Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Dus mijn mening is ik zou gewoon even de tijd nemen om het te plukken. Ciaraaa schreef:ik had dit ook heel erg met mijn pony was ook een verschrikkelijk drama. Ons werd aangeraden om het te plukken,
wij zijn toend dus begonnen om 8 uur in de ochtend en we waren in de middag pas om 4 uur klaar zo'n ramp was het, maar hij zag er naderhand weer 10 jaar jonger uitDus mijn mening is ik zou gewoon even de tijd nemen om het te plukken.
Albert schreef:http://www.ijslandershop.nl/ij-artikel. ... .93.54.104
Speciale borstel/kam voor IJslanders met extreme lange wintervacht.
Kelly_ann schreef:Onze ouwe van 32 heeft nu al een aantal jaar zijn lange cushingvacht. In warme zomers hebben we wel overwogen om hem te scheren omdat hij het echt te warm kreeg. Destijd hebben we dat wel eens een beetje opgevangen door hem op de heestste uren binnen te zetten. Het scheren vonden we toch wel een risico, omdat je toch een beschermende vacht weghaalt.
In z'n vacht zit veel onderhoudt, vaak poetsen, al het loszittend haar bij het verharen er zo gauw mogelijk uit zien te krijgen. En (veel) poetsen met een goede (Oster) borstel om door de haren te komen. Als z'n vacht erg vies en vet was proberen te wassen, al moet het weer dit natuurlijk toelaten. Hij mag geen kou vatten van het water of het gebrek aan huidvet.
Met regen deden we hem (als het ouder was) een regendekentje op, z'n vacht bleef namelijk erg lang nat als er regen op was gevallen, en viel niet in mooie dakpannetjes zoals bij een gezonde vacht.
Verder merkten we dat als zijn conditie en gezondheid goed was, hij letterlijk beter in z'n vacht zat. Goed voeren speelt een grote rol.
Deze zomer heeft hij last gekregen van kleine en jeukende korstjes in de warmste plekken van z'n vacht, het leken wel ontstoken talgkliertjes. Wassen en behandelen was een crime met die lange vacht. En dus hebben we in het najaar (toen het nog niet te koud was) besloten hem wat verlichting te geven door toch te scheren. Benen, rug en een deel van z'n hals hebben we ongeschoren gelaten, en hij heeft natuurlijk een warme regendeken gekregen. Natuurlijk blijven er risico's, b.v kouvatten, de warmteregulaar die hij nu natuurlijk moet missen, de deken vangt niet alle temperatuurswisselingen op dus dat kost hem w.s meer energie, kostbare energie voor een ouder paard. En zoals je zegt is weerstand best belangrijk...
Tot nu toe gaat alles erg goed, we kunnen beter bij de plekjes, en zijn vieze warme en lang natte vacht lijkt hij absoluut niet te missen. Zoals het er nu naar uitziet gaan we hem in het voorjaar helemaal scheren, zodat hij met een mooie korte vacht de zomer ingaat. Het is te hopen dat de voordelen die we hebben de risico's ruim overstemmen.
DendroFleur schreef:We hebben Fleur ook geschoren gehad omdat ze zoveel jeuk had dat ze zich helemaal kapot schuurde. Het zijn inderdaad een soort talgkliertjes waar gelig spul dan uitkomt. Vorig jaar kwam ik in contact met iemand die paarden zocht die Cushing hadden ivm met haar studie. Ze is langs geweest en ondanks dat ze Fleur niet verdacht van Cushing heeft ze toch een flesje druppels gestuurd die goed werkten. Alleen mocht je ze niet te lang gebruiken. Fleur is trouwens 31+ (we kregen haar van een manege omdat ze anders naar de slacht en toen was ze volgens de dierenarts minimaal 18) en heeft wel een lange vacht maar drinkt niet extreem veel. Er wordt nog 4x per week een buitenrit met haar gemaakt. Ze staat nu zonder deken, overdag buiten en 's nachts op stal.
garny95 schreef:dank je, jij ook natuurlijk, zal van de week wat foto's plaatsen van mijn teddie.