Dierenbescherming bellen? ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Dierenbescherming bellen? ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 21:04

Ik zou graag jullie mening willen horen over het volgende.
Er staat bij mij een paard op stal (ik sta hier nu 4 maanden) van een jaar of 16.
Dit paard komt 1 x in de 2 dagen zijn stal uit. 1 x in de 2 dagen wordt zijn stal uitgemest. Als de eigenaar zijn stal uitmest staat hij +- 45 minuten in de paddock. that's it!
Daarnaast staat hij met een behoorlijke blessure aan 1 van zijn voorbenen.Hij heeft hier echt last van, want hij leunt er niet of nauwelijks op. Het been zit vol vocht.

Ik heb de eigenaar wel eens aangeboden zij paard in de paddock te zetten, als ik er tijd voor heb... dit was goed. Maar het voelt heel dubbel omdat een paard met zo'n blessure alleen maar zou mogen wandelen. En in de paddock gaat hij toch rennen. Ik heb de eigenaar ook wel eens op de blessure van zijn paard gewezen. Zijn conclusie: hij loopt er niet kreupel op dus het is niks erngstigs.
Stalgenoten hebben hem ook wel eens op het feit gewezen dat er rusthuizen voor paarden bestaan, maar hij reageerd hier niet eens op.

Het paard staat echt weg te kwijnen, en het is zo'n schat... wat moet ik doen??

Splash_

Re: Dierenbescherming bellen? ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:05

De dierenbescherming doet hier helaas niks aan, hij heeft eten en een dak boven zijn hoofd. Als je er echt mee begaan bent, vraag of je er meer mee mag doen, zo kan je toch een beetje "helpen".

Dit soort situaties zijn echt ontzettend lastig...succes ermee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:05

IMO zaak van de eigenaar en stalhouder, niet van jou. Als er al DB wordt gebeld moet dat door de stalhouder gebeuren (naar mijn mening). Heb je daar al contact mee gehad en wat zegt ie ervan? Is er een reden dat ie niet buiten komt? (wellicht juist ivm die blessure)

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:06

hebben jullie geen poetsplaatsen, zodat die toch lekker zijn stalletje uit is,kan staan, en lekker kan kijken? In de paddock lijkt me ook niet echt goed, maarmisschien mag het van de veearts?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:11

ik denk ook niet dat de dierenbescherming hier wat aan doet ...
het dier heeft idd een dak boven zijn hoofd en eten .

maar als ik jou was zou ik ze toch voor de zekerheid bellen , dan weten ze ervan en kunnen ze mischien ff met de eigenaar gaan praten

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 21:15

Hij vind het onzin om een arts te laten komen voor zijn been. De reden dat hij zo weinig uit zijn box komt is puur tijd gebrek van de eigenaar. Nu barst ik ook niet van de tijd, om zijn paard elke dag extra er uit te halen. Ik help al andere mensen met hun paard, en in ruil daarvoor doen zij mij paard.
Maar kan ik niet wat doen met het feit dat hij pijn heeft aan zijn been bij de DB?
Ik zie mijn stal eigenaar de eigenaar van het paard niet aanspreken. Misschien kan ik wat info halen van internet over rusthuizen en peesblessures (want daar lijkt het op) en dat uitprinten en als een hint aan zijn box hangen... Hem aanspreken heeft geen zin, dit hebben meerdere mensen al gesprobeerd....

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 21:17

Ik ga idd wel gewoon bellen,misschien hebben ze wel tips om de eigenaar te overtuigen! wie weet....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:56

toch blijft het imo zaak van eigenaar en stalhouder, en niet van jou... hoe sneu ook, je kan niet elk paard op de wereld redden.
Je wordt al snel als bemoeial gezien, en dan kost het jou straks je stal...

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:01

idd zo heb ik ook eens mijn grote scheur opengetrokken(en kon vertrekken), heb er nog geen seconde spijt van Haha! . Want als jij niet doet, doet niemand het blijkbaar Bloos ...vind de manier waarop wel belangrijk. Goed idee om je vooraf te laten informeren en eens te overleggen met verschillende mensen. Misschien kan er gezamelijk een standpunt worden ingenomen.succes. Hoop dat het je stalgang niet teveel verziekt, want ik kan me voorstellen dat het niet leuk is om er iedere keer mee geconfronteerd te worden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:00

stef schreef:
toch blijft het imo zaak van eigenaar en stalhouder, en niet van jou... hoe sneu ook, je kan niet elk paard op de wereld redden.
Je wordt al snel als bemoeial gezien, en dan kost het jou straks je stal...

