Pony verveelt zicht op zand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1994

Pony verveelt zicht op zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 19:11

Heey!
Mijn pony staat nu ongeveer een weekje op het zand. We hebben een rijbak gemaakt waar ze opstaat. Wij hebben namelijk een weiland en omdat ik daar met regen niet kan rijden hebben we een bak laten maken. Daar kan ze dan nu ook opstaan, handig Lachen Maar ze staat alleen, we krijgen daarom een shetlander erbij, we hebben al een stalletje voor de shet enzo maar we moeten er alleen nog een kopen. En mijn pony verveelt zicht dood in de bak. Ze loopt heen en weer langs het draad waar ze eruit kan. Verdrietig
Ik heb dus een bal in de wei gegooid maar die vind ze niet boeiend. Ik il een skippybal gaan kopen maar ik ben bang dat ze in het handvat blijft zitten ofzo?
Dus tot de tijd dat ik een goede skippybal heb en er een shet is, kan ik iets doen om het haar wat meer naar dr zin te maken?
Groetjes mij Lachen

jesito

Re: Pony verveelt zicht op zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:12

Ruwvoer voeren.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 19:17

Mag ik vragen wat ruwvoer is? Bloos Wij voeren nu 's morgends op stal bix en dan zetten we haar opt zand dan krijgt ze een plak hooi 's middags krijgt ze nog hooi en 's avonds op stal weer bix en een plak hooi.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:46

ik ben voorstander van onbeperkt hooi (=ruwvoer)

edit: wat voor paard heb je?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:13

Hooi is ruwvoer en dit moet je een beetje proberen te verdelen over de hele dag of onbeperkt geven dan heeft je paard tenminste wat te knabbelen.
Een paard in de natuur is 14 uur per dag bezig met eten zoeken en eten en maakt vele kilometers je moet proberen dit zoveel mogelijk na te bootsen.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 21:22

Okee dat snap ik ja! Ik heb een new forest

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:35

Zorg dat ze de hele dag beetjes hooi kan knabbelen, ga erop uit in de natuur en breek de takken van wilgen af. Hebben de paarden veel plezier mee en ze vinden het nog lekker ook!!

En zorg snel voor een maatje, er zijn vast heel erg veel paardjes op Marktplaats die op zoek zijn naar een goed tehuis waar ze lekker buiten komen!

Een paard kan gewoon niet alleen gehouden worden, het is dus echt zaak dat jullie heel snel een vriendje voor je pony kopen!
En een shetlander hoeft echt niet duur te zijn...

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 21:38

Weet ik weet ik! We hebben ook al een shet gevonden! Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:42

Gelukkig dat je al een vriendje voor de pony hebt gevonden. Wat betreft het hooi, let wel op dat je niet onbeperkt kuil gaat voeren want dat is niet goed. Gedorst hooi is prima natuurlijk en mogen ze de hele dag door eten ( mits hij te dik gaat worden!)

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 21:51

Ik denk niet echt dat hij gauw te dik wordt, ik train ong. 5x in de week een uur
Maar sommige mensen voeren ook haver en muesli, wat is dat allemaal? kan ik dat ook voeren en waarom .. Ik voer alleen hooi en bix dus iets anders is misschien ook wel eens lekker?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:55

Ik denk dat het met een maatje helemaal goed komt.
Ander voer hoef je echt niet te geven tenzij je merkt dat er iets niet klopt met je pony. Ruwvoer is het belangsrijkste en daarnaast bix als aanvulling. Je zou wel wat muesli kunnen voeren voor de lekker (haver maakt sommige paarden erg druk), maar eigenlijk overbodig.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:57

Je shetje hoeft trouwens alleen maar een beetje hooi en geen biks! Shetjes moet je heel 'sober' voeren, dus geen krachtvoer (denk dat je er geen urenlange zware trainingen mee gaat rijden?)

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 22:00

Nee, het is juist de bedoeling dat die als gezelschapspony komt. Niet om bereden te worden enzo.. misschien is een keer longeren maar daar blijft het dan ook bij

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:02

ik zou op verschillende plekken hooi neer leggen. kan ze heen en weer lopen van plak naar plak ofzo. iig dat ze nuttig heen en weer loopt...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:14

Een vierkante/rechthoekige plaat zand is inderdaad oersaai voor een paard en stimuleerd daarom niet tot bewegen.
Maak liever een doorlopend paadje bv rond de bak of rond de wei van ong 3-4 meter breed. Met toegang tot de stal en een groter stuk ong. 15x15 meter om te rollen. etc. Op verschillende plekken op dit pad leg je plukjes hooi (eventueel in een oude autoband of een bak), een waterbak, iets interessants/obstakel, stukje verhard, etc.
Zo'n parcour stimuleerd het lopen en beweging houd je pony gezond. Ook de shet zal gezonder blijven met genoeg beweging en beperkt gras. Daarnaast heb je veel minder problemen als je een keer een paar dagen niet kan rijden, omdat je pony zichzelf beweging geeft en een zekere basisconditie vasthoud.
Observeer de pony's als ze hierin lopen en zorg dat je geen hooi geeft op de plekken waar ze gaan staan slapen/hangen.
Op paardnatuurlijk staat hier een voorbeeld van. Als je engels goed is kan je het boek paddock paradise van Jaime Jackson aanschaffen en bestuderen. Daar staan alle mogelijkheden en de redenen ervoor in beschreven.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:01

Maar met hooi voeren in de bak op zand, is er dan niet een risico dat ze snel zand binnen krijgen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:05

ja, daarom kan je ook in oude badkuip of eenbak leggen
weord ook niet zo vies, ( als je wel gaten in de bak maakt) als het regent

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 13:07

Mijn pony eet eigenlijk geen zand, we krijgen ook waarschijnlijk aan de buitenkant van de bak een ruif zodat ze over het draad heen hooi kan eten. Lachen

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:46

Wij hebben in onze paddock netten hangen.
Soort hooinetten maar dan met kleinere gaten...
Kunnen ze de hele dag kanbbelen en hebben ze wat te doen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:05

heart4horses schreef:
Mijn pony eet eigenlijk geen zand, we krijgen ook waarschijnlijk aan de buitenkant van de bak een ruif zodat ze over het draad heen hooi kan eten. Lachen

maar dan blijf je het op 1 plek houden...

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 17:11

Ja dat dacht ik dus ook, maar een kennis van ons vind het leuk om te maken dus ik leg aan de andere kant gewoon een plak op de grond erbij

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:50

Ipv een skippibal kun je ook zo'n fitness bal gebruiken, zijn iets groter geloof ik maar zonder handvat. Het beste is natuurlijk een maatje, maar ook met een maatje kan een bal natuurlijk leuk zijn. Ik heb ook wel eens hier iets gelezen dat mensen wilgentakken ophangen/neerleggen waar ze aan kunnnen knagen.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 17:55

Fitnessbal Haha! Dat is misschien wel een goed plan! Dankje en maatje zit eraan te komen Knipoog

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:00

Een maatje is inderdaad denk ik de beste oplossing.
Misschien kan je een pad maken van de stal (gewoon met draad aan beide kanten) dan kan ze meer heen en weer lopen!

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:07

Jullie hebben weiland schrijf je, waarom zet je haar dan niet gewoon op de wei?