toch stro houden of vlas?tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

toch stro houden of vlas?tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 11:18

IK heb een tijd terug een topic gehad over bodembedekking.
Maar nu de laatste dagen,met dat slechte weer dus.Staan ze veel in de stal (ze kunnen in en uit lopen) Maar nu staan er 2 samen op 1 stuk en die doen dan met 1 stal/afdak samen.
Nu moet ik echt iedere dag heel de stal leeghalen.Zo vies is de stal.Helemaal nat en door elkaar gelopen.
Als ik dat niet doe en opstrooi is het binnen een paar uur weer precies het zelfde.
En doe toch best veel stro erbij/erin.
De gene die alleen staat is wel minder vies en dat gaat wel goed.

Nu moet ik weer stro laten komen.Maar toch twijfel ik of ik geen vlas moet nemen.

de deur staat dag en nacht open en er liggen tegels als ondergrond + ze maken met zn 2en gebruik van die stal.

Wat is verstandig???

*stro
stro is 3.50 per pakje
Stro heb ik 1 a 2 pakken per dag nodig.

*vlas
vlas is 6 euro per pakje
hoeveel ik er van nodig heb weet ik niet ?

1 stal is 3x3 en gebruiken ze met 2en
1 stal is 2,5x3 en gebruikt ze al1

Hoeveel moet er in het begin in? en hoeveel/hoevaak nieuw erbij?

Dus wat is nu slim om te doen?
Ze krijgen verder hooi en voordroog bijgevoerd.

missnynke

Re: toch stro houden of vlas?tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:23

Stro is goedkoper, maar mijn kwpn'er maakte er elke nacht zo'n zooitje van, dat ik elke dag de hele stal uit kon mesten. Nog een heel werk. Mijn fjord is een stuk netter maar at veel stro.

Toen ben ik overgestapt op vlas, is wel wat duurder, maar hoef elke dag alleen maar de mest eruit te scheppen, en haal 2x per week de natte plekken er wat uit en doe er dan weer een nieuw pak in. Scheelt echt veel werk en ze staan veel schoner.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:27

De stroprijzen zijn nu dermate hoog, dat het weinig verschil meer uitmaakt. Een pakje kost hier geen 3,50 meer, maar al gauw 5 euro.

Wij hebben ook een paard wat een bende van zijn stal maakt en die zetten we nu op vlas om te kijken hoe dat gaat.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:04

Ik zou het echt even proberen met vlas!
Ik heb er zeer goede ervaring mee (mijn pony heeft veel last van strokoliek)
Maar het moet dan wel goed worden gebruikt, zodat het wel de kans krijgt om goed te verzadigen van onder naar boven.(hier bedoel ik mee dat je genoeg vlas erin de stal doet)
Dat is ook een groot voordeel van vlas. Alleen de onderlaag is zegmaar "nat" , dus je paard heeft geen natte voeten Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 12:10

Hoeveel moet er in het begin in de eerste keer zegmaar? en hoevaak een nieuw pak erin? of doen jullie iedere keer een beetje erbij ipv een heel pak?
halen jullie het ook 1 x in de zoveel tijd helemaal leeg?of is dat niet nodig?
Ik denk dat ik het maar ga proberen.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:12

Ik gebruik nu ook vlas.

Eerst had ik mijn paard op stro, maar mijn paard in echt een draaikont en de stal was ook vaak nat en vies, ookal mestte we haar elke dag uit. Ook is het niet goed voor de hoeven als ze elke dag in de pis en stront staat..

We zijn overgegaan op vlas en het is veel minder werk. In het begin 4 balen, en dan 1 of 2 weken er niets bijgooien. Daarna elke week 1 baal vlas erbij.

Het bespaard werk en geld.

