Paard aan huis.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Glover

Paard aan huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 21:04

Ik ben wel benieuwd wie er hier allemaal hun paarden aan huis hebben staan of bij een boer ofzo.
In ieder geval dus niet op een privestal of manege.
Ik ben zelf geen fan van maneges en zou mijn paardje graag later ergens zetten waar alleen ik kom.

pink_lady

Re: Paard aan huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:11

Ik heb jaren lang gereden bij mensen die hun paarden aan huis hebben staan. Het heeft zeker voordelen, maar het wordt ook geïdealiseert... Je moet echt wel een boel aan onderhoud doen, en wat ik een nadeel vind is dat je toch meestal alleen bent ( heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen ) Heb mijn paard toch op een manege neergezet en dat bevalt echt heel goed, bijna alles wordt er voor je gedaan en als je ergens mee zit kun je altijd om hulp vragen.
Voordeel is ook dat je paard met meerdere in de wei staat, en voor de ruiter is het ook gezellig!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:28

Ben het er wel mee eens, het wordt wel geïdealiseerd.. Het is een hoop werk en vaak alleen. Je moet alles zelf doen, elke avond na het warm eten nog weer de deur uit om de paarden binnen te zetten en te voeren, stallen uitmesten, alles, boxen, stekken e.d. onderhouden. Je moet ook alles zelf aanschaffen, dat is ook wel duur..
Natuurlijk is het wel heerlijk om uit het raam te kijken en je paarden te kunnen zien, je mist geen moment van ze.. Je kunt ze goed in de gaten houden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:06

Ik heb ze ook thuis staan en vind het heerlijk. Ik doe alles zelf en dat geeft natuurlijk wel een hoop werk en 'verplichtingen'. Al zie ik dat zelf niet zo. Ik vind het heerlijk om er meebezig te zijn. Tuurlijk zijn er momenten dat ik niet zo'n zin heb om weer naar buiten te gaan, maar als ik er eenmaal ben vind ik het eigenlijk altijd juist wel weer fijn. En ik vind zelf nou eenmaal dat ik mijn paarden het beste verzorg. Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:10

ik heb ze bij mn opa en oma taan 2 km verderop. het voordeel heerlijk alleen kan doen en laten wat ik wil heb mooie stallen en mn paarden taan er altijd bij zoals het moet dus dik pak stro en voldoende voer. hoef niet te zeuren of ze niet wat meer kunnen krijgen heb ook geen beperkte tijden dat ik er wel of niet kan komen.
nadeel ik voer ze zelf en zorg zelf voor mn hooi, stro en voer en als ik een keertje ziek ben of weg wil moet je altjd vervanger regelen(gelukkig doet mijn pa dit).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 09:53

Die van mij staat op een weitje met paddock en uitloopstal, samen met één ander paard. De eigenaresse van het andere paard komt een keer per dag voeren, en ik voer de andere keer.
Het is echt heerlijk, ik vind het zeker ideaal Ja
Het is helemaal niet veel werk bij ons. M'n paard heeft alleen rubberen matten in de stal, dus dat hoef ik alleen soms met de bezem schoon te vegen. De mest leggen ze op een paard hoopjes altijd op dezelfde plekken buiten in het zand, dat is zo opgeruimd. Even een emmer voer geven, water bijvullen, en verder hoeven we eigenlijk niks te doen. 's Morgens zetten we het hek naar de wei open, en 's avonds komen ze zelf de paddock in, hooi eten, en kunnen we de poortjes dichtdoen.
Echt heerlijk, ook voor de paarden, en lekker rustig Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 09:57

nu staan de paardjes nog aan huis
dit heeft zo zijn voor en nadelen
dadelijk staan de paardjes op een zeer kleinschalige
pensionstal alwaar ik een stukje eigen weide en loopstal krijg
dat heeft ook zo zijn voor en nadelen Knipoog

veel mensen idealiseren het aan huis hebben van de paarden
aan huis hebben betekend alles zelf doen
dat is erg fijn , als je altijd thuis bent zoals ik
of je moet een verzorger/bijrijder hebben
wat wel weer inhoud vreemden op je erf al dan niet met aanhang ..

