Wie heeft er een paard dat in het wild heeft gelopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Wie heeft er een paard dat in het wild heeft gelopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 20:06

Hallo iedereen,

ik vroeg me af wie er hier allemaal een paard hebben dat in het (semi) Wild heeft gelopen.
Ik heb zelf een engelse volbloed van 7 die tot haar 5 jaar in ierland in het wild heeft gelopen.
Ik vind persoonlijk dat je dat toch wel merkt. Ze snapt het kudde idee, dus de rangorde veel beter dan mijn KWPNer. En je moet haar toch heel anders benaderen. ik kan het niet precies uit leggen. Je kunt alles met haar doen en toch is het anders dan met een paard wat niet in het wild heeft gelopen.

snapt er hier iemand wat ik bedoel of praat ik onzin in jullie oren

GeneralFlynn

Re: Wie heeft er een paard dat in het wild heeft gelopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:07

Mijn peerd komt uit Ierland,bij de zigeuners (uit het wild) vandaan als het goed is.
Ze was 3 toen ik haar kocht,dus lang heeft ze er niet gelopen,maar toch..

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:13

mijn pony heeft de eerste 3 jaar van haar leven bijna geen contact met mensen gehad en heeft in een kudde in een groot natuurgebied gestaan. Wat mij vooral opvalt aan haar is dat ze enorm zelfstandig is. Ze doet haar ding en weet precies waar ze mee bezig is. Ze mag zich gelukkig ook zo uiten op de stal waar ik sta. Ze is het enige paard dat regelmatig los op het erf loopt. Ze vindt het heerlijk om zo haar eigen plan te trekken.

Ze heeft ook geen behoefte aan menselijk contact. Ik heb haar nu 12 jaar en ik kan haar nog steeds niet door de tralies aaien als ze op stal staat. Terwijl andere paarden graag hun neus naar buiten steken om gekriebeld te worden kijkt zij je aan alsof je gek bent als je je hand naar binnen steekt. Als iemand probeert om haar te roepen of naar de tralies te lokken negeert ze ze volkomen. Als vreemden haar aaien draait ze haar hoofd weg. Ik kan haar aaien en alles met haar doen maar het blijft een echt paarden - paard. Ze voelt zich op haar best als ze met haar vrienden in de wei staat.

Andre mensen vinden haar vaak zo wakker. Ze heeft een enorme rust over zich maar is tegelijk ook heel erg op haar omgeving gespitst. Ze hoort en ziet alles.

Ik vind dat ze een heel bijzonder karakter heeft en ik denk niet dat ik ooit nog een paard met zo'n apart karakter vind. Het is voor een groot deel erfelijk, haar moeder was ook wel een aparte maar het zal ook wel voortkomen uit de manier waarop ze is opgegroeid.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:17

ja, Nikita
is ook heel zelfstandig, leider van kudde en helemaal niet mens gericht

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 11:28

Mijn volbloed is ook heel zelfstandig. Is eenkennig naar mensen toe. Maar weet wel wie haar baasjes zijn. Mijn vriend en ik voeren om de beurt de paarden. Wij moeten min twee keer per dag heen en weer om te voeren. Als de paarden s ochtends nog op stal staan dan hinnikt ze altijd, omdat ze weet dat ze eten krijgt van ons, maar als een vriendin komt voeren omdat wij niet kunnen hinnikt ze niet. Verder is ze heel explosief. Eerst denken dan doen en dan in de war raken meestal. We moeten er echt op letten dat we de stal met beide sloten dicht doen, want eentje krijgt ze er open en dan loopt ze dus ook los op het erf.

Andere paarden zijn voor haar wel belangrijk maar ze kan ook heel goed een dag in dr eentje op de wei staan zonder dat je haar hoort roepen naar haar maatje. Terwijl haar maatje al begint te brullen als ik met haar naar de wei loop.

