verteerbaarheid vlas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

verteerbaarheid vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 21:12

ik zit te twijfel om over te stappen op vlas. staan nu op stro. nu is het zo dat mijn mest niet wordt opgehaald. verteerd vlas een beetje goed of duurt het echt jaren voor het een beetje weg is?

Mariekexzita

Re: verteerbaarheid vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:14

ik ben ook laatst over gestapt op vlas, en bevalt super goed! verteert vEt snel en je hoeft de stal veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel minder uit te mesten!! zeker doen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:45

Vlas verteerd idd een stuk sneller dan stro.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:47

ik heb er 2 paarden op staan en gooi het telkens in zo'n groene kruiwagen, als ie vol is ga ik de boompjes gaan bemesten, tegen ik de hele reeks heb gedaan, is het bij het eerste boompje al verteerd, dus verteerd wel snel hoor

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:49

Ik heb hier nog 3 pakken liggen, maar durf het niet goed in de stal te doen ivm dat ik bang ben dat ze het opeten.
Viel dat bij jullie mee? snoepen ze er niet van?

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:52

Dat hangt van het paard af. We zou ik het goed vermenegen met mest zodat het wat donkerder wordt waardoor ze het minder snel zullen gaat opeten. Voor de rest is het een kwestie van uit proberen.

Het verteerd idd wel lekker snel!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:55

En het verteerd snel, en je hebt sowieso veel minder m3 aan mest! Ideale oplossing dus.

Ze eten er soms wel van. Ik begin dan ook nooit in een lege stal met alleen vlas. OF idd oud vlas er doorheen mengen, of beginnen met een bovenlaag van ( oud) stro.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:58

Bij mij eten ze het niet en het verteert super! Mijn mesthoop is veel kleiner sinds ik vlas gebruik en mijn boxen en pony's veel schoner!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:35

Iemand ermee bekend dat paarden door vlas (eerder) hoefproblemen krijgen?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:35

waarom als ik vragen mag? mijn paarden staan al een aantal jaar op vlas en hebben allemaal prima hoeven.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:37

Ik las dit in een ander topic waarop een hoefsmid in opleiding dit vertelde. Dus ik was benieuwd of dit meerdere ervaringen omvat.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:58

timokyana schreef:

Mij is bekend dat ze er minder snel problemen door krijgen. Van zaagsel kunnen ze bijv. eerder een hoefzweer krijgen. Van vlas veel minder snel.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:53

Inderdaad, volgens mij staat vlas juist bekend omdat het goed is voor de hoeven, van krullen en zaagsel hoor je wel dat ze inderdaad sneller een hoefzweer ontwikkelen.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:15

Ik heb er nog geen ervaring mee dat het sneller verteert, ik gebruik pas sinds 2 weken vlas. Maar het bevalt me nu al 10x beter dan stro.

Mijn paard eet er niet van, daar was ik ook bang voor in het begin. Gewoon even uitproberen dus Knipoog

Volgens mij krijgen ze van vlas minder snel hoefproblemen dan van zaagsel/houtkrullen ed. Maar of vlas ook beter is dan stro in dat opzicht?

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:18

timokyana schreef:
Ik heb hier nog 3 pakken liggen, maar durf het niet goed in de stal te doen ivm dat ik bang ben dat ze het opeten.

je zorgt er gewoon voor dat ze genoeg hooi hebben...
je kunt er ook azijn op strooien, door de geur eten ze er dan ook niet van

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:19

timokyana schreef:

als je ze niet mooi uitmest en ze dus vochtig laat liggen kunnen ze er idd wel rotstraal van krijgen, maar dat is bij alles zo...

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:00

vlas geeft eerder problemen met hoeven door schimmels en omdat het in de hoef gaat zitten.Dus meer kans op hoefproblemen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 20:37

en hoe mesten jullie het uit(hoe vaak drollen hoe vaak alles) enzijn jullie goedkoper uit dan met stro?

