Ontwormen? moet het en om de hoeveel.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DvdKloof

Ontwormen? moet het en om de hoeveel.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 15:54

halloo,, ik had weer eens even een vraag Vingers aflikken
ik kon een topic over ontwormen niet vinden..
mijn 3 verzorgpaarden staan 24/7 buiten en worden(geloof ik)
niet ontwormt.
ze krijgen vrijwel all1 maar gras en af en toe een suikebiet, wortels, zulke dingen.
als ik in hun mest kijk zie ik nooit wormpjes? dus voor mijn paarden is dus eigenlijk niet nodig? als ze geen worden hebben??
of moet het wel echt?

sara2487

Re: Ontwormen? moet het en om de hoeveel.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:04

hoi!
mijn paarden worden wel ontwormd, om de 3 maanden met een ontwormingsmiddel met ivermectine in.
Sara

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:38

Dat je de wormen niet ziet wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
Meestal als een paard wormen heeft en je gaat dan een wormkuur geven en na een paar uur graaf je eeens in een hoop poep dan zijn er wel wormen (dood) dus an zie je het pas zelf aan de mest.
Ik zou wel ontwormen en dan gewoon 1 keer per kwartaal alle paarden die samen staan in een keer.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:40

Het schijnt dat er ook wormen zijn die je met het blote oog niet kunt zien. Maar dan kunnen ze er wel degelijk zijn. Ik denk trouwens dat preventief ontwormen niet werkt. Je kunt ontwormen en bijv. twee weken later kunnen ze weer wormen hebben.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:42

Diablo schreef:
Het schijnt dat er ook wormen zijn die je met het blote oog niet kunt zien. Maar dan kunnen ze er wel degelijk zijn. Ik denk trouwens dat preventief ontwormen niet werkt. Je kunt ontwormen en bijv. twee weken later kunnen ze weer wormen hebben.

dan hebben ze andere wormen of hebt geen goed wormmiddel gebruikt. meeste wormmiddelen werken wel een paar weken.
wormen zitten in het dier die zie je niet. som komen ze er mee uit maar dat is pas als je ontwormt hebt.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:44

Ik ontworm elke 6 weken omdat mijn pony vorig jaar heel erg ziek is geworden door wormen en dat wil ik nooit meer. Je kan vragen waarom de eigenaar de paarden niet ontwormt

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:46

sara2487 schreef:
hoi!
mijn paarden worden wel ontwormd, om de 3 maanden met een ontwormingsmiddel met ivermectine in.
Sara

en jij denkt dat dat nog werkt als je steeds met hetzelfde ontwormd?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:47

Sappos schreef:
Ik ontworm elke 6 weken omdat mijn pony vorig jaar heel erg ziek is geworden door wormen en dat wil ik nooit meer. Je kan vragen waarom de eigenaar de paarden niet ontwormt

zelfde vraag als hierboven...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:51

ikke20 schreef:
Diablo schreef:

dan hebben ze andere wormen of hebt geen goed wormmiddel gebruikt. meeste wormmiddelen werken wel een paar weken.
wormen zitten in het dier die zie je niet. som komen ze er mee uit maar dat is pas als je ontwormt hebt.

Ik heb hier meegemaakt dat de wormen mee naar buiten kwamen terwijl ik nog niet ontwormd had. En ook heb ik het meegemaakt dat ik ontwormd had en drie weken later kon ik weer.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:59

1x per kwartaal zou ik doen als er verder geen andere paarden instaan of er wijzigingen in de kudde komen. Idd verschillende kuren gebruiken en het najaar gebruik ik ook een met moxidectine.
Als je paarden al heel lang lopen kun je ervoor kiezen om bij je veearts mest af te leveren. Ze kunnen dan kijken welke eitjes er in de mest zit en naar aanleiding hiervan een wormkuur adviseren. Ze willen dit ook gaan verplichten (per ?) omdat er teveel resistentie is wb de werkzame stoffen. Je kunt ervoor kiezen om het per kudde te doen of per paard. Zo krijgt je paard niet onnodig een wormkuur en kan je de zormen aanpakken die er zijn. Als er geen eitjes in de mest te vinden zijn dan hoef je ook niets te geven.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:58

