Waarom wordt groepsstalling zo weinig gebruikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Waarom wordt groepsstalling zo weinig gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 22:05

Paarden zijn kuddedieren. Ze voelen zich het prettigst als ze in een groep verkeren. Ze voelen zich het prettigst als ze lichamelijk contact met andere paarden kunnen maken en direct met hen kunnen communiceren.

Ik vraag me al heel lang af waarom de paardenwereld blijft kiezen voor boxen (ik hoop dat stands inmiddels zo'n beetje uitgebannen zijn). Waarom geen groepsstallen? Groepsstallen worden wel veelvuldig gebruikt voor jonge dieren, maar ik heb nog nooit volwassen paarden in een groepsstal zien staan.

Ik begrijp dat een groepsstal wat praktische problemen met zich meebrengt. Het uitmesten is bijvoorbeeld wat lastiger. Al hoeft dat niet eens, als je bijvoorbeeld met een potstal werkt. Dan hoef je alleen een paar keer per dag de mest en het natte stro te verwijderen. Maar al is het wat extra moeite; je krijgt er ook veel voor terug. Stalondeugden zijn voorgoed verleden tijd en in de winter 'ontploft' je paard waarschijnlijk niet als je 'm van stal haalt en erop klimt. Je paard kan zich de hele dag redelijk vrij bewegen en hoeft zich niet te vervelen

Groepsstallen hoeven volgens mij niet beslist (veel) meer ruimte te kosten dan boxen. Je moet wel zorgvuldig de groepen samenstellen, maar dat moet ook als je ze in de wei zet.

De meeste moderne boerenbedrijven houden hun koeien in groepshuisvesting. Waarom zijn wij nog niet op dat idee gekomen? Of zie ik een heleboel zwaarwegende praktische bezwaren over het hoofd?

Lenneke_

Re: Waarom wordt groepsstalling zo weinig gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:07

Dat vraag ik me ook af. Er zijn zo weinig stallen waar dit mogelijk is en volgens mij is er best vraag naar.
Bij opfokbedrijven is het redelijk normaal.

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:07

geen idee hier in de buurt zit een manege die het wel heeft, wel alleen voor de manegepony's..
misschien dat het ook te maken heeft met wondjes maar zoals je al zegt moet je de groep wel goed samenstellen en zoiets kan ook in de wei gebeuren.. ik denk dat idd het uitmesten ook 1 van de redenen is..

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 22:11

Voeren zal ook wat lastiger zijn. Melkveehouders gebruiken hiervoor voercomputers. Die zijn er ook voor paarden. Maar er zijn ook wel andere manieren om het voeren te regelen.

Als ik in de buurt een pensionstal kon vinden die groepsstalling kon bieden, zou ik bereid zijn om daarvoor flink wat meer te betalen. Misschien is het wel een gat in de markt. Knipoog

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:13

Charmotte schreef:
geen idee hier in de buurt zit een manege die het wel heeft, wel alleen voor de manegepony's..
misschien dat het ook te maken heeft met wondjes maar zoals je al zegt moet je de groep wel goed samenstellen en zoiets kan ook in de wei gebeuren.. ik denk dat idd het uitmesten ook 1 van de redenen is..

Wondjes krijg je altijd, naar mijn idee.
Wat dat betreft moet je ook kijken naar welke paarden bij elkaar (zoals TS al aangeeft) en wat het maximaal aantal paarden is per stal.
Met goed plannen denk ik dat je heel ver komt en ik zou het graag meer zien.

Wat voeren betreft, dat kan idd lastig zijn, of je trekt er gewoon net iets meer tijd voor uit zodat de paarden wel het vereiste binnen krijgen. Voeren op land is toch ook anders dan op stal, best te doen.
Persoonlijk zou ik het niet erg vinden om wat langer bezig te zijn met voeren, mesten etc. het weegt naar mijn idee niet op tegen de voordelen die een groepsstalling bied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:14

Een zwaarwegend praktisch bezwaar zou voedselnijd zijn, koeien hebben dat niet, sommige paarden zo erg dat ze andere paarden flink verwonden, om maar niet te denken aan dodelijke trappen, de rangorde die koeien niet hebben maar paarden wel zou er voor kunnen zorgen dat er 1 of meerdere niet kunnen eten, drinken en liggen op de momenten gewenst. Dan zijn er mensen die niet genoeg handig zijn om hun paard uit een kluitje te halen, zeker als ze met hun paard langs meerderen in de rang moeten, nog knap gevaarlijk ook.

