Opsluiten bij oud en nieuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oud en nieuw, ALLE paarden moeten opgesloten zijn?

Ja
15 (24%)
Nee
47 (75%)

Totaal aantal stemmen: 62

AaronYve

Opsluiten bij oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 18:31

Na aanleiding van een topic waarbij 3 paarden zijn ontsnapt met oud en nieuw ivm waarschijnlijk vuurwerk, wil ik graag een discussie beginnen over wat jullie denken dat ''beter'' is voor paarden.

Even een voorbeeld.
2 van mijn paarden staan op een weiland met 2 aparte schuilstallen.
Ze hoeven dus niet in de stal te blijven staan. Ze kunnen het wel.
Maar om ze ineens met oud en nieuw een nacht binnen te zetten, waardoor ze elkaar niet meer kunnen zien leek me niet echt een goeie oplossing.
Ik ken mijn paarden en weet dat er zeker 1 over de deur was gesprongen om bij de ander te komen.
Ze zoeken elkaar op bij gevaar.
Om ze in hun eentje een nacht alleen te laten staan vond ik dus ook geen prettige gedachte.

Nu zijn er ook mensen die menen dat alle paarden in de stal moeten staan met oud en nieuw.

Ik heb nog een ander paard en die stond wel binnen, staat op pensioenstal.
Ze hebben alle 3 de jaarwisseling goed doorgebracht!

Er is ook een topic waar een paard de staldeur eruit heeft getrapt.
Ga het topic nog even zoeken.

Mijn mening,
Ieder paard is anders en kun je dus ook niet zeggen of verplichten dat je je paard moet opsluiten.

Tivara

Re: Opsluiten bij oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:33

Aan de ene kant kan ik het goed begrijpen dat paarden opgesloten zouden moeten zijn. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg paarden bij wie dit alleen maar averechts werkt.. Scheve mond En daarbij komt ook nog dat het bijna onmogelijk is om voldoende stallen te hebben met oud&nieuw om álle paarden op te sluiten..

Volgens mij hoort dit alleen niet bij RT-D?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:35

Heb mijn paarden in open stal staan. Ze kunnen niet eens opgesloten worden. Het eerste jaar heb ik ze op hun voerplaatsen opgesloten. Dit was een vergissing. Ze werden helemaal panisch. Nu staan ze gewoon gezellig op de uitkijk te kijken wat er loos is.

Een vuurpijl in de wei kan ze doen schrikken en een vuurpijl in de stal kan de stal in brand vliegen.
Er is geen safe oplossing en je moet soms gewoon maar hopen dat het goed gaat. Het zijn beesten je hebt niet alles in de hand

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 18:35

Ik tem wel even, ik weet niet waar het hoort Knipoog

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:35

Denk dat je gewoon datgene moet doen dat voor jouw paard het beste werkt. Weet dat mijn paard het rustigste is in dr stalletje met een lekker plak hooi. Dus dat heb ik gedaan. Maar bij een ander zou buitenstaan mss het beste werken. Eigen keuze dus denk ik...

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:36

Mijn paarden staan op een weiland met stal, ze kunnen ze zelf kiezen wanneer ze erin gaan .. want ik weet zeker dat ze de stal gaan slopen of proberen te ontsnappen als ik ze er een hele nacht in opsluit ..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:37

Ik vind niet dat paarden binnen moeten, maar ik denk dat je als eigenaar zelf wel kunt inschatten of de kans bestaat. Mijn paarden blijven vrij rustig, ze rennen wel even, maar dat is zo over. Ze zouden meer overstuur raken als ik ze zou opsluiten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:38

-> VSW

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:39

Ik vind zeker niet dat alle paarden moeten worden opgesloten, paarden zijn vluchtdieren en voelen zich veel veiliger als ze de ruimte hebben, dus als je weet dat een paard rustig blijft dan mag die wat mij betreft buiten blijven, maar als je een paard hebt dat snel in paniek raakt en dat gevaarlijk wordt voor het paard en voor anderen dan is op stal natuurlijk een betere oplossing.

Die van mij heeft buiten gestaan, en hij vond het heel leuk om naar te kijken, beetje saai zelfs. Zou ik hem binnen zetten, dan zou hij denk ik in paniek raken omdat hij het niet kon zien maar wel horen.
Ik heb zelfs een stukje gefilmd Lachen
Afbeelding

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:40

Onze paarden stonden allemaal op stal, bij de veulens hebben we de radio wat harder gezet dan normaal en toen ik bij ze ging kijken lagen ze rustig in hun stal te slapen. Dus volgend jaar doen we het weer net zo, alleen dan bij allemaal de radio aan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:42

gewoon buiten alle 3, geen mogelijkheid op wei om alle 3 binnen te zetten, en om te gaan verhuizen naar manege voor 1 nacht vind ik onzin
Ook weet ik dat ze daar juist onrustiger zijn dan als ze op hun eigen weiland staan
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 02-01-08 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:43

Veulens zou ik juist wel buiten zetten, met een paar rustige, oudere paarden erbij. Die kunnen er nog makkelijk aan wennen, en zo voorkom je later problemen met oud en nieuw Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 18:45

MysticTinker schreef:
Veulens zou ik juist wel buiten zetten, met een paar rustige, oudere paarden erbij. Die kunnen er nog makkelijk aan wennen, en zo voorkom je later problemen met oud en nieuw Knipoog

Goed idee!
En leuk om dat filmpje te zien Haha!

