Paardenrusthuis beginnen? Graag reacties

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragebol1977

Paardenrusthuis beginnen? Graag reacties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 09:08

Hallo allemaal,

Ik Henrike en mijn vriend Arnold wonen momenteel nog in Singapore. Wij komen in Februari weer voorgoed terug in Europa.
Ik heb zelf een oude merrie die momenteel op Rusthuis de Kossehoeve staat en het daar enorm naar haar zin heeft.
Elke vakantie naar Nederland wordt gecombineerd met een bezoekje aan haar.

Maar goed, wij komen dus terug. Ik vond de Kossehoeve een erg leuk rusthuis en heb gemerkt dat er lange wachtlijsten zijn om je paard te plaatsen.
Wij zijn van plan een boerderij op maximaal een uur rijden van Enschede in Duitsland te kopen.
We hebben al een aantal leuke panden gezien met voldoende grond om zoiets te realiseren.
Zodra we een pand hebben komt Rachel ook weer lekker thuis.

Maar wat vinden jullie nu belangrijk voor een rusthuis?

Ik vind zelf dat ze elke dag lekker buiten moeten kunnen staan, er veel onderling contact moet kunnen zijn, dus in een groep.
Lekkere schone lichte stallen met frisse lucht voor als het weer buiten staan echt niet toe laat of er een ziek paard in de groep is.
Natuurlijk onbeperkt beschikking tot hooi en 2 keer daags brokken.
Ik geef de voorkeur aan maximaal 10 paarden omdat ik ze dan meer aandacht kan geven en de kleine veranderingen beter in de gaten kan houden.

Verder elke maand een bezoekje van de hoefsmid.

En wat kan je dan zo per maand vragen?
Wij dachten aan ong 140/150 euro.

Is dit redelijk?

Ik heb wel ervaring met werken met paarden maar niet met een eigen bedrijf. Gelukkig is mijn vriend goed met de cijfertjes.

Ik vraag me dus af of hier animo voor is en of jullie als de tijd daar is op deze manier een paard aan een rusthuis zouden toe vertrouwen?

Wel handig om allemaal te weten voordat je er aan begint.
En natuurlijk zijn alle tips welkom.

Groetjes Henrike

Lynn_Nikita

Re: Paardenrusthuis beginnen? Graag reacties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:12

ik zou eerst uitzoeken hoeveel paarden je in duitsland mag houden, ivm bedrijf houden.
weet dat in nl vanaf 4 paarden aangegeven moet worden
als je dat uitzoekt, kun je ook een prijs maken

ik heb ook een bejaarde pony op pension, als ik straks meer grond heb komen er ook meerdere bij
voorkeur gaat naar oude paarden uit, minder last van eigenaren vind ik
denk wel dat er animo voor is, merk het zelf ook, zolang maar niet te duur word
veel buiten laten, is goedkoper in onderhoud, en veel ops tal staan is voor geen enkel paard fijn, maar oudjes moeten helemaal al kunnen bewegen, aangezien niet gereden worden.
die wat ik op stal heb, is 30 en heeft af en toe nog buien, rondrennen, bokken, heerlijk om dat te zien
wel zou ik ook een tandarts laten langskomen, omdat veel oudjes toch slechte tanden krijgen
niet elk ouder paard kan meer hooi eten, en brokken lukt ook vaak niet meer. Moet je ook rekening mee houden

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 09:26

Ik zat er al aan te denken om van de Subli seniorenslobber te voeren.
Dat gaf ik mijn merrie ook altijd en vond ze erg lekker.

Ok de tandarts dus, lijkt me logisch maar hoe ga ik dat prijstechnisch dan weer aanpakken.
Ach ik heb nog een paar maanden de tijd en een goede boekhouder in Nederland zitten die wel het een en ander voor me uit wil zoeken.

Vanaf 4 paarden ben je in NL dus een bedrijf.

Goed om te weten.

Bedankt!!

Groetjes Henrike

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:29

lyn nikita: waar is dat ergens terug te vinden over vanaf 4 paarden een bedrijf?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:33

leuk plan.
je moet wel bedenken of je er van wilt kunnen leven, of dat het hobby is. Anders kom je er denk ik niet met 140,- pp all inclusive.
ik zou de eigenaren wel zelf de kosten voor hoefsmid/dierenarts/tandarts etc laten betalen.