Stel alleen recreatieruiters die het niet erg vinden als er ergens een hapje haar weg is, of bloedend schrammetje dat geen blessure geeft, dan nog denk ik dat het niet haalbaar is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-07 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 22:15

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:16

Dan moet je zeggen dat de eigenaren zelf moeten voeren.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:16

het paard van mijn vriendin en mijn paard staan met zn 2en in een grote stal, dat bevalt me goed

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:17

de stal waar ik nu rijd hebben ze een groepsstal met een uitloop en een groot stuk land eraan vast.
De paarden hebben wel veel wondjes en bijten en vechten veel met elkaar maarja, dat krijg je nou eenmaal als ze allemaal met elkaar staan.
Ze staan er met ongeveer 15 paarden.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:18

Nou een klein beetje zie je wel bezwaren over het hoofd.
Allereerst: Hoeveel mensen ken jij die bijvoorbeeld (ik noem maar een getal) 4 paarden hebben?
Iedereen is tegenwoordiger veel individualistischer, mensen moeten er niet aandenken dat hun engeltje bij het paard van die vreselijke arrogante overbuurvrouw bij haar paard in 1 stal komt te staan. (hihi ik zelf ook hoor)
Ikzelf sta op een pensioenstal, maar ik zou mijn paard er nooit heengebracht hebben op het moment dat er groepsstallen zouden zijn. Je komt allemaal een ander moment van de dag, dus wordt er elk moment van de dag een lid van de kudde uit de
kudde geplukt.
Verder even jou vergelijking met koeien:
Koeien is voor arme mensen, paarden is voor rijke mensen.
Boeren zijn arm en hebben koeien, mensen die rijk zijn hebben paarden. Groepsstallen zijn een goedkopere oplossing dan aparte stallen.
Maar het is ook niet te doen om de hengsten bij de rest van de paarden (merries en hengsten) in een groepsstal te zetten, dan moeten die weer apart...
Ergens heb je natuurlijk ook wel gelijk, voor de beesten zelf is het wel veel leuker.. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar meer bezwaren!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:18

ik ben zelf in principe een voorstander van het natuurlijk houden van paarden, maar heb toch twijfel over een groepsstal.
Heb er veel over gelezen en ook op school heb ik er het nodige van meegekregen.
De volgende nadelen worden opgegeven;
- te grote kans op verwondingen; wat als ze elkaar schoppen; vooral voor sportpaarden een veel gezien argument
- lastig om je paard uit de groep te halen; veel mensen zijn bang dat ze getrapt/gebeten/omver gelopen worden door de andere paarden. vooral voor maneges is dit een probleem, normaal pakken de kinderen hun paard/pony zelf, maar in zo'n groepsstal kan je je afvragen in hoeverre dit nog verantwoord is
- het is moeilijk te bepalen hoeveel voer ieder paard afzonderlijk binnen krijgt. selectief voeren wordt erg lastig
- dekens worden gesloopt door de andere paarden

Zelf vind ik vooral de kans op verwondingen een gegeven om het niet te doen. Daarnaast moet je het heel erg treffen met de paarden die in de groep komen. Heb te vaak paarden meegemaakt die maar blijven onrust stoken, ookal staan ze 24/7 in de wei, waarbij ze ook nog eens meer de ruimte hebben. Als er in de groepsstal ruzie ontstaat kunnen ze nergens heen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 22:19

russel schreef:
Een zwaarwegend praktisch bezwaar zou voedselnijd zijn, koeien hebben dat niet, sommige paarden zo erg dat ze andere paarden flink verwonden, om maar niet te denken aan dodelijke trappen, de rangorde die koeien niet hebben maar paarden wel zou er voor kunnen zorgen dat er 1 of meerdere niet kunnen eten, drinken en liggen op de momenten gewenst. Dan zijn er mensen die genoeg handig zijn om hun paard uit een kluitje te halen, zeker als ze met hun paard langs meerderen in de rang moeten, nog knap gevaarlijk ook.

