Hoe ga je om met cushinghaar ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Hoe ga je om met cushinghaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 17:13

Nieuw woord voor scrabble, cushinghaar.
Ik heb net ons oudje ( volbloed arabier ) met cushing geborsteld, er is bijna niet doorheen te komen, het is net een hele grote angorakat met veel klitten in het fijne vachthaar en hij rolt ook elke dag nog even lekker in het land.
Ik denk dat sommige haren wel 4 cm zijn, op zijn borst is het dons evenals onder zijn buik en bij zijn achterbenen.
Het is eigenlijk niet te doen, maar ik moet wel iets gaan doen want er nestelt veel vuil en vocht in het haar voordat we straks andere 'huid'problemen hebben.

Nu is de situatie zo dat hij overdag buiten op het land op de koude vlakte staat en 's avonds haal ik hem altijd binnen.
Van het voorjaar wil ik hem scheren en een regendeken opdoen, er is geen optie om hem nu te scheren, ik ben ook banf dat het nu een te grote aanslag gaat worden op zijn weerstand.
Ik zat zelf te denken aan iets van uitdunnen of korter te knippen, maar vraag me af hoe of is er iets anders ?

Hoe gaan jullie om met paarden en ponys met extreem veel, lang, krullend en donzig haar ?

Lynn_Nikita

Re: Hoe ga je om met cushinghaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:15

ik zou het gewoon laten zitten

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:20

misschien gewoon met een zachte borstel het ergste eraf halen?? ik heb er geen ervaring mee maar heb net wel op de wiki gezien dat het niet makkelijk gaat Knipoog

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:24

De verzorgster van Fleur gaat er met een soort hondenhark doorheen want het fijne haar zit los en moet er echt uit omdat er gigantisch jeuk van krijgt. Nu is er bij Fleur niet echt Cushing ontdekt maar ze heeft wel krullerig haar wat inderdaad snel vervilt. Ze krijgt er binnenkort weer homeopatische druppels tegen de jeuk.
Afbeelding

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:25

is plukken een optie? (ik heb geen ervaring)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:28

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:29

ik had dit ook heel erg met mijn pony was ook een verschrikkelijk drama. Ons werd aangeraden om het te plukken,
wij zijn toend dus begonnen om 8 uur in de ochtend en we waren in de middag pas om 4 uur klaar zo'n ramp was het, maar hij zag er naderhand weer 10 jaar jonger uit Knipoog Dus mijn mening is ik zou gewoon even de tijd nemen om het te plukken.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:38

Onze ouwe van 32 heeft nu al een aantal jaar zijn lange cushingvacht. In warme zomers hebben we wel overwogen om hem te scheren omdat hij het echt te warm kreeg. Destijd hebben we dat wel eens een beetje opgevangen door hem op de heestste uren binnen te zetten. Het scheren vonden we toch wel een risico, omdat je toch een beschermende vacht weghaalt.

In z'n vacht zit veel onderhoudt, vaak poetsen, al het loszittend haar bij het verharen er zo gauw mogelijk uit zien te krijgen. En (veel) poetsen met een goede (Oster) borstel om door de haren te komen. Als z'n vacht erg vies en vet was proberen te wassen, al moet het weer dit natuurlijk toelaten. Hij mag geen kou vatten van het water of het gebrek aan huidvet.
Met regen deden we hem (als het ouder was) een regendekentje op, z'n vacht bleef namelijk erg lang nat als er regen op was gevallen, en viel niet in mooie dakpannetjes zoals bij een gezonde vacht.
Verder merkten we dat als zijn conditie en gezondheid goed was, hij letterlijk beter in z'n vacht zat. Goed voeren speelt een grote rol.

