Kun je een paard te lang of te vaak onder het solarium zette

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perla

Kun je een paard te lang of te vaak onder het solarium zette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 22:21

mijn vraag als je een paard lang en of vaak onder het solarium zet kan hij hier dan schade van krijgen?

Axel_Clauw

Re: Kun je een paard te lang of te vaak onder het solarium zette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:30

Ik heb werkelijk geen idee, volgens mij kan het niet schadelijk zijn aangezien het juist heerlijk voor de spieren is maar met zekerheid kan ik het je niet zeggen Knipoog

Ik houd dit even in de gaten

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:31

Als ie een bruin krokant korstje krijgt staat ie er te lang onder.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:32

Geen idee, wij hebben op stal wel een solaroium, maar ik gebruik hem nooit Clown

Zet je jij iedere dag je paard er uren onder dan?

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 22:33

nee, ik zet mn paard er elke dag onder soms een uur meestal korter

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:34

Tinkerloos schreef:
Als ie een bruin krokant korstje krijgt staat ie er te lang onder.

ahahahahahwhwahahahahahahahahahahaha ROFL mooi gezegd Clown
Teveel van iets is sowieso niet goed ik weet niet of dit hiervoor ook geldt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:37

Perla schreef:

En waarom zolang als ik vragen mag?

De meesten bij ons op stal die dat ding wel gebruiken zetten hun paard er 20 minuten onder. Dat lijkt mij dan ook ruim voldoende.

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:39

Ineke2 schreef:
Perla schreef:

De meesten bij ons op stal die dat ding wel gebruiken zetten hun paard er 20 minuten onder. Dat lijkt mij dan ook ruim voldoende.

Uur vind ik ook wel erg veel, bij ons is het 10 minuten voor 1 muntje geloof ik Clown

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 22:40

omdat ze nog niet droog was! mensen hier op stal zetten ze er soms nog langer onder

verder heb ik niet zoveel ervaring met die dingen wel weet ik dat de witte lamp op langere duur schadelijk kan zijn omdat die te heet is maar het gaat nu ff om de rode lampen

ps hier werken we niet met muntjes dus Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:19

Is je paard nat omdat je hem dan gewassen hebt of van het zweten?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:36

Wat is mijn paard toch een verschrikkelijke stumper, altijd buiten, geen solarium, Ik denk dat zn spiertjes zo lekker los blijven omdat ik hem verteld dattie anders ook geen eten meer krijgt......... Duivel (sorry, kon het even niet laten, zat van je schimmel? Zet m 3 uur int solarium, heb je een bruine*grins*)

JSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:54

whahaha van schmmel naar vos in 3 uur Haha!

wij hebben er ook1 op stal maar ik kijk er niet naar om k zou niet eens weten waar ie voor is.... ... ... waar is ie voor?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:59

Axel_Clauw schreef:
Ik heb werkelijk geen idee, volgens mij kan het niet schadelijk zijn aangezien het juist heerlijk voor de spieren is maar met zekerheid kan ik het je niet zeggen Knipoog

Ik houd dit even in de gaten

De warmte van een solarium komt niet bij de spieren hoor. Het is lekker om onder te vlechten als het koud is of om je paard er onder te laten drogen maar verder doet een solarium niet veel.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:05

Meeste solariums hanteren een max. van 20 minuten. Anders staat je paard toch behoorlijk te "verbranden" om het zo te zeggen. Ga er zelf maar eens onder staan..te lang is natuurlijk nooit goed! Kan zijn dat jullie zwakkere lampen hebben, maar een uur is zowieso veels te lang.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:07

Als je je paard eronder zet om lekker los in de spieren te worden,zou ik zeker geen uur doen.
Dan is het hele paard zo opgewarmd,dat als ie eronder uit komt het paard snel afkoeld,en dan krijgen de spieren juist een verkramping ipv. soepel te blijven.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:01

Een uur?! Dat vind ik best lang, zoals de meeste zeggen 20 minuten max. Als je hem hebt gewassen kan je de overtollige nattigheid misschien beter met een handdoek opnemen als je het gebruikt om hem te drogen, hetzelfde geld voor als hij zweet maar dan met stro dan ff eronder.

