Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Das wel écht veel. Ik heb zaterdag net stro ingedaan, 200 pakken van +/- 18 kg en kwam aan iets meer dan 2,50 per pak. Het was ongeveer een 7 BEF per kilo (vervoer inbegrepen). 's Zomers is het 2 à 3 BEF per kg. Amigo_tje schreef:Ik zou het afraden om vlas te gebruiken. Mij is het ten stelligste afgeraden, want het is zéér slecht voor koliekgevoelige paarden. Als je paard koliek krijgt door vlas, is da dikwijls met dodelijke afloop.
Plus het feit dat het véél duurder uitkomt dan stro, want stro is nu wel duur, maar kunnen ze ongestoord opeten. Als je vlas legt (die zowiezo al duurder is) moet je nog extra hooi en stro kopen waar ze op kunnen knabbelen.
Ik ken iemand die voor een doorsnee stal (3 m op 3) 4 pakken vlas nodig had, iedere dag mest eruit en natte plekken en je komt aan t einde van de week aan nóg een pak. Hij kwam per maand aan 200 € aan vlas alleen. En dan had ie de pakken nog maar aan 3,5 € en niet aan 6€, en had ie ook zn hooi/stro niet meegeteld.
Moest ik van jou zijn, ik laat ze staan op dat stro, hoor.
P.S. 4-5 € voor een pak stroDas wel écht veel. Ik heb zaterdag net stro ingedaan, 200 pakken van +/- 18 kg en kwam aan iets meer dan 2,50 per pak. Het was ongeveer een 7 BEF per kilo (vervoer inbegrepen). 's Zomers is het 2 à 3 BEF per kg.
Amigo_tje schreef:Ik ken iemand die voor een doorsnee stal (3 m op 3) 4 pakken vlas nodig had, iedere dag mest eruit en natte plekken en je komt aan t einde van de week aan nóg een pak. Hij kwam per maand aan 200 € aan vlas alleen. En dan had ie de pakken nog maar aan 3,5 € en niet aan 6€, en had ie ook zn hooi/stro niet meegeteld.

ProudJustify schreef:Amigo_tje schreef:Ik zou het afraden om vlas te gebruiken. Mij is het ten stelligste afgeraden, want het is zéér slecht voor koliekgevoelige paarden. Als je paard koliek krijgt door vlas, is da dikwijls met dodelijke afloop.
Plus het feit dat het véél duurder uitkomt dan stro, want stro is nu wel duur, maar kunnen ze ongestoord opeten. Als je vlas legt (die zowiezo al duurder is) moet je nog extra hooi en stro kopen waar ze op kunnen knabbelen.
Ik ken iemand die voor een doorsnee stal (3 m op 3) 4 pakken vlas nodig had, iedere dag mest eruit en natte plekken en je komt aan t einde van de week aan nóg een pak. Hij kwam per maand aan 200 € aan vlas alleen. En dan had ie de pakken nog maar aan 3,5 € en niet aan 6€, en had ie ook zn hooi/stro niet meegeteld.
Moest ik van jou zijn, ik laat ze staan op dat stro, hoor.
P.S. 4-5 € voor een pak stroDas wel écht veel. Ik heb zaterdag net stro ingedaan, 200 pakken van +/- 18 kg en kwam aan iets meer dan 2,50 per pak. Het was ongeveer een 7 BEF per kilo (vervoer inbegrepen). 's Zomers is het 2 à 3 BEF per kg.
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens over die koliekgevoelige paarden, ik heb zelf een zeer koliekgevoelige merrie en die staat op vlas wat heel erg goed gaat, maar zet ik haar op stro dan gaat het juist mis, ze eet dan zoveel van het stro op dat ze zich een koliek vreet
Amigo_tje schreef:Plus het feit dat het véél duurder uitkomt dan stro, want stro is nu wel duur, maar kunnen ze ongestoord opeten. Als je vlas legt (die zowiezo al duurder is) moet je nog extra hooi en stro kopen waar ze op kunnen knabbelen.
Mijn kosten met stro waren vele malen hoger, aangezien mijn paard zoveel opat dat ik er bijna een baal per dag bij moest doen. Ik gebruik weinig extra ruwvoer, omdat ik daar toch al zeer ruim van voerde.
Maakt verder niet uit hoor, heeft eigenlijk verder niks met het topic te maken, maar zag jouw berichtje en dacht hé dat klopt niet helemaal, tenminste bij mij niet, maar zoveel paarden zoveel zorgen he
ProudJustify schreef:@amigotje: Nee hoor ze is niet alleen stro-koliekgevoelig, ze is gewoon koliekgevoelig, ze kan van de kou al koliek krijgen bijvoorbeeld, maar met vlas geen probleem want ze eet er ook verder niet van. Het is een luchtzuiger en die zijn altijd koliekgevoeligerMaakt verder niet uit hoor, heeft eigenlijk verder niks met het topic te maken, maar zag jouw berichtje en dacht hé dat klopt niet helemaal, tenminste bij mij niet, maar zoveel paarden zoveel zorgen he
En blijkbaar zeggen ze bij iedereen iets anders, é