Over de regeltjes weet ik verder niet veel, daarover moet je je goed laten voorlichten denk ik.
veel succes met al je plannen! klinkt goed!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 09:42

Mijn vriend blijft werken dus we hoeven er niet helemaal van te leven.
Het is ook niet de bedoeling dat we er geld bij in gaan stoppen.

Het is een hobby waarbij het leuk is als je er een zakcentje aan over houdt.

Ik vraag me vooral af of er in de omgeving Twente behoefte is aan een rusthuis,

Ik heb er vorig jaar 2 kunnen vinden.
Waaronder dus de Kossehoeve, ik had geluk, daar was net een plaatsje vrij gekomen.

Die andere in Mander waar ik ben wezen kijken stond mij persoonlijk niks niet aan.

Groetjes Henrike

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:46

tja, ik denk dat de behoefte aan paardenrusthuizen wel gaat stijgen de komende jaren. Vooral in de randstad omdat daar nou eenmaal minder ruimte is en de grond veel duurder.
Als ik in Drenthe zou wonen met voldoende ruimte bij huis zou mijn paardje bij mij thuis oud mogen worden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:53

timokyana schreef:
lyn nikita: waar is dat ergens terug te vinden over vanaf 4 paarden een bedrijf?

hebben ze mij toendertijd voor gewaarschuwd, als je buiten je eigen paarden 4 andere paarden hebt, ben je belasting technisch bedrijf, moet je alles aangeven en over betalen ook
Ook met mest afvoer en regels zou ik me goe dlaten informeren, boetes kunnen hoog oplopen

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:05

Doen! Daar is echt veel vraag naar. Ik denk dat het belangrijk is dat je goed kijkt op wat voor grond het perceel zich bevindt, als het water niet snel de grond in kan zakken moet je de paarden alsnog vaak binnenhouden of in paddocks zetten. Hoe vaker ze op de wei kunnen (liefst ook in de winter) hoe goedkoper het voor jou is. 150 Euro vind ik trouwens een normale prijs hoor, daarnaast breng je enten, hoefsmid en tandarts extra in rekening. Ik denk dat je trouwens best meer dan 10 paarden kan nemen, dan kom je veel beter uit de kosten. Veel succes!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 10:12

OK,

Als ik alles dus bij elkaar optel zijn de kosten:

Voer, zowel ruw als brokken en eventueel slobber, het lijkt mij makkelijker en op de duur goedkoper als ik tandarts en hoefsmid bij de prijs incalculeer.
Misschien valt er een vaste prijs af te spreken als ik ze maandelijks laat komen zodat er ook geen grote gebreken ontstaan die de kosten weer doen oplopen.

Het pand dat we op het oog hebben heeft voldoende grond om zelf te hooien en ligt in een heuvelachtig bosrijk gebied dus zal niet al te drassig zijn.

Verder nog bodembedekking, mijn voorkeur gaat uit naar vlas.
Misschien wel een fikse investering maar op den duur blijft het droog en is makkelijk schoon te houden.

Mestafvoer en afvoer van overleden paarden (klinkt cru maar dien je toch rekening mee te houden)

Goed, dan moet ik adressen en leveranciers zien te vinden in Duitsland zelf en in die regio.

Iemand tips?

Groeten Henrike

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:33

Lynn_Nikita schreef:
timokyana schreef:

hebben ze mij toendertijd voor gewaarschuwd, als je buiten je eigen paarden 4 andere paarden hebt, ben je belasting technisch bedrijf, moet je alles aangeven en over betalen ook
Ook met mest afvoer en regels zou ik me goe dlaten informeren, boetes kunnen hoog oplopen

Is per gemeente verschillend (dit gaat over NL toch?) wij mogen hier nl. 6 paarden hobby matig houden.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:41

HBVisser schreef:
OK,

Mestafvoer en afvoer van overleden paarden (klinkt cru maar dien je toch rekening mee te houden)

Goed, dan moet ik adressen en leveranciers zien te vinden in Duitsland zelf en in die regio.

