wat te doen tegen verveling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sumic

wat te doen tegen verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 11:06

Mijn ponies zijn ongeveer 3 weken geleden geschoren en hebben lekkere warme dekens op. Maar nu het zo koud is durf ik ze toch bijna niet buiten te zetten: 1: omdat ik bang ben voor een verkoudheid en 2: omdat ze hun energie kwijt moeten en de mafste bokkesprongen maken in een wei die levensgevaarlijk glad is. Ik probeer ze toch zo'n 1 a 2 uur per dag buiten te zetten ( naar gelang mijn eigen werkschema dit toelaat) (ze worden daarnaast 2x per week gelongeerd en 2x per week gereden)
Nu heb ik gisteren een lik-it houder gekocht om de stalverveling tegen te gaan (ze zijn ook al aan de houten balken tegen het dak aan begonnen). Vanmorgen was deze al bijna op..! En om nu elke dag een nieuwe likit erin te hangen wordt me een beetje te duur. Wat doen jullie, om de verveling tegen te gaan? alle tips zijn welkom!
Ze staan in ruime stallen en hebben contact met elkaar. ze krijgen 2x per dag ruim voldoende hooi en wortels. en maar een beetje brokken.

Judje

Re: wat te doen tegen verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:12

Je kan ze denk ik beter gewoon hele dagen buiten zetten, dan maar 1 of 2 uur per dag als het gaat om die gekke bokkesprongen. Juist als ze minder buiten staan dan normaal moeten ze alle energie van de hele dag in die 1 of 2 uurtjes proppen.
Over de verkhoudheid: daar heb ik het ook over gehad met mijn DA en die zegt dat kou helemaal niet erg is en dat ze voornamelijk verkouden worden van de regen wanneer ze zonder deken staan.

Misschien kan je van die speelappels en ballen neerleggen/hangen?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:17

Ik zet mijn paard nu ook alleen 3 uurtje binnen op het warmste deel van de dag. De wei ligt er ook gevaarlijk bij en ik vertrouw het niet om haar daar zeker snachts op te laten.
Ik probeer haar 2 maal per dag mee buiten te nemen, gewoon op de beton, even met haar te draven op goede vlakke plaatsen. En voor de rest krijgt ze ook gewoon hooi en wortels. Er hangt ook een voetbal in haar stal. Tot hiertoe verveeld ze zich nog niet te hard maar ik ben ook wel benieuwd naar dingen om je paard in de stal bezig te houden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:19

je kan wilgentakken erin hangen een gewoon zoutblok. een voerbal. mijn paarden gaan gewoon naar buiten omdat ze anders gewoon te gevaarlijk gaan worden

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:20

misschien wat vaker hooi voeren

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:23

Mijn paard staat gewoon van 10.00-16.30 uur buiten in de wei.
Ik denk hoe minder je ze buiten zet, hoe erger de gekke bokke sprongen worden.
Onze wei is nu ook bevroren maar ze letten heus wel op.
Elke dag een nieuwe Likit is ook helemaal niet goed voor je paard.
Zelfs iedere week een nieuwe is ook niet goed.
Misschien is het leuk om af en toe een eind te wandelen?
Of een lekkere buitenrit als dat mogelijk is!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:24

Ik ben het met Judje eens. Ze moeten écht meer naar buiten!

Je moet de oorzaak van stalverveling tegengaan... Het woord zegt het al.

superrizzoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:29

mijn pony's staan van 07:30 tot 16:30 buiten op een bevroren hobbelige wei.

ze weten precies waar ze kunnen rennen en waar ze voorzichtig moeten zijn dit omdat ze dagelijks buiten komen

als je ze binnen houd is een uitbarsting alleen maar groter

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:13

Meer naar buiten, ze hebben dekens op en er zijn wel meer paarden die geschoren zijn en toch onder een warm dek buiten staan, worden niet snel verkouden hoor Knipoog
En als je bang bent dayt ze gek gaan doen, longeer ze van tevoren eventjes. Als je ze vaker buiten zet worden ze vanzelf rustiger. Er veranerd dan ook wat in hun schema en dat is weer ter bevordering van de stalverveling.

Als je allemaal ''speeltjes'' ( voerbal, jolly bal ect.) in de stal legt kunnen ze zich net zo goed vervelen.