Deze zomer heeft hij last gekregen van kleine en jeukende korstjes in de warmste plekken van z'n vacht, het leken wel ontstoken talgkliertjes. Wassen en behandelen was een crime met die lange vacht. En dus hebben we in het najaar (toen het nog niet te koud was) besloten hem wat verlichting te geven door toch te scheren. Benen, rug en een deel van z'n hals hebben we ongeschoren gelaten, en hij heeft natuurlijk een warme regendeken gekregen. Natuurlijk blijven er risico's, b.v kouvatten, de warmteregulaar die hij nu natuurlijk moet missen, de deken vangt niet alle temperatuurswisselingen op dus dat kost hem w.s meer energie, kostbare energie voor een ouder paard. En zoals je zegt is weerstand best belangrijk...

Tot nu toe gaat alles erg goed, we kunnen beter bij de plekjes, en zijn vieze warme en lang natte vacht lijkt hij absoluut niet te missen. Zoals het er nu naar uitziet gaan we hem in het voorjaar helemaal scheren, zodat hij met een mooie korte vacht de zomer ingaat. Het is te hopen dat de voordelen die we hebben de risico's ruim overstemmen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:38

Ciaraaa schreef:
ik had dit ook heel erg met mijn pony was ook een verschrikkelijk drama. Ons werd aangeraden om het te plukken,
wij zijn toend dus begonnen om 8 uur in de ochtend en we waren in de middag pas om 4 uur klaar zo'n ramp was het, maar hij zag er naderhand weer 10 jaar jonger uit Knipoog Dus mijn mening is ik zou gewoon even de tijd nemen om het te plukken.

Dan moet het haar wel loslaten Knipoog

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:38

We hebben Fleur ook geschoren gehad omdat ze zoveel jeuk had dat ze zich helemaal kapot schuurde. Het zijn inderdaad een soort talgkliertjes waar gelig spul dan uitkomt. Vorig jaar kwam ik in contact met iemand die paarden zocht die Cushing hadden ivm met haar studie. Ze is langs geweest en ondanks dat ze Fleur niet verdacht van Cushing heeft ze toch een flesje druppels gestuurd die goed werkten. Alleen mocht je ze niet te lang gebruiken. Fleur is trouwens 31+ (we kregen haar van een manege omdat ze anders naar de slacht en toen was ze volgens de dierenarts minimaal 18) en heeft wel een lange vacht maar drinkt niet extreem veel. Er wordt nog 4x per week een buitenrit met haar gemaakt. Ze staat nu zonder deken, overdag buiten en 's nachts op stal.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:42

Bij ruitersportzaken is vachtverzorging te koop in een groene fles, het heet equishine volgens mij (ik noem het altijd het groene zusje van de equistar voor in de manen en staart).

Dit spul helpt om vuil los te weken in de vacht, ik gebruik het ook op de strontvlekken die mijn haflinger in zijn wintervacht heeft (ook lange haren).

Het weekt het vuil los waardoor je het makkelijk weg kan poetsen en het verzorgt de vacht. Het werkt alleen niet bij alle types haar, maar wellicht is het het proberen waard.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:44

Daar krijg je oud vlassig haar niet mee weg.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:48

Mijn meriie van 23 heeft cushing en word 4 keer per jaar geschoren.Haar vacht vervilt helemaal waardoor ze onder de haren allerlei wondjes gaat krijgen die weer jeuken.Het enigste wat bij haar helpt is om te scheren en in de winter krijgt ze een dubbele deken op om op temperatuur te blijven.
Je hebt van die kammen voor honden die wel wat helpen,maar dan moet je ook echt iedere dag borstelen.Wat ook een probleem was de regen.Door de lange haren bleef ze nat en toen heb ik een regendeken opgedaan maar datw as ook geen succes.Het haar begon te verstikken.
Mede daardoor is ze vorige maand toch weer geschoren en ik merk dat ze het ook fijn vind want ze is veel energieker als eerst.
Dus mijn oplossing zit echt in het scheren,verder zou ik er niet al teveel middeltjes insmeren want dat veroorzaakt weer jeuk etc.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 20:18

Albert schreef:
http://www.ijslandershop.nl/ij-artikel. ... .93.54.104
Speciale borstel/kam voor IJslanders met extreme lange wintervacht.