Groeten Henrike

Afvoer van overleden paarden doet de Rendac, die komen meestal meteen de volgende morgen al als je belt. Reserveer een plekje vooraan op je erf waar paarden een spuitje kunnen krijgen en tot de volgende morgen kunnen blijven liggen.

Mestafvoer moet je tegenwoordig voor betalen, gewoon wat bedrijven bellen inderdaad. Volgens mij is het weer moeilijker omdat je vlas gaat gebruiken, ze hebben liever stro.

Als je zelf nog stallen moet bouwen kun je het beste meteen stallen neerzetten die je helemaal open kan zetten zodat je er met zo'n mini-tractortje in kan om uit te mesten. Die koop je gewoon ergens tweedehands. Het zal denk ik vooral jou werk zijn omdat je vriend een baan heeft, als je die stallen allemaal zelf handmatig leeg moet halen heb je over 5 jaar geen rug meer over.

O ja, hou vooral de meiden uit het dorp te vriend want dan komen ze je lekker helpen in het weekend! Paarden poetsen, met z'n allen het land in met de trekker om de mest uit te rijden (of op de laadbak te scheppen), paarden binnen en buiten zetten etc. Haha!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 10:46

De boerderij die we zagen heeft een stuk of 4 bijgebouwen waaronder al stallen. Het is natuurlijk maar de vraag of het gaat lukken om die te kopen voordat een ander het gekocht heeft.
Maar mesten is voor mij geen punt. Heb op een stoeterij gewerkt en mestte zo'n 50 stallen daar dus 10 is appeltje eitje.
En als je het bijhoudt ben je er zo klaar mee.

Als we de mest op het land kunnen gooien scheelt dat ook weer in de kosten.

Ik geloof dat dit alleen in het najaar mag?

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Henrike

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:05

ik begrijp dat je je bedrijf in duitsland wilt vestigen. Je moet je echt verdiepen in de regels die daar gelden. Misschien mag je daar wel meer dan 4 paarden hobbymatig houden. Hoe de duitse rendac werkt en de mestregels daar zijn weet ik ook niet.

Ik zou als ik jullie was het zo professioneel mogelijk aanpakken, dus netjes alle regels volgen, en alles officieel laten zijn. Daar bereik je op langere termijn het meeste mee.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 12:49

Ik zit er aan te denken om het hele concept in een stichting onder te brengen.
Ik hoef er immers niet aan te verdienen omdat mijn vriend een goede baan heeft.

Nu heb ik gespeurd op het net naar regels mbt paardenhouderij, rusthuizen en stichtingen in Duitsland maar ik heb niks kunnen vinden.

Mocht er iemand zijn die me meer informatie kan geven dan heel graag.
Ik weet dat alles nog in de kinderschoenen staat en het alleen ideeen zijn maar ik wil me toch goed orienteren voordat ik ook maar iets begin.

Zeer welkom zijn een Duitse advocaat die nederlands spreek en een Duitse boekhouder die Nederlands spreekt om ons meer informatie te geven en het liefst een beetje ervaring hebben met deze branche.

Mochten jullie iets weten pass it trough.

Helemaal off topic maar dat gaat nog wat worden met mijn duits praten.
Ik spreek hier in Singapore alleen maar Engels en haal straks alles door elkaar.

Groetjes Henrike

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:51

dat door elkaar halen heb ik ook, duitse en engelse klanten, en ook duits en engelssprekende collegaas

ik denk dat idd slim is je te verdiepen in duitse regels, in Nl gelden immers andere regels

de smid en da en evt rendac zou ik apart laten betalen, elk paard heeft nl andere hoeven, en is meer werk aan, of speciaal beslag
rendac is niet zo duur, tenzij je persoonlijk afscheid nemen wil, en apart wilt laten ophalen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:06

Bij mijn weten mag je zoveel paarden hobbymatig houden in Duitsland als je wilt, mits je dan meer dan 2 ha. grond hebt. Wij hebben 3 ha. grond, 8 paarden en er nooit wat van gehoord.
Ook heb ik hier nog niet hoeven betalen voor het laten ophalen van overleden paarden. Wel betaal je een soort landelijke verzekering (1,50 per jaar per paard) en volgens mij worden daar ook de overleden paarden van opgehaald.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 14:22

Dat klinkt heel interessant. Kan je me iets meer vertellen over het houden van paarden in Duitsland en in welke deelstaat jullie wonen?

