Paard bij ex-eigenaar laten staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard bij ex-eigenaar laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:04

Er is mij aangeboden geworden om mijn verzorgpony te kopen en hier ben ik nu over aan het nadenken en alles aan het uitzoeken.
1 punt wat mij al meteen zorgen baarde was de stalling .. Op een manège wil ik hem niet en weides in de buurt zijn niet erg dik bezaaid. Komt er dan ook nog eens bij dat ik het benauwd krijg bij het gedachte dat mijn pony (+ anderen) ergens in een verlaten weitje staan waar een paar keer per dag iemand komt kijken .. Dus het liefst zou ik de pony bij iemand aan huis hebben, maar dat is natuurlijk niet simpel Knipoog

Nu kreeg ik het aanbod dat de pony gewoon bij de eigenaar kon blijven staan. Er zou dus voor de pony niks veranderen.
Dit lijkt me ideaal: de pony blijft in zijn vertrouwde omgeving, ik weet dat er goed mee omgegaan wordt op de tijden dat ik er niet ben, dat ik meteen verwittigd word moest er iets zijn, ... en ook dat ik niet alleen ben.. Het zou mijn eerste eigen pony worden en ik kan me levendig voorstellen dat ik met veel vragen ga zitten in de toekomst. En dan kan ik er met iemand over praten die de pony tenminste kent ...

Maar nu had ik met iemand op msn een gesprek en toen kwam dat ook naar voren en die vroeg ik dat wel zag zitten. Of ik dan wel het gevoel zou hebben dat de pony echt van mij is enzo ... Ben daardoor toch wat gaan nadenken, en ondanks dat het mij geen probleem lijkt vraag ik me toch af of anderen in dezelfde situatie zitten? Of gezeten hebben? Hoe verloopt/verliep dat?

Alle ervaringen mogen uiteraard, ookal zijn ze negatief.
Ookal zit je niet in die situatie maar weet je of je het wel of niet zou doen mag je ook altijd zeggen waarom Knipoog

Bedankt voor het lezen Lachen

Ps: naar de toekomst toe .. dingen als "wat als het toch niet zou gaan" .. op zo'n moment zal er wel andere stalling kunnen gevonden worden, desnoods (tijdelijk) op een manège .. Het is dus niet dat de pony meteen verkocht moet worden moest het om 1 of andere reden niet gaan ofzo Knipoog

Diva_Jenny

Re: Paard bij ex-eigenaar laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:09

Toen wij mijn pony kochten is ze de eerste jaren ook nog blijven staan bij de mensen waar wij haar van hebben gekocht, ze was eerst ook mijn verzorgpony namelijk.
Ik heb er nooit problemen van ondervonden, vond het juist fijn, ze kennen de pony door en door en dat kan erg handig zijn mocht de pony bijvoorbeeld eens wat mankeren terwijl jij er niet bent.
Ook had ik niet het gevoel dat ze minder van mij was ofzo ik was tenslotte de enige die wat met haar deed en mocht doen Knipoog
En als de stalling/omgeving goed is en het contact met de mensen goed zie ik geen reden waarom je het niet zou doen!
Inmiddels ben ik wel verhuisd van stal omdat ik naar een andere provincie ben verhuisd maar als ik daar was blijven wonen had ze er nog steeds gestaan.
succes met je keuze!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:11

