veulen niet in de opfok houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

veulen niet in de opfok houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 14:15

Hey
Ik heb een vraagje ...
Ik wil me een veulentje gaan aanschaffen ..
Maar ik zou het graag bij mij thuis houden ...Ben niet zo voor de opfok ...zeg niet dat er iets mis mee is, maar ik wil gewoon dan mn veulentje elke dag kunnen zien & zelf verzorgen enzo ...
Heb wel al gelezen dat het beter is dat je veulen kan spelen met andere veulens ...
Is dit echt heel erg als ik besluit mn veulen toch thuis te houden & dan heeft ze contact met mn andere paardje ...
Was aan het denken mss eventueel nog een shetlanderveulentje erbij te kopen ...dan heeft ze toch een ander veulentje om mee te spelen & shetlander kost niet veel in onderhoud enzo ...
Wat denken jullie ?

edit: fout
Laatst bijgewerkt door Niisj op 09-11-07 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Re: veulen niet in de opfok houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:20

Twee gelijkwaardige veulens is echt het minimum wat je hebben moet, anders gewoon de opfok in................ je krijgt er later een mentaal en lichamelijk stabiel paard voor terug; veulens horen te spelen met andere veulens en NIET met mensen........................

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:22

betekend dit dat veulen hele dag op stal staat en af en toe los komt (als jij er bent) want dan lijkt me de opfok toch prettiger
ik heb zelf in het verleden een veulen gehad en die liep met 2 oudere ruinen de hele dag buiten ook de winter en dat is een wereld paard geworden kon overal tegen enz mijn volgende veulen heb ik in de opfok gedaan en dat is goed bevallen
kortom wat ik wil zeggen is dat het allebij kan maar beweging is wel zeer belangrijk (natuurlijk voor volwassen paarden ook) en afleiding succes ermee

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 14:23

Waarom kan een warmbloed veulen niet spelen met een shetlanderveulen ?
Ik doe het veulen wel in de opfok als het echt slecht is.
Maar wou gewoon even wete hoe het nu echt zit ...
Veulen zou dan wel lekker heel de dag op de wei staan zoals mijn andere paard. Ben ook tegen het houden van een paard dat heel de dag in een stal staat.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:33

De hele dag in de wei in 24 uur per dag of overdag in de wei en 's nachts op stal?

Ik vind persoonlijk de opfok veel beter omdat de veulens dan met meerdere kunnen spelen. Als je er een veulentje bij koopt moet het maar net klikken.

Verder moet je met een jong veulen gewoon niet teveel doen omdat ze daar in hun hoofd ook niet klaar voor zijn.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 14:36

Er staat een schuilstal op de wei, ze gaan erin wanneer ze willen ...
Je hebt wel gelijk dat het net moet klikken met dat ene veulen ...
Maar hoe gaat het dan juist allemaal in z'n werk, de opfok ?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:47

Ik heb mij veulen anderhalve maand geleden maar Eifelopfok gebracht omdat ik daar vind dat ze mooie kleine groepen hebben en persoonlijke aandacht voor de veulens.
Wij hebben ervoor gekozen om het veulen eerst een weekje thuis te zetten vanaf de fokker zodat ik hem toch even in de buurt had. Vriendin van me had ook een veulentje gekocht dus die konden mooi samen.
Bij de opfok gaan ze dan een groepje in en daar blijven ze tot ze oud genoeg zijn om naar huis te halen. Sommige veulens worden met 2 jaar weer opgehaald andere met 3 jaar.
Ga vooraf gewoon eens wat kijken op internet naar wat een opfok te bieden heeft en ga er een keertje kijken of de paarden die er staan er goed bijstaan.