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:04

Mijn zus heeft onze paarden aan huis staan, ideaal.
Op marktplaats zocht ik naar een stalling, mijn gevoel zei sterk dat ik moest kijken naar een bepaald advertentie dat op marktplaats stond. In deze advertentie stond dat je per ingang van mei 2007 ook een appartement kon huren.

Ik belde mijn zus meteen omdat zij zoekende was. Dit was voor het ideale stekkie.
- onze paarden aan huis
- wonen op een mooie ruime boerderij
- kinderen van haar dochter de leeftijd.

Wat wil een moeder nog meer.
Ik maak gebruik van haar appartement wanneer ik op stal om de paarden te verzorgen.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:08

Ik heb ze aan huis.
Inderdaad het heeft zo zijn nadelen.
Maar de nadelen wegen voor mij niet op tegen de nadelen.

Ik heb wel het geluk dat iedereen hier in huis besmet is met het paardenvirus.
Alle verzorging en onderhoud doe ik samen met manlief en mijn dochter poetst graag paarden Knipoog

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:17

Ik heb mijn paarden aan huis.
Het heeft voordelen, maar ook nadelen.

Ik ben blij dat ik mijn paarden goed in de gaten kan houden en dat ik precies weet wat ze doen, eten en hoe ermee omgegaan wordt. Ook kun je zelf beslissen hoe lang en wanneer ze naar buiten gaan, hoeveel hooi en vlas ze krijgen enz. Als je paard medicijnen moet hebben, weet jij ook zeker dat hij/zij ze krijgt. Kortom alles wat ermee gebeurd weet en beslis je zelf.
Je bent veel meer bij je paard en hebt een veel beter contact, vind ik zelf. Je mist geen enkel moment.
Je hoeft geen 10 km te rijden voordat je bij je paard bent, je stapt de achterdeur uit en loopt 10 meter Knipoog

Wat ik als een nadeel ervaar is dat ik niet de faciliteiten heb die je wel op een goede pensionstalling zou hebben. Geen warm water uit de tuinslang en geen solarium (is echt een gemis bij een schimmel). Geen binnenbak, wel één binnen trailer-bereik waar ik altijd kan rijden, dus dat is geen ramp.
Ookal heb je weinig tijd, er moet behalve rijden, nog veeel meer werk gedaan worden. Als je een dagje/weekendje/weekje weg wil, moet je iemand anders regelen die voor de paarden kan zorgen.

Toch kunnen de nadelen voor mij niet op tegen de voordelen en zou ik het niet meer anders willen!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:32

Bij mij zijn er vast ook meer voordelen dan nadelen, want anders stond Tea nog wel op pension, hihi..
Ik vergeet wel eens wat de voordelen zijn, vooral als het regent..

Maar ik bepaal alles zelf, wanneer, wat, hoe e.d. Je hebt overal volledige controle over en je mist inderdaad niets..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:38

Sylviaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:52

Thuis is wel fijner maar niet iedereen kan dit zich veroorloven. Bij mij is dit wel het geval en ik vind het wel prettig! Dan is je paardje altijd bij je.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:02

Ik vind het aan huis hebben staan van de paarden echt ideaal,
maar ik ben het er wel mee eens dat het wordt geidialiseerd. Niemand die voor je voert, ze binnen of buiten zet, de stallen doet en noem maar op. Iets kapot? Niet vragen, zelf maken! Het onderhoud en het zelf maken.
Daarnaast zijn de faciliteiten op stallen vaak beter en ken ik genoeg ruiters die oa geen genoegen nemen met alleen een buitenbak.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:11

je kan je eige regels bepalen en dat si goed je houd alles zelf in onderhoud

als je echt van paarden houd moet je dit geen probleem vinden.
lijkt me wel verstandig op misnt 2 paarden te hebben zodat je paard een maatje heb. misschien de andere paard van een ander eigenaar/res? die dan je mee kan helpen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:23

Judje schreef:
Ik vind het aan huis hebben staan van de paarden echt ideaal,
maar ik ben het er wel mee eens dat het wordt geidialiseerd. Niemand die voor je voert, ze binnen of buiten zet, de stallen doet en noem maar op. Iets kapot? Niet vragen, zelf maken! Het onderhoud en het zelf maken.Daarnaast zijn de faciliteiten op stallen vaak beter en ken ik genoeg ruiters die oa geen genoegen nemen met alleen een buitenbak.

