grootte van een wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orrieknorrie

grootte van een wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 16:37

hallo,

ik heb wel eens gelezen hoe groot een wei minimaal moet zijn voor 1 paard, en als je dus 2 paarden hebt dat het dan het dubbele is, maar ik weet niet meer wat de grootte was, weten jullie dan??

ik heb namelijk een wei van 2000 m² voor 2 paarden, is dit te klein of is dit goed??

ladymagic

Re: grootte van een wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:09

dat is iets 2x de oppervlakte van een rijbaan.
Erg klein voor 2 paarden naar mijn mening, maar het hangt er ook maar weer van af hoe je ze houdt.
Is het land meer als paddock bedoelt, dus overdag leker los, 's avonds op stal met daarnaast een zoot hooi en krachtvoer kan het prima, maar als je ze 24/7 buiten wil hebben vind ik het wel heel minimaal.
Ik heb altijd gehoord een halve hectare per paard, maar om eerlijk te zijn weet ik niet precies hoe groot een hectare is.

edit: het hangt ook van de paarden af.
2 shetten is weer heel anders dan 2 KWPNers
en een hectare is 100x100 m dus 10.000 m2

orrieknorrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 17:17

ladymagic schreef:
dat is iets 2x de oppervlakte van een rijbaan.
Erg klein voor 2 paarden naar mijn mening, maar het hangt er ook maar weer van af hoe je ze houdt.
Is het land meer als paddock bedoelt, dus overdag leker los, 's avonds op stal met daarnaast een zoot hooi en krachtvoer kan het prima, maar als je ze 24/7 buiten wil hebben vind ik het wel heel minimaal.
Ik heb altijd gehoord een halve hectare per paard, maar om eerlijk te zijn weet ik niet precies hoe groot een hectare is.

edit: het hangt ook van de paarden af.
2 shetten is weer heel anders dan 2 KWPNers
en een hectare is 100x100 m dus 10.000 m2

de paarden gaan overdag op de wei en staan 's nachts binnen,

krijgen er nog wel voer en hooi bij en het zijn 2 kwpners

ja maar 10000m² is wel heel veel en dat keer 2!!!!!!!!!!!!!!!! dat vind je denk ik weinig in de beurt van R'dam

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:49

Ja, een halve hectare per paard is inderdaad veel en er is bijna niemand in NL die de paarden ook op die manier kan houden.
Het is niet ruim, zeker niet voor 2 KWPNers, maar het is beter dan op stal staan toch? Zolang je ruwvoer bij blijft voeren.
Er zijn heel wat paarden die met minder toe moeten..
2000 m2 is nog altijd beter dan niets!

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:21

Ik denk dat je er voor een paar uur per dag best goed mee rond kunt komen. Je kunt het dan wel het beste verdelen in 2 stukken, zodat je goed kunt afwisselen. En even opletten in hoeverre je het land in de winter kunt gebruiken, misschien dat voor de erg natte periodes het maken van een paddockje handig is om de rest van je land te sparen. Of hebben jullie dat al of een bak waarin ze los kunnen oid?

Wij hebben ongeveer 1 hectare, verdeeld in 2 stukken. Hier staan ze zomer en winter ongeveer 7 uur per dag op. De landjes zien er nog perfect uit.

Andere mensen bij ons op stal lukt het om een stuk weide van 300 m2 mooi te houden. Maar dat zijn dan 2 paarden die alleen 's zomers 3 uur per dag op het land staan.

En ik ben het er helemaal mee eens dat dit beter is dan op stal staan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:26

2000 is niet groot.
Daar moet je bij opletten dat het niet binnen een korte tijd 1 grote blubber bende is.
Dus ben je eigenlijk wel verplicht te draineren en op een stuk goed zand te leggen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:47

Ik vind 2000 meter ook niet groot, maar idd beter dan op stal en met genoeg ruwvoer gaat het wel.
Ik persoonlijk zou voor zo'n 5000 gaan daar kun je ook nog wat wei van overhouden en liever nog een hectare voor twee paarden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:22

iets is beter dan niets Knipoog
Ik neem aan dat je de stukken land niet voor het uitkiezen hebt, dus 2000m2 is al een heel mooi begin om je paarden zoveel mogelijk elke dag een paar uurtjes buiten te kunnen lopen.
wel is het dan fijn als je er op zijn minst een goede droge bak of paddock bij hebt waar ze ook in kunnen lopen.

Spaar inderdaad je land door wanneer het te zacht/nat wordt, de paarden er even niet op te laten. Als ze het niet stuk lopen en er nog gras op staat droogt het veel sneller dan dat er allemaal gaten in de grond zitten waar het water in blijft staan en de structuur en grasmat stukgelopen is. Is het weer oogedroogd/stevig, of bevroren kunnen ze er gelijk weer op lopen.

Kun je later een (ander groter) stuk land (erbij) krijgen, dan kun je dat altijd nog doen...

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:42

Ik heb 2600 meter voor mijn 2 paarden. Ze hebben een paddock van 1000 meter en dan dus nog een wei van 1600 meter. Ze staan de hele dag in de paddock met hooi en 3-4 per dag in de wei.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:39

Op die manier is zorg je voor afwisseling en is het voor de paarden minder saai dan alleen op de paddock staan en spaar je ook je land. Toch ook mooie oplossing als je weinig grond hebt GreyHorses!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:20

Dat ligt eraan hoe lang en hoe vaak en wanneer ze erin staan. En natuurlijk of het paarden of pony's zijn.