Sinds een maand of negen doe ik ongeveer 3 maandelijks een mest onderzoek via www.hetwoud.nl
Je krijgt via e-mail de uitslag na een paar dagen en weet dan meteen of je paard wormen heeft en welke dat dan zijn.
Er staat een advies bij met welk middel je ze moet bestrijden en wanneer je weer een mest onderzoek moet laten doen.
Ik vind dat ideaal, je ontwormd gericht en als je paard schoon is hoef je hem niet te belasten met onnodige stoffen en het is ook nog eens goed voor het milieu.(want er word in nederland heel wat ongebruikte resten ontwormings midelen in de kliko gegooid)
In landen als Engeland en Scandinavie is deze vorm van wormbeleid al heel normaal, in Nederland lopen we op dat gebied een beetje achter.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:14

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:50

je hebt helemaal gelijk, ik had last van een vlaag van verstandsverbijstering Gestoord
bedankt voor het geven vd goede link!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:21

Paarden hebben altijd wormpjes, die hoef je niet altijd terug te zien in de mest Haha! Ikzelf ontworm wel altijd via een ontwormingsschema. Al staan mijn paarden niet 24/7 op de wei... De weide leeghalen met mest scheelt vaak ook al een hoop. Maar het voorkomt niet dat ze wormpjes hebben/kunnen krijgen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:25

kynshiri schreef:
Sappos schreef:

zelfde vraag als hierboven...

In (vrijwel) elke wormenspuit is de werkzame stof toch ivermectine? Wat maakt het dan uit of je varieert of steeds hetzelfde geeft? (lijkt me dan he).

Ik heb altijd die groene met het smaakje want die vindt mn pony zo lekker Nagelbijten / Gniffelen Hij trekt de spuit altijd krom met zn tanden omdat hij meer wil. Vorige keer ben ik naar de Welkoop gegaan met de vraag naar de beste wormenkuur voor een veulen en toen heb ik de Eqvalan meegekregen (niet eens de duurste).

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:28

elmo1 schreef:
Sinds een maand of negen doe ik ongeveer 3 maandelijks een mest onderzoek via http://www.hetwoud.nl
Je krijgt via e-mail de uitslag na een paar dagen en weet dan meteen of je paard wormen heeft en welke dat dan zijn.
Er staat een advies bij met welk middel je ze moet bestrijden en wanneer je weer een mest onderzoek moet laten doen.
Ik vind dat ideaal, je ontwormd gericht en als je paard schoon is hoef je hem niet te belasten met onnodige stoffen en het is ook nog eens goed voor het milieu.(want er word in nederland heel wat ongebruikte resten ontwormings midelen in de kliko gegooid)
In landen als Engeland en Scandinavie is deze vorm van wormbeleid al heel normaal, in Nederland lopen we op dat gebied een beetje achter.

Lijkt me ideaal. Denk dat ik dat met mn pony's ook eens ga doen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:38

in niet ieder middel zit ivermectine. wel in veel middelen maar zijn ook andere. kan een heel schema geen over wormmiddelen en dat zijn puur geregistreerde middelen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:45

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:53

Ik wilde ook de tip van Het Woud geven, maar die staat er al zie ik. Op die manier weet je zeker of en welke wormen ze hebben en kun je dus ook daadwerkelijk effectief ontwormen.

Citaat:
hoi!
Sara

Ik wil hier nog wel even op reageren, want als je op deze manier ontwormt dan heb je er niets aan. Als je een wormmiddel gebruikt op basis van ivermectine dan is dat maar 8 tot 10 weken werkzaam, eens in de 3 maanden heeft dus geen enkele zin, zo maak je de wormen alleen maar resistent. Dus als je ontwormt, moet je het wel goed doen. Bovendien moet je dan ook zorgen dat ze eens per jaar een middel tegen lintworm krijgen. Je kunt dus beter ook zo'n wormkit aan gaan vragen bij het woud.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 10:38

ik ontworm mijn pony meestal om de 2 maanden. het hoort eigenlijk oook zo dus om de 8 weken

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 10:40

Mijn paard wordt om de 2 maanden ontwormt, en dan telkens met iets anders

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:15

bij de meeste dierenartsen kan je schema's krijgen en zelfs jaarpakketten. het is niet alleen belangrijk dat je afwisselt, maar ook dat je de juiste werkzame stof in het juiste jaargetijde geeft. Sommige wormen zijn in bepaalde maanden actiever dan in andere maanden

oooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:42

Ja! Dat moet zeker! Natuurlijk zie je geen wormen in urine, die zitten in hun buik. En als een van je paarden wormen hebben, moet je alles wassen wat je bij ze hebt gebruikt, het is namenlijk heel besmettelijk!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:50

ontwormen moet wel,als een paard te veel wormen in zijn maag krijgt word ie ziek.om de twee maanden moet je een paard ontwormen

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:45

Ik doe de ponys meestal elke 3 maanden, soms iets eerder.