Ik weet niet of ze er serieuze schade aan over kunnen houden, maar het lijkt me niet echt heel fijn voor hun huid zolang en evt paar keer per week, nee.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:06

Ik zet mijn paard af en toe onder het solarium, 15 minuutjes. Ik denk dat veel langer voor een paard ook niet prettig is. Ga maar na als je zelf lang onder een warmte lamp zit, dan kan je huid ook gaan prikkelen e.d. Verder weet ik ook niet of het echt schadelijk is. Ben er stiekem nu wel nieuwschierig door geworden, ik ga eens even googlen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:11

Een solarium met rode lampen is wel degelijk voor de spieren bedoeld. Die met witte lampen is puur voor opdrogen.

En ik heb wel degelijk het verschil gemerkt in mijn training toen ik even een stapje terug moest doen in de training. Het is een hele fijne en prettige ondersteuning.

Maar EEN UUR?!! Jeetje zeg, vind ik echt wel héél erg lang hoor en zoals al gezegd werd: dan is hij zo opgewarmd dat hij erna veel te snel afkoelt en dat is niet goed hoor! Staat jouw paard niet gigantisch te bewegen onder dat ding na een twintig minuten?
Die van ons is vrij nieuw maar paarden staan er max een kwartier onder (8 minuten per keer). Ik zet mijn eigen paard er maar die maximale 8 minuten onder en dan nog niet eens dagelijks!

Bel anders eens zo n verkoper van die apparaten? Misschien kan die het je vertellen want ik zou het officiele maximum ook zo niet weten maar een uur vind ik echt wel heeeel erg lang klinken hoor, bijna bij het absurde af...maar wie weet, doe het verder geen schade maar als ik zo logisch nadenk doet een uur eerder schade dan voordeel...

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 23:09

ik zet haar er nu niet meer een uur onder maar dat was toen ze nog langere haren had heb dr nu geschoren Haha!

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:38

wij hebben er ook 1 en dara moet je een muntje in doen en dan staat het paard er ongeveer 10 min. onder maar ik merk zelf als ik hem ook ga poetsen enz onder het solarium dat ik ontzettende las van mn ogen krijg als ik er onder weg stap ( ook rode lampen) dus volgens mij kan dr ook wel iets kwaad er aan!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:13

Ineke2 schreef:
Perla schreef:

Ligt heel erg aan het solarium.
Op mijn oude stal was een kletsnat (gewassen) paard met een kwartier kurkdroog en warm.
Op mijn huidige stal is hij na een uur nog wat nat. Dat solarium is gewoon niet zo sterk.

Ik plan nu ook in dat ik na het rijden paard onder het solarium plant en daarna een ander paard ga rijden, dan eerste paard op de trailer en andere paard onder de lampen. Eerste paard wegbrengen (ca. 30-40 minuten rijden met trailer heen en terug), nog wat drinken en dan hebben ze allebei ongeveer een uur er onder gestaan.

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:08

Ik zet mijn paard eronder tot hij droog is. Langer is geloof ik niet goed. Jij gaat ook niet voor de verwarming zitten als je het al warm hebt..

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:14

Ik weet niet of 't echt schadelijk is, maar zolang zou ik nu ook niet doen. Al was het maar om een beetje leuk te blijven tov jouw paard. Moet je eens zelf een uur in een kleine ruimte gaan staan zonder te kunnen bewegen... Lijkt me niet zo leuk.
Verder moet ik zeggen dat een paard op regelmatige basis wassen (zeker met shampo's) naar mijn mening niet goed is voor de vacht van jouw paard, want je wast er de natuurlijke beschermlaag van af.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:21

Met paarden en een solarium heb ik geen ervaring. Maar wij hadden thuis zo'n lamp voor mensen. Echt heerlijk als je spierpijn hebt ofzo, maar na een kwartietje moest hij uit, dan was het echt niet lekker meer. Ik kan me zo voorstellen dat dit voor paarden ook geldt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 09:02

Voltigeur schreef:
Moet je eens zelf een uur in een kleine ruimte gaan staan zonder te kunnen bewegen... Lijkt me niet zo leuk.
Verder moet ik zeggen dat een paard op regelmatige basis wassen (zeker met shampo's) naar mijn mening niet goed is voor de vacht van jouw paard, want je wast er de natuurlijke beschermlaag van af.

Och, het solarium is geen afgesloten ruimte hoor Haha! Als hij daar niet onder kan kan hij ook niet op de poetsplaats en ook niet op stal staan. Het is geen floating tank Clown

En over het wassen: mijn paard heeft die natuurlijke beschermlaag ook niet nodig, die staat buiten met een waterdicht dekentje Clown De vacht knapt er wel van op, die ziet er schitterend glanzend uit Vork