Ze gedraagt zich als een heel normaal paard. En toch moet je haar anders benaderen. Ze is ook veel sneller "beledigt". Ik ben natuurlijk geen paard en ik snap nog niet alle kudde en leider regels. Dus ik probeer mijn paard altijd met rust te benaderen. Als ik een gestreste dag heb dan laat ik haar gewoon in de wei.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:33

Onze beide tinkers komen uit Engeland, Jody is pas als 3 jarige echt in handen gekomen.
Zij heeft een voorbeeldig karakter, is in de groep onderdanig maar geen kneusje, ze is zeer evenwichtig en dapper en is ook gemakkelijk met mensen. Ze laat zich graag verzorgen, al is ze een tikkeltje eenkennig en duurt het even voor ze zich 'geeft'.
Heerlijk, zo'n paard wat psychisch niet verknipt is.
Toby heeft alleen zijn veulentijd in Engeland gelopen en daarna in Nederland in de opfok waarbij hij wel contact met mensen had. Hij heeft ook een super karakter. Snapt het sociale spelletje heel goed.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:03

MoonenL schreef:
Mijn volbloed is ook heel zelfstandig. Is eenkennig naar mensen toe. Maar weet wel wie haar baasjes zijn. Mijn vriend en ik voeren om de beurt de paarden. Wij moeten min twee keer per dag heen en weer om te voeren. Als de paarden s ochtends nog op stal staan dan hinnikt ze altijd, omdat ze weet dat ze eten krijgt van ons, maar als een vriendin komt voeren omdat wij niet kunnen hinnikt ze niet. Verder is ze heel explosief. Eerst denken dan doen en dan in de war raken meestal. We moeten er echt op letten dat we de stal met beide sloten dicht doen, want eentje krijgt ze er open en dan loopt ze dus ook los op het erf.

Andere paarden zijn voor haar wel belangrijk maar ze kan ook heel goed een dag in dr eentje op de wei staan zonder dat je haar hoort roepen naar haar maatje. Terwijl haar maatje al begint te brullen als ik met haar naar de wei loop.

Ze gedraagt zich als een heel normaal paard. En toch moet je haar anders benaderen. Ze is ook veel sneller "beledigt". Ik ben natuurlijk geen paard en ik snap nog niet alle kudde en leider regels. Dus ik probeer mijn paard altijd met rust te benaderen. Als ik een gestreste dag heb dan laat ik haar gewoon in de wei.

Boann is een heel slim paard, en denkt na. Een karakterpaard. Knipoog

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:15

[RP-A] -> [VSW]

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:52

de paarden van ons worden eerst een ruime 5 maanden bij de moeder gelaten en dan afgespeend en meestal gaan ze dan de opfok in
daar gaan we ze wel eens bezoeken ,ik moet zeggen dat ze altijd onmiddelijk op ons afkomen.
we leren ze ook als eerste bix uit de hand te eten Haha!
het opfokken in de kudde vind ik wel een positieve uitwerking op het paard hebben,en het is ook wel belangrijk voor de ontwikkeling van het paard.
als we ze met twee en half jaar weer thuis hebben dan zijn ze naar een paar dagen weer gewoon thuis,en weten alles weer precies.
dus nee ,echt verschil is er niet bij ons.
[wij hebben friese paarden]

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:02

Je definitie van "het wild" is wel érg ruim. Maar goed volgens die definitie hebben al onze paarden(acht ijslandertjes) hun eerste levensjaren in het wild doorgebracht.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:57

heike (een van de oprichtsters van bokt) had/heeft een welsh cob die in het wild is geboren als ik het goed heb. ik weet alleen niet of dat haar huidige paard is of de die hiervoor.
je zou haar eens kunnen pben.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:28

Mijn pony heeft de eerse 1,5 jaar van zijn leven geen mensen gezien maar in een gemengde kudde geleefd. Kan je zeggen dat ik er niet blij van werd, hij was de enigste hengst in de kudde. Is na die 1,5 jaar met grof geweld naar de smid geweest en in een trailer getild. Kan je zeggen dat ik nooit meer een dier aanschaf dat zo opgegroeid is en zoiets heeft meegemaakt

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 18:07

Haitze, met wild bedoel ik ook echt wild. Zoals in "wild in de ongerepte natuur" en niet in een opfok bedrijf met een paar hectare weiland in nederland. (wat natuurlijk voor een jong paard altijd een stuk beter is dan 24/7 in een stalletje)

LADPR ik snap heel goed wat je bedoelt. Deze merrie die ik heb is heel goed opgevangen toen ze naar nederland kwam. Maar heb zelf een ook een hengstje gehad die vanaf het afspenen (wel in NL) op de wei is gegooid.
Trailer ging ie wel makkelijk in (schuilstal was oude trailer) maar de hoefsmid heeft hij een levenslage trauma aan overgehouden...

