weideomheining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

weideomheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 11:41

ik heb gelukkig beschikking gekregen over een extra weide, maar daar moet andere omheining om. Wie heeft er nog tips and tricks, er komen merries met veulens, dus ik zit te denken aan drie lagen Stroomlint. Maar hoever kan ik de palen het beste uit elkaar zetten. Voor hoekpalen zat ik te denken aan spoorbielzen.

b485

Re: weideomheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:59

De afstand tussen de palen is meestal aangegeven door de producent van het schriklint. Met veulens er bij zou ik gaan voor 3 meter tussen de palen. Spoorbielzen zijn goede hoekpalen. Zeer stevig en rotten niet. Voor weide palen ga ik steeds naar een fruitboer. Die heeft palen die ze tussen de fruitbomen staan hebben, en die zijn met een of ander product behandelt zodat ze niet rotten en dat de paarden er niet aan gaan knabbelen. Der bestaan ook natuurlijk kunstof of betonnen palen, maar deze kunnen vrij duur zijn.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:56

2.5 tot 3 meter maximaal tussen de palen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:59

Creosootpalen zijn overal te koop, en daar blijven paarden prima van af.
Hier staan de palen om de 2 meter, dan blijft het lint mooi strak. Ik zou er zelf niet meer ruimte tussen willen, veel te bang dat het dan gaat doorhangen (dat is zo'n dom gezicht).

We hebben hier een weide omzoomd met sloten, dan staat er gewoon om de 5-7 meter een paaltje met een enkel draadje.

Economisch gezien een stuk voordeliger dan 3-baans lint als omheining. Gaat duur grapje worden. Maar kan wel heel mooi zijn!

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:01

ik heb zelf de palen om de 2 meter met 3 lagen dik stroomlint
en de palen in de carmeleum (of hoe je dat schrijft teer zeg maar)maar die verkopen ze in nederland niet meer volgens mij in belgie nog wel maar dat weet ik ook niet zeker ik heb wel alleen ruinen en geen merries met huppelende veulens Haha!

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:02

En de hoekpalen stut je best door er nog ene onder een hoek tegen te plaatsen, maar dat was je waarschijnlijk ook al wel duidelijk?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 15:12

vrees dat het zowiezo een duur grapje gaat worden!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:43

Toen ik vorig jaar het weiland hier heb omheind heb ik gekeken naar schriklint en schrikkoord.
Ik heb voor het duurdere schriklint gekozen, omdat het beter zichtbaar is, maar vooral omdat schrikkoord erg snijdt als een paard er vast in komt te zitten (met rollen bijv.). Daarnaast heb ik dan het liefst een lint met een niet al te hoge trekkracht. Ik heb liever 1 v.d. 3 linten tussen 2 paaltjes kapot, dan dat mijn paard vast blijft zitten en zichzelf hiermee verwondt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:48

Nadeel van lint heb ik alleen al ontdekt, levensduur van maar 5 jaar bij breed lint en bij smal lint 3 jaar.
Hier valt dus zomaar de stroom weg op sommige delen. (gelukkig hebben we buitenom hekwerk)

Dus wij zijn nu ook aan het kijken voor wat anders.
Koord; levensuur 5 tot 7 jaar, maar niet echt veilig als ze daarin komen.
permanentkabel; garantie 10 jaar maar staat vaak langer, maar dubbel zo duur als koord. Maar na ruim 10 jaar heb je het eruit, want dan had je al 2x koord moeten kopen.

Dus dan is het ook iets om te weten of je er lang mag blijven staan Lachen

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:57

Qua veiligheid en zichtbaarheid (komt ook veiligheid ten goede) zou ik toch opteren voor het misschien iets duurdere brede lint. Ook al betekent dit dat het elke 5 jaar moet vervangen worden. Als er gekozen wordt voor 3 linten boven mekaar, dan denk ik dat het zelfs niet eens nodig is om dat middelste lint te vervangen als het eventueel geen stroom meer doorlaat... Maar dat is mijn mening en waarschijnlijk zullen anderen daar een andere mening over hebben, hé.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 17:32

runningkawa schreef:
permanentkabel; garantie 10 jaar maar staat vaak langer, maar dubbel zo duur als koord. Maar na ruim 10 jaar heb je het eruit, want dan had je al 2x koord moeten kopen.Lachen

is dat wel veilig dan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:34

Ik heb lint uit Australie, dat bevat veel meer 'ijzerdraadjes'...
Het hangt hier nu een jaar of 3 en is nog zo goed als nieuw. Rekt niet, geen breuken in het metaal.. prima kwaliteit en een stuk voordeliger dan Gallagher.

Het merk weet ik niet meer Bloos , maar ik heb het gekocht bij Poortman in Gorredijk - wellicht kan die je verder helpen.