Die van mij lopen met z'n drieen (arabier, shet en pony) dag en nacht in een wei van zo'n 12000 m2. Zomers groeit het gras harder dan ze eten, dus dan wordt en een stuk afgezet en gemaaid voor hooi.
's Winters kan het net. Vorig jaar stonden ze met z'n tweeen, nu ze met z'n drieen staan begint het een beetje een bende te worden. Maar er is nog gras en ze staan niet in de modder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:39

GreyHorses schreef:
Ik heb 2600 meter voor mijn 2 paarden. Ze hebben een paddock van 1000 meter en dan dus nog een wei van 1600 meter. Ze staan de hele dag in de paddock met hooi en 3-4 per dag in de wei.

Ik denk dat je het zo idd het beste in kunt richten als je een niet al te groot stuk hebt Ja
Een droge paddock en als het weer het toe laat enkele uren op de weide Ja

brietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:06

orrieknorrie schreef:
hallo,

ik heb wel eens gelezen hoe groot een wei minimaal moet zijn voor 1 paard, en als je dus 2 paarden hebt dat het dan het dubbele is, maar ik weet niet meer wat de grootte was, weten jullie dan??

ik heb namelijk een wei van 2000 m² voor 2 paarden, is dit te klein of is dit goed??

het ligt er wel een beetje aan hoelang ze in de weide staan om gewoon de paarden even te laten grazen vind ik het wel kunnen maar anders is het wel een beetje klein

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:54

ik heb voor 2 fjorden 8000 m2, maar die staan 24/7 op het land. Nou is het ook zo dat dit land in de zomer niet zoveel gras geeft, maar in de winter heerlijk droog is. Dus heb ik er nog een stuk land van 5000 m2 bij voor de zomer als het gras op het grote land erg karig is

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:56

Mijn paard staat ook op 2000 m2, nu staat ze alleen, maar als het goed is komt er nog een shet bij, snachts staat ze op stal. Officieel is het idd geloof ik wel een halve hectare, maar ik geloof niet dat iemand dat heeft :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:57

Niet? Lachen
Nog wel meer ook Lachen

Moet het alleen in de zomer niet gebruiken, kan ik ze rollen Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:35

hihi, ik heb op het moment 3ha voor 3 paarden Tong uitsteken
Er hebben er 5 gestaan, maar er kunnen zomers nog wel meer lopen. In de winter groeit het veel minder en lopen ze veel stuk, dus dan lukt dat minder goed. Maar we komen dit jaar waarschijnlijk een heel eind met alleen deze 3 paarden.

orrieknorrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 13:05

RockyLover schreef:
Ik denk dat je er voor een paar uur per dag best goed mee rond kunt komen. Je kunt het dan wel het beste verdelen in 2 stukken, zodat je goed kunt afwisselen. En even opletten in hoeverre je het land in de winter kunt gebruiken, misschien dat voor de erg natte periodes het maken van een paddockje handig is om de rest van je land te sparen. Of hebben jullie dat al of een bak waarin ze los kunnen oid?

Wij hebben ongeveer 1 hectare, verdeeld in 2 stukken. Hier staan ze zomer en winter ongeveer 7 uur per dag op. De landjes zien er nog perfect uit.

Andere mensen bij ons op stal lukt het om een stuk weide van 300 m2 mooi te houden. Maar dat zijn dan 2 paarden die alleen 's zomers 3 uur per dag op het land staan.

En ik ben het er helemaal mee eens dat dit beter is dan op stal staan Lachen

ja we hebben een paddock en een bak, dus en ze gaan sowieso iedere dag naar buiten, in de bak of in de wei, maar als ik de wei in 2 stukken ga verdelen hebben ze nog minder ruimte, dus ik denk dat ik het dan gewoon af wissel, wei, bak, wei, bak

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:53

Oh ok dat is mooi Lachen dan zou ik toch in de winter de paarden alleen paddocken en in de zomer kunnen ze dan mooi een uur of 7 per dag het land op. (denk dat elke dag weide in de zomer wel moet lukken hoor met 2000 m2, dan zou je niet om de dag hoeven)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:14

beter elke dag een aantal uren, dan een dag wel en dan weer een dag niet. Lijkt me regelmatiger voor de stofwisseling...

Kingloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:20

Onze wei voor 2 paarden is 2,0 hectare dat is relatief groot maar de paarden kunnen doen en laten wat ze willen, en vindt toch wel dat ze een beetje ruimte verdienen toch?!

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:24

Ik vind 0.2 hectare ook echt te weinig.
Heb ook altijd gehoord van 0.5 hectare per paard.
Is beter voor het gras/bodem en je paard heeft toch ook de ruimte nodig om uit te galopperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:13

Een ongeschreven richtlijn is per paard een kwart ha, dan heeft hij voldoende om 24/7 op de wei te staan en zijn onderhoudsvoer daaruit te halen. Dus 2 paarden = 5.000 m² (of een halve ha).

In jouw geval hangt het er een beetje vanaf. Wat wil je met die wei? Alleen daar 24/7 buiten houden? Of heb je nog een stal / paddock iets?

Mijn 2 ponies staan 24/7 op een paddock van 14*20 ongeveer, daaraan 2 stallen verbonden (4,5 * 5,2) en ze kunnen staan waar ze willen. Ik vind die ruimte voldoende Lachen In de zomer gaan ze daarnaast nog 2 tot 6 u (gelang seizoen / staat wei) op de grasweide van ongeveer 0,6/0,7 ha. dus ook de ruimte om lekker te strekken en uit te leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:17

Ook in de winter?
In de zomer redden ze dat wel, maar in de winter redden mijn paarden dat niet zonder bijvoer Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:20

Volgens 'men' wel...

Maar sowieso ben ik (ook in de zomer) meer van het hooi bijvoeren (vanwege structuur, droge stof en vezels, gras is nl veel water) en een basis hoeveelheid aan krachtvoer (basis onderhoud). En dan verder gras als onderdeel van het dieet / tijdbesteding etc.