En of er in Duitsland behoefte is aan een paardenrusthuis?

Het lijkt wel een kruisverhoor.

Oh ja weet je misschien ook iets over het opzetten van een stichting in Duitsland?
Gaat dat makkelijk, of juist weer niet.

En de mestafvoer???

Sorry hoor, maar ben blij dat ik mijn vragen kan stellen aan iemand die er al woont.

Alvast bedankt!

Groetjes Henrike

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:49

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 18:14

Oooohhhh bedankt hier heb ik echt iets aan. Ik zag al een link staan naar een hoefsmid en tandarts die ook in Duitsland werkt en zeer paardvriendelijk is.
Ik ga het helemaal uitpluizen en mijn eerste bericht even kopieren en plakken en het daar neerzetten.
Super!

Groeten Henrike

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 18:32

Nou ik kan er wel lezen maar nog geen berichten plaatsen. Ik moet er nog 16 op het forum zetten, na deze dus nog 15.

Groeten Henrike

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:38

Waar ik eens heel goed over zou nadenken is de prijs. Is die inclusief dierenarts/hoefsmid/tandarts kosten of niet? Of ga je uit van een basisprijs (eten, stalling en onderhoud) en alles wat bijkomstig is komt op een aparte extra rekening?

Als je van dat tweede uitgaat kan je er wel op rekenen dat je veel adminstratief werk op je schouders kan halen. Langst de andere kant is het natuurlijk dan wel weer zo dat het ene paard al wat sneller ziekelijk is dan het andere..

Waar ik ook, van den beginne uit, rekening zou mee houden is de grond die je koopt. Ik zou de grond niet kopen gebaseerd op 10 paarden, maar voorzien op eventueel ooit uitbreidingen. De eerste jaren zullen tien oudjes wel voldoende zijn, daarna wordt het routine, komt er steeds meer vraag door meer bekendheid,... De wil om uit te breiden kan soms korterbij zijn dan gedacht. En als je dan met een stukje grond zit waar max tien paarden op kunnen lopen, dan zit je daar..

Oriënteer je misschien ook eens in bedrijven die eventueel kunnen sponseren. Je opent het rusthuis niet om er geld uit te slaan, en er zullen genoeg mensen zijn die het een prachtig initiatief vinden. Als ik zeg bedrijven denk bv aan een verfbedrijf (voor de stallen, omheiningen,.. die eventueel geverft moeten worden, afhankelijk van de staat van het erf), een bedrijf als AVEVE/mijten/.. (bedrijven die in paardenvoeders doen en eventueel wat kunnen sponseren), een gigantische boer in de buurt die zijn hooi wel wilt verkopen tegen 70/75% van de gewone prijs. Zoek een bevriende hoefsmid die het bekappen wel tegen een prijsje wil doen.
Door al die dingen kan je je kosten toch wel wat drukken.

Inderdaad, zoals hierboven al is gezegt: Ga, eens je aan het werk bent met je oudjes, eens langst bij de plaatselijke manege met wat flyertjes. Spreek wat paardenmeiden aan, er zijn er genoeg die graag willen komen helpen, zeker in de zomermaanden!! (als je groter gaat dan 10 paarden, kan je zelfs een paar kamers voorzien voor vrijwilligers die bv in de zomer een langere tijd willen komen helpen).

Verder, wat ik belangrijk vind voor de paarden: Grote wei, liefst in een grote groep, zoveel mogelijk buiten (liefst 24/24 als het weer het toelaat), geen geprul met dekens. Zoveel mogelijk paard laten zijn maw.