1paardenfan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:54

EHUM,ik vind dat AaronYve gelijk heeft mijn paardjes die staan ook in een in en uit schuilstal en ze zijn echt heel harde vriendjes ik kan ze ook niet apart doen want dan trapt één van de twee de staldeur kapot!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:11

Mijn paardje is heel rustig bij oud en nieuw soms bij een harde knal loopt hij de andere kant op.
Ik zet hem in de stal voor de zekerheid natuurlijk. maar hij kijkt over het algemeen geintreseerd naar de lichten in de lucht.
het is maar net wat voor persoonlijkheid je paardje heeft natuurlijk.
maar als je het niet zeker weet kan je hem in de stal zetten,

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:39

Ik denk dat toezicht heel belangrijk is.
Dat als er wat gebeurd er wel meteen iemand bij is.
Of dat nu binnen op stal of buiten is.
Van die paarden die in the middle off nowher staan en waar niet eens iemand naar gaat kijken dat vind ik wel onverantwoord.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:05

Scheelt ook zeker wel hoever het weg is. Ik heb ze om klokslag 12 nog wat gevoerd, toen was al het vuurwerk ver weg, stonden ze ook rustig te kijken. Pas toen het vuurwerk langs hun wei afging, gingen ze ff rennen.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:09

Wij hebben de paarden speciaal weggebracht, zodat ze in een dichte ruimte waren met licht en radio. Alles is daar goed gedaan. Toen we de paarden 2jan weer naar huis hebben gehaald hadden we ze voor de zekerheid buiten gezet, zodat bij spanning ze konden rennen en niet de boel afbraken. Gaan de buren vuurwerk afsteken Paard door het lint en lang gezocht. Daar breng je ze dan voor weg he! Paard is weer terug gevonden, en niks aan de hand gelukkig.

Ik ga voor optie opsluiten, dan breken ze een stal maar af, maar ze zijn wel ''veilig''.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:03

In eerste instantie nee geantwoord omdat iedereen zelf moet weten hoe hij met de paarden omgaat tijdens vuurwerk. Je kan mensen niet verplichten om de paarden op te sluiten, je zal maar een paard hebben met luchtwegproblemen of een blessure waardoor hij niet binnen kan. Of je wil ze gewoonweg niet opsluiten. Ik kies er zelf wel voor om ze overdag lekker buiten te doen en de nacht van Oud en Nieuw binnen. Moet er niet aan denken dat ze uitbreken uit de wei en alle ellende die daarvan kan komen.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:20

Mijn pony staat in een buitenstal (tegen de binnenstallen aan), maar naast haar beginnen de binnenstallen al, ze heeft dus wel contact met het paard ernaast, en de deuren die naar buiten gaan waren helemaal dicht. Toch had ze zich hartstikke druk lopen maken, ze was een beetje bezweet en al het stro van de stal lag aan de zijkanten. Ze stond dus op het beton. En we hadden dr nog kuilgras gegeven en een paar x wezen kijken.
2 andere paarden in buitenstallen waren hartstikke rustig geweest. Het verschilt dus echt qua paard.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 14:17

Sisco4life schreef:
Wij hebben de paarden speciaal weggebracht, zodat ze in een dichte ruimte waren met licht en radio. Alles is daar goed gedaan. Toen we de paarden 2jan weer naar huis hebben gehaald hadden we ze voor de zekerheid buiten gezet, zodat bij spanning ze konden rennen en niet de boel afbraken. Gaan de buren vuurwerk afsteken Paard door het lint en lang gezocht. Daar breng je ze dan voor weg he! Paard is weer terug gevonden, en niks aan de hand gelukkig.

Ik ga voor optie opsluiten, dan breken ze een stal maar af, maar ze zijn wel ''veilig''.

Ja dat is ook fijn, lekkere buren dan.

Maar je hebt ook paarden die vuurwerk helemaal niet eng vinden, moeten die volgens jou ook opgesloten worden?
Of paarden die zo afgelegen staan dat ze nog geeneens last heben van vuurwerk, ook opsluiten?

JustXPindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:17

wij hebben altijd de muziek heel hard staan

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:49

Vraag me af wat je wil doen wanneer je toezicht wil houden. Wanneer een paard echt doordraad hou jij er ook niets aan Bloos

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:23

Ik heb mijn pony altijd binnenstaan, vanwege het vuurwerk dat anders door de wei vliegt..Dus op stal, bovendeur dicht ivm. brandgevaar. Maar ik zou hem ook gerust buiten kunnen zetten, want hij is niet bang van vuurwerk, maar vind het een prettiger idee als ze binnenstaat met het gezelschap van de andere paarden..

Maar ik vind dat dat ieder zijn eigen keus is, paard binnen of buiten..Sommigen kunnen absoluut niet buiten, en zijn dan rustig op stal..En andere worden gestoord op stal en moeten wel buiten..Hoop dat de meeste eigenaren dat wel goed in kunnen schatten..En op stal zijn ze niet altijd veilig..Ik ken paarden die serieus door de deuren komen, of al steigerend in de stal staan enz..Dus wat dat betreft, zou ik dan liever zo een paard lekker buitenzetten en er wat toezicht op houden..

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:05

mijn eige paard moet echt puur in een buitenstal zijn als er bijvoorbeeld vuurwerk is.

Waarom? weet ik niet maar anders kan ze wel eens door lint gaan in een binnenstal.