Stel alleen recreatieruiters die het niet erg vinden als er ergens een hapje haar weg is, of bloedend schrammetje dat geen blessure geeft, dan nog denk ik dat het niet haalbaar is.

Voernijd is bij honden prima af te leren, dus ik neem aan dat dat bij paarden ook mogelijk is (heb nog nooit een paard met voernijd gehad). Maar als dat niet zo is, dan moet je een paard met voernijd dus niet in zo'n groepsstal zetten. Knipoog Het is geen verplichting ofzo, ik vraag me alleen af waarom de mogelijkheid niet méér geboden wordt, want ik denk dat er absoluut een markt voor is.

Met zo'n computergestuurd voedersysteem voorkom je trouwens dat soort problemen, maar het zal vast niet goedkoop zijn.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:19

Ik denk dat er een hoop voordelen, maar ook nadelen aan vast zitten. Tuurlijk, wat is er heerlijker dan ze gewoon lekker allemaal bij elkaar te zetten. Maar ik weet zowiso al van mijn pony dat die verschrikkelijke voorneid heeft. En het zal niet de enigste zijn, en gevechten .. Nee
Maar het is natuurlijk wel prachtig!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:19

Aan de andere kant. Ik wil die van mij niet alleen in een stal hebben, dus staan ze nu bij een boer en daar ben ik veel goedkoper uit dan de goedkoopste pensionstal hier in de buurt.

Ze staan nu met z'n drieen, de eerste dag was het even klooien en hadden ze wat hapjes, maar nu is de rust weer terug en hebben ze nooit meer een plekje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:20

3 is een mooi aantal, maar 15 is best veel. Mijn paard staat met 10 en hij is wel het banketstaaf, gelukkig voeren ze niet op de paddock, zal hij elke dag het nakijken hebben. In de zomer mag hij niet drinken, maar dat kan hij gelukkig op stal aan het eind van de dag.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:20

Het word weinig gebruikt omdat paarden die lager in rang staan in een groepsstal slecht weg kunnen komen, waar ze in het land meer ruimte hebben.

Daarbij is individueel voeren heel lastig, en is het bijna niet bij te houden welk paard wat eet.

En mensen zijn bang dat hun dure paard/deken beschadigd raakt.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:21

reed eerder op een hengtenhouderij en daar was het normaal. Je had er natuurlijk ook wel gewone boxen ( kan me herinneren 6 stuks) Deze waren voor de merries met veulens. De rest stond in een gezamelijke box. Was een super grote ruimte waar ongeveer 8 paarden in stonden.
Het was een drama om een paard er uit te vissen, dit moest je altijd met zijn 2en doen. De groepen waren goed uitgezocht, geen knoppartijen. Paarden waren veel vrolijker.

Reed daar op jonge paarden die er voor de les wel uitgegooit werden om de frisheid er even uit te bokken. De paarden waren zo aan elkaar gewend dat ze net alleen meer in de bak wilden lopen los. "mijn " paard is een keer de omheining van meer dan een meter over gesprongen om bij zijn maatje te zijn.
Dit is dus ook wel een nadeel,
Paarden haddden geen dekens enz, dus werd er ook niks gesloopt.
Ze konden onbeperkt eten. Kregen net als de schapen van nu een dikke rij kuil/ hooi voor de stal.
Als ik alles tegen elkaar opweeg vind ik het een groot voordeel. Zou eigenlijk willen dat het paard waar ik nu op rij ook zo'n stal kreeg