Voor mij is het een eis dat ze paarden het hele jaar door naar buiten gaan. Dat is niet overal mogelijk dus als je dat belangrijk vindt moet je even goed zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:53

in principe kan je ze ook prima aan huis houden, ik heb miomenteel 4 volwassen paarden (verschillende rassen) en daar loopt nu ook een shetland veulentje samen met mijn shet in de wei (mijn shet is een enorme speelse 5 jarige ruin dus speelmaatje heeft ze er genoeg aan Vork )
over een half jaartje moet mijn friese merrie gaan bevallen dus dan kunnen de 2 jonkie's mooi samen opgroeien Lachen

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:00

Nisj,
Ik heb mijn veulen zomers in de opfok en s'winters bij huis. Afgelopen zomer heeft ze in een kudde van 20 merries van verschillende leeftijden dag-in-dag-uit samen buiten gestaan. Nu het winter wordt zouden ze daar in loopstallen komen te staan en als het weer het toelaat of s'ochtends of s'middags buiten. Terwijl ik haar zelf de hele winter buiten kan houden.
Aangezien ik dat laatste prettiger vind, en haar dan ook weer even in handen heb, laat ik haar de wintermaanden thuis staan. Ze staat dan met mijn 15-jarige merrie, en 14-jarige ruin, die met haar speelt.
Veel opfokplaatsen hebben een beperkte capaciteit aan loopstal en vinden het dus best lekker om veulens maar een gedeelte van het jaar te hebben.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 15:06

kebie, dat zou idd wel een heel goede oplossing zijn voor mij ! Haha!
Katja, bedankt voor de info ! Voor mij is het ook een eis dat ze heel het jaar buiten kunnen. Knipoog
Shanna, leuk zeg, dat ze dan met elkaar zo spelen ! Haha!

Chesky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:14

Ik heb mijn inmiddels al weer 2,5 jarige al vanaf dat ze 8 maanden was. Ze is nooit de opfok ingeweest. Ze heeft eerst met een oudere kwpn-er gestaan. Later met een oudere welsh waar ook na een tijdje een andere veulen bij kwam. Inmiddels staat ze dan alleen nog met dat veulen(inmiddels jaarling).
Ik hou zelf ook niet zo van de opfok en daarom heb ik toen der tijd ook besloten om der dicht bij huis te houden. Zodat ik haar ook wat meer kon zien opgroeien en ontwikkelen.
Ik moet zeggen dat er met mijn pony niks mis is hoor ondanks dat ze niet altijd met een leeftijd genootje heeft gestaan en ik haar regelmatig in de hand heb gehad. Ze doet precies wat ik wil en weet wat ze wel en niet mag.
Je kan het altijd proberen om het thuis te houden, en als je merkt dat het toch niet helemaal is wat je wil of als het voor het veulen zelf niet zo werk kan je altijd nog beslissen om toch voor de opfok te gaan.

Gr myrthe

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 15:16

ok bedankt, L0ttt ! Haha!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:24

Lott, ik heb ervaring met een veulen dat altijd samen met een oudere merrie werd gehouden. Die kwam voor het eerst in een echte kudde toen hij 15 was en heeft het daar goed moeilijk gehad. Die was zo gewend aan de vaste verhoudingen dat hij zich helemaal geen plaats wist te geven met meerdere paarden.
Die had beter als jong paard een poosje in de opfok kunnen staan ....

Chesky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:32

Kebie, bij ons op stal staan er meerdere paarden. Maar dan in groepen van twee. Ze kunnen dus wel contact maken, dit geeft geen problemen. Straks komt er nog een bij en van de winter gaan ze waarschijnlijk met het hele zooitje op het groote land. Ik zal we zien hoe het gaat, misschien heb je wel gelijk. Maar ik denk dat dit ook verschilt kwa karakter.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:43

Vind dat het prima kan hoor. Heb mijn veulen ook thuis aan huis staan om precies dezelfde reden als die jij aan geeft. Wil haar graag elke dag zelf kunnen zien en eten geven enz...Mijn veulen staat momenteel overdags buiten en 's nachts op stal. Op stal deelt ze een stal samen met een shetlander ruintje van 4 jaar. En buiten staat ze samen met hetzelfde ruintje en 2 welsh A ruintjes van 3 jaar. En soms staan mijn 17 jarige shetlandmerrie en 3 jarige shetlandmerrie er ook nog bij.
Nou en ik heb echt niet het idee dat ze iets te kort komt. En dat mijn veulen daarom straks geen mentaal en lichamelijk stabiel paard zal worden.
En straks in het voor jaar komt ze ook weer samen met mijn koudbloedmerrie en haar moeder te staan.