Edit: na 3 maanden kan je de hele stal leeghalen en alles opnieuw doen. Alleen als de stal er gewoon nog goed uitziet dan kan het ook wel langer.
De onderkant (het deel wat oppot) word helemaal rood, dan is het verzadigd. Je mag het vlas NIET husselen, alleen de bovenkant de drollen eraf schapen en dan een nieuw laagje erop doen als dat nodig is. Nooit alles omwoelen, dan gaat het stinken en werkt het vlas niet echt lekker meer.
Laatst bijgewerkt door Megamutsj op 28-11-07 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:13

Ik denk eigenlijk dat het gewoon komt omdat je paarden in en uit kunnen lopen wanneer ze willen en met dit natte weer, lopen ze gewoon de viezigheid steeds naar binnen. Ik durf je dus niet te zeggen of vlas schoner zal blijven. Ik zie het ook bij onze shetjes die staan altijd buiten en hebben een oude trailer waar ze in kunnen als ze willen, daar ligt ook stro in en met dit weer is het gewoon niet schoon te houden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:17

Onze shetjes hebben een uitloopstal met vlas, en dat is echt dramatisch.. ik zou het zeker niet aanraden. Sowieso wordt alles vies als ze alles heen en weer lopen, maar het vlas is bij die kleintjes echt altijd kledder nat.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:24

Ik zou het afraden om vlas te gebruiken. Mij is het ten stelligste afgeraden, want het is zéér slecht voor koliekgevoelige paarden. Als je paard koliek krijgt door vlas, is da dikwijls met dodelijke afloop.

Plus het feit dat het véél duurder uitkomt dan stro, want stro is nu wel duur, maar kunnen ze ongestoord opeten. Als je vlas legt (die zowiezo al duurder is) moet je nog extra hooi en stro kopen waar ze op kunnen knabbelen.
Ik ken iemand die voor een doorsnee stal (3 m op 3) 4 pakken vlas nodig had, iedere dag mest eruit en natte plekken en je komt aan t einde van de week aan nóg een pak. Hij kwam per maand aan 200 € aan vlas alleen. En dan had ie de pakken nog maar aan 3,5 € en niet aan 6€, en had ie ook zn hooi/stro niet meegeteld.

Moest ik van jou zijn, ik laat ze staan op dat stro, hoor.

P.S. 4-5 € voor een pak stro Wow! Das wel écht veel. Ik heb zaterdag net stro ingedaan, 200 pakken van +/- 18 kg en kwam aan iets meer dan 2,50 per pak. Het was ongeveer een 7 BEF per kilo (vervoer inbegrepen). 's Zomers is het 2 à 3 BEF per kg.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:24

Ja dat bedoel ik, daarom denk ik dat het met vlas niet beter zal worden dan met het stro, omdat het gewoon zulk vies weer is dat alles ingelopen wordt en je het niet schoon kunt houden, wat voor bodembedekking je ook gebruikt. Als ik er 's-morgens schoon stro in doe bij de shets, is het 's-middags al helemaal vies en nat, denk dat het met vlas precies hetzelfde zal gaan.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:26

Amigo_tje schreef:
Ik zou het afraden om vlas te gebruiken. Mij is het ten stelligste afgeraden, want het is zéér slecht voor koliekgevoelige paarden. Als je paard koliek krijgt door vlas, is da dikwijls met dodelijke afloop.

Plus het feit dat het véél duurder uitkomt dan stro, want stro is nu wel duur, maar kunnen ze ongestoord opeten. Als je vlas legt (die zowiezo al duurder is) moet je nog extra hooi en stro kopen waar ze op kunnen knabbelen.
Ik ken iemand die voor een doorsnee stal (3 m op 3) 4 pakken vlas nodig had, iedere dag mest eruit en natte plekken en je komt aan t einde van de week aan nóg een pak. Hij kwam per maand aan 200 € aan vlas alleen. En dan had ie de pakken nog maar aan 3,5 € en niet aan 6€, en had ie ook zn hooi/stro niet meegeteld.