Ik spreek nu uit de ervaring die ik heb. Namelijk een vrijwilligerswerkervaring in Polen, in een soort paardenrusthuis. Wel, het is begonnen als rusthuis voor een goeie 10/15 paarden. Daarna zijn ze uitgebreid en hebben ze er ook mishandelde, verwaarloosde en zieke (mn, wobler, kanker,..)paarden bijgenomen. Nu, zoveeeel jaren later, hebben ze om en bij de 120 paarden. Daarnaast een 20tal katten, 10tal honden, drie koeien, een varken, een klein everzwijntje en een klein hertje. Deze organisatie vraagt NIETS aan de mensen vanwaar de dieren komen (meestal willen deze mensen hun beesten toch enkel kwijt voor de slacht). Deze organisatie komt tot hiertoe rond, dankzij donaties, vrijwilligers, en een hele hoop doorzettingsvermogen en motivatie. Dus als zij het kunnen, dan kan jij het zeker!!!
Het is wel zo dat ze een 20tal slaapplaatsen hebben voor vrijwilligers, en dat er in de zomermaanden ook elke dag om en bij de 30 vrijwilligers meewerken en helpen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 18:53

Bedankt voor je reactie,

Ik dacht alleen aan de dierenarts voor de eigenaren hun rekening.
Ik word ook geen eigenaar van het paard, ik verleen alleen een service.

De service dat ik het paard in kwestie een zo fijn mogelijke oude dag geef.

Ik ben helemaal geen goede zakenvrouw, ik vind nogal snel iets zielig (zit hier in singapore ook al met een zwerfkat en een pup die straks mee gaan naar Nederland).

Gelukkig heeft mijn wederhelft er meer kijk op.

We willen hooi van eigen land halen en het land dat bij de boerderij zit die we hebben gezien en erg mooi vonden biedt gewoonweg niet meer ruimte dan 10 paarden.

Plus het feit dat ik het alleen ga doen en voor mijn plezier.

De vraag kan wel meer zijn maar ik moet al die dieren wel geven waar ze recht op hebben.
Ik denk niet dat dat mogelijk als je er meer neemt.

Ik hoop trouwens dat ik iets kan regelen met Subli, zij hebben speciale seniorenslobber voor bejaarde paarden.
Maar goed zover is het nog niet, hahaha de bauernhof is nog niet eens gekocht.

We reizen eind November richting Duitsland om het een en ander te bezichtigen.

Wel heel spannend allemaal.

Ehm en dat van die honden, katten, zwijnen en koeien zou bij ons ook wel eens kunnen gebeuren.

Gelukkig heb ik tijdens mijn verblijf hier een aantal stichtingen leren kennen die zich daar weer mee bezig houden en kan ik daar iets mee doen.

Je wil niet weten wat er hier in Singapore aan dierenellende rondloopt.
Jammer genoeg kan ik niet alles meenemen.

Groetjes Henrike

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:43

Helaas weet ik er verder niet zoveel van. Wij hebben er zelf ook wel eens aan gedacht, maar ten eerste is het gewoon moeilijk om voor een bepaald bedrag een paard te onderhouden (en er ook nog wat aan overhouden) en eigenlijk willen wij de ellende van een ander ook niet hebben.
Ik denk dat er in Duitsland niet zo heel veel vraag naar is. Paardenmensen hebben hier vaak zelf al veel ruimte en kunnen hun eigen paarden houden, ook als ze een dagje ouder worden. En wat toch weg moet, wordt vaak als gezelschapspaard voor een prikkie aangeboden. Mensen willen niet 150 euro betalen voor een paard waar ze niets meer mee doen.

Ik denk dat het moeilijker is dan je denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:49

Uit moreel oogpunt vind ik het een goed plan. Uit commercieel oogpunt denk ik dat het niet echt een serieuze optie is.

Heb je wel eens uitgerekend wat een paard per maand kost incl hypotheek, electra-water, afschrijving op je stallen, etc etc. De marges die je er zelf nog als winst bovenop legt zijn vreselijk klein. Er zijn volgens mij maar 3 manieren om het te doen:
zuiver kostendekkend, maar dan zul je het moeten zien als manier van leven en je inkomen elders moeten verdienen,
schaalvergroting, maar dat komt de zorg voor de oudjes niet ten goede en daar zit dan ook weer een trede in omdat je op een gegeven moment te groot wordt en dus personeel in moet huren, en dus meer kosten maakt en nog meer moet groeien om die kosten de baas te kunnen,
of je moet ergens een hele grote kruiwagen met geld (of vermogende familie) hebben om jouw leven en hobby te financieren.