mijn paard moet 's winters buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ik wil dat mijn paard minimaal zo buiten komt:

24/7 in het land
82 (28%)
overdag in het land 's nachts binnen
150 (51%)
een dagdeel in het land
26 (8%)
een dagdeel in de paddock/bak
30 (10%)
een uurtje los
2 (0%)
hoeft niet los, ik rij wel
1 (0%)
mijn paard vermaakt zich maar in zijn stal
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 292

Joltsje

mijn paard moet 's winters buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 14:56

ik zie erg veel topics over stalling e.d.

nou vraag ik me af.. wil nou iedereen het paard op het land hebben swinters. of zijn het steeds dezelfden die reageren.

hier dus de poll.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

die van mijzelf zet ik vaak een uurtje los. ze kunnen niet in het land want dan hebben ze in de zomer geen gras meer (kuil wordt ook van eigen land gehaald)

ik vind dit geen probleem, maaar zouden ze er een dagdeel uit komen had ik dat liever gehad, maar ik ga er zeker niet om stalling mee veranderen

poes

Re: mijn paard moet 's winters buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:00

Voor mij hoort een paard minimaal van 9 tot 16u ergens buiten, in groep. Grote paddock kan dienen, of een wei die je laat kapotlopen als het een grote groep is (en dan andere stukken wei sparen voor het beter weer).
Je sluit jezelf toch ook geen volledige dag in de wc op?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:01

Mijn paarden moeten minimaal overdag naar buiten en staan sinds een jaar 24/7 buiten.
Een uurtje per dag is echt veel te weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:06

Ik vind een uurtje per dag ook te weinig. Ben blij dat mijn merrie 24/7 buitenstaat met een schuilstal en niet alleen omdat het nu winter is. In de zomer wanneer het warm is en de zon fel schijnt hebben paarden juist meer beschutting nodig dan in de winter omdat ze het niet prettig vinden lang in de felle zon te staan. Dat merk je aan paarden met een schuilstal, die staan in de zomer veel vaker binnen dan in de andere seizoenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:40

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:43

Mijn paard moet echt elke dag minimaal overdag het land in. Hij staat nu elke dag van 09:00 t/m 16:00 op het land en dat is ideaal. In de zomer mogen ze wat mij betreft 24 uur op het land staan maar dat is niet goed haalbaal bij ons op stal. Hoe dan ook wil ik hem elke dag naar buiten hebben en hij vind het heeeerlijk

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:55

poes schreef:
Voor mij hoort een paard minimaal van 9 tot 16u ergens buiten, in groep. Grote paddock kan dienen, of een wei die je laat kapotlopen als het een grote groep is (en dan andere stukken wei sparen voor het beter weer).
Je sluit jezelf toch ook geen volledige dag in de wc op?

Mee eens!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:57

mijn paarden komen ook de hele dag buiten gaan rond 9 uur naar buiten en komen rond hal 8 wer naar binnen. gaan niet de wei op omda ze die dan kapot trappen maar heb een bak waar ze dan ingaan met goed wat hooi. vind het toch wel een vereiste dat het paard uren buiten kan zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:58

optie 2

Ik heb zo mijn paard ook altijd opgestald gehad.
En nu thuis doe ik het ook zo Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:59

Ik vind een uurtje per dag ook te weinig, als is het hier in de buurt eerder regel dan uitzondering. Mijn paard komt een dagdeel in de paddock in de winter ( soms wat minder als het echt niet anders kan ). In de zomer gaat hij sowieso de hele dag het land op.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:00

Ik heb gekozen voor optie 1.
Mijn paarden doe je echt geen plezier op stal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:02

De mijne loopt het hele jaar door dag en nacht buiten in een kudde. Hij is ook geen stalpaard (die bestaan in mijn ogen ook niet Knipoog ), daar wordt 'ie doodongelukkig. We hebben een fijne plek, waar dit gelukkig ook kan (en ja, nog op veengrond ook Clown ). Er komt geen vreemde bij mijn paard, hij staat in eigen (natuur)gebied. Bij ons wordt het kuilgras ook door onze staleigenaren gemaakt, maar er is zoveel land, dus ruimte zat. Lachen
Het zou voor mij nooit een optie zijn om hem op stal te zetten, dus......... (tenzij hij ziek is en dat kan gelukkig bij ons ook).
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 27-11-07 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:03

Het liefst moet het paard minder op stal staan dan dat het buiten staat..
Dus zowieso de héle dag de wei op, het is een paard, geen barbie.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:04

Mijn pony staat overdag buiten en 's nachts op stal. De paddock is behoorlijk nat maar ze hebben genoeg droge plekken. Om het redelijk te houden gaan ze 's nachts naar binnen. Zo heeft mn pony ook rustig de tijd om te eten waar ze overdag niet zoveel kans door krijgt door lieve weidegenootjes Tong uitsteken

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:05

Mijn paard staat overdag in de wei en 's nachts op stal.
Zomer: 10.00-19.00.
Winter:10.00-16.00/16.30.

