2 paarden in 1 stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariekexzita

2 paarden in 1 stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 08:36

Hallo Pling ,

Ik heb een vraag wij hebben een stal van 3,5 bij 5, een behoorlijke grote stal dus..
Kan een kwpn-er, ze is heel lief, met een mini shetje samen in de stal staan?
hebben jullie daar ervaring mee?

alvast bedankt!

Hilde_q

Re: 2 paarden in 1 stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 08:37

2 pony's van dezelfde maat zou ik nog aandurven maar 2 met zo'n groot verschil in lengte zou ik niet doen

Je kwpn moet een keer uithalen en je mini-shet heeft een flinke trap te pakken Lachen

Maar je moet het natuurlijk zelf weten Lachen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:39

Als het een dichte stal is zou ik er mee uitkijken, idd om dat het hoogte verschil zo groot is. Als het een loopstal is, dus dat ze naar buiten kunnen, dan kan het goed, stel dat ze dan ff ruzie krijgen, dan kan het kleine ding iig vluchten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:47

Hangt erg van de paarden af. Van beide en hoe ze reageren op elkaar.
Zo heb ik een tijd m'n mini shetje bij m'n kwpn-er gezet.(stal 3 bij 6) Dat ging goed. Na de verbouwing stonden ze een periode niet meer bij elkaar. Daarna weer geprobeerd (stal 3 x 5) en toen ging het niet meer. Paard was dominanter geworden.
Heb eerder een mini gezien bij een kwpn-er in een box van ruim 3 x 3 en dat ging goed.Waren dikke maatjes...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:50

misschien een optie om een gedeelte af te zetten van de stal met een balk waar shetje onder kan maar paard niet. Dit zodat ze in geval van nood veilig kan staan maar dat ze toch ook bij elkaar kunnen?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:50

Je zou ook een lage afzetting in de stal kunnen overwegen. Dan kunnen ze knuffelen en neuzen, maar hebben ze toch een eigen plekje. Of dit kan kun je het beste zelf beoordelen, jij weet hoe rustig of druk je paard op stal is Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:55

zelfs met lage afscheiding kan de kwpn er altijd bij de shet als ie kwaad wil.
ik heb mijn shet eerder wel bij een oude b pony in een gewone paardenbox gehad, dat ging heel goed,
maar met zo'n hoogte verschil zou ik uitkijken.
alhoewel, merries met veulens kunnen ook goed samen in een box..
het ligt er denk ik aan hoe de paarden op elkaar reageren..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:00

Ja maar ik denk dat merrie's ook een andere band hebben dan paarden die gewoon goed bevriend zijn. Ik had mijn c pony van 136 ook bij mijn shet in de stal staan van 3x5. Dit ging erg goed,maar ondanks dat hadden ze heel af en toe geen zin in elkaar en dan was het fijn dat de shet bij de deur haar hooi kreeg, zodat ze op zulke momenten even naar buiten kon.

Hoe hoog is je kwpner en hoe hoog is je shetje?

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:03

Ik heb een inloopstal van 5 bij 7 ongeveer (denk ik, schatten is niet mijn grootste kracht Bloos ).

Die zit niet vaak dicht, maar soms is het nodig (denk aan oudjaarsavond of werkzaamheden in het weiland waarbij de ingang openstaat). Er lopen een Welsh A pony, een Haflinger en een minishet in mijn land.
Pas geleden heb ik ze een paar uur opgesloten. Ben toen stiekem gaan spieken of het goed ging (ze moesten in het begin nogal wennen aan elkaar, dat ging niet zonder slag of stoot) met name tussen de shet en de haflinger.
Het ging prima Haha!

Ze staan overigens wel vaker tegelijk in de stal, maar dan is de deur open en kunnen ze zo weg Knipoog

Ik vindt wel dat je, voordat je dit gaat proberen, de beestjes aan elkaar moet laten wennen. En dan niet 1 dag, maar zeker 14 dagen. Gewoon hele dagen (en nachten) samen in een weiland (of paddock) zetten. Pas als het daar helemaal goed gaat, kun je ze samen proberen te stallen.

Succes!

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:04

1 van mijn paarden staat ook samen met onze minishetlander kan je vertellen ze kan absoluut niet meer zonder hem als hij nog op de wei loopt en zij staat binnen word ze onwijs onrustig.. Tuurlijk het is af en toe wel haat en nijd maar dat heb je met alles wel vind ik.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:06

Mijn shet en kwpn'er staan bijna nooit op stal maar altijd samen buiten.
Als het heel hard regent staan ze weleens binnen en dan samen in 1 stal.
De stal is 3,5 bij 4 meter.
Dit gaat erg goed. De paarden kunnen het heel goed met elkaar vinden.
Ik zou er alleen niet voor kiezen als ze lang in de stal staan.
Mijn kwpn'er is ongeveer 1.65 en de shet 90 cm.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:11

mijne staan met zn 2e in een inloopstalletje,, er is genoeg ruimte enzo. Dus geen probleem. Het zijn 2 Foresters en ze kunnen erin als ze willen. Dat doen ze ook uit zichzelf dus lijkt mij niet dat het te klein is Tong uitsteken