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:45

ik heb mijn paardje gekocht toen ie 8 maanden oud was.
en is nooit in de opfok geweest omdat ie zo onderdanig was, was bang dat ie teveel klappen zou krijgen. dus heb hem thuis gehouden. heb er zelf vanalles mee gedaan, nu is hij 3 jaar en een super braaf paard. je kun er alles mee. en als je hem in de opfok doet moet je maar zien wat er van terecht komt. zeg niet dat in de opfok slecht is maar mijn voorkeur heeft het niet.
nu staat ie bij 6 of 7 andre paarden in de wei en heeft nergens last van... prima paard!
als ik het nog eens doe, doe ik het prezies zo Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:46

Koop er dan een oudere shet merrie bij........ die kan het dier het beste opvoeden...

Twee gelijkwaardige veulens gaat ergens verkeerd Lachen Lachen

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:54

KiWiKo schreef:
Koop er dan een oudere shet merrie bij........ die kan het dier het beste opvoeden...

Twee gelijkwaardige veulens gaat ergens verkeerd Lachen Lachen

Het gaat hier toch om een warmbloedveulen? En ze wil er toch een shetlandveulen bij kopen? Die zijn toch niet gelijkwaardig of zie ik dat nu verkeerd Haha! .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:54

denk erom, shet is altijd de baas Lachen Lachen

echt Lachen

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:57

bedoel je dan niet ongelijkwaardig?

Dat geloof ik best dat een shet de baas is. Zie het hier bij mij thuis ook. Die Welsh A pony's kan ze nu inmiddels wel aan, maar die 2 shetlandmerrie's loopt ze nog met een boog omheen haha.
Laatst bijgewerkt door mijnlieverd op 09-11-07 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:58

een shetveulen is gelijkwaardig Lachen Lachen een oudere shetmerrie is niet gelijkwaardig Lachen Lachen

en je wil graag niet gelijkwaardig in dit geval Lachen

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:03

O,op zo'n manier Haha! . Nu snap ik het zo ongeveer Ja

Denk ik trouwens.

Dus als je er een shetland veulen bij zet dan zal die altijd de baas zijn? En dat is niet echt handig? Waarom dan niet?
Omdat ze als veulens op gelijke voet moeten staan ofzo?
Maar een oudere shetlander die de baas is maakt niet uit omdat die geen veulen meer is?

Dus als je er dan een veulen bij zou zetten kan je er beter een warmbloed veulen o.i.d bij zetten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:13

nee Lachen

Je kan er beter een oudere shet bij zetten omdat de oudere shet de jonkie op zal voeden. En DAT is wat je wil Lachen

Wij mensen kunnen dat niet, dat moeten paarden zelf doen.

Dus je moet er een " baasje" bij zetten die het diertje op kan voeden, en een ander veulen kan dat gewoonweg niet.... omdat hij zelf niet opgevoed is.... Snappie Lachen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:15

intersant topic dit ga ik even volgen we gaan namelijk verhuizen en mijn ruin komt dan aan huis te staan en aangezien ik erg graag nog een merrie (veulen) erbij wil.
ze komen uiteraard bij mij ook dagelijks buiten

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 16:15

Ik denk dat ik het nu ook snap.
De oplossing van kebie lijkt mij het beste.
Dus dan gaat ze zomers in de opfok en winters bij mij thuis.
Tenzij ik een opfok vind waar ze heel de tijd buiten mogen.
KiWiKo schreef:
nee Lachen

Je kan er beter een oudere shet bij zetten omdat de oudere shet de jonkie op zal voeden. En DAT is wat je wil Lachen

Wij mensen kunnen dat niet, dat moeten paarden zelf doen.

Dus je moet er een " baasje" bij zetten die het diertje op kan voeden, en een ander veulen kan dat gewoonweg niet.... omdat hij zelf niet opgevoed is.... Snappie Lachen

En dus als ik m'n warmbloedveulen bij m'n 12 jarige kwpn merrie houd met nog een shetlandveulen erbij als speelkameraad, gaat het dan wel ?