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:26

Mijn paard is een ijslander die in de inscharing heeft gelopen. Niet echt in het wild misschien maar ik merk veel verschil.

Hij is nooit onder de indruk als hij in een groep word gezet en kan met alle paarden samen. (als een van de weinige bij ons op stal)
verder: ik vind paarden uit het wild of inscharing veel meer respectvol naar mensen. Als mensen het hebben over het dagelijks opvoeden van hun veulen krijg ik lichte kriebels in mijn buik. Laat het veulen ook met rust want daar krijg je de leukste paarden van! hij wordt wel opgevoed door de rest.
Mijn paard is juist enorm gericht op mensen, zonder dat hij als veulen al van alles heeft geleerd.

het is inderdaad een ander paardje dan anderen. Ik merk het ook aan een merrie die net bij ons op stal staat. Ze was helemaal niets gewend en spreekt nog lichaamstaal. Zo leuk!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:29

MoonenL: Ja echt niet leuk hij is nu 7 jaar en het gaat redelijk maar meer omdat ik sinds begin dezelfde smid heb gehouden die erg
veel geduld heeft. Maar nu nog is het meer dat ze elkaar waarderen dan dat het bekappen vlekkeloos verloopt.

Daarnetegen is het karakter echt geweldig, hij zal altijd 'wild' blijven en doet dingen voor je omdat hij je respecteerd. Zolang je hem met respect behandeld zal hij dat andersom ook doen, hij doet dingne voor je omdat hij dat wil en niet omdat hij luisterd zeg maar. Kan hem nu echt waarderen ken geen ander paard waarmee ik op dezelfde manier werk als met hem. Maar moet eerlijk zeggen dat hij me een hoop grijze haren, blauwe plekken, kapot knie kraakbeen, e.d. gekost heeft. ZOu het ook niet weer doen maar kan hem nu voor geen goud meer missen.

Meneer kan bijvoorbeeld ook absoluut niet in een stal

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:35

als ik het verhaal geloven moet dan komt mijn welsh pony uit Engeland Knipoog
uit een groot natuurgebied en daar dus eigenlijk "wild" leefde.

hij is op 6 jarige leeftijd naar nederland verscheept, gecastreerd en beleerd...
vervolgens aan een meisje van 10 verkocht die hem huilend terugbracht omdat ie zo gemeen was Tong uitsteken

en toen ik hem kocht op 7 jarige leeftijd, beet hij,schopte hij als je er achter langs liep en had hij vreeeeselijke singeldwang.
stukje samen wandelen ging niet want meneer gooide zijn gewicht in de strijd en sleurde je zo mee
mannen moest hij helemaal niks van hebben en erg aanhalig was hij ook niet.

in de kudde was hij toch wel anders omdat hij vrij lang hengst geweest was, hij had voordurend aanvaringen met andere "kerels" uit zijn groep, en merries besprong hij als die het maar even toelieten Haha!

ïk heb hem nu inmiddels 9 jaar en meneer is uitgegroeid tot een heel evenwichtig dier Haha!

in de kudde is hij nu heel sociaal, jonge veulens is hij gek op en voor de sterkere kerels gaat hij nu keurig aan de kant Haha!

