Zand in schuilstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Zand in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 20:29

Ik wil graag weten wat jullie ideeen zijn.

Wij hebben in de schuilstal gewoon Hemperade liggen maar zijn nu om de haverklap de stal aan het leeg halen omdat hij steeds met blubber benen naar binnen loopt en daardoor de stal dus een smeerboel word.

Heeft iemand misschien andere ideeen?

Hij moet wel gewoon lekker kunnen liggen.

Zou misschein een laag wit zand een oplossing zijn? Iemand daar ervaring mee?

Sappos

Re: Zand in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:35

Het lijkt me dat dat op een gegeven moment ook blubber wordt of niet? Is vlas of mot niks? Naja het wordt allemaal nat waarschijnlijk omdat ze telkens in en uit blijven lopen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 20:37

Ja zand kan je er gewoon uit scheppen naar buiten natuurlijk. Kwa kosten maakt het weinig uit aangezine we makkelijk aan zand kunnen komen.

Naar mijn idee word zand veel minder snel vies dan hemperade of wat anders, maar heb het nog nooit gebruikt dus vandaar ook de vraag. Vlas word naar mijn ervaring nog sneller vies.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:41

Ja ze blijven natuurlijk met hun moddervoeten naar binnen lopen ( leer ze voeten vegen Pling ) Tja je kan het proberen. Ik weet niet hoe groot de stal is dat je misschien het begin van de stal zand kan doen en nog een klein laagje stro of hemparade.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 20:43

Wat zal het zijn zo ongeveer 3 x 3.5 denk ik. Daarvoor wel een stoepje maar hemperade neemt alle nattigheid en blub van de benen op.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:44

Ik denk dat je het moet oppotten, misschien met stro. zodra je een lekkere
laag hebt kun je er zand op storten. ligt je pony iig zacht en droog.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:44

Tja erg lastig. Dan is alleen zand waarschijnlijk het beste zolang het niet super modderig wordt door het in en uit lopen heb er geen ervaring mee. Nelson en Femur liepen ook wel telkens in en uit maar daar had ik geen last van (en hun stal is 3x8 dus ietsje groter) Ze liepen wel telkens stro naar buiten maar voor de rest valt het wel mee

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:46

iK heb vlas (mijn ervaring is dat vlas meer kan opnemen en schoner blijft dan hemparade) en stro in de schuilstal, ze lopen wel zand naar binnen (of vorig jaar modder) maar door 2 maal daags het voorste stuk bij de deur, (halve meter) vrij te maken, modder naar buiten en vlas naar binnen (als het gemengd is alles naar buiten) blijft het redelijk schoon, ze lopen hun voeten dan schoon op dat eerste stuk, of nog handiger en bij mij nog in de planning, een meter of twee voor de stal beklinkeren, droge voeten en geen zooi in de stal.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 20:53

Tumba: Ja had al aan potten gedacht maar dan moet elke maand de stal alsnog leeg omdat het anders te hoog word, haha. Kan ik het net zo goed elke dag doen naar mijjn idee?

Sonjim: Hij heeft een stoepje voor de stal al.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:56

LADPR: Nee, het moet juist hoog worden zodat de
modder eronderdoor loopt, dat hij idd droge voeten
houdt.

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:58

ik zou eigenlijk geen zand doen, dat is helemaal niet warm.
als het dan koud is 's nachts kan hij helemaal niet warm liggen. ik zou ook voor een potstal systheem kiezen met stro.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 20:59

Hmmm misschien dan het proberen waard. Dat kan ook gewoon met hemperade?