dit lijkt mij wel een kam die ik in mijn poetsbak moet hebben, die ga ik bestellen, dank je wel.
dendrofleur, waarschijnlijk doel jij ook op deze kam. Je ziet dat fleur oud is maar ook dat haar vacht goed wordt onderhouden ondanks de vervilting. Die van mij heeft meer haar en langer....
welke druppels geef jij voor de jeuk, dit gaat namelijk nu heel goed al een hele tijd, maar ik verwacht straks in maart dat het toch behoorlijk gaat kriebelen bij hem.
Laatst bijgewerkt door garny95 op 01-01-08 20:38, in het totaal 2 keer bewerkt

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:21

Het flesje zit nu op de post dus ik zal het aan je doorgeven. En haar verzorgster stopt echt veel tijd in het kammen en borstelen. Een herderhark lijkt er wel iets op maar dan zonder de tussentandjes.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 20:27

Kelly_ann schreef:
Onze ouwe van 32 heeft nu al een aantal jaar zijn lange cushingvacht. In warme zomers hebben we wel overwogen om hem te scheren omdat hij het echt te warm kreeg. Destijd hebben we dat wel eens een beetje opgevangen door hem op de heestste uren binnen te zetten. Het scheren vonden we toch wel een risico, omdat je toch een beschermende vacht weghaalt.

In z'n vacht zit veel onderhoudt, vaak poetsen, al het loszittend haar bij het verharen er zo gauw mogelijk uit zien te krijgen. En (veel) poetsen met een goede (Oster) borstel om door de haren te komen. Als z'n vacht erg vies en vet was proberen te wassen, al moet het weer dit natuurlijk toelaten. Hij mag geen kou vatten van het water of het gebrek aan huidvet.
Met regen deden we hem (als het ouder was) een regendekentje op, z'n vacht bleef namelijk erg lang nat als er regen op was gevallen, en viel niet in mooie dakpannetjes zoals bij een gezonde vacht.
Verder merkten we dat als zijn conditie en gezondheid goed was, hij letterlijk beter in z'n vacht zat. Goed voeren speelt een grote rol.

Deze zomer heeft hij last gekregen van kleine en jeukende korstjes in de warmste plekken van z'n vacht, het leken wel ontstoken talgkliertjes. Wassen en behandelen was een crime met die lange vacht. En dus hebben we in het najaar (toen het nog niet te koud was) besloten hem wat verlichting te geven door toch te scheren. Benen, rug en een deel van z'n hals hebben we ongeschoren gelaten, en hij heeft natuurlijk een warme regendeken gekregen. Natuurlijk blijven er risico's, b.v kouvatten, de warmteregulaar die hij nu natuurlijk moet missen, de deken vangt niet alle temperatuurswisselingen op dus dat kost hem w.s meer energie, kostbare energie voor een ouder paard. En zoals je zegt is weerstand best belangrijk...

Tot nu toe gaat alles erg goed, we kunnen beter bij de plekjes, en zijn vieze warme en lang natte vacht lijkt hij absoluut niet te missen. Zoals het er nu naar uitziet gaan we hem in het voorjaar helemaal scheren, zodat hij met een mooie korte vacht de zomer ingaat. Het is te hopen dat de voordelen die we hebben de risico's ruim overstemmen.

Fijn jouw ervaring en ideeen te lezen over het scheren, ik wil me nog wel verdiepen in de scheermethodes als die er zijn om meer of minder haar weg te halen. De dierenarts vertelde me erg alert te zijn met zo'n vacht voor smetplekken, ophoping van vuil en nattigheid maar ook straks voor luizen en ander ongedierte in het voorjaar. Ik heb al een regendeken voor hem maar heb het scheren toch nog niet aangedurft van het najaar, van de zomer gaat hij zeker kaal, hij heeft het anders te warm en hij heeft ook emphyseem, het is voor hem anders echt niet te doen met die hitte.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:28

