Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

VeerenAshley schreef:Inderdaad, waarom om de dag? Heb je dat zelf zo besloten, of zijn dat de regels van de stal? Want in het eerste geval zou ik je paard gewoon weer lekker elke dag naar buiten doen. Beweging is nu eenmaal de best remedie.
Qimm schreef:Nu alles zo nat is gaat het land helemaal naar zijn gloria als er elke dag paarden op lopen. En als je al niet zo veel hebt dan kan ik me voorstellen dat je dan de paarden minder naar buiten doet. Het is niet ideaal.

ikenindi schreef:ik wil net zeggen! indi der wei is vooraan ook blub, maar ze is WEL gezond:)

Mindim schreef:ikenindi schreef:ik wil net zeggen! indi der wei is vooraan ook blub, maar ze is WEL gezond:)
Stalbenen hebben niet altijd iets met gezondheid te maken hoor. Bij oudere paarden is het zelfs wat normaal.

[***] schreef:Mijn 21 jarige merrie heeft er sinds dit jaar last van, vorig jaar ook al af en toe. Ze staat 24/7 buiten zonder ijzers maar als het erg nat of guur is zoals vorige week met de storm houdt ze zichzelf niet meer warm en gaat ze s'nachts op stal. Ze staat dan op hooi en ze heeft een grote box (4 x 5) maar toch een beetje stalbenen. Dit is dus zeker wel door de hogere leeftijd.
Overigens kan rijk voer zoals te natte kuil ook stalbenen veroorzaken, zelfs als ze niet op stal staan.
Dani62 schreef:Het [naam] blijft natuurlijk om gewoon de óórzaak van stalbenen aan te pakken.. En dat is dus.. Niet meer op stal!
ikenindi schreef:[***] schreef:Mijn 21 jarige merrie heeft er sinds dit jaar last van, vorig jaar ook al af en toe. Ze staat 24/7 buiten zonder ijzers maar als het erg nat of guur is zoals vorige week met de storm houdt ze zichzelf niet meer warm en gaat ze s'nachts op stal. Ze staat dan op hooi en ze heeft een grote box (4 x 5) maar toch een beetje stalbenen. Dit is dus zeker wel door de hogere leeftijd.
Overigens kan rijk voer zoals te natte kuil ook stalbenen veroorzaken, zelfs als ze niet op stal staan.
of door ijzers (a) want daardoor kan de straal de grond al helemaal moeilijk raken...