Jessy: Stro komt er bij mij niet meer in, daarnaast hoeft de stal ook niet warm te zijn, hij is toch liever buiten tenzij het regent

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:03

Ik had ze dus op stro en dat werd bij 1 stal echt een bende.Doordat ze veel plasten en in en uit liepen en dus alles door elkaar mengden.
Heb ze nu sinds een week op vlas staan en bevalt echt goed.
ze lopen natuurlijk wel wat naar buiten maar valt echt mee.
Alleen zand zou ik ook niet doen. Lijkt me dat dat ook vies word. En bevriest dat niet als het gaat vriezen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 21:04

Dat is een goed punt zeg, daar had ik nog niet eens aan gedacht, haha

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:08

Op de stal waar mijn paard staat ligt een laagje zand in de schuilstal, dit hebben de paarden er waarschijnlijk zelf ingelopen want er is nooit zand in gestort Verward Ik vind het wel fijn voor de paarden, het blijft schoon en het ligt zachter dan gewone tegels. Stro/vlas zou ik niet aan beginnen in een schuilstal, dat lopen ze er alleen maar uit. Dan blijf je bezig...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:11

onze éigenlijk bodem is alleen maar zand, verschrikkelijk! onwijze blubber is dat! gelukkig alleen het begin van de stal (wij hebben ook een inloopstal) de rest van de stal doe ik een paar keer per jaar opstrooien en verder niet uitmesten Knipoog (onze inloopstal is overgins iets van 15 bij 7 meter oid gok ik. (maar álles met getallen is niet m'n sterkte punt dus ik kan het best fout hebben Tong uitsteken)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 22:18

Ja het zand is dus niks, dan alleen nog even kijken of we dan zullen gaan potten of gewoon maar even door bijten nu eht weer winter is

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:23

ik denk dat als het ging bij ons oid of ik zou zelf zo'n stal mogen bouwen (ofja mogen beslissen hoe die gebouwt oid zou moeten worden) zou ik waarschijnlijk gewoon beton laten storten of cement of hoe dat ook heet en dan gewoon helemaal opstrooien behalve het begint. En dan verder denk ik nooit uitmesten (doe ik bij onze stal ook niet is ook gewoon onmogelijk) maar ik denk dat je daar niet zo veel aan hebt? Tong uitsteken

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:43

nooit uitmesten? Word dat niet heel erg vies? en veel?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:48

potstal heeft ook diverse nadelen. ik zou inderdaad eens zand proberen, is goed voor de hoeven (mooi hard) maar toch zacht genoeg om normaal op te liggen (in de wei doen ze immers niet anders). urine zakt naar beneden en mest schep je er gewoon af. nu en dan moet het wel ververst worden, anders wordt het een zooi van zand met urine en mestresten...

aangezien het een schuilstal betreft, en ze zelf in en uit kunnen lopen lijkt zand me een prima optie. op die manier komen de hoeven ook op harde ondergrond (weide is natuurlijk erg zacht nu en jullie paddock volgens mij ook?), en dat hebben ze nodig om gezond te blijven. gewoon zand (niet te dunne laag, ze moeten er niet 'doorheen' liggen op beton of tegels) is zacht genoeg om op te liggen. om kou hoef je je ook niet druk te maken, ze zijn prima in staat zichzelf warm te houden zonder stro.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:44

Wij hebben ook zand in de stal, maar daarover heen een goede laag vlas. De stal blijft schoon en droog, moet natuurlijk wel de poep eruit scheppen.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:55

Mijn paarden hebben gewoon zand in de stal, geen probleem. Ik denk niet dat het bevriest, dan moet er wel een hele stevige vorst zijn!!

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:12

Wij hadden ook alleen geel zand in de schuilstal. Toen we alleen Iranda hadden werkte dat heel prima, het was makkelijk uit te mesten en werd helemaal niet zo vies.
Alleen sinds La Roche erbij is werkt het niet... We hebben er vorig jaar al tegels in gelegd en rubberen matten eroverheen gedaan, alleen zijn die helaas niet groot genoeg om alles af te dekken. La Roche plast ook binnen (heel fijn!), dus de bodem/stenen beginnen nu flink te verzakken. Ook niet ideaal.

(Iemand tips? Misschien ophogen, aantrillen en opnieuw bestraten + matten?)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:55

Ik zou er rubbermatten/tegels inleggen. Misschien een investering maar zeker makkelijk in onderhoud en ook isolerend zodat ze warm kunnen liggen.

Zand en andere bodembedekking wordt altijd vies en is zwaar om uit te mesten.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:01

Oei, tegels? Nee!