Het is lastig te voorspellen of dat goed gaat natuurlijk.
Ik heb het bij één van mijn vorige paarden gedaan. Ik kende die mensen niet ( was net naar andere provincie verhuisd), zocht een paard. Ik ben daar wezen kijken, het klikte en ik kon daar ook de stalling huren. In het begin ging het goed, al liet ik me wel erg beïnvloeden door die mensen. Maar ja, ik wist zelf weinig van paarden, dus ik was ook blij dat ik wat hulp had.
Toen ik wat ouder begon te worden, en meer eigen beslissingen ging nemen, ging het totaal mis. Uiteindelijk heb ik mijn paard dus wel halsoverkop verkocht, omdat ik geen dag langer meer daar op stal wilde staan. Ik zie die mensen nu nog wel eens, en hoewel we geen ruzie hebben, ben ik nog steeds blij dat ik er weg ben.
Aan de andere kant sta ik nu op een stal waar ook verschillende klanten paarden van de stalhouder gekocht hebben. Ook paarden die de stalhouder zelf gefokt heeft. Dat gaat bij de meeste erg goed. Als ik het zo hoor, kunnen ze waarderen dat de stalhouder, wanneer gevraagd, meedenkt over de paarden en ze dan echt goed kent. Ik moet wel zeggen dat er ook voldoende afstand gehouden wordt, er wordt niet te pas en te onpas maar advies gegeven ofzo. Bij mijn huidige stal zou ik het wel weer aandurven, om van de stalhouder te kopen.

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:07

Je kan het altijd proberen. Als je de pony koopt en het zou niet goed gaan, kun je toch naar een andere stal gaan kijken? Er zijn vast wel andere stallen in de buurt dan alleen maneges. Het is dan toch jouw pony, maar als je het er nu naar je zin hebt, dan zou ik het gewoon blijven.

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:15

Ik heb mijn paard 2 jaar geleden gekocht en ze staat nu nog steeds bij de oude eigenaar.
Bij ons zijn er meer die daar een paard hebben gekocht en die staan er ook nnog steeds.
Wij hebben nergens problemen mee, Zie juist alleen maar voordelen, die jij ook al genoemd hebt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:24

mijn paard staat ook op de stal waar ik hem gekocht heb. bevalt super. wel was het zo, dat ik eerst mijn pony daar gestald had.. dus had het al uitgezocht als pensionstal en later daar een paard gekocht.

dingen om te doen zodat het jouw paard voelt:
- jij bent de baas over de pony.. koop een nieuw shabrakje, deken of iets anders leuks.. wat helemaal jouw smaak is.
- ga met je pony een keer op buitenrit met de trailer weg of oefenparcours weet ik veel.. doe dat zonder te vragen (ihih want dat hoeft niet meer)

ik denk dat je op die manier wel het gevoel krijg dat het jouw paard is.

wel wil ik nog 1 tip geven:
- weet je zeker dat je je verzorgpony wilt kopen (heb nog niet in je profiel gekeken)
niet om je verzorg pony.. maar een verzorgpony kun je meestal niet zelf uitkiezen. je zoekt iets in de buurt en dat is het.

mag je eindelijk een eigen pony.. dan heb je wel alle keus..
stel je verzorgpaard is een fjord en je wilt wedstrijd gaan springen.. of het is een drukke pony en je wilt liever lekker buitenrijden. nu heb je de keuze.

(niet verkeerd opvatten. ik heb ook mijn paard gekocht nadat ik er een half jaar op gereden heb Tong uitsteken (maar wel meerdere andere paarden bekeken))

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:15

waarom zou het niet goed gaan. Had je al bedenkingen toen je je paard verzorgde?
Zo niet, lekker blijven staan. Voor het paard en jou het beste lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:59

jolentinus schreef:
mijn paard staat ook op de stal waar ik hem gekocht heb. bevalt super. wel was het zo, dat ik eerst mijn pony daar gestald had.. dus had het al uitgezocht als pensionstal en later daar een paard gekocht.

dingen om te doen zodat het jouw paard voelt:
- jij bent de baas over de pony.. koop een nieuw shabrakje, deken of iets anders leuks.. wat helemaal jouw smaak is.
- ga met je pony een keer op buitenrit met de trailer weg of oefenparcours weet ik veel.. doe dat zonder te vragen (ihih want dat hoeft niet meer)

ik denk dat je op die manier wel het gevoel krijg dat het jouw paard is.

wel wil ik nog 1 tip geven:
- weet je zeker dat je je verzorgpony wilt kopen (heb nog niet in je profiel gekeken)
niet om je verzorg pony.. maar een verzorgpony kun je meestal niet zelf uitkiezen. je zoekt iets in de buurt en dat is het.

mag je eindelijk een eigen pony.. dan heb je wel alle keus..
stel je verzorgpaard is een fjord en je wilt wedstrijd gaan springen.. of het is een drukke pony en je wilt liever lekker buitenrijden. nu heb je de keuze.