Citaat:
Terwijl andere paarden graag hun neus naar buiten steken om gekriebeld te worden kijkt zij je aan alsof je gek bent als je je hand naar binnen steekt. Als iemand probeert om haar te roepen of naar de tralies te lokken negeert ze ze volkomen. Als vreemden haar aaien draait ze haar hoofd weg.

ja dat doet de mijne ook,heeft hij ook altijd gedaan..
tenzij je wat te eten voor hem hebt draait hij zijn hoofd weg...
staat gerust met zijn kont naar je toe als je hem uit de stal wilt halen..

tenzij je wat te eten hebt...dan komt ie meteen Haha!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:41

Mijn buren hebben een Fell Pony die uit Ierland komt. Dat paard heeft tot zijn 5e in het "wild" gelopen en ook hengst geweest en dat kun je ook goed zien en soms ook merken Tong uitsteken Hij is nu een netjes aangespannen paard.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:15

ellepel schreef:
Citaat:
ja dat doet de mijne ook,heeft hij ook altijd gedaan..
tenzij je wat te eten voor hem hebt draait hij zijn hoofd weg...

ja eten. Dat doet wonderen. Als je voer hebt is mijn pony je beste vriendin. Helaas heeft dat ook flinke minpunten. Ik heb andere mensen op stal nadrukkelijk gevraagd om haar niet te voeren in het land omdat ze vreselijk dominant is. Nu waren er toch een paar slimbo's op stal die iedere keer dat ze hun paard uit het land gingen halen, mijn pony een snoepje gaven. Op een gegeven moment kwamen ze bij mij klagen dat ze hun paard niet meer uit het land konden halen omdat mijn pony hem steeds wegjoeg. En ik heb notabene honderd keer gezegd dat ze erg dominant is en dat ik niet wil dat ze door anderen verwend en gevoerd wordt.

Ze zagen het licht pas toen mijn pony agressief naar hen uitviel omdat ze een keer geen snoep bij zich hadden. Sindsdien was het over met de liefde Haha!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 22:20

Dat merk ik bij mijn merrie dus ook. Die is geobsedeerd door eten. En echt niet omdat ze niet genoeg krijgt. Ze heeft zelfs de neiging om snel dik te worden.
Ik heb nog nooit een paard gehad wat zo gek op snoepjes is en zo graag eet. Ik denk eigenlijk dat dat ook wel komt door het in het wild lopen. Eten is natuurlijk de belangrijkste bezigheid om te kunnen overleven. dan haal je z'n paard naar NL waar ze toch moeten leren om in een stal te staan... en op vaste tijden gevoerd worden.
Ik probeer mijn merrie zo veel mogenlijk buiten te laten lopen, maar de afgelopen dagen was het weer zo slecht dat ze zelfs niet in de bak konden. Dan is ze dus ook echt beledigt als je naar haar toe komt (afstandelijk) en krijgt ze echt vraatzucht als je haar voert. Ik probeer zo veel mogelijk hooi te voeren dan zodat ze heel de dag iets heeft. Maar of je nu één, twee of drie plakken tegelijk voert binnen en half uur heeft ze het op

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 06:08

bij de mijne is al een verbod om hem uit de hand te voeren Knipoog
alle paarden die ik ken pakken een paardesnoepje heel voorzichtig aan,maar die van mij graait je vingers mee naar binnen...dus als ie wat krijgt dan in zijn bak Haha! en dat krijg ik hem dus niet afgeleerd

hij had wel voernijd,maar ik had meer het idee dat dat kwam omdat hij bij de handelaar met nog 4 pony's samen stond en daar zijn voer moest delen Knipoog

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:29

Mijn paard (merrie) is ook semi-wild opgegroeid; ze heeft vanaf 4 weken oud tot 3 jaar in een natuurgebied gestaan in een kudde, zonder menselijk ingrijpen, alleen afentoe wandelaars ofzo) en ik merk daar eigenlijk alleen maar voordelen aan. Ik ben zelf ook van mening dat mits het 'goed' gebeurd (dus niet rare fratsen bij Hoefsmid of andere negatieve ervaringen, dat is namelijk nooit goed voor een paard) dat je een veel evenwichter en socialer paard krijgt dan als je van veulen al opsluit...