En laat ik dat nou het allerfijnste van het hebben van dieren bij huis vinden!
Inderdaad...als er iets kapot is moet je het zelf repareren. Maar wel op mijn manier, op mijn moment..... en de reden dat iets kapot gaat...is ook je eigen schuld en niet de laksheid van een ander...

Voorbeeld: ik had eerst in mijn vorige woonplaats de paarden op een stuk grond van de gemeente waar 22 weides waren, waar ieder een eigen stukje had met eigen stal. Op zich al best heel leuk. Maar de mesthoop was gezamenlijk. En daar begint dan de ellende: je voorganger gooit zijn mest zo van zich af, boven op de plank, zodat jij eerst de mest van een ander naar boven kunt scheppen...om vervolgens je eigen mest ook omhoog te scheppen (wat normaal is, is de afspraak) en dan vegen...incl. de rotzooi van een ander...
Daar werd ik zo moe van.... En temeer omdat ik dan het volgende wel eens zag als ik lopend naar mijn weide was (dan zagen ze geen auto staan): dan zag ik een andere weidebewoner met de kruiwagen aankomen, om zich heen kijkend, denkend dat niemand het zag...en hop...gooi maar neer je rotzooi en gauw wegwezen. In het begin sprak ik mensen dan aan...maar je voelt je uiteindelijk zo'n zeur...ook al zat ik in het bestuur en mocht ik leden aanspreken op dit gedrag....je werd er zo zat van dat het nodig was.
Nu zijn we sinds vier maanden verhuisd. Ik was al gewend om zelf voor al mijn dieren te zorgen (paarden, geiten, schapen), maar hou nu tijd over, omdat ik alleen mijn eigen dingen maar hoef op te ruimen. Mijn eigen mesthoop netjes houden...waar niemand anders troep maakt....etc.. En dat vind ik heerlijk.
Ik vind het verzorgen, prutsen bij de stal, knutselen aan je omheining, kunstmest strooien, etc. overigens sowieso de helft van mijn plezier van het hebben van paarden. Ik moet er niet aan denken dat ik op een pensionstal stond en deze dingen niet meer deed. Ik heb werk waarbij ik vaak nogal veel denkwerk moet verrichten. Dus voor mij is dat heerlijk om met dat soort "domme" klusjes even mijn verstand op nul te zetten.
Dus...ik zie er geen enkel nadeel aan! Voor mij is het een way of life.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:31

@polly2: begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het ook heerlijk alles om zelf te doen, op mijn manier en op mijn tijd. En inderdaad, de enige rotzooi die je op hoeft te ruimen is die van jezelf.
Wat ik alleen wil zeggen dat een deel van de paardenliefhebbers die geen paarden aan huis hebben vaak het beeld idealiseren, al is het niet voor iedereen een probleem, maar ik ken er ook genoeg die niet die moeite willen doen en blij zijn hun paard alleen te pakken voor de training of de wedstrijd.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:47

Judje schreef:
@polly2: begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het ook heerlijk alles om zelf te doen, op mijn manier en op mijn tijd. En inderdaad, de enige rotzooi die je op hoeft te ruimen is die van jezelf.
Wat ik alleen wil zeggen dat een deel van de paardenliefhebbers die geen paarden aan huis hebben vaak het beeld idealiseren, al is het niet voor iedereen een probleem, maar ik ken er ook genoeg die niet die moeite willen doen en blij zijn hun paard alleen te pakken voor de training of de wedstrijd.

Ja...die ken ik ook. Maar die hebben de paarden ook niet bij huis. Die staan op een pensionstal. Ik neem aan dat mensen genoeg zelfkennis hebben om in te schatten of ze al dat werk ook willen. Maar ik begrijp wat je bedoelt. Het is veel werk en veel verantwoordelijkheid. Dat moet je wel willen en leuk vinden, anders hou je het niet vol.