DUS DAN MAAR GEWOON NIKS DOEN, ZO ZIT DUS ALLES IN MEKAAR OP VANDAAG.
Ik vind het heel goed wat ze doet om zich te bekommeren om een paard van iemand anders, ik had hetzelfde gedaan.

Ik zou wel de db bellen je kunt het in ieder geval proberen en als zij horen dat het paard pijn heeft is dat toch een kwalijke zaak en moeten ze toch iets doen al is het met de eigenaar praten en zorgen dat het paard geholpen wordt.

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:06

Ik denk dat de dierenbescherming niks mag doen.
Maar ik denk wel dat jij wat kunt doen.

Je kunt vragen of jij het dier mag verzorgen. Als het mag kun je het bijvoorbeeld in de stapmolen ofzo zetten als die aanwezig is. Of wandelingetje maken. Lekker borstelen. En je kunt ook zelf het beentje koelen.
Dan heb je zelf weer het gevoel dat er wat gedaan word!

Heel veel sucses.

xx

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:07

DB kan en zal hier niks mee doen.
wat ik in jouw geval zou doen is een leuke verzorger zoeken, die vaak met het beestje wil gaan wandelen en poetsen
zijn genoeg verzorgers die dat leuk vinden, ondanks dat ze dus niet kunnen rijden.
een vochtbeen hoeft niet meteen te betekenen dat het dier niks meer kan.
ik ken een merrie met een einschuss been, die loopt al jaren zo rond, kan gewoon recreatief bereden worden en heeft nergens last van, als ze elke dag gereden word, blijft het been zelfs mooi dunner.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:13

Toch is het denk ik wel goed dat de dierenbescherming hier vanaf weet, en ga is met de staleigenaar over deze situatie praten. Het is heel goed dat je, je om het paard bekommerd!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:15

kasparonda schreef:
DUS DAN MAAR GEWOON NIKS DOEN, ZO ZIT DUS ALLES IN MEKAAR OP VANDAAG.
Ik vind het heel goed wat ze doet om zich te bekommeren om een paard van iemand anders, ik had hetzelfde gedaan.

Je hoeft niet te gaan schreeuwen.
Ik draai idd mijn hoofd om, je doet er toch niks aan, behalve jezelf een hoop frustratie/ellende bezorgen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:01

je kunt wel aanbieden iets met het beestje te doen, maar helaas zijn er 20 gevallen in een dozijn die net hetzelfde meemaken. Op mijn vorige stalling kwamen alle paarden om de twee dagen een half uurtje buiten op de paddock en even om te rijden. Het is logisch dat ik daar niet lang gebleven ben Knipoog

Maar kom, ik zou de staleigenaar er iets over laten zeggen, het is tenslotte zijn klant. Hij heeft net iets meer te zeggen dan jij, misschien krijgt hij die mens zover er een DA naar te laten kijken.

Maar vraag aan de eigenaar of jij er tussendoor misschien iets mee mag doen.

16 is ook geen leeftijd om naar een pensioenstal te gaan.

Mijn merrie is helaas ook deels op pensioen wegens verkeerd opgeleerd met rugklachten tot gevolg bij zware arbeid, maar mijn merrie staat continu op de wei en af en toe rijdt m'n zusje van 6 ermee. Misschien is dit een optie voor het paard? Eerst DA, dan weidegang? Komt goedkoper uit voor die mens, omdat ik er kan van uitgaan dat hij niet veel voor z'n paard over heeft als hij het zo behandeld, en dat is ook beter voor dat paard.

Noem mij naïef, maar wie zijn paard met blessure maar wat laat aanmodderen heeft imo niet veel voor z'n paard over Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:56

Tja en als niemand dan iets doet lopen deze dingen steeds erger uit de hand.
En trouwens ik schreeuw niet ik typ dit alleen vetgedrukt omdat ik hier toch even de nadruk op wil leggen.
De dierenbescherming gaat meestal wel praten met mensen en blijven zulke situaties toch een beetje volgen.
Ik weet dat omdat we een keer de dierenbescherming hebben gebeld voor twee pony's op een iniemini weitje met nauwelijks voer en water, we hebben de db gebeld en zij hebben een gesprek gehad en sindsdien hebben de dieren wel wat meer voer en het water wordt dagelijks bijgevuld.
Dus zeg niet zomaar dat ze niks doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:29

typen in capslock = schreeuwen naar mijn idee. Je kan niet heel de wereld verbeteren, echt niet. Het is een heel nobel streven, maar het kan gewoon niet. Ik ben daar heel erg simpel in geworden. Niet mijn paard, niet mijn zaak...