Wat ik wel herken is het enorme etensdwang, dat heeft mijn paard ook.. Alles voor eten, eten voor alles!
Verder is ze juist enorm nuchter, heel rustig en evenwichtig, je kan haar amper van der stuk brengen. Tikje dominant wel (ook dat noemen jullie ook). Maar dat stukje dominantie hebben ze nodig om aan eten te komen en in 'wild' moeten ze wel een stuk meer voor zichzelf opkomen dus ook dat is enigzins logisch.
Ook las ik dat iemand zij dat paard graag eigen weg gaat en veel zelf nadenkt, ook dat heeft mijn paard heel erg. Maar ik laat haar ook heel veel haar gang gaan, ze staat nog steeds vrij natuurlijk gestalt (groepsbox of weiland) en ze mag tijdens rijden ook best zelf een route of tempo verzinnen (uiteraard enkelt op de momenten dat ik aan haar vraag, goh wat zou jij willen doen) en gaat dan ook geheel zelfstandig nieuwe routes zoeken en dan voel je gewoon dat ze dat heerlijk vind.

Wat zij juist niet heeft en jullie wel noemen is niet mens gericht... Mijn pony is juist wel heel erg knuffelig, ze vind aandacht heeerlijk! Als ze mn auto hoort klimt ze al bijna de loopstal uit; of in het weiland hinnikt ze. Misschien door het eten hoor, want ik voer haar meestal zelf; maar ook met losgooien ofzo, als ik eenkeer haar naam zegt komt ze meteen en wil ze geaaid worden. Ze loopt ook los met me mee, ze is echt heel erg op mij (en mensen in het algemeen) gericht.

Het stomme is... je zou denken een paard wat altijd alleen maar in kuddes heeft gestaan heeft moeite met alleen staan. Juist niet dus he...
Mijn paard kan je prima alleen zetten, interesseert haar geen bal. Ze is ook helemaal niet zoekerig naar contact van andere paarden.
Ik denk dus juist, doordat ze geen 'verlatings' angst heeft omdat ze ook bij haar moeder heel natuurlijk is afgezonderd (zijn samen in de kudde gegooid en opgegeven moment herkende ze elkaar niet eens meer als familie en toen is de moeder weggehaald) dat ze daarom niet zo fixeerd op andere paarden.... Ze weet dat ze toch wel weer een keer bij andere paarden komt en neemt er juist even gebruik van dat al dat eten voor haar is en ze niets hoeft te delen Tong uitsteken

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 11:35

ToyDoll: wat jij zegt herken ik ook. De mijne is niet supergericht op vreemden maar wel heel erg op mij en m'n vriend. De mensen die haar dus voeren. Altijd hinniken als ik kom, en met mij knuffelt ze wel heel graag.
Zoals ik eerder al in het topic zei: die van mij kan dus ook heel goed alleen staan. je hoort haar nooit hinnikken en gaat rustig staan eten. (alleen als ze in de stal staat en je vergeet alle twee de sluitingen dicht te doen dan kan ze wel eens op het terrein gaan rondzwerven Tong uitsteken.)
Mijn KWPNer die wordt helemaal gek als je haar alleen in de wei zet. Gaat alleen maar op en neer lopen bij de draad. Dat heeft Boann (mijn merrie) helemaal niet. gaat gewoon haar eigen ding doen en ziet wel wat er gebeurt. Heerlijk

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:31

Die van ons zijn ook in een kudde in heel groot gebied "de pampa's" in Argentinie opgegroeid. Zijn heeeeel erg sociaal, begrijpen de paardentaal heel erg goed!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:34

ap is wel mensgericht hoor, als je bij de weide komt zal hij heel hard naar je hinniken...
maar of dat nou naar jou als mens is of dat hij weet dat hij er dan uit mag en eten gaat?

tja..dat vraag ik me bij hem wel es af Tong uitsteken

alleen staan kan de mijne ook heel goed,komt nu weer van pas want hij staat met ene blessure nu even apart en dus alleen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:01

mijn rocky mountain horse merrie heeft haar eerste jaren in de bergen van Kentucky USA rondgedwaald over honderderen hectare natuurgebied. Met rijden merk je dat heel goed, ze zoekt echt haar weg door het bos en kijkt waar ze haar hoeven neer moet zetten Tong uitsteken