar met DA-bezoeken en hoefsmit weet ik niet of je zo echt rond gaat komen. Dan zou je eens een balansje op moeten stellen Lachen

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:13

zoals al gezegd, prijzen zijn per regio verschillend, hier is het heel erg duur om je paard te stallen (regio rotterdam) in vergelijking met friesland...
Ik denk dat ik er zo'n 200 euro voor zou willen betalen, maar mijn paardje blijft gewoon hier als ze met pensioen gaat Haha! Maar als ik er bijvoorbeeld geen tijd meer voor zou hebben zou ik er wel 200 euro voor betalen denk ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:25

Niet. Pensioen krijgen ze aan de andere kant.
Ik zeg niet dat nooit mijn paarden verkoop, maar paarden die bij mij oud worden, gaan bij mij dood.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:30

ik denk dat iemand die er geld voor over heeft het paard laat staan op het stallingsadres. Degne die het paard echt weg brengen (uit het oog / uit de buurt dus) hebben er graag zo min mogelijk voor over.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:35

De mijne staat sinds een paar maanden in een heel kleinschalig rusthuis. Ze heeft een luxe box en gaat nu overdag in de paddock met een ander oudje, 's nachts op stal. Zodra het weer het toelaat gaat ze 24x7 het land (met schuilstal) op. Ze wordt gevoerd, gemest, buiten gezet en indien nodig gepoetst en wondjes ed worden uiteraard verzorgd. Ik betaal 110 per maand (zomer en winter!), dat is exclusief wormkuren, hoefsmid, DA. Vind ik een nette prijs. Belangrijkste reden haar naar een rusthuis te brengen is dat ze daar in de winter veel meer buiten komt. Voor mij is het zo'n 40 minuten met de auto dus ben er bijna elke week. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:35

Daar kan ik het niet mee eens zijn fries.
Als je je paard op een stal hebt staan met niet veel weidegang en uit de buurt ergens met de hele dag weidegang doe je dat niet omdat je er zo min mogelijk voor over hebt.

Ik heb nu makkelijk l*llen, ze staan aan huis dus Kawa mag hier zijn oude dag gaan slijten.
Is hij eigenlijk ook mee bezig, hobbel recreatief een rondje en dat is het. Maar als dat niet meer kan mag hij zolang hij zelf nog vrolijk is in de wei staan.

Ik heb er natuurlijk ook over nagedacht toen ze nog niet aan huis stonden.
En dan wat ik er voor over zou hebben.
Ik wilde een iig een weiland met maatjes, de prijs had ik toen nog niet zo bedacht.

fareedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:57

bij mij zou hij thuis bi mij blijven maar dat duurt nog wel een heeeeele lange tijd

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:05

75,00 euro vind ik een redelijk bedrag. Haha! Wanneer duurder dan laat ik hem inderdaad liever thuis staan. Maar oude paardjes hebben wel soms extra bijvoeding nodig en worden dan echt duur en zeker een deken om ze warm te houden in de winter. Is denk ik dus ook afhankelijk hoe ze zich houden. De tandarts kosten lopen dan ook hoger op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:08

Ik ook, verhuis ik ze meteen allemaal Tong uitsteken Clown

Krijg daar mijn paarden thuis niet eens voor betaald Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:22

Haha! Dan kom je toch gewoon hier wonen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:28

Waar is hier? Haha!
Maar jij zou deze bitch niet in je buurt willen hebben hoor Lachen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:46

Gewoon de grens over naar duitsland. Haha! Ja ja de nederlanders veroveren zo langzaam duitsland.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:37

Ik heb 1 paard met pensioen staan en 1 paard is half-half met pensioen. Beiden staan gewoon op een pensionstal a 250 pm. Veel weidegang en goed voer vind ik het meest belangrijke punten. En ik heb ze graag in de buurt en heb er dus ook het prijskaartje van volpension voor over.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:55

Ik heb 2 paarden en een shet. Een van de paarden en de shet staan thuis, mijn andere paard heeft al een jaar een peesblessure en staat in een rusthuis. Omdat ik haar hier thuis niet voldoende weidegang kan bieden in de winter (iedre dag een paar uur nu) en ik wel wil dat ze haar beweging krijgt.
Maar we gaan verhuizen en dan kunnen we geen paarden meer thuis houden, ik zet ze dan allebei op de zelfde pensionstal . Dat kost me dan 200 euro per paard per maand. In het rusthuis kost ze 150 per maand, maar dat is ook inclusief hoefsmid en da check maandelijks.-

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:20

Bloos ik schrik wel van de prijzen. kan mijn paardje hier zelfs voor 45,00 per maand kwijt voor pensioen.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:24

Dinopino schreef:
Gewoon de grens over naar duitsland. Haha! Ja ja de nederlanders veroveren zo langzaam duitsland.

Ik heb mijn paard in Duitsland gekocht en een paar jaar gehad voor ik haar (die nu in het rusthuis staat) meenam naar Nederland. Omdat ze bij de vorige eigenaresse bleef staan hoefde ik geen boxhuur te betalen, enkel hooi, stro en voer. Hooi en stro kochten we een keer per jaar recht van het land groot in, zodat we daarvoor echt hele goede prijzen hadden. Toch was ik elke maand zo'n 75 euro aan het onderhoud kwijt. En daarbij moest ik zelf mesten en buitenzetten. Dus vind het interessant hoe jij dat voor dat geld kan doen en er ook nog wat aan kan overhouden (hypotheek moet toch ook betaald?)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:28

Dinopino schreef:
Bloos ik schrik wel van de prijzen. kan mijn paardje hier zelfs voor 45,00 per maand kwijt voor pensioen.

Maar ik begrijp niet hoe ze dan de kosten eruit kunnen halen~? Mijn paard staat overdag buiten en ´s nachts op stal. Ze staat op vlas, stallen worden iedere dag bijgehouden.Ze krijgt 2x per dag brok en een aantal keren hooi. Ze wordt bijgehouden door de hoefsmid en de da checkt regelmatig. Ze wordt daar 1 keer per week gepoetst en alles wordt verder gedaan wat nodig is, soms hebben ze nou eenmaal extra aandacht nodig als er iets is wat behandelt moet worden oid. Ik vind 150 euro dan echt niet zo veel eigenlijk.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:47

Mijn pony krijgt gewoon bij me thuis zijn pensioen, nuja niet echt pensioen want er wordt wel nog met gewandeld, etc..
Wij betalen aan hem zo'n 30 euro in de maand aan eten en stalbedekking,... Daar moet je ook wel regelmatig bezoek van hoefsmid en veearts bij rekenen.
Hij staat op stal en in de piste. Eén uurtje per dag op de weide ( wegens zware hoefbevangenheid).
Hij krijgt nog wel veel aandacht en beweging.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:34

Dan zal die 45,00 euro wel een vriendenprijsje zijn voor mij. Bloos Maar hier aan de overkant betaal ik echt niet meer dan 75,00 euro en ik hoef niet uit te mesten of. Alleen maar te rijden. Zit een buitenbak bij en weidegang.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:54

Ik ben hier aan het hooi alleen al 60 euro kwijt (2 euro per baal, een baaltje per dag..), dus 45 euro is dan wel héél goedkoop Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:55

Van 75 euro kan ik mijn paarden geen schone stal en eten van geven.
Dan tel ik dus geen tijd en geen weidebeheer Lachen