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:00

de drollen iedere 1a2 dagen
de rest laat ik liggen, als het echt te vuil gekleurd wordt haal ik er de vuile delen uit, als er te weinig in ligt doe ik een halve pak erin

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:03

timokyana schreef:

Wij hebben de paarden al jaren op vlas. Sinds enkele maanden hebben we er een nieuwe ruin bij die stro gewend was en behoorlijk veel strooisel at. Het is nog niet in hem opgekomen een hapje vlas te nemen. Ik heb nog niet meegemaakt dat ze het gingen eten.
De verteerbaarheid is goed, het scheelt een hele hoop wat betreft stof, uitmesten is veel en veel gemakkelijker, enz. Kortom, ik ben fan van vlas. Haha!

Wij gooien in het begin zo'n 4 à 5 pakken in de stal. Goede laag is belangrijk!!! Dat is even een hele boel strooisel, maar het loont echt. We mesten 2 keer per dag uit. Nattigheid zakt naar de bodem en vormt daar een vaste laag. De bovenkant blijft droog. Zo moet vlas werken. Geen dun laagje, dat heeft geen enkele zin. Dan mis je de werking van vlas. Zéker eenmaal per week gaat de natte plek eruit. De onderste, vaste laag die niet vies in, houden we zoveel mogelijk intact. Er gaat ook een pak per week bij de stal in.

Vlas neemt een hele hoop geur weg. Dat is ook een bijkomend voordeel. Ik vind het lekkerder voor de paarden én voor onze buren. Vork

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:09

Wij hebben ook vlas. Ze komen een keer in het half jaar ongeveer de mesthoop ophalen met een vrachtwagen en dat is dan mest van 3 paarden. Dus veel minder dan je zou hebben van stro.
Om te voorkomen dat ze het gaan eten gebruiken wij 2 middeltjes. Als ze pas op vlas staan, laten we de stal wat viezer en vermengen we de natte plekken goed met de droge, daardoor is het niet lekker om te eten. En als ze s avonds op stal gaan krijgen ze een plak stro mee om lekker op te knagen. Dit bouw je dan langzaam af en ons nieuwe paard dat voordien elke nacht haar stal leeg at, staat nu na 3 weken in een stal met schoon vlas, waar ze niet van eet.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 08:44

ikke20 schreef:
en hoe mesten jullie het uit(hoe vaak drollen hoe vaak alles) enzijn jullie goedkoper uit dan met stro?

Ik doe elke dag de drollen en 2 à 3 keer per week de natte plek ( hoewel ik niet alles meeneem, ik heb een ruin dus echt alleen het middelste gedeelte ). De rest van de bodem pot ik. Stro is hier nu 2,80 per baaltje, daar had ik 2 balen van nodig in 3 dagen. Dus dat is per week een euro of 50 per maand. Van vlas gebruik ik een baal à 6,50 per 6 dagen, dus 32,50 per maand. Het scheelt voor mij dus aanzienlijk. Nou moet ik zeggen dat ik wel wat meer ruwvoer gebruik met vlas, en dat mijn paard op stro extreem smerig was. Maar duurder ben je waarschijnlijk sowieso niet uit.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:24

2x per dag de drollen eruit en 1x per dag het nat. Vooral het nat vind ik belangrijk, mede door de amoniaklucht die er vanaf komt. Dat is niet goed voor de paarden. En natuurlijk ook omdat het beter is voor de hoeven. Als er te weinig ligt gooi ik er weer een pak bij.

Izmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:23

Ik gebruik ook nog maar kort vlas maar het bevalt super idd veel minder afval en werk. Wel geef ik mijn paarden elke dag een plak stro buiten het gewone voor om dan hebben ze wat te kauwen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:32

Ik gebruik ook vlas. Hij eet het niet (als ze het wel eten is er groot risico op koliek), alleen zijn hoeven zijn hierdoor wel iets droog.
Ik mest elke dag zowel de drollen als de natte plek, wel is het na een nacht veel schoner dan op stro. Wel is een mestvork aan te raden met veel meer tandjes, met een gewone volk valt niet te mesten.