Ik vind het erg fijn dat het op deze manier kan!
Het is prettig dat je weet dat je paardje 's nachts lekker in een schone stal ligt en dat er geen gekke dingen kunnen gebeuren in de wei, in het pikke donker.
Op stal hebben 2 paarden regelmatig koliek. Niemand die dat zou zien als ze in het donker in de wei staan!

Ik vind het ook fijn dat in de winterdag de paarden gewoon in de wei kunnen.
Ook dat zie je niet overal want dan lopen ze 'het weiland kapot'.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:07

8 maanden lang staat mijn pony 24/7 buiten, nu staat hij wel op stal maar 's ochtends word hij buiten gezet en eind van de middag weer binnen. Ik heb een stukje land afgezet zodat hij die helemaal mag vertrappen en de rest bespaard blijft Lachen

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:08

De paarden op mijn werk komen 2uur buiten met geluk. De rest is 2,5uur stapmolen en 1uur werken ohz.Rest is dus stalwerk, paarden lopen min. ZZ-L

Die van mij staat (nog) 24uur per dag buiten, hij word zondag geschoren en gaat dan alleen snachts stal op, dat is dan van 10uur savonds tot 7uur smorgens...9uur stal dus, 13uur buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:08

Up_to_Date schreef:
Op stal hebben 2 paarden regelmatig koliek. Niemand die dat zou zien als ze in het donker in de wei staan!

Een paard bij ons had vroeger ook altijd koliek als hij op stal stond. Maar toen hij 24/7 de wei op ging was dit over en sindsdien nooit meer gehad (even afkloppen). Niet dat jou paarden nu ook 24/7 op stal moeten maar, er zit dus veel verschil in Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:13

Ik heb overdag op weiland en 's nachts op stal ingevuld (en zo staat ze nu ook). Eventueel zou ik ook kunnen leven met overdag in een ruime droge paddock met voldoende ruwvoer en 's nachts op stal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:13

Up_to_Date schreef:

Hebben jullie een nachtwaker in dienst dan? Clown

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:16

Miss_Montana schreef:
Up_to_Date schreef:

Een paard bij ons had vroeger ook altijd koliek als hij op stal stond. Maar toen hij 24/7 de wei op ging was dit over en sindsdien nooit meer gehad (even afkloppen). Niet dat jou paarden nu ook 24/7 op stal moeten maar, er zit dus veel verschil in Knipoog

De eigenaar van dat ene paardje zou daar never mee akkoord gaan want die behandeld haar paard alsof ie goud heeft gekost. We hebben weleens voorgesteld om ze in de zomer 's nachts buiten te laten maar ook daarin ging niet iedereen in mee (15 pensionklanten). En het werkt niet om 5 paarden binnen te zetten en de andere 10 aan de poort te laten staan want dan krijg je de grootste ruzie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:20

Ach, de mijne staat in een natuurgebied en is me ook alles waard, vooral zijn eigen geluk Lachen . Hij staat daar prima en veilig en ik ben er trouwens ook regelmatig in het donker tijdens de wintermaanden. Als er iets met hem is, dan zie ik dat meteen, hoor, daar heb ik geen stal met verlichting voor nodig (het is lichter dan je denkt daarbuiten Knipoog ).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:22

Ik heb ook geen stal met verlichting (en water halen wij uit de sloot) en ik sta gelukkig ook in een natuurgebied, maar natuurmonumenten is vaak tot last Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:25

Da's balen voor je, Welshcobfan. Gelukkig hebben we de laatste tijd geen gemiep meer van Natuurmonumenten. Eigenlijk hebben wij nergens last van, hooguit van teveel regenval, maar ook dat valt dit jaar tot nu toe aardig mee..... Clown
Vorig jaar deze tijd, was het veel erger met de grond.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:34

Ik heb gekozen voor overdag buiten, 's nachts binnen.
Ik rijdt nu een paardje dat 24/7 buiten staat, en dat sluit goed aan op haar behoeften en het type paard dat ze is.
Natuurlijk begrijp ik echter ook dat niet ieder paard helemaal gemaakt is voor onze nederlandse winters, en dus ben ik er tussenin gaan hangen.
Ik ben namelijk van mening dat een paard MINIMAAL de gehele dag overdag buiten zou moeten staan met soortgenoten.
Stalondeugden (mooie uitdrukking voor: "help, ik voel me zo ongelukkig") krijgen zo geen kans, en paarden zijn meer ontspannen, gelukkig en gezonder naar mijn idee.... Haha!