P.S. 4-5 € voor een pak stro Wow! Das wel écht veel. Ik heb zaterdag net stro ingedaan, 200 pakken van +/- 18 kg en kwam aan iets meer dan 2,50 per pak. Het was ongeveer een 7 BEF per kilo (vervoer inbegrepen). 's Zomers is het 2 à 3 BEF per kg.

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens over die koliekgevoelige paarden, ik heb zelf een zeer koliekgevoelige merrie en die staat op vlas wat heel erg goed gaat, maar zet ik haar op stro dan gaat het juist mis, ze eet dan zoveel van het stro op dat ze zich een koliek vreet Knipoog

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:30

Amigo_tje schreef:

elke dag de de pis eruit??? Dat moet je juist helemaal niet doen met vlas! Ja dan wordt het een duur grapje

Mijn paard staat sinds en paar maanden op vlas ivm hoesten, was geen keuze maar noodzaak en werkt super.

Ze heeft een super grote stal dus de eerste keer gingen er 5-6 pakken in voor een lekkere dikke laag. Nu 1x per week de pis eruit en 1-2 pakken erbij. Ze heeft dan wel echt een dikke laag en niet die tien centimeter die op het pak/internet staat. Ik moet zeggen het bevalt super.

Overigens denk ik dat het om eerder genoemde redenen niet handig is om in een uitloopstal te gebruiken..

donna1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:30

ik zou ook is voor vlas gaan , als ik jouw was. is zuiniger in gebruik althans is mijn ervaring als je het goed bij houd en dan heb ik het over de mest

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 12:43

IK heb eventjes zitten rekenen Tong uitsteken

als ik in de 3x3 stal 5 pakken doen en daarna iedere week 2 erbij
en in de 2,5x3 stal 4 pakken en iedere week 1 erbij (is ook een schonere pony)
dan zou dat 21 pakken zijn x 6 is 126 euro

stro gemiddels 50 pakjes per maand x 3.50 is 175 euro

t is niet echt dat het vies wordt vanaf buiten zegmaar.want het meeste lopen ze op het verharde en nemen niet echt vuil mee naar binnen.
Af en toe wel modder maar vind dat nooit in de stal oid altijd onder het afdak.
het is echt van het plassen dat het zo nat is.en dat lopen ze dan ook nog eens door heel de stal heen.

ik hoef geen extra hooi etc te kopen als ze op vlas zouden gaan want ze krijgen nu zo goed als onbeperkt hooi.voordroog al.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:56

ProudJustify schreef:
Amigo_tje schreef:

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens over die koliekgevoelige paarden, ik heb zelf een zeer koliekgevoelige merrie en die staat op vlas wat heel erg goed gaat, maar zet ik haar op stro dan gaat het juist mis, ze eet dan zoveel van het stro op dat ze zich een koliek vreet Knipoog

Dan heb je een stro-koliekgevoelig paardje, maar ik heb een shet die in alles koliekgevoelig is en op de kliniek hebben ze me gezegd dat ik hem zéker niet op schavelingen of vlas mocht zetten. Want als zou kolieken krijgen door schavelingen of vlas ben ik nog veel erger af.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:05

Amigo_tje schreef:

Sorry hoor, maar dit is echt onzin! Ik ben ook begonnen met 4 pakken vlas in een box van 3,50 x 3,50, en doe er elke 6 dagen 1 pak bij. Beginkosten: 24 euro, maandelijkse kosten: 24 of 30 euro ( hangt er vanaf hoe de dagen vallen Knipoog Mijn kosten met stro waren vele malen hoger, aangezien mijn paard zoveel opat dat ik er bijna een baal per dag bij moest doen. Ik gebruik weinig extra ruwvoer, omdat ik daar toch al zeer ruim van voerde.