ik heb op een stal gestaan waar ze ook een merrie met cushing hadden, ze zag er zo uit:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XVWB4OST.jpg

haar vacht begon echt vreselijk te klitten, was met een borstel echt zowat niet door te komen terwijl ze dus wel genoeg gepoetst werd.
we hebben haar toen aan geschoren en een dikke deken op gedaan en dat ging eigenlijk toch wel heel goed.
na het scheren zag ze er zo uit:
http://i272.photobucket.com/albums/jj17 ... 1199215606

denk dat ik toch voorstander ben om bij cushingpaarden te scheren, je kunt eventueel de vacht inspuiten met antiklit voor de staart,dat werkt ook nog wel goed.
maar zodra ze gaan verharen blijft het gewoon een ramp en is scheren toch wel heel handig

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 20:31

dendrofleur, ik ga ook iemand in de buurt zoeken die hem een paar keer in de week wil poetsen, bij mij schiet het er vaak bij in en dat kan niet met die vacht.

ellepel, ik zie al op tegen het verharen maar geloof me het is nu al een ramp, het lijkt me heerlijk om hem straks te verlossen van al dat haar, maar ik moet nog even wat maanden overbruggen nu

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 20:33

DendroFleur schreef:
We hebben Fleur ook geschoren gehad omdat ze zoveel jeuk had dat ze zich helemaal kapot schuurde. Het zijn inderdaad een soort talgkliertjes waar gelig spul dan uitkomt. Vorig jaar kwam ik in contact met iemand die paarden zocht die Cushing hadden ivm met haar studie. Ze is langs geweest en ondanks dat ze Fleur niet verdacht van Cushing heeft ze toch een flesje druppels gestuurd die goed werkten. Alleen mocht je ze niet te lang gebruiken. Fleur is trouwens 31+ (we kregen haar van een manege omdat ze anders naar de slacht en toen was ze volgens de dierenarts minimaal 18) en heeft wel een lange vacht maar drinkt niet extreem veel. Er wordt nog 4x per week een buitenrit met haar gemaakt. Ze staat nu zonder deken, overdag buiten en 's nachts op stal.

deze dame is waarschijnlijk ook bij mij geweest, ook via bokt, ik heb veel geleerd van haar, fijn dat die van jouw nog actief is buiten.

dwertje, ik ga er ook niets insmeren gewoon, ja die regen dat duurt uren voor hij droog is, de ellende is als hij nat blijft en nog even lekker rolt en schuurt etc. Vorig jaar hadden we zo de mok en twee maanden later de schurftmijt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:38

was bij tella volgens mij van te voren ook al een ramp.
ik heb zelfs wel met een schaar staan knippen om de plukken vilt er uit te halen Clown

ik wens je veel succes,cushing is heel vervelend.

wat je wel kunt proberen is een kruidenmengsel voor je dier te halen en dat te geven samen met het voer.
moet een kruiden mengsel zijn wat gericht is op de vacht,bijvoorbeeld voor zomereczeem paarden enzo.
wil soms nog wel es helpen om de vacht net beter in conditie te houden...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 20:44

ik heb vanmiddag ook met de schaar gestaan maar dat is geen doen, over voer; ik krijgt goed voer en ik wissel af met zeewier en hij krijgt ook een kruidenmengsel dagelijks erbij, alles voor de weerstand.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:46

verder kun je denk ik ook niet veel doen denk ik?

succes Knipoog

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 20:51

dank je, jij ook natuurlijk, zal van de week wat foto's plaatsen van mijn teddie.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:54

Ik heb mijn cushingpony ook altijd geschoren, nadat ik met Pergolide begonnen was, hoefde het niet meer. Hij ging weer gewoon verharen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:57

garny95 schreef:
dank je, jij ook natuurlijk, zal van de week wat foto's plaatsen van mijn teddie.

de merrie van de foto die ik neerzette leeft inmiddels al niet meer.
niet door de cushing geloof ik,maar ze had vrij vaak koliek en dat is haar een keer fataal geworden Knipoog