Mijn oplossing, zet ze wat vaker buiten geef ze wat hooi erbij dan kunnen ze wat lopen en knabbelen. Zijn zij ook weer tevreden Lachen
Voerbal in de wei houdt ook lekker bezig.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:34

Ik heb mij paarden nu van 9 tot 16 uur op de weide of in de paddocks. Ze weten zelf al waar ze maf kunnen doen. Ik heb er wel twee uit elkaar gehaald, want die wisten van geen ophouden. Deze paddock is nu gescheiden en ze lopen 2 aan 2. Denk dat hoe vaker je ze buiten zet, hoe beter het gaat. Mijn paarden zijn helemaal geschoren en voor verkoudheid ben ik niet bang. Laat maar lekker lopen, daar zijn ze voor gemaakt de peerdjes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:39

als je ze 1 a 2 uren buiten blijft houden dan blijven ze gek doen en springen,liever toch langer er uit .
dan is dat na die periode ook over en doen ze normaal, ook beter voor eventuele blessures he Knipoog

en tegen verveling ..als je ze dan toch binnen wilt houden moet je drastisch minderen met krachtvoer en meer hooi geven.
ook takken van berk,wilg kun je geven zodat ze darmee kunnen spelen.

en koud?
het is net 1 graad onder nul nu en zelfs de veulens bij ons op stal blijven snachts nog buiten.
dan moet jouw volwassen dier overdag met dikke dekens toch echt wel buiten kunnen staan Tong uitsteken

verkouden word je nog altijd van een virus en niet van een beetje kou..is juist gezond voor ze buiten!
lekker frisse lucht en geen stof van de stal Haha!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:39

Als je ze toch buiten zet, kun je ze beter hele dagen buiten zetten en niet 1 a 2 uur. Als je ze op stal houdt dan kun je misschien een grote liksteen (himalaya oid) neerhangen. Een lick-it hebben ze zo op Haha!
Geef ze een paar keer per dag hooi (indien mogelijk) en leg verschillende kleine hoopjes verspreid in de stal. Ook kun je een Jolly-ball op de grond leggen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:43

De enige manier is op de wei zetten zoals al eerder gezegd.
Asl je er goede dekens op hebt liggen worden ze echt niet zomaar ziek en kans op blessures heb je nou eenmaal altijd met een paard. Maar om hem daarvoor dan op stal te laten? Niet echt paardvriendelijk.
Hoe langer je paard stil moet staan hoe gekker de streken die paar uurtjes op de wei zullen worden.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 19:11

Bedankt voor al jullie tips en reacties.

Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat de ponies gewoon naar buiten moeten. In mijn geval betekend dat (3x per week) al om half 7 naar buiten en op zijn vroegst om half 6 weer naar binnen. ( ik moet vaak al om 7 uur werken en ben pas om half 7 's avonds weer thuis, mijn man zet ze 's avonds na zijn werk dan weer binnen) Het is een heel geregel wanneer je ze niet aan huis hebt staan. Maar daar kiezen we tenslotte zelf voor.

Verder krijgen ze al bijna geen krachtvoer, dus daar ligt het niet aan. Ik wandel wel met ze over het erf, om toch even die beentjes te strekken en we gaan minimaal 1 soms 2 x per week een buitenrit maken (ik men met ze). Ik zal ook eens proberen om een voetbal in een hooinet hoog op te hangen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:22

Zet die paarden toch buiten, hoe meer en hoe langer ze binnen staan hoe gekker ze iedere dag worden.
echt gelukkig worden ze ook niet van dat binnen staan.
Je kunt ze ook in een glazen kastje zetten.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:04

sumic schreef:
Bedankt voor al jullie tips en reacties.

Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat de ponies gewoon naar buiten moeten. In mijn geval betekend dat (3x per week) al om half 7 naar buiten en op zijn vroegst om half 6 weer naar binnen. ( ik moet vaak al om 7 uur werken en ben pas om half 7 's avonds weer thuis, mijn man zet ze 's avonds na zijn werk dan weer binnen) Het is een heel geregel wanneer je ze niet aan huis hebt staan. Maar daar kiezen we tenslotte zelf voor.

Verder krijgen ze al bijna geen krachtvoer, dus daar ligt het niet aan. Ik wandel wel met ze over het erf, om toch even die beentjes te strekken en we gaan minimaal 1 soms 2 x per week een buitenrit maken (ik men met ze). Ik zal ook eens proberen om een voetbal in een hooinet hoog op te hangen.