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:22

Lenneke_ schreef:
Dan moet je zeggen dat de eigenaren zelf moeten voeren.

dan heb je nog het probleem van het ruwvoer voeren, zeker wanneer paarden die van de lucht dik worden dat niet onbeperkt mogen hebben en anderen dat juist wel nodig hebben. Ook het voedselnijd probleem steekt dan weer op..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:23

Isegrim schreef:
russel schreef:
Een zwaarwegend praktisch bezwaar zou voedselnijd zijn, koeien hebben dat niet, sommige paarden zo erg dat ze andere paarden flink verwonden, om maar niet te denken aan dodelijke trappen, de rangorde die koeien niet hebben maar paarden wel zou er voor kunnen zorgen dat er 1 of meerdere niet kunnen eten, drinken en liggen op de momenten gewenst. Dan zijn er mensen die genoeg handig zijn om hun paard uit een kluitje te halen, zeker als ze met hun paard langs meerderen in de rang moeten, nog knap gevaarlijk ook.

Voernijd is bij honden prima af te leren, dus ik neem aan dat dat bij paarden ook mogelijk is (heb nog nooit een paard met voernijd gehad). Maar als dat niet zo is, dan moet je een paard met voernijd dus niet in zo'n groepsstal zetten. Knipoog Het is geen verplichting ofzo, ik vraag me alleen af waarom de mogelijkheid niet méér geboden wordt, want ik denk dat er absoluut een markt voor is.

Met zo'n computergestuurd voedersysteem voorkom je trouwens dat soort problemen, maar het zal vast niet goedkoop zijn.

Hehehe ik heb een merrie die bijzonder onderdanig is, laat zich door alles en iedereen altijd wegjagen. Het moment dat ze op stal komt en er eten in het spel is word het een vals monster. Slaan, stijgeren, oren in de nek en aanvallen. Alles richting de buurvrouw, nooit richting mij of andere mensen...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 22:24

_Sammie_ schreef:
Nou een klein beetje zie je wel bezwaren over het hoofd.
Allereerst: Hoeveel mensen ken jij die bijvoorbeeld (ik noem maar een getal) 4 paarden hebben?
Iedereen is tegenwoordiger veel individualistischer, mensen moeten er niet aandenken dat hun engeltje bij het paard van die vreselijke arrogante overbuurvrouw bij haar paard in 1 stal komt te staan. (hihi ik zelf ook hoor)

Ik wil het aan niemand verplichten hoor. Tong uitsteken Ik zou alleen willen dat ik ervoor kon kiezen.

Citaat:
Verder even jou vergelijking met koeien:
Koeien is voor arme mensen, paarden is voor rijke mensen.
Boeren zijn arm en hebben koeien, mensen die rijk zijn hebben paarden.

Da's een vreemde uitspraak. Weet je wat je moet investeren om een beetje fatsoenlijke groepsstal voor rundvee te bouwen? Ik denk dat je een beetje een verkeerd beeld hebt van boeren. Knipoog

Citaat:
Groepsstallen zijn een goedkopere oplossing dan aparte stallen.

Als je onder een groepsstal een groot, leeg hok verstaat, ja, dan misschien wel. Maar zoiets als dit: http://www.aktivstall.de/holl/START-holl.html is denk ik een béétje duurder dan de gemiddelde boxenschuur. Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:27

Mijn drie pony's zijn alledrie voedernijdig, maar dat is af te leren door consequent te straffen als ze een wegjagen, dat kost je een week tijd, maar daarna weet iedereen welke bak van wie is en blijven ze van elkaars bak af. Het is ook een kwestie van verschillende plekken gebruiken om hooi te leggen en genoeg ruimte te bieden per paard. Ideaal is een groepstal met een aangrenzend paddock waardoor de paarden meer ruimte hebben en lekker naar buiten kunnen.