Over koliek durf ik niet met zekerheid te spreken, maar bij ons op stal staan bijna alle paarden op vlas ( 25 stuks), en we hebben eigenlijk nooit koliekgevallen ( klopt af ). De enige die koliek heeft gehad dit jaar, is de pony die op stro bleef staan ( gewoon toeval). Zorgen voor genoeg goede kwaliteit ruwvoer en beweging, blijft gewoon van groot belang, maar dat geldt ook voor paarden op stro. Gewoon genoeg hooi aanbieden als je schone vlas in je stal hebt gedaan, dan vreten ze er ook niet van.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:08

@amigotje: Nee hoor ze is niet alleen stro-koliekgevoelig, ze is gewoon koliekgevoelig, ze kan van de kou al koliek krijgen bijvoorbeeld, maar met vlas geen probleem want ze eet er ook verder niet van. Het is een luchtzuiger en die zijn altijd koliekgevoeliger Knipoog Maakt verder niet uit hoor, heeft eigenlijk verder niks met het topic te maken, maar zag jouw berichtje en dacht hé dat klopt niet helemaal, tenminste bij mij niet, maar zoveel paarden zoveel zorgen he Knipoog

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:26

ProudJustify schreef:
@amigotje: Nee hoor ze is niet alleen stro-koliekgevoelig, ze is gewoon koliekgevoelig, ze kan van de kou al koliek krijgen bijvoorbeeld, maar met vlas geen probleem want ze eet er ook verder niet van. Het is een luchtzuiger en die zijn altijd koliekgevoeliger Knipoog Maakt verder niet uit hoor, heeft eigenlijk verder niks met het topic te maken, maar zag jouw berichtje en dacht hé dat klopt niet helemaal, tenminste bij mij niet, maar zoveel paarden zoveel zorgen he Knipoog

Idd, daar zeg je het, zoveel paarden zoveel zorgen Knipoog En blijkbaar zeggen ze bij iedereen iets anders, é Tong uitsteken

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:28

Daar heb je helemaal gelijk in amigo-tje Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:49

Whow, jullie vlas is duur! Ik betaal 4 of 5 Euro per pak (iig zeker niet meer). Ik vind uitmesten van de stal met vlas wel makkelijker dan met stro.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:58

Bij ons is het vlas, als ik in grote partijen bestel, ook rond de 5 euro, ga ik een los baaltje halen bij de dierenzaak om de hoek dan betaal ik 7,50 per baal. Echt prijzig dus, maar ik vind het uitmesten met vlas ook veel fijner dan met stro, vind ook dat de stal schoner blijft met vlas Knipoog

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:42

begrijp ik het goed dat ze in en uit kunnen lopen en de rest van de dag op een wei of paddock staan?
Dan zou ik kiezen voor géén bodem bedekking, ze kunnen dan lekker droog staan op de tegels en je kunt ze dan hooi voeren in je stal eventueel (goed voor de hoeven nu het in de meeste weilanden modderig is!)
Kost je niets extra en alles blijft schoon, je moet dan alleen de poep eruit scheppen.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 17:18

Ze kunnen idd in en uit lopen.Maar het is idd modderig helaas.Dus daarom vind ik het nix om ze zonder bodembedekking te laten staan. Omdat ze dan dus niet droog kunnen liggen.De 2 viespeuken die liggen namelijk regelmatig (zijn ook best jong) En dan kunnen ze dus nergens droog liggen.
Het stuk voor de stallen is ook betegeld.
Maar als ik dus nix in de stal heb liggen waar ze in mesten en plassen wordt het ook echt een rommel.
In de zomer heb ik dat dus wel dan kunnen ze op het gras zand nog lekker droog liggen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:28

De shetjes gebruiken de inloopstal eigenlijk alleen om in te plassen en om te liggen, maar het is gewoon altijd kleddernat. Als je er net nieuw vlas in heb gegooid, is het na een paar uur alweer door en door nat. Je kan het natuurlijk gewoon een tijdje proberen?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 10:49

ik denk dat dat idd misschien wel t slimste is.
laat gewoon voor een maandje komen en kijken of t bevalt.