(niet verkeerd opvatten. ik heb ook mijn paard gekocht nadat ik er een half jaar op gereden heb Tong uitsteken (maar wel meerdere andere paarden bekeken))

Of ik zeker weet dat ik de pony wil kopen is eigenlijk een ander topic, maar ja, dat weet ik zeker Lachen
(in het andere topic staat meer info over de pony en over wat ik zoek enzo en dat klikt wel samen Knipoog ).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:01

Elles heeft geloof ik hetzelfde gedaan Lachen. Stuur haar eens een PB Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:02

friesiszwart schreef:
waarom zou het niet goed gaan. Had je al bedenkingen toen je je paard verzorgde?
Zo niet, lekker blijven staan. Voor het paard en jou het beste lijkt mij.

Ik zou het niet weten Tong uitsteken
Neen, heb nooit bedenkingen gehad, verre van zelfs. Deze persoon is de eerste waar ik zo goed mee kan opschieten ivm denken en handelen naar paarden toe Knipoog Ook nu als ik iets wil dan moet ik dat maar gewoon voorstellen en mag het gewoon (tenzij de eigenaar het natuurlijk echt niet zou zien zitten maar aangezien we op dezelfde golflengte zitten is dat nog nooit een probleem geweest Clown).

Neen, ik zou het niet weten. Maar omdat die persoon die vraag stelde dacht ik van: ik ga eens zien hoe andere mensen dat ervaren hebben. Je kan nooit genoeg vragen/lezen hé Knipoog

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:32

Je kan toch altijd nog weg als het je niet bevalt en je een soortgelijk/beter plekje voor je paard gevonden hebt? Op zich wel fijn dat iemand het paard kent, mogen er probleempjes zijn.

Ik heb iets soortgelijks gedaan. 5 jaar geleden pony van de manege gekocht en daar laten staan. Wel makkelijk om bij onregelmatig lopen oid iemand in de buurt te hebben die jouw paard kent. Hoef je niet meteen de DA te bellen (wat natuurlijk wel gebeurd als het nodig is) Heb nooit het gevoel gehad dat heb niet écht mijn paard was, maarja met een manegepaard ligt dat misschien anders...

TalithaSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:42

Ik denk dat het voor het paard beter is. Meestal als ze verhuizen, moeten ze weer wennen. En kunnen ze heel vervelend doen. Anders voedingspartoon, andere omgeving. En als het je daar bevalt zou ik blijven.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:44

Ik heb ruim 9 maanden geleden mijn verzorgpaard verkocht, en ze staat nog steeds bij haar vorige eigenaar (en ik hoop daar nog een tijd te kunnen staan). Ikzelf vond het ideaal. De mensen daar kennen mijn paard al, ik weet hoe er met haar om wordt gegaan, geen stress van verhuizingen en dat soort dingen, en de heerli8jke rust (staan 2 andere paarden, waarvan 1 andere pensionklant). Ik vond het ideaal dat ik haar daar kan laten staan.

J,a in het begin heb je misschien niet gigantisch het "Jeeeeej, ik heb een eigen paard" gevoel, maar is dat eigenlijk wel nodig? Dat besef komt later wel, bv als je de eerste dierenarts rekening zelf betaald of iets dergelijks Clown
er is weinig veranderd. Ja, ze is van mij, ik betaal nu stalgeld, en kan alles zelf bepalen wat ik met haar doe en hoe. Al is dat niet een hele grote verandering, want ik was vaak al de enigste die haar deed en verzorgde.