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:16

volgens mij kan het wel hoor!
wij hadden altijd een haflinger en een shetlander in 1 stal (een gewone,.. ik weet niet hoe groot hij is)
maar tegenwoordig slaapt hij buiten omdat hij altijd de waterbak en de voerbak door de stal gooit Sigaar hij heeft vacht zat Clown

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:32

joyce83 schreef:
misschien een optie om een gedeelte af te zetten van de stal met een balk waar shetje onder kan maar paard niet. Dit zodat ze in geval van nood veilig kan staan maar dat ze toch ook bij elkaar kunnen?

Dit vind ik echt een geniale oplossing!
Zo kunnen ze wel altijd bij elkaar, maar kan de shet ook buiten schot-bereik blijven! Pling

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:33

ik zou ook iets in de stal maken zodt ze elkaar kunnen zien, maar niet aan elkaar kunnen
mocht de een de ander trappen, kan hij anders geen ene kant op.vooral zon ukkie, bij groot paard

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:37

Als ze goed met elkaar overweg kunnen dan zou ik het wel doen. Maar mijn paarden trappen dan ook niet naar elkaar; mochten ze echt nijdig zijn dan maken ze dat wel duidelijk door te dreigen of desnoods even te happen naar de ander. In een stal van jouw formaat kunnen ze elkaar wel ver genoeg uit de weg gaan vind ik. Als je ze goed aan elkaar laat wennen en zorgte dat je op twee uiteen liggende plaatsen voert dan zal het wel kunnen denk ik. Maar dat kan alleen jij beoordelen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:38

Wij hebben een Fries van 3,5 en eentje van ruim een half jaar samen, ruin en hengst. Gaat perfect zo, we hebben tijdelijk geen stallen genoeg. Maar mijn merrie van 1,5 kan ik echt niet bij de half jarige in de stal zetten. Met merries zou ik er heel erg mee uitkijken, en ook paarden die trappen. Ik weet 100 % zeker dat mijn 3,5 die ander nooit zal aanvallen
Laatst bijgewerkt door Daisies op 13-12-07 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:40

Ligt inderdaad aan de paarden. Ik heb een stal van 3x6 (vroegere kraamstal) en daar zou ik ook zo m'n 2 KWPNers samen in zetten. Maar dat is omdat ik weet dat ze niks doen naar elkaar.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:22

Ik heb voorheen mijn pony (1.43 meter) met een shet gehad en dat ging goed. (stal +- 4 x 4)
Nu staat mijn pony in een stal van +- 4,5 x 4,5 samen met een kleine van 1.25 meter en dat gaat prima.
Ook heeft ze even met mijn paard in de stal gestaan en ook dat ging super.
Ze kunnen goed met elkaar overweg en ze hebben veel ruimte.
Mijn paard en mijn kleinste gaan weer absoluut niet samen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:27

kwa ruimte kan het wel hoor al was het fijner geweest als ze een kleine uitloop hebben, zo heb ik het met mijn 2 jonge paarden ook altijd gedaan, je zou het gewoon even moeten proberen of ze geen ruzie krijgen als ze samen staan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:29

Ik heb mijn arabier 1.50 en mijn shet 90cm bij elkaar in de stal staan, de stal is 3*4 meter en ze kunnen samen liggen en dat gaat prima.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:26

Judje schreef:
joyce83 schreef:

Dit vind ik echt een geniale oplossing!
Zo kunnen ze wel altijd bij elkaar, maar kan de shet ook buiten schot-bereik blijven! Pling

De shet zal altijd ff naar de andere kant gaan,want wie weet ligt daar wat lekkers Haha! Tong uitsteken , waardoor hij altijd in een vervelende positie kan komen en klappen kan krijgen.

Mijn ervaring was dat toen m'n shet de dominatste was, het goed ging.

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 15:10

Heel erg bedankt voor jullie reacties!! Mijn paarden staan alleen 's avonds op stal.. en daarna gaan ze de wei in. Mijn kwpn-er is wel de leider(van de 3 Tong uitsteken) Maar is op een of andere manier gek op kleine paardjes. Voor die paardjes maakt ze een uitzondering!! Ik denk niet dat ze zo snel hapt of bijt, hoogstens perongeluk ofzo.. eigenlijk ging het vooral daarom..

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 15:10

maar ze hebben echt geen machten strijd ofzo!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:35

Als ze goed met elkaar kunnen (dus altijd bij elkaar staan en elkaar aan kunnen raken zegmaar, zonder dat er wat gebeurd) en als niet 1 pony al het eten op eet zou eten zou ik het wel proberen hoor.