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:49

Een rusthuis? Voor een paard van 16 jaar? Daar gebeurt echt wel niks meer met die paarden, hé... Ook niet eens gaan wandelen.
De dierenbescherming? Het paard wordt behoorlijk gevoert, heeft een dak boven zijn hoofd en elke 2 dagen wordt z'n stal uitgemest. Het enige waar ik een probleem kan in zien is het feit dat het paard een blessure zou hebben. En dat is mijn inziens niets voor de dierenbescherming.
Als je de dierenbescherming moet bellen voor paarden die maar om de 2 dagen hun box uitkomen, dan kan iedereen wel voor enkele paarden de dierenbescherming laten opdraven (het overgrote deel van de betere sportpaarden komt enkel zijn box uit om te werken).
Het enige wat jij kan doen is denk ik die eigenaar proberen te overtuigen om een dierenarts naar die blessure te laten kijken. Meer zal er helaas niet inzitten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:57

stef schreef:
typen in capslock = schreeuwen naar mijn idee. Je kan niet heel de wereld verbeteren, echt niet. Het is een heel nobel streven, maar het kan gewoon niet. Ik ben daar heel erg simpel in geworden. Niet mijn paard, niet mijn zaak...

Als jij dat ziet als schreeuwen dan zie je het fout, zoals je zelf al zegt jouw mening hoeft niet mijn mening te zijn.

Je kan niet de hele wereld verbeteren maar als iedereen zijn steentje bij zou dragen zou het er al een stuk beter uitzien.
Er wordt niet van jouw verwacht om de wereld te verbeteren maar als jij eenslecht behandeld paard ziet doet dat jouw dan echt niks.
Mijn geweten laat mij dan niet meer met rust.
Niet jouw paard dus zoek het maar uit, vind ik erg kort door de bocht.
Je zou het in ieder geval kunnen proberen om iets te doen voor zo'n dier, niet geschoten is altijd mis.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:04

stef schreef:

Nou zeg... blij dat niet de hele wereld zo denkt, die zou er dan mooi uitzien *not*.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:40

Tja, je bent als eigenaar volgens mij wel verplicht je dieren medische zorg te verlenen indien nodig en dat is in deze niet gebeurd, dus de dierenbescherming zou je kunnen bellen.
Niet geschoten is altijd mis, misschien komen ze wel.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:09

Mijn vriendin knapt zieke paarden op, dit doet ze geheel kostenloos! De eigenaar mag een bijdrage leveren maar dit is niet verplicht. Dus als die dierenbeul er vanaf wil, kan hij het paard hier kostenloos brengen. Het paard staat hier iedere dag buiten, wordt opgelapt en met veel liefde verzorgd. Dit is in Vlaardingen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:22

Kitty1 schreef:
Mijn vriendin knapt zieke paarden op, dit doet ze geheel kostenloos! De eigenaar mag een bijdrage leveren maar dit is niet verplicht. Dus als die dierenbeul er vanaf wil, kan hij het paard hier kostenloos brengen. Het paard staat hier iedere dag buiten, wordt opgelapt en met veel liefde verzorgd. Dit is in Vlaardingen.

Kijk dit zijn nog eens mensen met een groot gouden hart, hier zouden er meer van moeten zijn.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:35

ik vind als jij vind dat je de db moet bellen dat je dat gewoon moet doen en je kan samen met de eigenaar zoeken naar een oplossing, er loopt vast wel ergens iemand die zich wil ontfermen over dit paard, elke dag er even uit, poetsen, wandelen. Ik snap ook niet dat de stalhouder hier niets van zegt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:37

Dierenbescherming doet hier niks aan.
Ik ken een heleboel paarden die het zelfde ondergaan hoor.... Ja met beetje geluk mogen ze elke dag even de stal uit om te rijden....
Ik weet ook niet wat je er verder aan kan doen helaas.