Mij bevalt het nog steeds prima. Ik vind het echt een groot voordeel dat ze haar daar al kennen en dat we niet de stress hoeven te ondergaan van verhuizingen en veranderingen en dergelijke.
Het kan natuurlijk zijn dat de eigenaar het misschien wat moeilijk 'los' kan laten en zich met je kan gaan bemoeien. Maar als je al een full time verzorgster was en veel vrij werd gelaten, zal dat ook wel loslopen volgens mij.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:12

mijn verzorgpony was van mn opa en oma enop den duur heb ik haar gekregen en nu staat ze er nog. mn paard heeft nog 1 maand na ik hem gekocht heb bij de oude eigenaar gestaan zodat ik hem kon leren meelopen enz. ging allemaal goed met de oude eigenaren

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:17

Mijn paard heeft ook jaren bij de oude eigenaar gestaan. Tot ik er een bij kreeg en het niet meer kon betalen. Geen probleem. De eigenaresse was alleen maar erg blij. Zij is later als eerste zelf verhuist toen haar paarden aan huis kwamen. Ik heb gekozen in het belang en welzijn voor het paard. En of ik het er ook goed kon vinden. Vooral omdat je er zelf al bekend bent. Jij bent nu eigenaresse straks van je eigen paard. Dat brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee. Zou je paard in jouw geval poonie lekker laten staan. Zo te horen heeft die het daar goed, weidegang, beweging e.d. Je krijgt er misschien niet beter voor terug. Ga langzaam op zoek naar andere stalling, zodat je goed geörienteerd bent.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:40

Eens gedaan, maar nooit meer
Voor het paard was het er vreselijk en later ook voor mij. De verhoudingen kwamen al snel scheef te liggen en afspraken waren lang niet meer zo zwart wit. Ik begin er echt niet meer aan

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:49

ja hangt van zoveel af. Het kan goed gaan maar ook fout gaan.Als ik je bericht zo lees, lijkt het dat je nu tervreden bent over hoe ze met paarden omgaan. Dat is al heel fijn.
je bent straks eigenaar en dat betekend dat jij beslissing neemt voor je paard. Zolang de vorige eigenaar zich daar maar niet teveel mee bemoeit, is er niet veel aan de hand.
Ik zou het in eerste instantie proberen. Als het niet werkt, kan je altijd nog weg gaan.
Een andere goede pensionstal is ook niet altijd even makkelijk te vinden is mijn ervaring.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:51

ik heb het ook wel eens gedaan, is mij super bevallen. Zeker wanneer je een keer ziek bent, of op vakantie, dan weet je gewoon dat je paardje super verzorgd wordt, door vertrouwde mensen.

Die mensen kennen de pony door en door, en dat maakt het ook makkelijk vind ik. Nadelen zijn er ook, ik wou destijds bijvoorbeeld het voerschema omgooien, omdat ik actief wedstrid wou gaan rijden, tja daar waren ze het niet mee eens. Toen heb ik wel duidelijk gemaakt dat het nu mijn paard is, en advies was gewenst, maar beslissingen lagen bij mij. Sindsdien is het altijd goed gegaan.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:51

Ik heb dezelfde ervaring als Erleyne. Toen ik mijn eerste paard ging leasen en dat paard later kocht, had ik in het begin ook veel aan de eigenares van de stal. Die had het paard gefokt, ingereden en in de sport uitgebracht. Voor mij was het vragen kunnen stellen in het begin juist heerlijk. Wat ook fijn was, was dat zij extra op het paard lette als er eens iets was, als ik een keer niet kon, wist ik dat ik haar altijd kon vragen het paard een dagje te rijden. Als ze 's avonds niet helemaal fit was, ging zij er 's ochtends extra op letten en liet t me dan weten. Ik vond het heel fijn dat mijn paard wat extra aandacht kreeg.