Opvallend, hier geen bielzen als hoekpalen maar als hekpalen. Van de creosootpaaltjes blijft de paarden af, maar die bielzen... die vinden ze nog lekker ook Lips are sealed

fotootje gevonden van een hoek, creosootpaal met twee zijsteunen:
Afbeelding

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:58

Ipv van 3 stroomlijnen, maar 2 met zo'n band in het midden.
Dat vind ik persoonlijk erg fijn, het kan niet kapot, je hebt het in verschillende kleuren (zwart, wit,groen ect) en het is veilig.
En dat is vooral bij veulens erg belangrijk.
Spoorbielzen heb ik ook Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:05

fokfanaat schreef:
runningkawa schreef:
permanentkabel; garantie 10 jaar maar staat vaak langer, maar dubbel zo duur als koord. Maar na ruim 10 jaar heb je het eruit, want dan had je al 2x koord moeten kopen.Lachen

is dat wel veilig dan?

Dat is zeker veilig Ja
Maar dus duur, ongeveer een euro de meter.

Van Dees klinkt ook wel goed Ja
Want wij hebben dus nu die smalle van galagher en daar is de stroom dus af aan het gaan na 3 jaar.
Voor hier helaas nogal ver weg Lachen

Na ff googelen is het merk misschien Horseguard ?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 19:42

maar dat is draad met een plastic huls toch? Kan dat niet snoeren bij ongelukken.

wat voor band bedoel je AaronYve, dat rubber?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:45

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 19:47

nou als koord niet veiulig is, waarom dit wel?

Ik twijfel een beetje over de zichtbaarheid, vooral ook voor de veulens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:52

Koord rekt uit als ze erin hangen, dan onstaat er een lus die zo om de benen slaat.
Verder is koord erg ruw, glij er zelf maar eens van links naar rechts overheen met je hand, dan is dat geen fijn gevoel.

Permanentkabel kan niet uitrekken.
Permanent kabel is glad.

Qua zichtbaarheid maken die 2 denk ik weinig uit.
Breed lint is dan fijner vind ik Lachen
Ik heb nu 1 witte en 1 donkergroene boven elkaar.
Zanda knalde door de witte heen in de sneeuw Lachen

Ik wil igg nooit koord.
Ik heb daar zulke enge wond van gezien.
Ik wil lint, of permanent kabel Lachen

Maar heb jij de wei voor lange tijd?
Anders zou ik nooit voor permanent kabel gaan Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:53

neem iniedergeval geen prikkel of gladdraad maar denk dat je dat zelf ook al had besloten. zelf zou ik gaan voor lint wel wat minder levensduur maar ook minder schade als je paard erdoorheen gaat. ik heb zelf op mn eigen wei de palen om de 5 meter staan. dan 2 rijen dun lint onder en de bovenste rij(in totaal 3 rijen dus) is dik lint zodat het goed zichbaar is. de hoogste hangt op 1,60 en de laagte op 60 cm. het lint hang nu al een jaar en hangt nog steeds prima hangt niet door.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 20:05

5 meter lijkt me te ver,

Het is land van mijn ouders en ik ben niet op zoek naar een korte termijn iets. Dat permanentkabel klint goed, ik denk dat je dat netzo als glad draad ook heel mooi strak kan spannen. Maar ik zit een beetje met de zichtbaarheid, vooral voor de veulens. Mar ja met goed stoom erop en als het goed strak zit zal het ook wel meevallen wellicht. Maar dan wordt het wel 2 lagen, of zou je ook 1 laag dikke lint kunnen doen en 1 permantkabel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:07

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:09

kijk asjeblieft uit met glad draad of welke variant ervan dan ook. het is dat ik er geen foto's van gemaakt heb maar kan je wel vertellen dat het beestje nu op de groende velden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:12

Glad draad is net een kaasschaaf.

Maar welke varianten zijn er dan nog meer op?

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:16

Permanentkabel is geweldig Haha! Ik heb deze zomer een offerte laten maken voor lint en 1 voor permanentkabel en zowaar kwam de permanentkabel als de goedkoopste van de 2 naar voren.

Permanentkabel is de veiligste omheining voor paarden. De draagkracht is vele malen groter dan dat van lint, dus gaat niet gauw stuk. Bovendien mocht een paard er om de 1 of andere reden lang tegenaan staan, dan is er geen kans op brandwonden. Als een paard erin valt, zich hersteld en er weer uit loopt, dan klapt het (als het goed is) weer in de juiste positie terug.

Wij hebben dus ook permanentkabel, het is zeer goed zichtbaar. Je hebt alleen geen isolatoren meer nodig, dat scheelt weer in de kosten en daarom was ik bij onze weide goedkoper uit.

Zal even zien of ik een foto op mijnalbum heb staan:

Afbeelding

De hoekpalen zijn bij ons van insultimber

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:17

ik zet efven een stipje.
wil ook nieuw lint in het voorjaar voor mijn veulen.