Je zult er wat voor over moeten hebben, zoals je zelf al zegt.
Ik zet de paarden soms ook al om 6.00 uur buiten omdat ik dan zelf weg moet en er anders niemand is die ze buiten zet. Zullen de paarden niet snel moeilijk om doen.
Succes!

Cassanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:23

Lekker naar buiten, dit weer is juist heerlijk voor ze!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 20:24

Vandaag meteen maar de proef op de som genomen en om 9.00 (moest laat beginnen vandaag) de paardjes buiten gezet. Mijn man heeft ze om half 6 vanavond weer naar binnen gehaald, hij kon ze bijna niet houden zo graag wilde ze naar stal! haha, verveeld zijn ze in ieder geval niet vandaag! Het is zo toch het beste, ze kunnen best wat hebben, maar dit is de eerste keer dat ik ze geschoren had en ik was misschien iets te beschermend... Bloos

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:41

Als ze een lekkere deken op hebben kunnen ze prima naar buiten, op stal is het meestal niet veel warmer en doordat ze op stal veel meer stilstaan krijgen ze het sneller kouder.
Door minder beweging is de bloedsomloop ook minder actief en hoe beter de bloedomloop hoe beter natuurlijk.
En dat ze graag naar binnen willen is omdat ze weten dat daar gevoerd wordt dat hebben ze allemaal.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:39

Nou, die van mij staan nu ook verplicht binnen. Ik ben niet bang dat ze kou vatten, maar ze zijn zo gek als een deur en totaal niet voorzichtig. Resultaat: ze toch buiten gezet de hele dag omdat ze dat normaal gewend zijn (komen dus iedere dag de hele dag buiten) en nu bij allebei grote stukken uit de hoeven gebroken omdat ze toch op de ongelijke bodem gaan galoperen en gek doen. Bovendien is mijn ruin totaal languit onderuit gegaan en zit vol schaafplekken... Zelfs als ze de hele dag buiten hebben gestaan beginnen ze om 5 uur nog eens een keer als gekken te rennen en te springen... Krachtvoer geef ik ze al bijna niet meer, alleen veel hooi/voordroog. En nu moeten ze dus gedwongen binnen staan omdat ze gewoon een gevaar voor zichzelf zijn. Ik ben eigenlijk tegen het de hele dag binnen houden van paarden en ik snap nu nog minder hoe mensen paarden 23/7 op stal kunnen houden. Die beesten worden dan toch knettergek? Zal blij zijn als het weer gaat dooien en ze weer lekker buiten kunnen spelen.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 11:58

die van mij ogen redelijk rustig in de wei, behalve in een flinke draf naar de achterkant van de wei, wanneer ik ze loslaat valt het voor de rest wel mee nu. Wel kwam ik er vanmorgen achter dat 1 ijzer wat verschoven is en ze nu ietsje gevoelig daarop loopt (misschien toch gekomen door een glijpartij..?) zondag hebben we wedstrijd, zoiets gebeurt alleen maar een dag van te voren.... Boos!

Cacharel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:39

Idd meer naar buiten.
Zoals de paarden bij ons op de manege moeten leren omgaan met bevroren ondergrond,slijk,...
Probeer eerst aan de hand dan zie je hoe ze reageren.
Daarna stilletjes opbouwen.
En lekker warm inpakken zodat ze het niet koud krijgen.
Ik leg een fleecedeken, een dik deken van 500gram en een nekstuk Tong uitsteken
En Hup de wei op !

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:00

Ik heb de ervaring dat paarden echt niet de moeite gaan doen om idioot te gaan lopen in een hard weiland... Gisteren liep ik met mijn bijrijdpaardje de bak in, die had ook een aantal dagen op de harde wei gestaan, en die begon gelijk al gek te doen toen ze de zachte aarde onder haar hoeven voelde.. Eenmaal weer thuis in de wei was er niks meer aan de hand!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:17

Ik snap echt niet dat je je paard gaat scheren,en dan een deken op gaan doen en op stal houden. Wat is dat toch raar! Laat je paard toch gewoon paard zijn en zet ze lekker buiten.
Hooi erbij en je hoort ze echt niet klagen hoor. Ze kijken heus wel uit als ze buiten lopen op de bevroren grond. Mijn paardjes weten niet beter. Mankeren echt nooit iets. Ze staan met soortgenootjes en kunnen rennen! En gek doen wat ze nodig vinden. Om hun energie kwijt te raken. Maak er toch geen barbypaard van! Zo bouwen ze nooit weerstand op tegen ziektes ,kou enz.....

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 13:40