Maar naarmate ik meer verstand van zaken kreeg en meer dingen op mijn manier wilde doen, werd het steeds moeilijker. Als ik op een lange buitenrit ging, was het: dat hoefde ze bij mij nooit, dat is ze niet gewend. Als ik een ander bit wilde, was het: ik heb echt alles al geprobeerd en dit is het enige waar ze goed op loopt. Als ik een deken op wilde doen, was dat nooit nodig, want zij had het altijd zo en zo gedaan. Pas na veel meer tijd merkte ik dat ik eigenlijk niks te zeggen had over mijn eigen paard en overal rekening en verantwoording over moest afleggen. Dat vond ik niet leuk. Ik ben toen vrij snel weg gegaan. Omdat ik ook een andere kant met de sport op wilde, heb ik ook het paard verkocht, en ook daarover was de vorige eigenaresse heel boos (terwijl ik haar het paard weer heb aangeboden). Dus hoewel ik er veel van geleerd heb, ben ik blij dat ik de baas ben over mijn huidige paard. Ik zou het niet nog een keer zo doen.

Veel succes

PPD_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:01

Ik heb het ook gedaan, ging perfect...
De Ex-eigenaar had een pensionstalling (ik huurde mijn paard daar eerst voordat ik hem kocht) heb hem daar ook gewoon laten staan aangezien het paard van mijn zus er ook stond.... heb er geen problemen mee gehad (hij bemoeide zich ook niet meer met mij en mijn paard dan dat hij bij andere mensen deed...). (Later is die man een manege gaan bouwen waar ik ook mee naar toe ben gegaan maar ik ben niet zo'n fan van zo'n (grote en drukke) manege. Dus ben ik later wel vertrokken naar een rustigere stal.

Ik heb ook nooit het gevoel gehad dat het paard niet echt van mij was, hij liet me gewoon mijn gang gaan. (terwijl ik bijvoorbeeld als huurpaard nog wel beprekingen had met wedstrijden bijvoorbeeld) Knipoog

Je kunt het in principe altijd wel proberen lijkt mij, als je dan zorgt dat je eventueel iets anders achter de hand hebt waar je heen kunt als het niet goed gaat Lachen

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:04

ik had een verzorgpony die ik gekocht had en bleef gewoon staan waar stond toe ik haar nog verzorgde.Ging prima.Dus ik heb er goede ervaringen mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:31

Bedankt voor de reacties iedereen Lachen

Het gaat dus blijkbaar (zoals ik dacht) gewoon goed bij de meesten .. Kan me ook niet voorstellen waarom het niet goed zou gaan ..

En dat gevoel van eigen pony zal ik inderdaad wel krijgen bij de eerste rekeningen enzo Clown (maar anders ook wel gewoon denk ik Knipoog )

PPD_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:21

komt vast allemaal wel goed! Veel succes en plezier ermee Haha!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:26

Bij mijn pensionstal waar ik al 1 1/2 jaar sta heb ik een kaar geleden ook een paard gekocht van de staleigenaar. Een 3 jarige onbeleerde trekpaard merrie die voor de markt bedoeld was. Ik heb haar zelf ingereden. En daar heb ik nog wat discussies over gehad met hem hij vond dat het onverantwoord was op een dubbel gebroken bitje en ik moest er maar een liverpoolstang in gooien. Heb lekker mijn eigen zin door gedreven. En toen zag hij dat het ook anders kon. En heeft hij me zelf gevraagd om een trekpaard van hem zelf in te rijden een 6 jarige merrie. Die nu ook fijn op een dubbel gebroken bitje loopt. Ik heb er dan ook hele goede ervaringen mee.
Ik hoop der van het jaar te laten dekken. En het veulen wil hij waarschijnlijk kopen (als het ene merrie is).

Rooobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:47

Mijn paard was eerst ook mijn verzorg paard ze zouden haar gaan verkopen dus kochten mijn ouders haar . daarna boden ze aan dat ze mocht blijven staan maar we hadden besloten dat we haar een stal verder zouden zetten waar wel 24/7 eten en stro was . want op haar oude stalw as soms geen stro .
dus nu staat ze op een super stal:)