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 08:51

MysticTinker schreef:
Die van mij staat op een weitje met paddock en uitloopstal, samen met één ander paard. De eigenaresse van het andere paard komt een keer per dag voeren, en ik voer de andere keer.
Het is echt heerlijk, ik vind het zeker ideaal Ja
Het is helemaal niet veel werk bij ons. M'n paard heeft alleen rubberen matten in de stal, dus dat hoef ik alleen soms met de bezem schoon te vegen. De mest leggen ze op een paard hoopjes altijd op dezelfde plekken buiten in het zand, dat is zo opgeruimd. Even een emmer voer geven, water bijvullen, en verder hoeven we eigenlijk niks te doen. 's Morgens zetten we het hek naar de wei open, en 's avonds komen ze zelf de paddock in, hooi eten, en kunnen we de poortjes dichtdoen.
Echt heerlijk, ook voor de paarden, en lekker rustig Lachen

bij mij is het net hetzelfde, maar ik sta dan wel gewoon alleen met m'n 3 paardjes
de wei is vlak naast m'n lesgever en heel dicht bij vrienden van me!

vanaf februari gaan m'n vriend en ik een huisje huren met een heel stuk grond eraan, misschien kunnen ze dan wel "thuis" overwinteren Knipoog
Maar ben nu ook al best tevreden Ja

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:05

Mijn twee paarden staan ook aan huis.
Het is best veel werk: onderhoud van de weides (ca. 2 ha), stallen, voeren, hooien, uitmesten, voeren, binnen en buiten zetten en ga zo maar door.
Maar aan de andere kant: ik heb niemand die zeurt dat ik dingen niet volgens hun zin doe, kan zelf mijn voerbeurten bepalen, heb mijn paarden zoveel mogelijk buiten staan (wat ik dus heerlijk vind voor ze), heb mijn EIGEN spullies op mijn EIGEN plaats, hoef niets achter slot en grendel te leggen omdat anders stalgenoten ermee vandoor gaan en dat zijn nog maar een paar redenen om je paard aan huis te hebben.

Als ik ze niet aan huis zou kunnen hebben, zou ik uberhaupt geen paarden van mezelf willen.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:03

Tot mijn 18e heb ik altijd paarden aan huis gehad. Dat was ideaal. Daarna heb ik eerst op paarden van anderen gereden en daarna gebruik gemaakt van pensionstallen. Met een drukke baan was een stalling buitenshuis op dat moment de ideale oplossing. Ik heb dat met veel plezier een jaar of 6 zo gedaan. Toen de kinderen geboren werden heb ik het paard dat 10 km verder op pension stond verkocht. Tot mijn grote verdriet was het gewoon niet te doen. Ik woonde midden in een stad. Zes jaar later ben ik verhuisd naar een huis met enorme tuin. Ik ben toen begonnen met het berijden van paarden van mensen in ons dorp (op verzoek). Dat is heel leuk, maar niet ideaal. Met daarbij gezin en werk is het moeilijk zo te combineren dat iedereen tevreden is. Inmiddels heb ik een veulen gekocht en zijn we onze tuin aan het afzetten, zodat hij hier aan huis kan staan. Echtgenoot en kinderen zijn inmiddels ook geinfecteerd met het paardenvirus dus dat is te doen. Ik heb verschillende mogelijkheden om ons paard te stallen, maar geef de voorkeur aan aan huis.

Ik geloof dat de voordelen van het wel of niet aan huis houden van een paard heel erg afhankelijk zijn van je persoonlijke omstandigheden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:10

imker schreef:
Als ik ze niet aan huis zou kunnen hebben, zou ik uberhaupt geen paarden van mezelf willen.

Hier ben ik ook achter gekomen.
Ik had tot vorig jaar geen eigen paarden, maar nu dus wel en aan huis.
Wat ik merk is dat je een groot deel van je leiderschap al bepaald met binnen- en buitenzetten en voeren enzo en dat geklooi heb ik dus niet meer met poetsen en tijdens trainingen. Haha! Nu ik ze aan huis heb, merk ik pas het verschil waar ik mij eerder niet eens bewust van was!

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:18

Mijn paard heeft in het begin eerst ergens anders gestaan.
maar staat nu gelukkig ook achter thuis samen met onze schet.
En ja tuurlijk heeft het ook wel zo zijn nadelen,maar vind het toch heerlijk om al mijn diertjes bij me te hebben.En dat als ik uit mijn raam kijk daar mijn toppers zie staan.

Ikkuh_Rolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:22

Mijn pony staat bij ons achterthuis.
Het is erg makkelijk je hebt er altijd zicht op en je kunt erheen wanneer je wilt.