De eigenaren die hun paard hier niet uit durven te halen, moeten zich allereerst eens bedenken of ze toe zijn aan een paard, en ik vind het een slechte reden om het daarom maar nergens te doen, deze mensen durven namelijk meestal hun paard ook niet uit de wei te halen. En de blessures vallen mee als de groep met zorg samengesteld word en stabiel is, dus niet wekelijks een nieuw paard of een paard uit de groep halen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 22:29

ponylovertje schreef:
ik ben zelf in principe een voorstander van het natuurlijk houden van paarden, maar heb toch twijfel over een groepsstal.
Heb er veel over gelezen en ook op school heb ik er het nodige van meegekregen.
De volgende nadelen worden opgegeven;
- te grote kans op verwondingen; wat als ze elkaar schoppen; vooral voor sportpaarden een veel gezien argument
- lastig om je paard uit de groep te halen; veel mensen zijn bang dat ze getrapt/gebeten/omver gelopen worden door de andere paarden. vooral voor maneges is dit een probleem, normaal pakken de kinderen hun paard/pony zelf, maar in zo'n groepsstal kan je je afvragen in hoeverre dit nog verantwoord is
- het is moeilijk te bepalen hoeveel voer ieder paard afzonderlijk binnen krijgt. selectief voeren wordt erg lastig
- dekens worden gesloopt door de andere paarden

Zelf vind ik vooral de kans op verwondingen een gegeven om het niet te doen. Daarnaast moet je het heel erg treffen met de paarden die in de groep komen. Heb te vaak paarden meegemaakt die maar blijven onrust stoken, ookal staan ze 24/7 in de wei, waarbij ze ook nog eens meer de ruimte hebben. Als er in de groepsstal ruzie ontstaat kunnen ze nergens heen.

Ik kan me iets voorstellen bij de genoemde bezwaren. Ja Toch denk ik dat bij een zorgvuldige toepassing en voldoende ruimte om te 'vluchten'/terug te trekken de voordelen opwegen tegen de nadelen. Voor mij dan. Dat kan voor anderen anders zijn natuurlijk.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:30

Ik blijf van mening dat met een beetje management ook sportpaarden met soort genoten kunnen staan.
Het ligt er gewoon helemaal aan hoeveel paarden je bij elkaar wil zetten. Met z'n 2en, 3en 20en. Daar zit wel een wezelijk verschil in.

Een stal met de stalling zoals weergeven in de link is naar mijn idee niet optimaal.
Ik ben met mijn vorige opleiding op zo'n stal geweest, en er waren op deze manier te veel nadelen.

Wat mijn idee van een groepshuisvesting is, zijn enkele grote boxen waar bv max 5 paarden (ideaal 4) in kunnen. Zo beperk je de kans op wondjes, mensen die bang zijn voor de andere paarden.
Als de paarden voldoende op land komen (alleen 's nachts op stal) denk ik dat dit ideaal zou zijn.
Echter zou ik ook 1 'persoons' boxen plaatsen voor nieuwe paardenm, hengsten, extreem dominante paarden en paarden met voerneid. Wel zal ik ook voor zoveel mogelijk contact met andere paarden kiezen dus geen tralies.
Ook zou ik 2 'persoons' stallen erbij doen zodat er ook wat paarden in paren kunnen staan, of voor drachtige merries of merries met veulens.

Dit is wel erg idealistisch en naar mijn weten word dit niet gehanteerd. Mij lijkt het ideaal, geen enorme stallen met meer dan 10 paarden maar selectieve clubjes die goed met elkaar kunnen en verder met zn allen op land (als de combi past natuurlijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:30

Ik zou het niet willen
Zanda is lager in rang dan de andere 2 die hier staan.
Die moet echt wel eens van zich afbijten, maar ook vluchten, dat kan niet in een stal.

Kawa heeft artrose, die zie je in de wei de rust regelmatig opzoeken, ook dat kan niet in een groepsstal.

Verder heeft Narcos veel meer voer nodig dan Kawa, die dik wordt van lucht Lachen

Nee geef mij maar lekker overdag spelen met elkaar, maar savonds hun eigen stal.
Ze lopen er hier ook goed in, dus waarschijnlijk ook geen grote hekel er aan Lachen